Contribuciones empíricas para la validez de grupos contrastados de la Batería de Tareas de Autorregulación Cognitiva (TAC)

Autores
Richard's, Maria Marta; Vernucci, Santiago; Zamora, Eliana Vanesa; Canet Juric, Lorena; Introzzi, Isabel Maria; Guardia Olmos, Joan
Año de publicación
2017
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Los déficit de las funciones ejecutivas (FE) suelen estar presentes en el Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). Distintos trabajos mostraron algunas falencias vinculadas a la medición de las FE, como la participación de otros procesos que no constituyen objeto de la evaluación. En el trabajo que se informa se analizaron las diferencias existentes en las FE de niños con y sin diagnóstico de TDAH y se buscó identificar y establecer aquellas variables con mayor poder discriminante para la probabilidad de pertenencia a ambos grupos. Se utilizaron las tareas de la batería denominada Tareas de Autorregulación Cognitiva (TAC), diseñadas ad-hoc para evaluar específica y relativamente en forma independiente cada FE. Se trabajó con una muestra de 49 niños escolarizados de 7 a 12 años de edad, de ambos géneros, divididos en dos grupos, uno clínico de 19 niños con diagnóstico de TDAH, con una media de edad igual a 9.84 años(DE = 1.83) y uno control de 30 niños sin diagnóstico de TDAH con una media de edad igual a 10.27 años (DE = .82), equiparados por género, edad, niveles socioeconómico y educacional. Los resultados mostraron que el análisis discriminante permitió clasificar correctamente al 98% de los participantes. Las tareas mejor discriminadas fueron la de Flexibilidad cognitiva y Control inhibitorio comportamental, con un 98.9% y 97.8%, respectivamente, de casos correctos. Esto muestra que la TAC constituye una batería con adecuada sensibilidad y especificidad para discriminar y detectar casos de TDAH con un elevado nivel de confiabilidad y porcentaje de correctos clasificados.
The executive functions(EF) multidimensional approaches state that EFs consist of a set of processes with relative autonomy and independence: working memory (WM), cognitive flexibility (CF), and inhibition. Regarding the inhibitory operation, three dimensions are distinguished, each with distinct operative features: perceptual, cognitive, and behavioral inhibition. Perceptual inhibition is the process that allows the focus on relevant environmentalstimuli through the attenuation of the interference generated by other stimuli present in the context. Cognitive inhibition is involved in the decreased level of activation of the prepotent mental representations of intrusive and irrelevant to the achievement of current goals. Finally, behavioral inhibition handlessuppress or cancel behaviors and strong, prepotent and unsuitable behaviors. While this last type contributes to the inhibitory control of behavior, the other two processes(cognitive and perceptual inhibition) apply to cognition, as involved in regulating the perceptions and representations. Regarding executive operation in general, empirical evidence suggests that these dimensions are involved in such diverse fields as psychopathology, personality, emotion, attentional control and cognitive development. It has been found that deficits in EFs are usually present in the Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The common practice of treating children withADHD as an undifferentiated group of participantsin behavioral and neuropsychological research may have adverse methodological consequences. Relying on group averaging in comparing the performance ofADHD and control groups may produce misleading results, as it conceals possible effects that may characterize some but not all ADHD participants. According to the previous assumptions, the objectives of this work were (1) analyzing the EF performance in children with or without diagnosedADHD and (2) identifying and setting the variables with greater discriminant power between the normal and clinical groups. Battery tasks called Tareas de Autorregulación Cognitiva (TAC) ad-hoc and designed to assess EFs operation specifically and with relative independence with each other were used. The sample consisted of 49 school-attending children, aged 7- 12 years, of both sexes, divided into two groups: (1) a clinical group of 19 children diagnosed with ADHD combined subtype (M age = 9.84 years, SD = 1.83), and (2) a control group of 30 children without ADHD diagnosis (M age = 10.27 years, SD = .82), matched by gender, age,socioeconomic and educational level. By analyzing the results, significant differences were found between verbal and visuospatial WM, CF, behavioral and perceptual inhibition indices. Then, a discriminant analysis was made in order to use the index values with significant differences and make predictions about the probability of a subject to be a member of a certain criteria variable value (clinical or control group condition). Results show that discriminant analysis allows to correctly classifying 98% of the participants. The results indicated that the average RT of the mixed block (Cognitive Flexibility) and the Stop Signal RT (Behavioral Inhibition) are the indices with better sensitivity and specificity for detecting the presence ofADHD in thissample. Considering that the area under the curve indicates the probability to classify correctly a couple of healthy and ill individualsrandomly selected, then it is possible to conclude that the values of Cognitive Flexibility and Behavioral Inhibitory control tasks had better discriminant power, as they correctly classified 98.9% and 97.8% of the total cases, respectively. This result shows that the TAC Battery presents adequate sensitivity and specificity to discriminate and detect ADHD with a high level of reliability and classification accuracy. Summarizing, we highlight the importance of having an assessment battery such as the totally computerized TAC, which allows the assessment of EFsindependently, with an attractive design and straightforward administering and scoring procedures.
