Habilidades prelectoras en niños uruguayos de diferente nivel socioeconómico

Autores
Rivera, Johanna; Ferroni, Marina Valeria; Moreira, Karen
Año de publicación
2022
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El objetivo del presente estudio fue comparar las habilidades prelectoras en 50 preescolares uruguayos de 5 años de edad de diferente nivel socioeconómico (NSE) y analizar el impacto de estas habilidades en el aprendizaje de la lectura. Para ello, se evaluó a los niños mediante pruebas de vocabulario receptivo, conciencia fonológica, conocimiento sobre el nombre y el sonido de las letras, y denominación rápida de objetos a fin del nivel preescolar Tiempo 1 (T1). Un año más tarde, se evaluó a un subgrupo de la muestra inicial mediante una prueba de lectura de palabras Tiempo 2 (T2). Los resultados señalaron la existencia de correlaciones significativas entre los predictores (T1) y la lectura de palabras (T2) y entre todas las variables evaluadas y el nivel socioeconómico de los niños. La comparación del desempeño intergrupal señaló la existencia de diferencias significativas en todas las habilidades evaluadas a favor del nivel socioeconómico medio. Sin embargo, el desempeño en la lectura de palabras de ambos grupos fue bajo. Por otra parte, un análisis de regresión mostró que, para los niños de nivel socioeconómico bajo, el nivel de conciencia fonológica fue el que explicó la mayor parte de la varianza en la eficiencia lectora. El nivel de lectura de los niños de nivel socioeconómico medio fue mayormente explicado por el conocimiento del nombre de las letras. Los resultados ponen en evidencia la importancia de atender a las diferencias que se generan temprano en el desarrollo de habilidades lingüísticas fundamentales para aprender a leer.
Learning to read transforms lives. Reading contributes to knowledge acquisition, cultural engagement, and success in the school. The unequal distribution of literacy skills in a society is associated with economic and social inequalities as a result, children with a poor foundation in literacy before entering formal schooling are more likely to struggle academically and to drop out of school. For Comparative analysis between children of different socioeconomic status showed that children growing up in poverty contexts performed more poorly than their peers from middle-income families in all the tests. Nonetheless, both groups performed poorly in word reading. Descriptive statistics indicated that, out of a total of 26 words, low SES children correctly read a total of 7 words per minute, and medium SES children a total of 14 words. Finally, regression analyses indicated that phonological awareness contributed 30 % variance in predicting the total score achieved in a reading-word test in children of low-income families, meanwhile letter name knowledge contributed 74 % variance in predicting the total score achieved in a reading-word test in their peers from middle-income families. In general terms, results of pre-reading skills and reading performance seem to indicate that children of different socioeconomic status use different word recognition strategies according to their level of letter-knowledge of and phonological processing. Discussion considers international literature pointing out that children who enter elementary school with limited reading-related skills are unlikely to be able to keep pace with their peers. These findings warn about the importance to elaborate systematic and high-quality educational proposals to try to reduce the gap in reading development for children from low-income families. Developing literacy and language skills before formal schooling sets a child up for success in school and life. Results also suggest the importance of analyzing the variables that affect reading development in populations that are not the majority described.
