Cognitive and executive processes associated with children's writing
- Autores
- Moreno, Cecilia Beatriz; Korzeniowski, Celina Graciela; Espósito, Adriana Verónica
- Año de publicación
- 2022
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- Learning to write is key to successfully going through elementary education. Considerable progress in children's writing is documented in the intermediate school grades, due to lexical and cognitive development. In line with this postulate, the goal of the study was to analyse the predictive value of attention, perception, planning, working memory and long-term memory in written expression tasks in Argentine schoolchildren. One hundred and sixty-eight boys and girls participated, between 8 and 11 years of age, who were in 3rd, 4th and 5th grade of Elementary Education. A regression analysis revealed that visuospatial perception, working memory, long-term memory, and planning may predict writing performance in children. Working memory denoted a high predictive value, along with long-term memory and visuospatial perception. The findings provide evidence about the involvement of cognitive and executive processes in written expression tasks in Spanish-speaking schoolchildren. Identifying cognitive predictors of writing skills makes it possible to design more comprehensive teaching programs that jointly contemplate training in specific writing skills and strengthening the cognitive resources of learners.
Aprender a escribir es clave para transitar con éxito la Educación Primaria. En los grados escolares intermedios se registra un progreso significativo en la escritura infantil, debido al desarrollo lexical y cognitivo. En línea con este postulado, el objetivo del estudio fue analizar el valor predictivo de la atención, percepción, planificación, memoria de trabajo y memoria a largo plazo en tareas de expresión escrita en escolares argentinos. Participaron 168 niños y niñas, entre 8 y 11 años de edad, que cursaban 3er, 4º y 5º grado de Educación Primaria. A partir de un análisis de regresión, se observó que la percepción visoespacial, la memoria de trabajo, la memoria a largo plazo y la planificación predijeron el desempeño en expresión escrita en los niños. La memoria de trabajo denotó un alto valor predictivo, junto con la memoria a largo plazo y la percepción visoespacial. Los hallazgos aportan evidencia sobre la involucración de procesos cognitivos y ejecutivos en tareas de expresión escrita en escolares hispanohablantes. Identificar predictores cognitivos de las habilidades de escritura permite diagramar programas de enseñanza más abarcativos, que contemplen conjuntamente el entrenamiento de las habilidades escritoras específicas y el fortalecimiento de los recursos cognitivos de los aprendices.
Fil: Moreno, Cecilia Beatriz. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires"; Argentina
Fil: Korzeniowski, Celina Graciela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales; Argentina. Universidad del Aconcagua; Argentina
Fil: Espósito, Adriana Verónica. Universidad del Aconcagua; Argentina - Materia
-
COGNITIVE PROCESSES
EXECUTIVE FUNCTION
PRIMARY EDUCATION
WRITING ABILITY
WRITING SKILLS - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/214886
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_4b06e2eaccefe34484f54712c66a16e5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/214886 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Cognitive and executive processes associated with children's writingProcesos cognitivos y ejecutivos asociados a la expresión escrita infantilMoreno, Cecilia BeatrizKorzeniowski, Celina GracielaEspósito, Adriana VerónicaCOGNITIVE PROCESSESEXECUTIVE FUNCTIONPRIMARY EDUCATIONWRITING ABILITYWRITING SKILLShttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5Learning to write is key to successfully going through elementary education. Considerable progress in children's writing is documented in the intermediate school grades, due to lexical and cognitive development. In line with this postulate, the goal of the study was to analyse the predictive value of attention, perception, planning, working memory and long-term memory in written expression tasks in Argentine schoolchildren. One hundred and sixty-eight boys and girls participated, between 8 and 11 years of age, who were in 3rd, 4th and 5th grade of Elementary Education. A regression analysis revealed that visuospatial perception, working memory, long-term memory, and planning may predict writing performance in children. Working memory denoted a high predictive value, along with long-term memory and visuospatial perception. The findings provide evidence about the involvement of cognitive and executive processes in written expression tasks in Spanish-speaking schoolchildren. Identifying cognitive predictors of writing skills