Historieta y mitos políticos: La relectura oficial de El eternauta en la Argentina democrática

Autores
Fernández, Laura Cristina; Gago, Sebastian Horacio
Año de publicación
2012
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Este trabajo se propone analizar la vinculación más reciente entre mitos políticos e historietas en la Argentina de la posdictadura, indagando sobre la construcción de modelos de sociedad y de conflicto político presentes en los discursos de este tipo de productos culturales. Para ello, consideramos algunas variables del anclaje de la historieta en la cultura y la política de una sociedad. Investigamos los usos de iconos y productos culturales por parte de agentes discursivos ligados directa o indirectamente con el Estado-Gobierno, como partidos políticos, movimientos sociales y culturales, y empresas editoriales, algunas de las cuales están dedicadas a la comunicación. La inserción, a fines de 2010, de la simbología y la iconografía del personaje de historieta El Eternauta, como un componente de la interpelación discursiva del kirchnerismo, se relaciona con las prácticas de formación de identidades políticas y culturales en el contexto de las luchas por imponer una visión del mundo social. Asimismo, reconstruimos y describimos factores del contexto social e histórico que, en tanto condiciones de posibilidad discursiva, resultan claves para comprender el uso de la historieta como herramienta política.
This article proposes the analysis of the most recent association between political myths and comics in Argentina after dictatorship, by inquiring about the erection of society and political conflict models present in speeches from this kind of cultural products. For this reason, some variables of the comic inclusion in culture and politics of a society have been considered. A research was conducted on the use of icons and cultural products by discursive agents directly or indirectly linked to the State-Government, such as political parties, social and cultural movements, and publishing companies, some of which are devoted to communication. Late in 2010, insertion of symbology and iconography of the main character of “El Eternauta,” as an element of the discursive questioning of “Kirchnerism,” is associated to a practice intended to form political and cultural identities in a context of struggles intended to impose a vision of the social world. Likewise, factors of the social and historical context have been reconstructed and described that, as conditions of discourse possibility, become a key factor for understanding the use of comics as a political tool.
Fil: Fernández, Laura Cristina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Artes y Dise?o. Instituto de Investigación En Artes; Argentina
Fil: Gago, Sebastian Horacio. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad. Universidad Nacional de Córdoba. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad; Argentina
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KIRCHNER
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acceso abierto
Condiciones de uso
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CONICET Digital (CONICET)
Institución
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This article proposes the analysis of the most recent association between political myths and comics in Argentina after dictatorship, by inquiring about the erection of society and political conflict models present in speeches from this kind of cultural products. For this reason, some variables of the comic inclusion in culture and politics of a society have been considered. A research was conducted on the use of icons and cultural products by discursive agents directly or indirectly linked to the State-Government, such as political parties, social and cultural movements, and publishing companies, some of which are devoted to communication. Late in 2010, insertion of symbology and iconography of the main character of “El Eternauta,” as an element of the discursive questioning of “Kirchnerism,” is associated to a practice intended to form political and cultural identities in a context of struggles intended to impose a vision of the social world. Likewise, factors of the social and historical context have been reconstructed and described that, as conditions of discourse possibility, become a key factor for understanding the use of comics as a political tool.
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