Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies
- Autores
- Godoy, Paulo; Benegas, Julio Ciro; Pandiella, Susana Beatriz
- Año de publicación
- 2012
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- We report on the application of Tutorial for Introductory Physics and Interactive Lecture Demonstrations (ILD’s) in the Mechanics course taken by engineering students at the Universidad Nacional de San Juan. Argentina. A pre/post test quasi experimental design was implemented to compare the learning gains of two previously formed complete groups of engineering students. One of the groups continued with the traditional instruction, while in the experimental group active learning strategies were introduced in two steps: the first experiment included only Tutorials, while in the second experiment ILD’s were added. Conceptual knowledge was measured with the Force Concept Inventory (FCI) test, while the institutional evaluation included three rather traditional problem solving written exams. A normalized gain of g=0.27 was obtained in the control course, well above the average for traditional instruction, as indicated by the wide study of Hake. The experimental instruction yielded g=0.56 in the first application and g=0.62 in the second experiment, indicating the synergy of using together coherent teaching strategies. The most striking result is the high degree of student success in the institutional evaluation, which increased the fraction of retained (successful) student to more than double that obtained by the traditional instruction. Implications for educational reform in similar educational systems are discussed.
Como ejemplo de aplicación de las metodologías de aprendizaje activo en cursos de física básica para carreras de ingeniería se describen dos experimentos sucesivos. En el primero, se implementó la estrategia “Tutoriales para Física Introductoria” y se la comparó con un curso donde se siguió practicando la enseñanza tradicional, mientras que en la segunda experiencia se incorporaron a los Tutoriales algunas clases estructuradas de acuerdo a la estrategia “Clases Interactivas Demostrativas” (CID). Estas experiencias fueron realizadas en los cursos normales de Física Básica para estudiantes de ingeniería de la Universidad Nacional de San Juan (Argentina). Se utilizó un diseño de comparación de grupos preestablecidos, con determinación del conocimiento pre y post instrucción mediante el test Force Concept Inventory. Los cursos con estrategias de aprendizaje activo lograron niveles de aprendizaje muy satisfactorios, distribuidos en la mayoría de los estudiantes de la muestra y obteniendo, en promedio, ganancias intrínsecas de g=0.56 en la primera experiencia y g=0.62 en la segunda experiencia, mientras que el curso testigo, con enseñanza tradicional, se obtuvo g=0.27. Estos resultados pueden considerarse típicos de la importante mejoría que puede lograrse en los aprendizajes utilizando estrategias de aprendizaje activo de la física de una manera coherente.
Fil: Godoy, Paulo. Universidad Nacional de San Juan; Argentina
Fil: Benegas, Julio Ciro. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Luis. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi". Universidad Nacional de San Luis. Facultad de Ciencias Físico, Matemáticas y Naturales. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi"; Argentina
Fil: Pandiella, Susana Beatriz. Universidad Nacional de San Juan; Argentina - Materia
-
Physics
Learning
teaching
strategies - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/184748
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_ff028576b4ba7590436cfb13d4e418ac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/184748 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Active Learning of Physics: synergy of teaching strategiesGodoy, PauloBenegas, Julio CiroPandiella, Susana BeatrizPhysicsLearningteachingstrategieshttps://purl.org/becyt/ford/1.3https://purl.org/becyt/ford/1We report on the application of Tutorial for Introductory Physics and Interactive Lecture Demonstrations (ILD’s) in the Mechanics course taken by engineering students at the Universidad Nacional de San Juan. Argentina. A pre/post test quasi experimental design was implemented to compare the learning gains of two previously formed complete groups of engineering students. One of the groups continued with the traditional instruction, while in the experimental group active learning strategies were introduced in two steps: the first experiment included only Tutorials, while in the second experiment ILD’s were added. Conceptual knowledge was measured with the Force Concept Inventory (FCI) test, while the institutional evaluation included three rather traditional problem solving written exams. A normalized gain of g=0.27 was obtained in the control course, well above the average for traditional