De acá, banco

Autores
Ramacciotti, Beatriz
Año de publicación
2021
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
"De acá, banco". Se trata de una producción colaborativa realizada año a año desde 2014 con los estudiantes del Seminario de Comunicación Visual a partir de observar y poner en cuestión los bancos de fotografías digitales disponibles en el universo de internet. Dichos bancos de imágenes proporcionan a los diseñadores parte del insumo gráfico para la realización de sus piezas comunicacionales. Garantizando una gran calidad fotográfica desde un punto de vista técnico y agilizando el trabajo, ofrecen e instalan en realidad un catálogo de estereotipos de nuestra vida aceptados y legitimados socialmente. Así se inicia una etapa de reproducción visual y afianzamiento de una construcción de sentido hegemónico. ¿Por qué utilizar esas imágenes y no generar las propias? Esta producción de un nuevo banco, que toma las categorías de familia, belleza, entretenimiento, vacaciones y trabajo, es un proceso centrado en la desnaturalización de la mirada y la construcción de subjetividades. Lo importante no es solo develar el significado de las imágenes, sino develar las complicidades entre el poder y las imágenes al verlas como conformadoras de actitudes, creencias y valores. Apunta a descubrir aquellas representaciones con valor colonizante, desmantelar sus significaciones y ponerlas en relación a la creación de identidades representativas de nuestro carácter como sujetos de esta nación y de este tiempo, en el intento de construir lo que llamo soberanía visual.
"From here, bank". It is a collaborative production carried out year after year since 2014 with the students of the Visual Communication Seminar from observing and questioning the banks of digital photographs available in the internet universe. These image banks provide designers with part of the graphic input for the realization of their communication pieces. Guaranteeing great photographic quality from a technical point of view and speeding up the work, they actually offer and install a catalog of socially accepted and legitimized stereotypes of our lives. Thus begins a stage of visual reproduction and consolidation of a hegemonic construction of meaning. Why use those images and not generate your own? This production of a new bank, which takes the categories of family, beauty, entertainment, vacations and work, is a process focused on the denaturalization of the gaze and the construction of subjectivities. The important thing is not only to reveal the meaning of the images, but also to reveal the complicity between power and images by seeing them as shapers of attitudes, beliefs and values. It aims to discover those representations with colonizing value, dismantle their meanings and put them in relation to the creation of representative identities of our character as subjects of this nation and of this time, in the attempt to build what I call visual sovereignty.
Facultad de Artes
Materia
Bellas Artes
Banco
decolonial
Soberanía
Estereotipo
bank
decolonial
sovereignty
stereotype
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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"From here, bank". It is a collaborative production carried out year after year since 2014 with the students of the Visual Communication Seminar from observing and questioning the banks of digital photographs available in the internet universe. These image banks provide designers with part of the graphic input for the realization of their communication pieces. Guaranteeing great photographic quality from a technical point of view and speeding up the work, they actually offer and install a catalog of socially accepted and legitimized stereotypes of our lives. Thus begins a stage of visual reproduction and consolidation of a hegemonic construction of meaning. Why use those images and not generate your own? This production of a new bank, which takes the categories of family, beauty, entertainment, vacations and work, is a process focused on the denaturalization of the gaze and the construction of subjectivities. The important thing is not only to reveal the meaning of the images, but also to reveal the complicity between power and images by seeing them as shapers of attitudes, beliefs and values. It aims to discover those representations with colonizing value, dismantle their meanings and put them in relation to the creation of representative identities of our character as subjects of this nation and of this time, in the attempt to build what I call visual sovereignty.
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