makes it possible to design more comprehensive teaching programs that jointly contemplate training in specific writing skills and strengthening the cognitive resources of learners.Aprender a escribir es clave para transitar con éxito la Educación Primaria. En los grados escolares intermedios se registra un progreso significativo en la escritura infantil, debido al desarrollo lexical y cognitivo. En línea con este postulado, el objetivo del estudio fue analizar el valor predictivo de la atención, percepción, planificación, memoria de trabajo y memoria a largo plazo en tareas de expresión escrita en escolares argentinos. Participaron 168 niños y niñas, entre 8 y 11 años de edad, que cursaban 3er, 4º y 5º grado de Educación Primaria. A partir de un análisis de regresión, se observó que la percepción visoespacial, la memoria de trabajo, la memoria a largo plazo y la planificación predijeron el desempeño en expresión escrita en los niños. La memoria de trabajo denotó un alto valor predictivo, junto con la memoria a largo plazo y la percepción visoespacial. Los hallazgos aportan evidencia sobre la involucración de procesos cognitivos y ejecutivos en tareas de expresión escrita en escolares hispanohablantes. Identificar predictores cognitivos de las habilidades de escritura permite diagramar programas de enseñanza más abarcativos, que contemplen conjuntamente el entrenamiento de las habilidades escritoras específicas y el fortalecimiento de los recursos cognitivos de los aprendices.Fil: Moreno, Cecilia Beatriz. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires"; ArgentinaFil: Korzeniowski, Celina Graciela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales; Argentina. Universidad del Aconcagua; ArgentinaFil: Espósito, Adriana Verónica. Universidad del Aconcagua; ArgentinaUniversidad de Castilla-La Mancha. Centro de Estudios de Promoción de la Lectura y Literatura Infantil2022-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/214886Moreno, Cecilia Beatriz; Korzeniowski, Celina Graciela; Espósito, Adriana Verónica; Cognitive and executive processes associated with children's writing; Universidad de Castilla-La Mancha. Centro de Estudios de Promoción de la Lectura y Literatura Infantil; Ocnos; 21; 2; 7-2022; 1-151885-446X2254-9099CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.revistaocnos.com/index.php/ocnos/article/view/225info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.18239/ocnos_2022.21.2.2839info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T09:51:44Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/214886instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 09:51:44.809CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cognitive and executive processes associated with children's writing Procesos cognitivos y ejecutivos asociados a la expresión escrita infantil |
title |
Cognitive and executive processes associated with children's writing |
spellingShingle |
Cognitive and executive processes associated with children's writing Moreno, Cecilia Beatriz COGNITIVE PROCESSES EXECUTIVE FUNCTION PRIMARY EDUCATION WRITING ABILITY WRITING SKILLS |
title_short |
Cognitive and executive processes associated with children's writing |
title_full |
Cognitive and executive processes associated with children's writing |
title_fullStr |
Cognitive and executive processes associated with children's writing |
title_full_unstemmed |
Cognitive and executive processes associated with children's writing |
title_sort |
Cognitive and executive processes associated with children's writing |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Moreno, Cecilia Beatriz Korzeniowski, Celina Graciela Espósito, Adriana Verónica |
author |
Moreno, Cecilia Beatriz |
author_facet |
Moreno, Cecilia Beatriz Korzeniowski, Celina Graciela Espósito, Adriana Verónica |
author_role |
author |
author2 |
Korzeniowski, Celina Graciela Espósito, Adriana Verónica |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
COGNITIVE PROCESSES EXECUTIVE FUNCTION PRIMARY EDUCATION WRITING ABILITY WRITING SKILLS |
topic |
COGNITIVE PROCESSES EXECUTIVE FUNCTION PRIMARY EDUCATION WRITING ABILITY WRITING SKILLS |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.1 https://purl.org/becyt/ford/5 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Learning to write is key to successfully going through elementary education. Considerable progress in children's writing is documented in the intermediate school grades, due to lexical and cognitive development. In line with this postulate, the goal of the study was to analyse the predictive value of attention, perception, planning, working memory and long-term memory in written expression tasks in Argentine schoolchildren. One hundred and sixty-eight boys and girls participated, between 8 and 11 years of age, who were in 3rd, 4th and 5th