instruction, as indicated by the wide study of Hake. The experimental instruction yielded g=0.56 in the first application and g=0.62 in the second experiment, indicating the synergy of using together coherent teaching strategies. The most striking result is the high degree of student success in the institutional evaluation, which increased the fraction of retained (successful) student to more than double that obtained by the traditional instruction. Implications for educational reform in similar educational systems are discussed.Como ejemplo de aplicación de las metodologías de aprendizaje activo en cursos de física básica para carreras de ingeniería se describen dos experimentos sucesivos. En el primero, se implementó la estrategia “Tutoriales para Física Introductoria” y se la comparó con un curso donde se siguió practicando la enseñanza tradicional, mientras que en la segunda experiencia se incorporaron a los Tutoriales algunas clases estructuradas de acuerdo a la estrategia “Clases Interactivas Demostrativas” (CID). Estas experiencias fueron realizadas en los cursos normales de Física Básica para estudiantes de ingeniería de la Universidad Nacional de San Juan (Argentina). Se utilizó un diseño de comparación de grupos preestablecidos, con determinación del conocimiento pre y post instrucción mediante el test Force Concept Inventory. Los cursos con estrategias de aprendizaje activo lograron niveles de aprendizaje muy satisfactorios, distribuidos en la mayoría de los estudiantes de la muestra y obteniendo, en promedio, ganancias intrínsecas de g=0.56 en la primera experiencia y g=0.62 en la segunda experiencia, mientras que el curso testigo, con enseñanza tradicional, se obtuvo g=0.27. Estos resultados pueden considerarse típicos de la importante mejoría que puede lograrse en los aprendizajes utilizando estrategias de aprendizaje activo de la física de una manera coherente.Fil: Godoy, Paulo. Universidad Nacional de San Juan; ArgentinaFil: Benegas, Julio Ciro. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Luis. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi". Universidad Nacional de San Luis. Facultad de Ciencias Físico, Matemáticas y Naturales. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi"; ArgentinaFil: Pandiella, Susana Beatriz. Universidad Nacional de San Juan; ArgentinaLatin American Physics Education Network2012-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/184748Godoy, Paulo; Benegas, Julio Ciro; Pandiella, Susana Beatriz; Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies; Latin American Physics Education Network; Latin American Journal of Physics Education; 6; 1; 8-2012; 99-1041870-9095CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.lajpe.org/icpe2011/18_Julio_Benegas.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T09:59:56Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/184748instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 09:59:56.808CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies |
title |
Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies |
spellingShingle |
Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies Godoy, Paulo Physics Learning teaching strategies |
title_short |
Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies |
title_full |
Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies |
title_fullStr |
Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies |
title_full_unstemmed |
Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies |
title_sort |
Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Godoy, Paulo Benegas, Julio Ciro Pandiella, Susana Beatriz |
author |
Godoy, Paulo |
author_facet |
Godoy, Paulo Benegas, Julio Ciro Pandiella, Susana Beatriz |
author_role |
author |
author2 |
Benegas, Julio Ciro Pandiella, Susana Beatriz |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Physics Learning teaching strategies |
topic |
Physics Learning teaching strategies |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/1.3 https://purl.org/becyt/ford/1 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
We report on the application of Tutorial for Introductory Physics and Interactive Lecture Demonstrations (ILD’s) in the Mechanics course taken by engineering students at the Universidad Nacional de San Juan. Argentina. A pre/post test quasi experimental design was implemented to compare the learning gains of two previously formed complete groups of engineering students. One of the groups continued with the traditional instruction, while in the experimental group active learning strategies were introduced in two steps: the first experiment included only Tutorials, while in the second experiment ILD’s were added. Conceptual knowledge was measured with the Force Concept Inventory (FCI) test, while the institutional evaluation included three rather traditional problem solving