Cognitive and executive processes associated with children's writing

Autores
Moreno, Cecilia Beatriz; Korzeniowski, Celina Graciela; Espósito, Adriana Verónica
Año de publicación
2022
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Learning to write is key to successfully going through elementary education. Considerable progress in children's writing is documented in the intermediate school grades, due to lexical and cognitive development. In line with this postulate, the goal of the study was to analyse the predictive value of attention, perception, planning, working memory and long-term memory in written expression tasks in Argentine schoolchildren. One hundred and sixty-eight boys and girls participated, between 8 and 11 years of age, who were in 3rd, 4th and 5th grade of Elementary Education. A regression analysis revealed that visuospatial perception, working memory, long-term memory, and planning may predict writing performance in children. Working memory denoted a high predictive value, along with long-term memory and visuospatial perception. The findings provide evidence about the involvement of cognitive and executive processes in written expression tasks in Spanish-speaking schoolchildren. Identifying cognitive predictors of writing skills makes it possible to design more comprehensive teaching programs that jointly contemplate training in specific writing skills and strengthening the cognitive resources of learners.
Aprender a escribir es clave para transitar con éxito la Educación Primaria. En los grados escolares intermedios se registra un progreso significativo en la escritura infantil, debido al desarrollo lexical y cognitivo. En línea con este postulado, el objetivo del estudio fue analizar el valor predictivo de la atención, percepción, planificación, memoria de trabajo y memoria a largo plazo en tareas de expresión escrita en escolares argentinos. Participaron 168 niños y niñas, entre 8 y 11 años de edad, que cursaban 3er, 4º y 5º grado de Educación Primaria. A partir de un análisis de regresión, se observó que la percepción visoespacial, la memoria de trabajo, la memoria a largo plazo y la planificación predijeron el desempeño en expresión escrita en los niños. La memoria de trabajo denotó un alto valor predictivo, junto con la memoria a largo plazo y la percepción visoespacial. Los hallazgos aportan evidencia sobre la involucración de procesos cognitivos y ejecutivos en tareas de expresión escrita en escolares hispanohablantes. Identificar predictores cognitivos de las habilidades de escritura permite diagramar programas de enseñanza más abarcativos, que contemplen conjuntamente el entrenamiento de las habilidades escritoras específicas y el fortalecimiento de los recursos cognitivos de los aprendices.
Fil: Moreno, Cecilia Beatriz. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires"; Argentina
Fil: Korzeniowski, Celina Graciela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales; Argentina. Universidad del Aconcagua; Argentina
Fil: Espósito, Adriana Verónica. Universidad del Aconcagua; Argentina
Materia
COGNITIVE PROCESSES
EXECUTIVE FUNCTION
PRIMARY EDUCATION
WRITING ABILITY
WRITING SKILLS
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/214886

id CONICETDig_4b06e2eaccefe34484f54712c66a16e5
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/214886
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Cognitive and executive processes associated with children's writingProcesos cognitivos y ejecutivos asociados a la expresión escrita infantilMoreno, Cecilia BeatrizKorzeniowski, Celina GracielaEspósito, Adriana VerónicaCOGNITIVE PROCESSESEXECUTIVE FUNCTIONPRIMARY EDUCATIONWRITING ABILITYWRITING SKILLShttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5Learning to write is key to successfully going through elementary education. Considerable progress in children's writing is documented in the intermediate school grades, due to lexical and cognitive development. In line with this postulate, the goal of the study was to analyse the predictive value of attention, perception, planning, working memory and long-term memory in written expression tasks in Argentine schoolchildren. One hundred and sixty-eight boys and girls participated, between 8 and 11 years of age, who were in 3rd, 4th and 5th grade of Elementary Education. A regression analysis revealed that visuospatial perception, working memory, long-term memory, and planning may predict writing performance in children. Working memory denoted a high predictive value, along with long-term memory and visuospatial perception. The findings provide evidence about the involvement of cognitive and executive processes in written expression tasks in Spanish-speaking schoolchildren. Identifying cognitive predictors of writing skills makes it possible to design more comprehensive teaching programs that jointly contemplate training in specific writing skills and strengthening the cognitive resources of learners.Aprender a escribir es clave para transitar con éxito la Educación Primaria. En los grados escolares intermedios se registra un