Fil: Rivera, Johanna. Universidad de la República; Uruguay
Fil: Ferroni, Marina Valeria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina
Fil: Moreira, Karen. Universidad de la República; Uruguay
Materia
HABILIDADES PRELECTORAS
NSE
NIÑOS
DESIGUALDAD
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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Los resultados señalaron la existencia de correlaciones significativas entre los predictores (T1) y la lectura de palabras (T2) y entre todas las variables evaluadas y el nivel socioeconómico de los niños. La comparación del desempeño intergrupal señaló la existencia de diferencias significativas en todas las habilidades evaluadas a favor del nivel socioeconómico medio. Sin embargo, el desempeño en la lectura de palabras de ambos grupos fue bajo. Por otra parte, un análisis de regresión mostró que, para los niños de nivel socioeconómico bajo, el nivel de conciencia fonológica fue el que explicó la mayor parte de la varianza en la eficiencia lectora. El nivel de lectura de los niños de nivel socioeconómico medio fue mayormente explicado por el conocimiento del nombre de las letras. Los resultados ponen en evidencia la importancia de atender a las diferencias que se generan temprano en el desarrollo de habilidades lingüísticas fundamentales para aprender a leer.Learning to read transforms lives. Reading contributes to knowledge acquisition, cultural engagement, and success in the school. The unequal distribution of literacy skills in a society is associated with economic and social inequalities as a result, children with a poor foundation in literacy before entering formal schooling are more likely to struggle academically and to drop out of school. For Comparative analysis between children of different socioeconomic status showed that children growing up in poverty contexts performed more poorly than their peers from middle-income families in all the tests. Nonetheless, both groups performed poorly in word reading. Descriptive statistics indicated that, out of a total of 26 words, low SES children correctly read a total of 7 words per minute, and medium SES children a total of 14 words. Finally, regression analyses indicated that phonological awareness contributed 30 % variance in predicting the total score achieved in a reading-word test in children of low-income families, meanwhile letter name knowledge contributed 74 % variance in predicting the total score achieved in a reading-word test in their peers from middle-income families. In general terms, results of pre-reading skills and reading performance seem to indicate that children of different socioeconomic status use different word recognition strategies according to their level of letter-knowledge of and phonological processing. Discussion considers international literature pointing out that children who enter elementary school with limited reading-related skills are unlikely to be able to keep pace with their peers. These findings warn about the importance to elaborate systematic and high-quality educational proposals to try to reduce the gap in reading development for children from low-income families. Developing literacy and language skills before formal schooling sets a child up for success in school and life. Results also suggest the importance of analyzing the variables that affect reading development in populations that are not the majority described.Fil: Rivera, Johanna. Universidad de la República; UruguayFil: Ferroni, Marina Valeria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; ArgentinaFil: Moreira, Karen. Universidad de la República; UruguayCentro Interamericano de Investigaciones Psicologicas y Ciencias Afines2022-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/201241Rivera, Johanna; Ferroni, Marina Valeria; Moreira, Karen; Habilidades prelectoras en niños uruguayos de diferente nivel socioeconómico; Centro Interamericano de Investigaciones Psicologicas y Ciencias Afines; Interdisciplinaria; 39; 3; 8-2022; 93-1051668-7027CONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.ciipme-conicet.gov.ar/ojs/index.php?journal=interdisciplinaria&page=article&op=view&path[]=1124info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.16888/interd.2022.39.3.5info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T09:43:46Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/201241instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 09:43:46.802CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
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Learning to read transforms lives. Reading contributes to knowledge acquisition, cultural engagement, and success in the school. The unequal distribution of literacy skills in a society is associated with economic and social inequalities as a result, children with a poor foundation in literacy before entering formal schooling are more likely to struggle academically and to drop out of school. For Comparative analysis between children of different socioeconomic status showed that children growing up in poverty contexts performed more poorly than their peers from middle-income families in all the tests. Nonetheless, both groups performed poorly in word reading. Descriptive statistics indicated that, out of a total of 26 words, low SES children correctly read a total of 7 words per minute, and medium SES children a total of 14 words. Finally, regression analyses indicated that phonological awareness contributed 30 % variance in predicting the total score achieved in a reading-word test in children of low-income families, meanwhile letter name knowledge contributed 74 % variance in predicting the total score achieved in a reading-word test in their peers from middle-income families. In general terms, results of pre-reading skills and reading performance seem to indicate that children of different socioeconomic status use different word recognition strategies according to their level of letter-knowledge of and phonological processing. Discussion considers international literature pointing out that children who enter elementary school with limited reading-related skills are unlikely to be able to keep pace with their peers. These findings warn about the importance to elaborate systematic and high-quality educational proposals to try to reduce the gap in reading development for children from low-income families. Developing literacy and language skills before formal schooling sets a child up for success in school and life. Results also suggest the importance of analyzing the variables that affect reading development in populations that are not the majority described.
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