Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies

Autores
Godoy, Paulo; Benegas, Julio Ciro; Pandiella, Susana Beatriz
Año de publicación
2012
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
We report on the application of Tutorial for Introductory Physics and Interactive Lecture Demonstrations (ILD’s) in the Mechanics course taken by engineering students at the Universidad Nacional de San Juan. Argentina. A pre/post test quasi experimental design was implemented to compare the learning gains of two previously formed complete groups of engineering students. One of the groups continued with the traditional instruction, while in the experimental group active learning strategies were introduced in two steps: the first experiment included only Tutorials, while in the second experiment ILD’s were added. Conceptual knowledge was measured with the Force Concept Inventory (FCI) test, while the institutional evaluation included three rather traditional problem solving written exams. A normalized gain of g=0.27 was obtained in the control course, well above the average for traditional instruction, as indicated by the wide study of Hake. The experimental instruction yielded g=0.56 in the first application and g=0.62 in the second experiment, indicating the synergy of using together coherent teaching strategies. The most striking result is the high degree of student success in the institutional evaluation, which increased the fraction of retained (successful) student to more than double that obtained by the traditional instruction. Implications for educational reform in similar educational systems are discussed.
Como ejemplo de aplicación de las metodologías de aprendizaje activo en cursos de física básica para carreras de ingeniería se describen dos experimentos sucesivos. En el primero, se implementó la estrategia “Tutoriales para Física Introductoria” y se la comparó con un curso donde se siguió practicando la enseñanza tradicional, mientras que en la segunda experiencia se incorporaron a los Tutoriales algunas clases estructuradas de acuerdo a la estrategia “Clases Interactivas Demostrativas” (CID). Estas experiencias fueron realizadas en los cursos normales de Física Básica para estudiantes de ingeniería de la Universidad Nacional de San Juan (Argentina). Se utilizó un diseño de comparación de grupos preestablecidos, con determinación del conocimiento pre y post instrucción mediante el test Force Concept Inventory. Los cursos con estrategias de aprendizaje activo lograron niveles de aprendizaje muy satisfactorios, distribuidos en la mayoría de los estudiantes de la muestra y obteniendo, en promedio, ganancias intrínsecas de g=0.56 en la primera experiencia y g=0.62 en la segunda experiencia, mientras que el curso testigo, con enseñanza tradicional, se obtuvo g=0.27. Estos resultados pueden considerarse típicos de la importante mejoría que puede lograrse en los aprendizajes utilizando estrategias de aprendizaje activo de la física de una manera coherente.
Fil: Godoy, Paulo. Universidad Nacional de San Juan; Argentina
Fil: Benegas, Julio Ciro. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Luis. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi". Universidad Nacional de San Luis. Facultad de Ciencias Físico, Matemáticas y Naturales. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi"; Argentina
Fil: Pandiella, Susana Beatriz. Universidad Nacional de San Juan; Argentina
Materia
Physics
Learning
teaching
strategies
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/184748

id CONICETDig_ff028576b4ba7590436cfb13d4e418ac
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/184748
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Active Learning of Physics: synergy of teaching strategiesGodoy, PauloBenegas, Julio CiroPandiella, Susana BeatrizPhysicsLearningteachingstrategieshttps://purl.org/becyt/ford/1.3https://purl.org/becyt/ford/1We report on the application of Tutorial for Introductory Physics and Interactive Lecture Demonstrations (ILD’s) in the Mechanics course taken by engineering students at the Universidad Nacional de San Juan. Argentina. A pre/post test quasi experimental design was implemented to compare the learning gains of two previously formed complete groups of engineering students. One of the groups continued with the traditional instruction, while in the experimental group active learning strategies were introduced in two steps: the first experiment included only Tutorials, while in the second experiment ILD’s were added. Conceptual knowledge was measured with the Force Concept Inventory (FCI) test, while the institutional evaluation included three rather traditional problem solving written exams. A normalized gain of g=0.27 was obtained in the control course, well above the average for traditional instruction, as indicated by the wide study of Hake. The experimental instruction yielded g=0.56 in the first application and g=0.62 in the second experiment, indicating the synergy of using together coherent teaching strategies. The most striking result is the high degree of student success in the institutional evaluation, which