Ficción y compromiso ontológico

Autores
Orlando, Eleonora Eva
Año de publicación
2014
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En este trabajo me ocupo de la semántica de los términos de ficción, en el marco de una posición de tipo abstractista (KRIPKE 2011 y 2013, VAN INWAGEN 1977, SALMON 1998 y 2002, THOMASSON 1999, PREDELLI 1997, 2002 y 2005 y VOLTOLINI 2011). En particular, me concentro en dos problemas que afectan a este tipo de posiciones: el primero de ellos es dar cuenta de la verdad intuitiva de enunciados como "Ulises duerme en la playa de Ithaca"; el segundo es explicar la aceptación, también intuitiva, de que "Ulises no existe" es un enunciado verdadero.
In this paper I am concerned with a variant of Kripke´s abstractist theory of fiction, namely, the semantic theory according to which proper names and natural class general terms in the discourse of fiction refer to some kind of abstract entities. As emphasized by Kripke himself, those entities are not to be conceived either in terms of nonexistent but concrete ones, along the lines of neo-Meinongians, or as merely possible ones, following Lewis’ suggestions: in the version I will be defending they are literary or mythological characters, a sui generis kind of abstract entities, namely, ones that are originated by means of acts of creative writing or story telling —hence, also some kind of artifacts—. First, I make some clarifications concerning the application of direct reference to fictional terms. Then, I focus on two main problems that arise in relation to a position like the present one: the first one is accounting for the intuitive truth of typically fictive uses, such as “Ulysses is sleeping on the beach of Ithaca”, given that a literary character like Ulysses cannot literally and strictly have the property of being asleep. The second one is accounting for some problematic metafictive uses, in particular, the use of intuitively true negative existentials, such as “Ulysses does not exist”, which on this account come out false, since ‘Ulysses’ refers to an existent literary character.
Fil: Orlando, Eleonora Eva. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Departamento de Filosofía; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
TÉRMINOS DE FICCIÓN
REFERENCIA DIRECTA
VERDAD EN LA FICCIÓN
USOS FICTIVOS Y METAFICTIVOS
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/34457

id CONICETDig_54cfe3f2815af296cde0701b01de4627
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/34457
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Ficción y compromiso ontológicoOrlando, Eleonora EvaTÉRMINOS DE FICCIÓNREFERENCIA DIRECTAVERDAD EN LA FICCIÓNUSOS FICTIVOS Y METAFICTIVOShttps://purl.org/becyt/ford/6.3https://purl.org/becyt/ford/6En este trabajo me ocupo de la semántica de los términos de ficción, en el marco de una posición de tipo abstractista (KRIPKE 2011 y 2013, VAN INWAGEN 1977, SALMON 1998 y 2002, THOMASSON 1999, PREDELLI 1997, 2002 y 2005 y VOLTOLINI 2011). En particular, me concentro en dos problemas que afectan a este tipo de posiciones: el primero de ellos es dar cuenta de la verdad intuitiva de enunciados como "Ulises duerme en la playa de Ithaca"; el segundo es explicar la aceptación, también intuitiva, de que "Ulises no existe" es un enunciado verdadero.In this paper I am concerned with a variant of Kripke´s abstractist theory of fiction, namely, the semantic theory according to which proper names and natural class general terms in the discourse of fiction refer to some kind of abstract entities. As emphasized by Kripke himself, those entities are not to be conceived either in terms of nonexistent but concrete ones, along the lines of neo-Meinongians, or as merely possible ones, following Lewis’ suggestions: in the version I will be defending they are literary or mythological characters, a sui generis kind of abstract entities, namely, ones that are originated by means of acts of creative writing or story telling —hence, also some kind of artifacts—. First, I make some clarifications concerning the application of direct reference to fictional terms. Then, I focus on two main problems that arise in relation to a position like the present one: the first one is accounting for the intuitive truth of typically fictive uses, such as “Ulysses is sleeping on the beach of Ithaca”, given that a literary character like Ulysses cannot literally and strictly have the property of being asleep. The second one is accounting for some problematic metafictive uses, in particular, the use of intuitively true negative existentials, such as “Ulysses does not exist”, which on this account come out false, since ‘Ulysses’ refers to an existent literary character.Fil: Orlando, Eleonora Eva. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Departamento de Filosofía; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaUniversitat de València. Facultat de Filosofia i Ciències de l'Educació. Departament de Filosofia2014-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/34457Orlando, Eleonora Eva; Ficción y compromiso ontológico; Universitat de València. Facultat de Filosofia i Ciències de l'Educació. Departament de Filosofia; Quaderns de Filosofia; 1; 1; 2-2014; 39-542341-1414CONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.7203/qfilosofia.1.1.3183info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://ojs.uv.es/index.php/qfilosofia/article/view/3183info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T09:45:32Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/34457instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 09:45:32.656CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Ficción y compromiso ontológico
