Infancias institucionalizadas: ¿objetos de protección o sujetos de derecho?

Autores
Gastaminza, Florencia
Año de publicación
2018
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
La Convención Internacional de los Derechos de los/as niños/as y adolescentes ha destronado a la Ley de Agote y se enuncia que estamos en la era de “los derechos del niño/a”. Sin embargo, a partir del análisis de datos de los resultados obtenidos en el estudio de caso en un hogar de niños/as de La Plata, enmarcado en la Beca del Consejo Interuniversitario Nacional-CIN (2017) se puede enunciar que las infancias institucionalizadas están quedando abandonadas por la ley, sin estar fuera de ella: se encuentran “en banda” (Agamben, 2004). En la institución de cuidado directo abordada, se ha trabajado a partir de entrevistas semidirigidas a los/as trabajadores/as y la observación participante en momentos claves de las rutinas cotidianas (almuerzos, espacios de juego, espacios de estudio, reuniones). Este trabajo nos aproximó a los sentidos que aparecen de manera reiterada y que ligan al hogar con las lógicas de una familia. “Hogar = familia” es una ecuación que se refuerza en esta institución en particular, no sólo en los discursos de los adultos/as, en la estructura de roles de la organización y en la disposición edilicia, sino que produce las subjetividades de los/as niños/as, fortaleciendo sus condiciones de vulneración de derechos. Es un desafío para los/as psicólogos/as poder realizar un trabajo fundamental en este punto de vacancia. La importancia de que los/as niños/as conozcan sus derechos constituye la premisa para que se reconozcan como sujetos activos de derechos y no objetos tutelados.
The International Convention on the Rights of Children and Adolescents has dethroned the Agote Law and states that we are in the era of "the rights of the child". However, based on the data analysis of the results obtained in the case study in a children's home in La Plata, framed in the CIN Scholarship (2017), it can be stated that institutionalized childhoods are being abandoned by law, without being out of it: They are "in band" (Agamben, 2004). In the institution of direct care addressed, we have worked from semi-directed interviews with workers and participant observation at key moments of daily routines (lunches, play spaces, study spaces, meetings). This work brought us closer to the senses that appear repeatedly and that link the home with the logic of a family. "Home = family" is an equation that is reinforced in this particular institution, not only in the discourses of the adults, in the structure of the organization's roles and in the edilicia disposition, but it also produces the subjectivities of the as children, strengthening their conditions of violation of rights. It is a challenge for psychologists to be able to do a fundamental job in this vacancy point. The importance that children know their rights were the premise for them to be recognized as active subjects of rights and not objects protected.
Facultad de Psicología
Materia
Psicología
infancia institucionalizada
derechos
psicólogo
subjetividad
institutionalized childhood
rights
psychologist
subjectivity
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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The International Convention on the Rights of Children and Adolescents has dethroned the Agote Law and states that we are in the era of "the rights of the child". However, based on the data analysis of the results obtained in the case study in a children's home in La Plata, framed in the CIN Scholarship (2017), it can be stated that institutionalized childhoods are being abandoned by law, without being out of it: They are "in band" (Agamben, 2004). In the institution of direct care addressed, we have worked from semi-directed interviews with workers and participant observation at key moments of daily routines (lunches, play spaces, study spaces, meetings). This work brought us closer to the senses that appear repeatedly and that link the home with the logic of a family. "Home = family" is an equation that is reinforced in this particular institution, not only in the discourses of the adults, in the structure of the organization's roles and in the edilicia disposition, but it also produces the subjectivities of the as children, strengthening their conditions of violation of rights. It is a challenge for psychologists to be able to do a fundamental job in this vacancy point. The importance that children know their rights were the premise for them to be recognized as active subjects of rights and not objects protected.
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