increased the fraction of retained (successful) student to more than double that obtained by the traditional instruction. Implications for educational reform in similar educational systems are discussed.Como ejemplo de aplicación de las metodologías de aprendizaje activo en cursos de física básica para carreras de ingeniería se describen dos experimentos sucesivos. En el primero, se implementó la estrategia “Tutoriales para Física Introductoria” y se la comparó con un curso donde se siguió practicando la enseñanza tradicional, mientras que en la segunda experiencia se incorporaron a los Tutoriales algunas clases estructuradas de acuerdo a la estrategia “Clases Interactivas Demostrativas” (CID). Estas experiencias fueron realizadas en los cursos normales de Física Básica para estudiantes de ingeniería de la Universidad Nacional de San Juan (Argentina). Se utilizó un diseño de comparación de grupos preestablecidos, con determinación del conocimiento pre y post instrucción mediante el test Force Concept Inventory. Los cursos con estrategias de aprendizaje activo lograron niveles de aprendizaje muy satisfactorios, distribuidos en la mayoría de los estudiantes de la muestra y obteniendo, en promedio, ganancias intrínsecas de g=0.56 en la primera experiencia y g=0.62 en la segunda experiencia, mientras que el curso testigo, con enseñanza tradicional, se obtuvo g=0.27. Estos resultados pueden considerarse típicos de la importante mejoría que puede lograrse en los aprendizajes utilizando estrategias de aprendizaje activo de la física de una manera coherente.Fil: Godoy, Paulo. Universidad Nacional de San Juan; ArgentinaFil: Benegas, Julio Ciro. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Luis. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi". Universidad Nacional de San Luis. Facultad de Ciencias Físico, Matemáticas y Naturales. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi"; ArgentinaFil: Pandiella, Susana Beatriz. Universidad Nacional de San Juan; ArgentinaLatin American Physics Education Network2012-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/184748Godoy, Paulo; Benegas, Julio Ciro; Pandiella, Susana Beatriz; Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies; Latin American Physics Education Network; Latin American Journal of Physics Education; 6; 1; 8-2012; 99-1041870-9095CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.lajpe.org/icpe2011/18_Julio_Benegas.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T09:59:56Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/184748instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 09:59:56.808CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies
title Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies
spellingShingle Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies
Godoy, Paulo
Physics
Learning
teaching
strategies
title_short Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies
title_full Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies
title_fullStr Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies
title_full_unstemmed Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies
title_sort Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies
dc.creator.none.fl_str_mv Godoy, Paulo
Benegas, Julio Ciro
Pandiella, Susana Beatriz
author Godoy, Paulo
author_facet Godoy, Paulo
Benegas, Julio Ciro
Pandiella, Susana Beatriz
author_role author
author2 Benegas, Julio Ciro
Pandiella, Susana Beatriz
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Physics
Learning
teaching
strategies
topic Physics
Learning
teaching
strategies
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/1.3
https://purl.org/becyt/ford/1
dc.description.none.fl_txt_mv We report on the application of Tutorial for Introductory Physics and Interactive Lecture Demonstrations (ILD’s) in the Mechanics course taken by engineering students at the Universidad Nacional de San Juan. Argentina. A pre/post test quasi experimental design was implemented to compare the learning gains of two previously formed complete groups of engineering students. One of the groups continued with the traditional instruction, while in the experimental group active learning strategies were introduced in two steps: the first experiment included only Tutorials, while in the second experiment ILD’s were added. Conceptual knowledge was measured with the Force Concept Inventory (FCI) test, while the institutional evaluation included three rather traditional problem solving written exams. A normalized gain of g=0.27 was obtained in the control course, well above the average for traditional instruction, as indicated by the wide study of Hake. The experimental instruction yielded g=0.56 in the first application and g=0.62 in the second experiment, indicating the synergy of using together coherent teaching strategies. The most striking result is the high degree of student success in the institutional evaluation, which increased the fraction of retained (successful) student to more than double that obtained by the traditional instruction. Implications for educational reform in similar educational systems are discussed.