title Ficción y compromiso ontológico
spellingShingle Ficción y compromiso ontológico
Orlando, Eleonora Eva
TÉRMINOS DE FICCIÓN
REFERENCIA DIRECTA
VERDAD EN LA FICCIÓN
USOS FICTIVOS Y METAFICTIVOS
title_short Ficción y compromiso ontológico
title_full Ficción y compromiso ontológico
title_fullStr Ficción y compromiso ontológico
title_full_unstemmed Ficción y compromiso ontológico
title_sort Ficción y compromiso ontológico
dc.creator.none.fl_str_mv Orlando, Eleonora Eva
author Orlando, Eleonora Eva
author_facet Orlando, Eleonora Eva
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv TÉRMINOS DE FICCIÓN
REFERENCIA DIRECTA
VERDAD EN LA FICCIÓN
USOS FICTIVOS Y METAFICTIVOS
topic TÉRMINOS DE FICCIÓN
REFERENCIA DIRECTA
VERDAD EN LA FICCIÓN
USOS FICTIVOS Y METAFICTIVOS
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/6.3
https://purl.org/becyt/ford/6
dc.description.none.fl_txt_mv En este trabajo me ocupo de la semántica de los términos de ficción, en el marco de una posición de tipo abstractista (KRIPKE 2011 y 2013, VAN INWAGEN 1977, SALMON 1998 y 2002, THOMASSON 1999, PREDELLI 1997, 2002 y 2005 y VOLTOLINI 2011). En particular, me concentro en dos problemas que afectan a este tipo de posiciones: el primero de ellos es dar cuenta de la verdad intuitiva de enunciados como "Ulises duerme en la playa de Ithaca"; el segundo es explicar la aceptación, también intuitiva, de que "Ulises no existe" es un enunciado verdadero.
In this paper I am concerned with a variant of Kripke´s abstractist theory of fiction, namely, the semantic theory according to which proper names and natural class general terms in the discourse of fiction refer to some kind of abstract entities. As emphasized by Kripke himself, those entities are not to be conceived either in terms of nonexistent but concrete ones, along the lines of neo-Meinongians, or as merely possible ones, following Lewis’ suggestions: in the version I will be defending they are literary or mythological characters, a sui generis kind of abstract entities, namely, ones that are originated by means of acts of creative writing or story telling —hence, also some kind of artifacts—. First, I make some clarifications concerning the application of direct reference to fictional terms. Then, I focus on two main problems that arise in relation to a position like the present one: the first one is accounting for the intuitive truth of typically fictive uses, such as “Ulysses is sleeping on the beach of Ithaca”, given that a literary character like Ulysses cannot literally and strictly have the property of being asleep. The second one is accounting for some problematic metafictive uses, in particular, the use of intuitively true negative existentials, such as “Ulysses does not exist”, which on this account come out false, since ‘Ulysses’ refers to an existent literary character.
Fil: Orlando, Eleonora Eva. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Departamento de Filosofía; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
description En este trabajo me ocupo de la semántica de los términos de ficción, en el marco de una posición de tipo abstractista (KRIPKE 2011 y 2013, VAN INWAGEN 1977, SALMON 1998 y 2002, THOMASSON 1999, PREDELLI 1997, 2002 y 2005 y VOLTOLINI 2011). En particular, me concentro en dos problemas que afectan a este tipo de posiciones: el primero de ellos es dar cuenta de la verdad intuitiva de enunciados como "Ulises duerme en la playa de Ithaca"; el segundo es explicar la aceptación, también intuitiva, de que "Ulises no existe" es un enunciado verdadero.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-02
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/34457
Orlando, Eleonora Eva; Ficción y compromiso ontológico; Universitat de València. Facultat de Filosofia i Ciències de l'Educació. Departament de Filosofia; Quaderns de Filosofia; 1; 1; 2-2014; 39-54
2341-1414
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/34457
identifier_str_mv Orlando, Eleonora Eva; Ficción y compromiso ontológico; Universitat de València. Facultat de Filosofia i Ciències de l'Educació. Departament de Filosofia; Quaderns de Filosofia; 1; 1; 2-2014; 39-54
2341-1414
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.7203/qfilosofia.1.1.3183
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://ojs.uv.es/index.php/qfilosofia/article/view/3183
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universitat de València. Facultat de Filosofia i Ciències de l'Educació. Departament de Filosofia
publisher.none.fl_str_mv Universitat de València. Facultat de Filosofia i Ciències de l'Educació. Departament de Filosofia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1844613426804948992
score 13.070432