Assessment of digital competences in Communication students across four Latin American universities

Autores
Crawford Visbal, Joseph Livingston; Crawford Tirado, Livingston José; Ortiz Záccaro, Zulma Zoraida; Abalo, Facundo
Año de publicación
2020
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Professional skills deemed necessary to work in the field of Communication in Latin America have shifted due to the ever more pressing necessities regarding Information and Communication Technologies. This study analyzes the cases of 4 different academic programs in Communications, belonging to 4 universities in the region (Argentina, Colombia, Peru, and Venezuela), comparing their students in 3 phases of their formation (first semester, fourth semester, eight or last semester). We employed questionnaires for new students, focus groups for fourth-semester students, and semi-structured interviews those who were close to graduation. The results reveal that while students do have high levels of internet connectivity, they lack digital competencies such as basic information literacy, which are crucial for their future as professionals.
Las habilidades profesionales consideradas necesarias para trabajar en el campo de Comunicación en América Latina han cambiado debido a necesidades cada vez más apremiantes en Tecnologías de la Información y la Comunicación. Este estudio analiza cuatro casos de diferentes programas académicos en Comunicación perteneciente a cuatro universidades regionales (Argentina, Colombia, Perú y Venezuela), comparando sus estudiantes en 3 fases de su ciclo de formación (ingresantes, mitad de carrera, y próximos a graduarse). Se emplearon cuestionarios para los estudiantes nuevos, grupos focales para aquellos de cuarto semestre y entrevistas semi-estructuradas para aquellos cerca a graduarse. Los resultados revelan que, si bien los estudiantes presentan altos niveles de conectividad, carecen de competencias digitales como alfabetización digital básica, que son cruciales para su futuro como profesionales.
Facultad de Periodismo y Comunicación Social
Materia
Periodismo
Ciencias Sociales
Digital Competences
Communication
Information & Communication Technologies
Latin America
Universities
Students
Competencias Digitales
Comunicación
Tecnologías de Información y Comunicación
América Latina
Universidad
Estudiante
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/139728

id SEDICI_9d17ad2ae79386e73ba75c711f7f2f0d
oai_identifier_str oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/139728
network_acronym_str SEDICI
repository_id_str 1329
network_name_str SEDICI (UNLP)
spelling Assessment of digital competences in Communication students across four Latin American universitiesCompetencias Digitales en estudiantes de Comunicación a través de cuatro universidades latinoamericanasCrawford Visbal, Joseph LivingstonCrawford Tirado, Livingston JoséOrtiz Záccaro, Zulma ZoraidaAbalo, FacundoPeriodismoCiencias SocialesDigital CompetencesCommunicationInformation & Communication TechnologiesLatin AmericaUniversitiesStudentsCompetencias DigitalesComunicaciónTecnologías de Información y ComunicaciónAmérica LatinaUniversidadEstudianteProfessional skills deemed necessary to work in the field of Communication in Latin America have shifted due to the ever more pressing necessities regarding Information and Communication Technologies. This study analyzes the cases of 4 different academic programs in Communications, belonging to 4 universities in the region (Argentina, Colombia, Peru, and Venezuela), comparing their students in 3 phases of their formation (first semester, fourth semester, eight or last semester). We employed questionnaires for new students, focus groups for fourth-semester students, and semi-structured interviews those who were close to graduation. The results reveal that while students do have high levels of internet connectivity, they lack digital competencies such as basic information literacy, which are crucial for their future as professionals.Las habilidades profesionales consideradas necesarias para trabajar en el campo de Comunicación en América Latina han cambiado debido a necesidades cada vez más apremiantes en Tecnologías de la Información y la Comunicación. Este estudio analiza cuatro casos de diferentes programas académicos en Comunicación perteneciente a cuatro universidades regionales (Argentina, Colombia, Perú y Venezuela), comparando sus estudiantes en 3 fases de su ciclo de formación (ingresantes, mitad de carrera, y próximos a graduarse). Se emplearon cuestionarios para los estudiantes nuevos, grupos focales para aquellos de cuarto semestre y entrevistas semi-estructuradas para aquellos cerca a graduarse. Los resultados revelan que, si bien los estudiantes presentan altos niveles de conectividad, carecen de competencias digitales como alfabetización digital básica, que son cruciales para su futuro como profesionales.Facultad de Periodismo y Comunicación Social2020-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulohttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfhttp://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/139728enginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/2444-8729info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.14201/eks.19112info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)reponame:SEDICI (UNLP)instname:Universidad Nacional de La Platainstacron:UNLP2025-11-12T10:56:19Zoai:sedici.unlp.edu.ar:10915/139728Institucionalhttp://sedici.unlp.edu.ar/Universidad públicaNo correspondehttp://sedici.unlp.edu.ar/oai/snrdalira@sedici.unlp.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:13292025-11-12 10:56:19.924SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Platafalse
