La velocidad: un parámetro más para evaluar la eficacia lectora

Autores
Fumagalli, Julieta Carolina; Jacubovich, Silvia Patricia; Jaichenco, Virginia Irene
Año de publicación
2011
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El propósito de este trabajo es analizar el rendimiento de un niño disléxico de 9 años que cursa 4° grado y compararlo con grupos control de niños (por edad lectora y cronológica) en las mismas tareas. Todos los sujetos fueron evaluados con pruebas que miden la conciencia fonológica -diseñadas para investigación- y la prueba de lectura de palabras y no palabras del Test LEE (Defior Citoler et al., 2006). Para cada prueba se consideró la cantidad de aciertos así como el tiempo requerido para su resolución. Los resultados coinciden con los hallados en otros estudios realizados en italiano (Brizzolara et al., 2006; Tressoldi et al., 2001), alemán (Wimmer, 1993; Wimmer & Mayringer, 2001), finés (Holopainen et al., 2001; Müller & Brady, 2001) y español (Jiménez González & Hernández-Valle, 2000; Serrano & Defior, 2008) en los cuales se destaca que la velocidad para la resolución de las tareas parece ser un parámetro más relevante que la cantidad de errores, en el caso de los sujetos con problemas de lectura en lenguas transparentes.
The aim of this study is to compare a 9 years old dyslexic child´s performance with two control groups, a chronological age-matched group and a reading level-matched group. All the subjects were assessed with three phonological awareness tasks and a standardized word and non word reading task (Defior Citoler et al., 2006). The phonological awareness tasks where designed for another research and they tests syllabic, intrasyllabic and phonological levels. Accuracy and performance time were measure for the four tasks. Results shows that in all the phonological tasks assed the dyslexic child performed in accuracy as the chronological age-matched group, but in performance time was two standard deviations above this group. On the word and no word reading task, the dyslexic child has an accuracy performance matched with the reading level-matched control group, but the time performance was again two standard deviations above this group. The results of this case study are consistent with other researches carried out in other transparent languages (e.g. Brizzolara et al., 2006; Tressoldi et al., 2001; Wimmer , 1993; Wimmer & Mayringer, 2001; Holopainen et al., 2001; Müller & Brady, 2001; Jiménez González & Hernández-Valle, 2000; Serrano & Defior, 2008).
Fil: Fumagalli, Julieta Carolina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Lingüística; Argentina
Fil: Jacubovich, Silvia Patricia. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología; Argentina
Fil: Jaichenco, Virginia Irene. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Lingüística; Argentina
Materia
CONCIENCIA FONOLÓGICA
VELOCIDAD
LECTURA
DISLEXIA
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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The aim of this study is to compare a 9 years old dyslexic child´s performance with two control groups, a chronological age-matched group and a reading level-matched group. All the subjects were assessed with three phonological awareness tasks and a standardized word and non word reading task (Defior Citoler et al., 2006). The phonological awareness tasks where designed for another research and they tests syllabic, intrasyllabic and phonological levels. Accuracy and performance time were measure for the four tasks. Results shows that in all the phonological tasks assed the dyslexic child performed in accuracy as the chronological age-matched group, but in performance time was two standard deviations above this group. On the word and no word reading task, the dyslexic child has an accuracy performance matched with the reading level-matched control group, but the time performance was again two standard deviations above this group. The results of this case study are consistent with other researches carried out in other transparent languages (e.g. Brizzolara et al., 2006; Tressoldi et al., 2001; Wimmer , 1993; Wimmer & Mayringer, 2001; Holopainen et al., 2001; Müller & Brady, 2001; Jiménez González & Hernández-Valle, 2000; Serrano & Defior, 2008).
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