progreso significativo en la escritura infantil, debido al desarrollo lexical y cognitivo. En línea con este postulado, el objetivo del estudio fue analizar el valor predictivo de la atención, percepción, planificación, memoria de trabajo y memoria a largo plazo en tareas de expresión escrita en escolares argentinos. Participaron 168 niños y niñas, entre 8 y 11 años de edad, que cursaban 3er, 4º y 5º grado de Educación Primaria. A partir de un análisis de regresión, se observó que la percepción visoespacial, la memoria de trabajo, la memoria a largo plazo y la planificación predijeron el desempeño en expresión escrita en los niños. La memoria de trabajo denotó un alto valor predictivo, junto con la memoria a largo plazo y la percepción visoespacial. Los hallazgos aportan evidencia sobre la involucración de procesos cognitivos y ejecutivos en tareas de expresión escrita en escolares hispanohablantes. Identificar predictores cognitivos de las habilidades de escritura permite diagramar programas de enseñanza más abarcativos, que contemplen conjuntamente el entrenamiento de las habilidades escritoras específicas y el fortalecimiento de los recursos cognitivos de los aprendices.Fil: Moreno, Cecilia Beatriz. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires"; ArgentinaFil: Korzeniowski, Celina Graciela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales; Argentina. Universidad del Aconcagua; ArgentinaFil: Espósito, Adriana Verónica. Universidad del Aconcagua; ArgentinaUniversidad de Castilla-La Mancha. Centro de Estudios de Promoción de la Lectura y Literatura Infantil2022-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/214886Moreno, Cecilia Beatriz; Korzeniowski, Celina Graciela; Espósito, Adriana Verónica; Cognitive and executive processes associated with children's writing; Universidad de Castilla-La Mancha. Centro de Estudios de Promoción de la Lectura y Literatura Infantil; Ocnos; 21; 2; 7-2022; 1-151885-446X2254-9099CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.revistaocnos.com/index.php/ocnos/article/view/225info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.18239/ocnos_2022.21.2.2839info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T09:51:44Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/214886instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 09:51:44.809CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Cognitive and executive processes associated with children's writing
Procesos cognitivos y ejecutivos asociados a la expresión escrita infantil
title Cognitive and executive processes associated with children's writing
spellingShingle Cognitive and executive processes associated with children's writing
Moreno, Cecilia Beatriz
COGNITIVE PROCESSES
EXECUTIVE FUNCTION
PRIMARY EDUCATION
WRITING ABILITY
WRITING SKILLS
title_short Cognitive and executive processes associated with children's writing
title_full Cognitive and executive processes associated with children's writing
title_fullStr Cognitive and executive processes associated with children's writing
title_full_unstemmed Cognitive and executive processes associated with children's writing
title_sort Cognitive and executive processes associated with children's writing
dc.creator.none.fl_str_mv Moreno, Cecilia Beatriz
Korzeniowski, Celina Graciela
Espósito, Adriana Verónica
author Moreno, Cecilia Beatriz
author_facet Moreno, Cecilia Beatriz
Korzeniowski, Celina Graciela
Espósito, Adriana Verónica
author_role author
author2 Korzeniowski, Celina Graciela
Espósito, Adriana Verónica
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv COGNITIVE PROCESSES
EXECUTIVE FUNCTION
PRIMARY EDUCATION
WRITING ABILITY
WRITING SKILLS
topic COGNITIVE PROCESSES
EXECUTIVE FUNCTION
PRIMARY EDUCATION
WRITING ABILITY
WRITING SKILLS
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.1
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv Learning to write is key to successfully going through elementary education. Considerable progress in children's writing is documented in the intermediate school grades, due to lexical and cognitive development. In line with this postulate, the goal of the study was to analyse the predictive value of attention, perception, planning, working memory and long-term memory in written expression tasks in Argentine schoolchildren. One hundred and sixty-eight boys and girls participated, between 8 and 11 years of age, who were in 3rd, 4th and 5th grade of Elementary Education. A regression analysis revealed that visuospatial perception, working memory, long-term memory, and planning may predict writing performance in children. Working memory denoted a high predictive value, along with long-term memory and visuospatial perception. The findings provide evidence about the involvement of cognitive and executive processes in written expression tasks in Spanish-speaking schoolchildren. Identifying cognitive predictors of writing skills makes it possible to design more comprehensive teaching programs that jointly contemplate training in specific writing skills and strengthening the cognitive resources of learners.