written exams. A normalized gain of g=0.27 was obtained in the control course, well above the average for traditional instruction, as indicated by the wide study of Hake. The experimental instruction yielded g=0.56 in the first application and g=0.62 in the second experiment, indicating the synergy of using together coherent teaching strategies. The most striking result is the high degree of student success in the institutional evaluation, which increased the fraction of retained (successful) student to more than double that obtained by the traditional instruction. Implications for educational reform in similar educational systems are discussed. Como ejemplo de aplicación de las metodologías de aprendizaje activo en cursos de física básica para carreras de ingeniería se describen dos experimentos sucesivos. En el primero, se implementó la estrategia “Tutoriales para Física Introductoria” y se la comparó con un curso donde se siguió practicando la enseñanza tradicional, mientras que en la segunda experiencia se incorporaron a los Tutoriales algunas clases estructuradas de acuerdo a la estrategia “Clases Interactivas Demostrativas” (CID). Estas experiencias fueron realizadas en los cursos normales de Física Básica para estudiantes de ingeniería de la Universidad Nacional de San Juan (Argentina). Se utilizó un diseño de comparación de grupos preestablecidos, con determinación del conocimiento pre y post instrucción mediante el test Force Concept Inventory. Los cursos con estrategias de aprendizaje activo lograron niveles de aprendizaje muy satisfactorios, distribuidos en la mayoría de los estudiantes de la muestra y obteniendo, en promedio, ganancias intrínsecas de g=0.56 en la primera experiencia y g=0.62 en la segunda experiencia, mientras que el curso testigo, con enseñanza tradicional, se obtuvo g=0.27. Estos resultados pueden considerarse típicos de la importante mejoría que puede lograrse en los aprendizajes utilizando estrategias de aprendizaje activo de la física de una manera coherente. Fil: Godoy, Paulo. Universidad Nacional de San Juan; Argentina Fil: Benegas, Julio Ciro. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Luis. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi". Universidad Nacional de San Luis. Facultad de Ciencias Físico, Matemáticas y Naturales. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi"; Argentina Fil: Pandiella, Susana Beatriz. Universidad Nacional de San Juan; Argentina |
description |
We report on the application of Tutorial for Introductory Physics and Interactive Lecture Demonstrations (ILD’s) in the Mechanics course taken by engineering students at the Universidad Nacional de San Juan. Argentina. A pre/post test quasi experimental design was implemented to compare the learning gains of two previously formed complete groups of engineering students. One of the groups continued with the traditional instruction, while in the experimental group active learning strategies were introduced in two steps: the first experiment included only Tutorials, while in the second experiment ILD’s were added. Conceptual knowledge was measured with the Force Concept Inventory (FCI) test, while the institutional evaluation included three rather traditional problem solving written exams. A normalized gain of g=0.27 was obtained in the control course, well above the average for traditional instruction, as indicated by the wide study of Hake. The experimental instruction yielded g=0.56 in the first application and g=0.62 in the second experiment, indicating the synergy of using together coherent teaching strategies. The most striking result is the high degree of student success in the institutional evaluation, which increased the fraction of retained (successful) student to more than double that obtained by the traditional instruction. Implications for educational reform in similar educational systems are discussed. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/184748 Godoy, Paulo; Benegas, Julio Ciro; Pandiella, Susana Beatriz; Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies; Latin American Physics Education Network; Latin American Journal of Physics Education; 6; 1; 8-2012; 99-104 1870-9095 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/184748 |
identifier_str_mv |
Godoy, Paulo; Benegas, Julio Ciro; Pandiella, Susana Beatriz; Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies; Latin American Physics Education Network; Latin American Journal of Physics Education; 6; 1; 8-2012; 99-104 1870-9095 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.lajpe.org/icpe2011/18_Julio_Benegas.pdf |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Latin American Physics Education Network |
publisher.none.fl_str_mv |
Latin American Physics Education Network |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1844613774684717056 |
score |
13.070432 |