Fil: Richard's, Maria Marta. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Centro De Investigación en Procesos Básicos, Metodologías y Educación; Argentina
Fil: Vernucci, Santiago. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Zamora, Eliana Vanesa. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Canet Juric, Lorena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Introzzi, Isabel Maria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Guardia Olmos, Joan. Universidad de Barcelona; España
Materia
FUNCIONES EJECUTIVAS
TAREAS DE AUTORREGULACION COGNITIVA
TDAH
VALIDEZ DE GRUPOS CONTRASTADOS
CURVAS ROC
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/43384

id CONICETDig_cc487cd0d6fddfae33ffae56a9e4f8b8
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/43384
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Contribuciones empíricas para la validez de grupos contrastados de la Batería de Tareas de Autorregulación Cognitiva (TAC)Empirical contributions for contrasting groups validity of the Tareas de Autorregulación Cognitiva (TAC) BatteryRichard's, Maria MartaVernucci, SantiagoZamora, Eliana VanesaCanet Juric, LorenaIntrozzi, Isabel MariaGuardia Olmos, JoanFUNCIONES EJECUTIVASTAREAS DE AUTORREGULACION COGNITIVATDAHVALIDEZ DE GRUPOS CONTRASTADOSCURVAS ROChttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5Los déficit de las funciones ejecutivas (FE) suelen estar presentes en el Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). Distintos trabajos mostraron algunas falencias vinculadas a la medición de las FE, como la participación de otros procesos que no constituyen objeto de la evaluación. En el trabajo que se informa se analizaron las diferencias existentes en las FE de niños con y sin diagnóstico de TDAH y se buscó identificar y establecer aquellas variables con mayor poder discriminante para la probabilidad de pertenencia a ambos grupos. Se utilizaron las tareas de la batería denominada Tareas de Autorregulación Cognitiva (TAC), diseñadas ad-hoc para evaluar específica y relativamente en forma independiente cada FE. Se trabajó con una muestra de 49 niños escolarizados de 7 a 12 años de edad, de ambos géneros, divididos en dos grupos, uno clínico de 19 niños con diagnóstico de TDAH, con una media de edad igual a 9.84 años(DE = 1.83) y uno control de 30 niños sin diagnóstico de TDAH con una media de edad igual a 10.27 años (DE = .82), equiparados por género, edad, niveles socioeconómico y educacional. Los resultados mostraron que el análisis discriminante permitió clasificar correctamente al 98% de los participantes. Las tareas mejor discriminadas fueron la de Flexibilidad cognitiva y Control inhibitorio comportamental, con un 98.9% y 97.8%, respectivamente, de casos correctos. Esto muestra que la TAC constituye una batería con adecuada sensibilidad y especificidad para discriminar y detectar casos de TDAH con un elevado nivel de confiabilidad y porcentaje de correctos clasificados.The executive functions(EF) multidimensional approaches state that EFs consist of a set of processes with relative autonomy and independence: working memory (WM), cognitive flexibility (CF), and inhibition. Regarding the inhibitory operation, three dimensions are distinguished, each with distinct operative features: perceptual, cognitive, and behavioral inhibition. Perceptual inhibition is the process that allows the focus on relevant environmentalstimuli through the attenuation of the interference generated by other stimuli present in the context. Cognitive inhibition is involved in the decreased level of activation of the prepotent mental representations of intrusive and irrelevant to the achievement of current goals. Finally, behavioral inhibition handlessuppress or cancel behaviors and strong, prepotent and unsuitable behaviors. While this last type contributes to the inhibitory control of behavior, the other two processes(cognitive and perceptual inhibition) apply to cognition, as involved in regulating the perceptions and representations. Regarding executive operation in general, empirical evidence suggests that these dimensions are involved in such diverse fields as psychopathology, personality, emotion, attentional control and cognitive development. It has been found that deficits in EFs are usually present in the Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The common practice of treating children withADHD as an undifferentiated group of participantsin behavioral and neuropsychological research may have adverse methodological consequences. Relying on group averaging in comparing the performance ofADHD and control groups may produce misleading results, as it conceals possible effects that may characterize some but not all ADHD participants. According to the previous assumptions, the objectives of this work were (1) analyzing the EF performance in children with or without diagnosedADHD and (2) identifying and setting the variables