grade of Elementary Education. A regression analysis revealed that visuospatial perception, working memory, long-term memory, and planning may predict writing performance in children. Working memory denoted a high predictive value, along with long-term memory and visuospatial perception. The findings provide evidence about the involvement of cognitive and executive processes in written expression tasks in Spanish-speaking schoolchildren. Identifying cognitive predictors of writing skills makes it possible to design more comprehensive teaching programs that jointly contemplate training in specific writing skills and strengthening the cognitive resources of learners. Aprender a escribir es clave para transitar con éxito la Educación Primaria. En los grados escolares intermedios se registra un progreso significativo en la escritura infantil, debido al desarrollo lexical y cognitivo. En línea con este postulado, el objetivo del estudio fue analizar el valor predictivo de la atención, percepción, planificación, memoria de trabajo y memoria a largo plazo en tareas de expresión escrita en escolares argentinos. Participaron 168 niños y niñas, entre 8 y 11 años de edad, que cursaban 3er, 4º y 5º grado de Educación Primaria. A partir de un análisis de regresión, se observó que la percepción visoespacial, la memoria de trabajo, la memoria a largo plazo y la planificación predijeron el desempeño en expresión escrita en los niños. La memoria de trabajo denotó un alto valor predictivo, junto con la memoria a largo plazo y la percepción visoespacial. Los hallazgos aportan evidencia sobre la involucración de procesos cognitivos y ejecutivos en tareas de expresión escrita en escolares hispanohablantes. Identificar predictores cognitivos de las habilidades de escritura permite diagramar programas de enseñanza más abarcativos, que contemplen conjuntamente el entrenamiento de las habilidades escritoras específicas y el fortalecimiento de los recursos cognitivos de los aprendices. Fil: Moreno, Cecilia Beatriz. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires"; Argentina Fil: Korzeniowski, Celina Graciela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales; Argentina. Universidad del Aconcagua; Argentina Fil: Espósito, Adriana Verónica. Universidad del Aconcagua; Argentina |
description |
Learning to write is key to successfully going through elementary education. Considerable progress in children's writing is documented in the intermediate school grades, due to lexical and cognitive development. In line with this postulate, the goal of the study was to analyse the predictive value of attention, perception, planning, working memory and long-term memory in written expression tasks in Argentine schoolchildren. One hundred and sixty-eight boys and girls participated, between 8 and 11 years of age, who were in 3rd, 4th and 5th grade of Elementary Education. A regression analysis revealed that visuospatial perception, working memory, long-term memory, and planning may predict writing performance in children. Working memory denoted a high predictive value, along with long-term memory and visuospatial perception. The findings provide evidence about the involvement of cognitive and executive processes in written expression tasks in Spanish-speaking schoolchildren. Identifying cognitive predictors of writing skills makes it possible to design more comprehensive teaching programs that jointly contemplate training in specific writing skills and strengthening the cognitive resources of learners. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/214886 Moreno, Cecilia Beatriz; Korzeniowski, Celina Graciela; Espósito, Adriana Verónica; Cognitive and executive processes associated with children's writing; Universidad de Castilla-La Mancha. Centro de Estudios de Promoción de la Lectura y Literatura Infantil; Ocnos; 21; 2; 7-2022; 1-15 1885-446X 2254-9099 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/214886 |
identifier_str_mv |
Moreno, Cecilia Beatriz; Korzeniowski, Celina Graciela; Espósito, Adriana Verónica; Cognitive and executive processes associated with children's writing; Universidad de Castilla-La Mancha. Centro de Estudios de Promoción de la Lectura y Literatura Infantil; Ocnos; 21; 2; 7-2022; 1-15 1885-446X 2254-9099 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.revistaocnos.com/index.php/ocnos/article/view/225 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.18239/ocnos_2022.21.2.2839 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Castilla-La Mancha. Centro de Estudios de Promoción de la Lectura y Literatura Infantil |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Castilla-La Mancha. Centro de Estudios de Promoción de la Lectura y Literatura Infantil |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1844613589509341184 |
score |
13.070432 |