Como ejemplo de aplicación de las metodologías de aprendizaje activo en cursos de física básica para carreras de ingeniería se describen dos experimentos sucesivos. En el primero, se implementó la estrategia “Tutoriales para Física Introductoria” y se la comparó con un curso donde se siguió practicando la enseñanza tradicional, mientras que en la segunda experiencia se incorporaron a los Tutoriales algunas clases estructuradas de acuerdo a la estrategia “Clases Interactivas Demostrativas” (CID). Estas experiencias fueron realizadas en los cursos normales de Física Básica para estudiantes de ingeniería de la Universidad Nacional de San Juan (Argentina). Se utilizó un diseño de comparación de grupos preestablecidos, con determinación del conocimiento pre y post instrucción mediante el test Force Concept Inventory. Los cursos con estrategias de aprendizaje activo lograron niveles de aprendizaje muy satisfactorios, distribuidos en la mayoría de los estudiantes de la muestra y obteniendo, en promedio, ganancias intrínsecas de g=0.56 en la primera experiencia y g=0.62 en la segunda experiencia, mientras que el curso testigo, con enseñanza tradicional, se obtuvo g=0.27. Estos resultados pueden considerarse típicos de la importante mejoría que puede lograrse en los aprendizajes utilizando estrategias de aprendizaje activo de la física de una manera coherente.
Fil: Godoy, Paulo. Universidad Nacional de San Juan; Argentina
Fil: Benegas, Julio Ciro. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Luis. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi". Universidad Nacional de San Luis. Facultad de Ciencias Físico, Matemáticas y Naturales. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi"; Argentina
Fil: Pandiella, Susana Beatriz. Universidad Nacional de San Juan; Argentina
description We report on the application of Tutorial for Introductory Physics and Interactive Lecture Demonstrations (ILD’s) in the Mechanics course taken by engineering students at the Universidad Nacional de San Juan. Argentina. A pre/post test quasi experimental design was implemented to compare the learning gains of two previously formed complete groups of engineering students. One of the groups continued with the traditional instruction, while in the experimental group active learning strategies were introduced in two steps: the first experiment included only Tutorials, while in the second experiment ILD’s were added. Conceptual knowledge was measured with the Force Concept Inventory (FCI) test, while the institutional evaluation included three rather traditional problem solving written exams. A normalized gain of g=0.27 was obtained in the control course, well above the average for traditional instruction, as indicated by the wide study of Hake. The experimental instruction yielded g=0.56 in the first application and g=0.62 in the second experiment, indicating the synergy of using together coherent teaching strategies. The most striking result is the high degree of student success in the institutional evaluation, which increased the fraction of retained (successful) student to more than double that obtained by the traditional instruction. Implications for educational reform in similar educational systems are discussed.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/184748
Godoy, Paulo; Benegas, Julio Ciro; Pandiella, Susana Beatriz; Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies; Latin American Physics Education Network; Latin American Journal of Physics Education; 6; 1; 8-2012; 99-104
1870-9095
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/184748
identifier_str_mv Godoy, Paulo; Benegas, Julio Ciro; Pandiella, Susana Beatriz; Active Learning of Physics: synergy of teaching strategies; Latin American Physics Education Network; Latin American Journal of Physics Education; 6; 1; 8-2012; 99-104
1870-9095
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.lajpe.org/icpe2011/18_Julio_Benegas.pdf
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Latin American Physics Education Network
publisher.none.fl_str_mv Latin American Physics Education Network
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1844613774684717056
score 13.070432