El catolicismo dionisíaco en la "Casa Grande" de Gilberto Freyre

Autores
Roca, Facundo
Año de publicación
2013
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Casa Grande y Senzala, obra cumbre del sociólogo brasileño Gilberto Freyre, ha guiado de una u otra forma el recorrido seguido por la gran mayoría de los estudios históricos abocados al sistema patriarcal del ingenio azucarero. El presente trabajo propone un análisis del catolicismo brasileño durante el período esclavista, en el contexto de una reinterpretación de la obra de Freyre en función del antagonismo entre las categorías de apolíneo y dionisíaco. Esta religiosidad brasileña se nos presentará así como una experiencia eminentemente dionisíaca, frente al carácter apolíneo de la ortodoxia cristiana, y un elemento clave dentro del modelo planteado por Freyre.
The masters and the slaves, masterpiece of the Brazilian sociologist Gilberto Freyre, has guided, in one way or another, the path followed by the great majority of the historical studies dedicated to the patriarchal system of the sugar plantations. This paper proposes an analysis of the Brazilian Catholicism during the period of slavery, in the context of a reinterpretation of Freyre’s work, in the light of the antagonism between the categories of apollonian and Dionysian. This Brazilian religiosity is for us an eminently Dionysian experience, opposed to the apollonian character of the Christian orthodoxy, and a key element within the model proposed by Freyre.
Departamento de Historia
Fuente
Revistas de la FAHCE
Materia
Humanidades
Historia
Brasil
Freyre
catolicismo
dionisíaco
apolíneo
catholicism
dionysian
apollonian
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/34919

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<i>The masters and the slaves</i>, masterpiece of the Brazilian sociologist Gilberto Freyre, has guided, in one way or another, the path followed by the great majority of the historical studies dedicated to the patriarchal system of the sugar plantations. This paper proposes an analysis of the Brazilian Catholicism during the period of slavery, in the context of a reinterpretation of Freyre’s work, in the light of the antagonism between the categories of apollonian and Dionysian. This Brazilian religiosity is for us an eminently Dionysian experience, opposed to the apollonian character of the Christian orthodoxy, and a key element within the model proposed by Freyre.
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