La autoevaluación como destreza indispensable para la performance musical

Autores
Conti, Gabriela; Diaz, Alberto; Blake, Mariano Guillermo
Año de publicación
2019
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
La performance musical implica un ejercicio recurrente de la evaluación y de la autoevaluación del desempeño y evolución de las destrezas musicales. La adquisición de las competencias necesarias para el ejercicio autoevaluativo constituye un aspecto particularmente importante en la formación del músico. Algunas intervenciones pedagógicas normalizadas en la formación tradicional tienden a propiciar niveles de alerta por encima de lo adecuado para un óptimo desempeño. En función de interrogar esta problemática hemos diseñado un autorreporte aplicado en setecientos ochenta músicos de Argentina, recogiendo indicadores, signos, señales y síntomas de niveles excesivos de alerta. Considerando que niveles intermedios de alerta resultan ser los que se corresponden con un estado de inervación óptimo para la tarea del performer, nos hemos propuesto precisar aquellas intervenciones capaces de favorecer la disposición de aprendizaje en los alumnos, minimizando la subjetividad en el campo de los procedimientos pedagógicos. Para ello hemos articulado un Dispositivo de Performance Musical (DPM) como herramienta moderadora del vínculo performer – evaluador, vale decir alumno – maestro, por medio del cual hemos delineado los límites de lo que resulta ser una evaluación pertinente. La matriz evaluativa presente en clase resulta introyectada por el alumno transformándose en la parte de su repertorio comportamental que llamamos autoevaluación. La autoevaluación en el marco del DPM se constituye como un ciclo de permanente evaluación - autoevaluación no resultadista, que le permite buscar e incorporar recursos, brindando autonomía en el estudio, moderación del alerta y la posibilidad de efectuar correcciones eficientes incluso en tiempo real durante la interpretación musical.
The musical performance implies a recurring exercise of the evaluation and of the self-evaluation of the performance and evolution of the musical skills. The acquisition of the necessary skills for the self-assessment exercise constitutes a particularly important aspect in the training of the musician. Some standardized pedagogical interventions in traditional training tend to promote alert levels above what is adequate for optimum performance. In order to interrogate this problem we have designed a self-report applied in seven hundred and eighty musicians from Argentina, collecting indicators, signs and symptoms of excessive levels of alertness. Considering that intermediate levels of alertness turn out to be those that correspond to an optimal innervation state for the performer's task, we have set out to specify those interventions capable of favoring the learning disposition in the students, minimizing subjectivity in the field of pedagogical procedures. For this we have articulated a Musical Performance Device (DPM) as a moderator tool for the performer-evaluator link, that is, student-teacher, through which we have delineated the limits of what turns out to be a pertinent evaluation. The evaluative matrix present in class is introjected by the student becoming the part of his behavioral repertoire that we call self-evaluation. Self-evaluation in the framework of the DPM is constituted as a cycle of permanent evaluation - non-result self-evaluation, which allows you to search and incorporate resources, providing autonomy in the study, moderation of the alert and the possibility of making efficient corrections even in real time during the musical interpretation.
Facultad de Artes
Asociación Argentina de Performance Musical (AArPeM)
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
Materia
Música
Autoevaluación
Dispositivo
Performance
Música
Pedagogía
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
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The musical performance implies a recurring exercise of the evaluation and of the self-evaluation of the performance and evolution of the musical skills. The acquisition of the necessary skills for the self-assessment exercise constitutes a particularly important aspect in the training of the musician. Some standardized pedagogical interventions in traditional training tend to promote alert levels above what is adequate for optimum performance. In order to interrogate this problem we have designed a self-report applied in seven hundred and eighty musicians from Argentina, collecting indicators, signs and symptoms of excessive levels of alertness. Considering that intermediate levels of alertness turn out to be those that correspond to an optimal innervation state for the performer's task, we have set out to specify those interventions capable of favoring the learning disposition in the students, minimizing subjectivity in the field of pedagogical procedures. For this we have articulated a Musical Performance Device (DPM) as a moderator tool for the performer-evaluator link, that is, student-teacher, through which we have delineated the limits of what turns out to be a pertinent evaluation. The evaluative matrix present in class is introjected by the student becoming the part of his behavioral repertoire that we call self-evaluation. Self-evaluation in the framework of the DPM is constituted as a cycle of permanent evaluation - non-result self-evaluation, which allows you to search and incorporate resources, providing autonomy in the study, moderation of the alert and the possibility of making efficient corrections even in real time during the musical interpretation.
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