with greater discriminant power between the normal and clinical groups. Battery tasks called Tareas de Autorregulación Cognitiva (TAC) ad-hoc and designed to assess EFs operation specifically and with relative independence with each other were used. The sample consisted of 49 school-attending children, aged 7- 12 years, of both sexes, divided into two groups: (1) a clinical group of 19 children diagnosed with ADHD combined subtype (M age = 9.84 years, SD = 1.83), and (2) a control group of 30 children without ADHD diagnosis (M age = 10.27 years, SD = .82), matched by gender, age,socioeconomic and educational level. By analyzing the results, significant differences were found between verbal and visuospatial WM, CF, behavioral and perceptual inhibition indices. Then, a discriminant analysis was made in order to use the index values with significant differences and make predictions about the probability of a subject to be a member of a certain criteria variable value (clinical or control group condition). Results show that discriminant analysis allows to correctly classifying 98% of the participants. The results indicated that the average RT of the mixed block (Cognitive Flexibility) and the Stop Signal RT (Behavioral Inhibition) are the indices with better sensitivity and specificity for detecting the presence ofADHD in thissample. Considering that the area under the curve indicates the probability to classify correctly a couple of healthy and ill individualsrandomly selected, then it is possible to conclude that the values of Cognitive Flexibility and Behavioral Inhibitory control tasks had better discriminant power, as they correctly classified 98.9% and 97.8% of the total cases, respectively. This result shows that the TAC Battery presents adequate sensitivity and specificity to discriminate and detect ADHD with a high level of reliability and classification accuracy. Summarizing, we highlight the importance of having an assessment battery such as the totally computerized TAC, which allows the assessment of EFsindependently, with an attractive design and straightforward administering and scoring procedures.Fil: Richard's, Maria Marta. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Centro De Investigación en Procesos Básicos, Metodologías y Educación; ArgentinaFil: Vernucci, Santiago. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Zamora, Eliana Vanesa. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Canet Juric, Lorena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Introzzi, Isabel Maria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Guardia Olmos, Joan. Universidad de Barcelona; EspañaCentro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines2017-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/43384Richard's, Maria Marta; Vernucci, Santiago; Zamora, Eliana Vanesa; Canet Juric, Lorena; Introzzi, Isabel Maria; et al.; Contribuciones empíricas para la validez de grupos contrastados de la Batería de Tareas de Autorregulación Cognitiva (TAC); Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Interdisciplinaria; 34; 1; 8-2017; 173-1920325-8203CONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.ciipme-conicet.gov.ar/ojs/index.php/interdisciplinaria/article/view/287info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://ref.scielo.org/z2gk8sinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T10:31:56Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/43384instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 10:31:57.015CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Contribuciones empíricas para la validez de grupos contrastados de la Batería de Tareas de Autorregulación Cognitiva (TAC)
Empirical contributions for contrasting groups validity of the Tareas de Autorregulación Cognitiva (TAC) Battery
title Contribuciones empíricas para la validez de grupos contrastados de la Batería de Tareas de Autorregulación Cognitiva (TAC)
spellingShingle Contribuciones empíricas para la validez de grupos contrastados de la Batería de Tareas de Autorregulación Cognitiva (TAC)
Richard's, Maria Marta
FUNCIONES EJECUTIVAS
TAREAS DE AUTORREGULACION COGNITIVA
TDAH
VALIDEZ DE GRUPOS CONTRASTADOS
CURVAS ROC
title_short Contribuciones empíricas para la validez de grupos contrastados de la Batería de Tareas de Autorregulación Cognitiva (TAC)
title_full Contribuciones empíricas para la validez de grupos contrastados de la Batería de Tareas de Autorregulación Cognitiva (TAC)
title_fullStr Contribuciones empíricas para la validez de grupos contrastados de la Batería de Tareas de Autorregulación Cognitiva (TAC)
title_full_unstemmed Contribuciones empíricas para la validez de grupos contrastados de la Batería de Tareas de Autorregulación Cognitiva (TAC)
title_sort Contribuciones empíricas para la validez de grupos contrastados de la Batería de Tareas de Autorregulación Cognitiva (TAC)
dc.creator.none.fl_str_mv Richard's, Maria Marta
