Clínica, formación profesional y psicodrama : Apuesta ético-política por un hacer del cuerpo en virtualidad

Autores
Anastasio Villalba, Victoria Soledad; Roumieu, Andrea Luciana
Año de publicación
2021
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
En el presente trabajo daremos cuenta del modo de pensar y llevar a cabo un posicionamiento ético-clínico en lo que hace a la formación profesional de lxs licenciadxs en psicología de la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de La Plata. Por ello, retomamos la propuesta pedagógica la materia Psicoterapia II de 5to año de la carrera de psicología, en cuyas bases prácticas se apuesta a problematizar un modo que supone ser clínicx en trascendencia, quien interviene desde una expertise que implica ubicarse por fuera de la escena clínica, imaginario que circula y se sostienen en la formación. Para ello, narraremos una experiencia de psicodrama coordinada por quienes escribimos este trabajo, en el marco de la materia mencionada. Nos sostiene la tesis de que la afección de los cuerpos se puede producir, registrar e instrumentar a partir de una experiencia virtual compartida y que es a través de estas afecciones que se puede conmover la subjetividad alumnx producida por la máquina universitaria. Esta máquina se caracteriza por serializar, individualizar y reforzar unx profesional hiper-racionalista, completamente ajeno al saber que produce el cuerpo al habitar las escenas clínicas con las que trabajamos diariamente.
In the present work we will give an account of the way of thinking and carrying out an ethical-clinical position regarding the professional training of graduates in psychology from the Faculty of Psychology of the National University of La Plata. For this reason, we return to the pedagogical proposal of the subject Psychotherapy II of the 5th year of the psychology career, in whose practical bases we bet on problematizing a way that supposes being clinic in transcendence, who intervenes from an expertise that implies being located outside the scene clinical, imaginary that circulates and is sustained in training. To do this, we will narrate a psychodrama experience coordinated by those of us who wrote this work, within the framework of the aforementioned subject. We are supported by the thesis that the affection of the bodies can be produced, registered and instrumented from a shared virtual experience and that it is through these affections that the subjectivity of students produced by the university machine can be moved. This machine is characterized by serializing, individualizing and reinforcing a hyperrationalist professional, completely oblivious to the knowledge that the body produces when inhabiting the clinical scenes with which we work daily.
Facultad de Psicología
Materia
Psicología
posicionamiento
clínica
psicodrama
subjetividad
Positioning
Clinic
Psychodrama
Subjectivity
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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In the present work we will give an account of the way of thinking and carrying out an ethical-clinical position regarding the professional training of graduates in psychology from the Faculty of Psychology of the National University of La Plata. For this reason, we return to the pedagogical proposal of the subject Psychotherapy II of the 5th year of the psychology career, in whose practical bases we bet on problematizing a way that supposes being clinic in transcendence, who intervenes from an expertise that implies being located outside the scene clinical, imaginary that circulates and is sustained in training. To do this, we will narrate a psychodrama experience coordinated by those of us who wrote this work, within the framework of the aforementioned subject. We are supported by the thesis that the affection of the bodies can be produced, registered and instrumented from a shared virtual experience and that it is through these affections that the subjectivity of students produced by the university machine can be moved. This machine is characterized by serializing, individualizing and reinforcing a hyperrationalist professional, completely oblivious to the knowledge that the body produces when inhabiting the clinical scenes with which we work daily.
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