Aprender a escribir es clave para transitar con éxito la Educación Primaria. En los grados escolares intermedios se registra un progreso significativo en la escritura infantil, debido al desarrollo lexical y cognitivo. En línea con este postulado, el objetivo del estudio fue analizar el valor predictivo de la atención, percepción, planificación, memoria de trabajo y memoria a largo plazo en tareas de expresión escrita en escolares argentinos. Participaron 168 niños y niñas, entre 8 y 11 años de edad, que cursaban 3er, 4º y 5º grado de Educación Primaria. A partir de un análisis de regresión, se observó que la percepción visoespacial, la memoria de trabajo, la memoria a largo plazo y la planificación predijeron el desempeño en expresión escrita en los niños. La memoria de trabajo denotó un alto valor predictivo, junto con la memoria a largo plazo y la percepción visoespacial. Los hallazgos aportan evidencia sobre la involucración de procesos cognitivos y ejecutivos en tareas de expresión escrita en escolares hispanohablantes. Identificar predictores cognitivos de las habilidades de escritura permite diagramar programas de enseñanza más abarcativos, que contemplen conjuntamente el entrenamiento de las habilidades escritoras específicas y el fortalecimiento de los recursos cognitivos de los aprendices.
Fil: Moreno, Cecilia Beatriz. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires"; Argentina
Fil: Korzeniowski, Celina Graciela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales; Argentina. Universidad del Aconcagua; Argentina
Fil: Espósito, Adriana Verónica. Universidad del Aconcagua; Argentina
description Learning to write is key to successfully going through elementary education. Considerable progress in children's writing is documented in the intermediate school grades, due to lexical and cognitive development. In line with this postulate, the goal of the study was to analyse the predictive value of attention, perception, planning, working memory and long-term memory in written expression tasks in Argentine schoolchildren. One hundred and sixty-eight boys and girls participated, between 8 and 11 years of age, who were in 3rd, 4th and 5th grade of Elementary Education. A regression analysis revealed that visuospatial perception, working memory, long-term memory, and planning may predict writing performance in children. Working memory denoted a high predictive value, along with long-term memory and visuospatial perception. The findings provide evidence about the involvement of cognitive and executive processes in written expression tasks in Spanish-speaking schoolchildren. Identifying cognitive predictors of writing skills makes it possible to design more comprehensive teaching programs that jointly contemplate training in specific writing skills and strengthening the cognitive resources of learners.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/214886
Moreno, Cecilia Beatriz; Korzeniowski, Celina Graciela; Espósito, Adriana Verónica; Cognitive and executive processes associated with children's writing; Universidad de Castilla-La Mancha. Centro de Estudios de Promoción de la Lectura y Literatura Infantil; Ocnos; 21; 2; 7-2022; 1-15
1885-446X
2254-9099
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/214886
identifier_str_mv Moreno, Cecilia Beatriz; Korzeniowski, Celina Graciela; Espósito, Adriana Verónica; Cognitive and executive processes associated with children's writing; Universidad de Castilla-La Mancha. Centro de Estudios de Promoción de la Lectura y Literatura Infantil; Ocnos; 21; 2; 7-2022; 1-15
1885-446X
2254-9099
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.revistaocnos.com/index.php/ocnos/article/view/225
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.18239/ocnos_2022.21.2.2839
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Castilla-La Mancha. Centro de Estudios de Promoción de la Lectura y Literatura Infantil
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Castilla-La Mancha. Centro de Estudios de Promoción de la Lectura y Literatura Infantil
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1844613589509341184
score 13.070432