Vernucci, Santiago
Zamora, Eliana Vanesa
Canet Juric, Lorena
Introzzi, Isabel Maria
Guardia Olmos, Joan
author Richard's, Maria Marta
author_facet Richard's, Maria Marta
Vernucci, Santiago
Zamora, Eliana Vanesa
Canet Juric, Lorena
Introzzi, Isabel Maria
Guardia Olmos, Joan
author_role author
author2 Vernucci, Santiago
Zamora, Eliana Vanesa
Canet Juric, Lorena
Introzzi, Isabel Maria
Guardia Olmos, Joan
author2_role author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv FUNCIONES EJECUTIVAS
TAREAS DE AUTORREGULACION COGNITIVA
TDAH
VALIDEZ DE GRUPOS CONTRASTADOS
CURVAS ROC
topic FUNCIONES EJECUTIVAS
TAREAS DE AUTORREGULACION COGNITIVA
TDAH
VALIDEZ DE GRUPOS CONTRASTADOS
CURVAS ROC
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.1
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv Los déficit de las funciones ejecutivas (FE) suelen estar presentes en el Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). Distintos trabajos mostraron algunas falencias vinculadas a la medición de las FE, como la participación de otros procesos que no constituyen objeto de la evaluación. En el trabajo que se informa se analizaron las diferencias existentes en las FE de niños con y sin diagnóstico de TDAH y se buscó identificar y establecer aquellas variables con mayor poder discriminante para la probabilidad de pertenencia a ambos grupos. Se utilizaron las tareas de la batería denominada Tareas de Autorregulación Cognitiva (TAC), diseñadas ad-hoc para evaluar específica y relativamente en forma independiente cada FE. Se trabajó con una muestra de 49 niños escolarizados de 7 a 12 años de edad, de ambos géneros, divididos en dos grupos, uno clínico de 19 niños con diagnóstico de TDAH, con una media de edad igual a 9.84 años(DE = 1.83) y uno control de 30 niños sin diagnóstico de TDAH con una media de edad igual a 10.27 años (DE = .82), equiparados por género, edad, niveles socioeconómico y educacional. Los resultados mostraron que el análisis discriminante permitió clasificar correctamente al 98% de los participantes. Las tareas mejor discriminadas fueron la de Flexibilidad cognitiva y Control inhibitorio comportamental, con un 98.9% y 97.8%, respectivamente, de casos correctos. Esto muestra que la TAC constituye una batería con adecuada sensibilidad y especificidad para discriminar y detectar casos de TDAH con un elevado nivel de confiabilidad y porcentaje de correctos clasificados.
The executive functions(EF) multidimensional approaches state that EFs consist of a set of processes with relative autonomy and independence: working memory (WM), cognitive flexibility (CF), and inhibition. Regarding the inhibitory operation, three dimensions are distinguished, each with distinct operative features: perceptual, cognitive, and behavioral inhibition. Perceptual inhibition is the process that allows the focus on relevant environmentalstimuli through the attenuation of the interference generated by other stimuli present in the context. Cognitive inhibition is involved in the decreased level of activation of the prepotent mental representations of intrusive and irrelevant to the achievement of current goals. Finally, behavioral inhibition handlessuppress or cancel behaviors and strong, prepotent and unsuitable behaviors. While this last type contributes to the inhibitory control of behavior, the other two processes(cognitive and perceptual inhibition) apply to cognition, as involved in regulating the perceptions and representations. Regarding executive operation in general, empirical evidence suggests that these dimensions are involved in such diverse fields as psychopathology, personality, emotion, attentional control and cognitive development. It has been found that deficits in EFs are usually present in the Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The common practice of treating children withADHD as an undifferentiated group of participantsin behavioral and neuropsychological research may have adverse methodological consequences. Relying on group averaging in comparing the performance ofADHD and control groups may produce misleading results, as it conceals possible effects that may characterize some but not all ADHD participants. According to the previous assumptions, the objectives of this work were (1) analyzing the EF performance in children with or without diagnosedADHD and (2) identifying and setting the variables with greater discriminant power between the normal and clinical groups. Battery tasks called Tareas de Autorregulación Cognitiva (TAC) ad-hoc and designed to assess EFs operation specifically and with relative independence with each other were used. The sample consisted of 49 school-attending children, aged 7- 12 years, of both sexes, divided into two groups: (1) a clinical group of 19 children diagnosed with ADHD combined subtype (M age = 9.84 years, SD = 1.83), and (2) a control group of 30 children without ADHD diagnosis (M age = 10.27 