dc.title.none.fl_str_mv Assessment of digital competences in Communication students across four Latin American universities
Competencias Digitales en estudiantes de Comunicación a través de cuatro universidades latinoamericanas
title Assessment of digital competences in Communication students across four Latin American universities
spellingShingle Assessment of digital competences in Communication students across four Latin American universities
Crawford Visbal, Joseph Livingston
Periodismo
Ciencias Sociales
Digital Competences
Communication
Information & Communication Technologies
Latin America
Universities
Students
Competencias Digitales
Comunicación
Tecnologías de Información y Comunicación
América Latina
Universidad
Estudiante
title_short Assessment of digital competences in Communication students across four Latin American universities
title_full Assessment of digital competences in Communication students across four Latin American universities
title_fullStr Assessment of digital competences in Communication students across four Latin American universities
title_full_unstemmed Assessment of digital competences in Communication students across four Latin American universities
title_sort Assessment of digital competences in Communication students across four Latin American universities
dc.creator.none.fl_str_mv Crawford Visbal, Joseph Livingston
Crawford Tirado, Livingston José
Ortiz Záccaro, Zulma Zoraida
Abalo, Facundo
author Crawford Visbal, Joseph Livingston
author_facet Crawford Visbal, Joseph Livingston
Crawford Tirado, Livingston José
Ortiz Záccaro, Zulma Zoraida
Abalo, Facundo
author_role author
author2 Crawford Tirado, Livingston José
Ortiz Záccaro, Zulma Zoraida
Abalo, Facundo
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Periodismo
Ciencias Sociales
Digital Competences
Communication
Information & Communication Technologies
Latin America
Universities
Students
Competencias Digitales
Comunicación
Tecnologías de Información y Comunicación
América Latina
Universidad
Estudiante
topic Periodismo
Ciencias Sociales
Digital Competences
Communication
Information & Communication Technologies
Latin America
Universities
Students
Competencias Digitales
Comunicación
Tecnologías de Información y Comunicación
América Latina
Universidad
Estudiante
dc.description.none.fl_txt_mv Professional skills deemed necessary to work in the field of Communication in Latin America have shifted due to the ever more pressing necessities regarding Information and Communication Technologies. This study analyzes the cases of 4 different academic programs in Communications, belonging to 4 universities in the region (Argentina, Colombia, Peru, and Venezuela), comparing their students in 3 phases of their formation (first semester, fourth semester, eight or last semester). We employed questionnaires for new students, focus groups for fourth-semester students, and semi-structured interviews those who were close to graduation. The results reveal that while students do have high levels of internet connectivity, they lack digital competencies such as basic information literacy, which are crucial for their future as professionals.
Las habilidades profesionales consideradas necesarias para trabajar en el campo de Comunicación en América Latina han cambiado debido a necesidades cada vez más apremiantes en Tecnologías de la Información y la Comunicación. Este estudio analiza cuatro casos de diferentes programas académicos en Comunicación perteneciente a cuatro universidades regionales (Argentina, Colombia, Perú y Venezuela), comparando sus estudiantes en 3 fases de su ciclo de formación (ingresantes, mitad de carrera, y próximos a graduarse). Se emplearon cuestionarios para los estudiantes nuevos, grupos focales para aquellos de cuarto semestre y entrevistas semi-estructuradas para aquellos cerca a graduarse. Los resultados revelan que, si bien los estudiantes presentan altos niveles de conectividad, carecen de competencias digitales como alfabetización digital básica, que son cruciales para su futuro como profesionales.
Facultad de Periodismo y Comunicación Social
description Professional skills deemed necessary to work in the field of Communication in Latin America have shifted due to the ever more pressing necessities regarding Information and Communication Technologies. This study analyzes the cases of 4 different academic programs in Communications, belonging to 4 universities in the region (Argentina, Colombia, Peru, and Venezuela), comparing their students in 3 phases of their formation (first semester, fourth semester, eight or last semester). We employed questionnaires for new students, focus groups for fourth-semester students, and semi-structured interviews those who were close to graduation. The results reveal that while students do have high levels of internet connectivity, they lack digital competencies such as basic information literacy, which are crucial for their future as professionals.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-24
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Articulo
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/139728
url http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/139728
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/2444-8729
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.14201/eks.19112
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:SEDICI (UNLP)
instname:Universidad Nacional de La Plata
instacron:UNLP
reponame_str SEDICI (UNLP)
collection SEDICI (UNLP)
instname_str Universidad Nacional de La Plata
instacron_str UNLP
institution UNLP
repository.name.fl_str_mv SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Plata
repository.mail.fl_str_mv alira@sedici.unlp.edu.ar
_version_ 1848605670080774144
score 13.24909