La teoría de la mente como un continuo: su evaluación en niños preescolares

Autores
Romanazzi, María Justina
Año de publicación
2015
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
Este trabajo tiene como propósito indagar la atribución de estados mentales a sí mismos y a los otros en niños preescolares, tomando en consideración la hipótesis de la Teoría de la Mente (TM) como un continuo de habilidades de diversa dificultad que se van logrando en forma gradual y progresiva. Dicha habilidad sociocognitiva para atribuir estados mentales a uno mismo y a los demás que nos permite comprender, predecir y explicar las conductas tanto propias como ajenas, se considera crucial para el desarrollo cognitivo y ha sido profundamente estudiada desde hace tres décadas convirtiéndose en un importante constructo teórico que realiza aportes significativos a la Psicología del Desarrollo y a la Psicopatología infantil. Las primeras décadas de la investigación en el área estuvieron atravesadas por una concepción de la TM como capacidad unitaria que podía ser evaluada en términos de “todo o nada”. Consecuentemente, la metodología utilizada para su indagación estuvo inscripta en el paradigma de la “falsa creencia” (FC) (Benavides Delgado & Roncacio Moreno, 2009).
This study aims to investigate the attribution of mental states both themselves and to others in pre-school children, considering the hypothesis of the Theory of Mind (TM) as a continuum of different difficulty skills that children achieve gradually and progressively. A critical look on the exclusive use of the False Belief (FB) tasks for the study of the TM’s development as well as a gradualist approach of the latter was adopted in recent years. As Wellman and Liu (2004), researchers designed comprehensive assessment instruments that aim to overcome the limitations of FB tasks to operationalize that sequence. The interest of a non-experimental cross-section study that could examine such skills in preschool children arose from these considerations. Sample consisted of 40 children of either sex, with a mean age of 4 years 4 months, who attended the first compulsory education year in educational institutions of La Plata, which receive people from different socio-cultural backgrounds. We used an adaptation of the Wellman and Liu’s Theory of Mind Scale (2004). Our results become interesting both in relation to the skills progression order and a lack of satisfactory answers denoting that a significant percentage of children need intervention strategies to improve its current performance.
Mesas temáticas autoconvocadas: Competencias mentalistas en el desarrollo infantil
Facultad de Psicología
Materia
Psicología
teoría de la mente
evaluación
desarrollo cognitivo
preescolares
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/53105

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This study aims to investigate the attribution of mental states both themselves and to others in pre-school children, considering the hypothesis of the Theory of Mind (TM) as a continuum of different difficulty skills that children achieve gradually and progressively. A critical look on the exclusive use of the False Belief (FB) tasks for the study of the TM’s development as well as a gradualist approach of the latter was adopted in recent years. As Wellman and Liu (2004), researchers designed comprehensive assessment instruments that aim to overcome the limitations of FB tasks to operationalize that sequence. The interest of a non-experimental cross-section study that could examine such skills in preschool children arose from these considerations. Sample consisted of 40 children of either sex, with a mean age of 4 years 4 months, who attended the first compulsory education year in educational institutions of La Plata, which receive people from different socio-cultural backgrounds. We used an adaptation of the Wellman and Liu’s Theory of Mind Scale (2004). Our results become interesting both in relation to the skills progression order and a lack of satisfactory answers denoting that a significant percentage of children need intervention strategies to improve its current performance.
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