years, SD = .82), matched by gender, age,socioeconomic and educational level. By analyzing the results, significant differences were found between verbal and visuospatial WM, CF, behavioral and perceptual inhibition indices. Then, a discriminant analysis was made in order to use the index values with significant differences and make predictions about the probability of a subject to be a member of a certain criteria variable value (clinical or control group condition). Results show that discriminant analysis allows to correctly classifying 98% of the participants. The results indicated that the average RT of the mixed block (Cognitive Flexibility) and the Stop Signal RT (Behavioral Inhibition) are the indices with better sensitivity and specificity for detecting the presence ofADHD in thissample. Considering that the area under the curve indicates the probability to classify correctly a couple of healthy and ill individualsrandomly selected, then it is possible to conclude that the values of Cognitive Flexibility and Behavioral Inhibitory control tasks had better discriminant power, as they correctly classified 98.9% and 97.8% of the total cases, respectively. This result shows that the TAC Battery presents adequate sensitivity and specificity to discriminate and detect ADHD with a high level of reliability and classification accuracy. Summarizing, we highlight the importance of having an assessment battery such as the totally computerized TAC, which allows the assessment of EFsindependently, with an attractive design and straightforward administering and scoring procedures.
Fil: Richard's, Maria Marta. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Centro De Investigación en Procesos Básicos, Metodologías y Educación; Argentina
Fil: Vernucci, Santiago. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Zamora, Eliana Vanesa. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Canet Juric, Lorena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Introzzi, Isabel Maria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Guardia Olmos, Joan. Universidad de Barcelona; España
description Los déficit de las funciones ejecutivas (FE) suelen estar presentes en el Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). Distintos trabajos mostraron algunas falencias vinculadas a la medición de las FE, como la participación de otros procesos que no constituyen objeto de la evaluación. En el trabajo que se informa se analizaron las diferencias existentes en las FE de niños con y sin diagnóstico de TDAH y se buscó identificar y establecer aquellas variables con mayor poder discriminante para la probabilidad de pertenencia a ambos grupos. Se utilizaron las tareas de la batería denominada Tareas de Autorregulación Cognitiva (TAC), diseñadas ad-hoc para evaluar específica y relativamente en forma independiente cada FE. Se trabajó con una muestra de 49 niños escolarizados de 7 a 12 años de edad, de ambos géneros, divididos en dos grupos, uno clínico de 19 niños con diagnóstico de TDAH, con una media de edad igual a 9.84 años(DE = 1.83) y uno control de 30 niños sin diagnóstico de TDAH con una media de edad igual a 10.27 años (DE = .82), equiparados por género, edad, niveles socioeconómico y educacional. Los resultados mostraron que el análisis discriminante permitió clasificar correctamente al 98% de los participantes. Las tareas mejor discriminadas fueron la de Flexibilidad cognitiva y Control inhibitorio comportamental, con un 98.9% y 97.8%, respectivamente, de casos correctos. Esto muestra que la TAC constituye una batería con adecuada sensibilidad y especificidad para discriminar y detectar casos de TDAH con un elevado nivel de confiabilidad y porcentaje de correctos clasificados.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/43384
Richard's, Maria Marta; Vernucci, Santiago; Zamora, Eliana Vanesa; Canet Juric, Lorena; Introzzi, Isabel Maria; et al.; Contribuciones empíricas para la validez de grupos contrastados de la Batería de Tareas de Autorregulación Cognitiva (TAC); Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Interdisciplinaria; 34; 1; 8-2017; 173-192
0325-8203
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/43384
identifier_str_mv Richard's, Maria Marta; Vernucci, Santiago; Zamora, Eliana Vanesa; Canet Juric, Lorena; Introzzi, Isabel Maria; et al.; Contribuciones empíricas para la validez de grupos contrastados de la Batería de Tareas de Autorregulación Cognitiva (TAC); Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Interdisciplinaria; 34; 1; 8-2017; 173-192
0325-8203
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.ciipme-conicet.gov.ar/ojs/index.php/interdisciplinaria/article/view/287
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://ref.scielo.org/z2gk8s
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines
publisher.none.fl_str_mv Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1844614331887517696
score 13.070432