Test de Raven: estudio preliminar para actualización de baremos del rango de edades 19-20 años y constatación del efecto Flynn

Autores
Doná, Stella Maris; Biganzoli, Bruno; Garzaniti, Ramiro; Llanos Barja, Cristian
Año de publicación
2017
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
Se presentan los avances en la actualización de baremos del Test de Matrices Progresivas de Raven, Escala General para el rango de edad 19-20 años. Asimismo, se analiza el Efecto Flynn respecto de estandarizaciones anteriores. La muestra seleccionada, estuvo conformada por 336 sujetos de ambos sexos, con estudios secundarios completos, de la ciudad de La-Plata. La administración se hizo tanto de manera individual como colectiva en grupos-clase, con presencia del examinador y sin límite de tiempo, observándose que la mayoría de los examinados lo completaron en 45 minutos. Al conformar la base de datos, se excluyeron aquellos protocolos que mostraban una discrepancia mayor a la esperada en la composición de los puntajes. Los resultados mostraron un puntaje promedio de 50,06 puntos, desviación estándar de 4,80 puntos, y el rango de respuestas correctas osciló entre 34 y 60 puntos. Al comparar los resultados obtenidos con los correspondientes a la tipificación del año 2000 en población similar, se observa igualdad en las puntuaciones de los percentiles más altos y disminución en los percentiles 75 e inferiores. Los resultados muestran un amesetamiento del Efecto Flynn constatado respecto de los baremos 1964. Esto está en consonancia con investigaciones similares en otros países.
The advances on Raven’s Standard Progressive Matrices’ norms update for ages 19 to 20 is presented. Furthermore, Flynn Effect is analysed and compared to previous standarizations. The selected sample consists in 336 subjects of both sexes, with complete secondary studies, from La Plata city. The test was administered both individually and in class-groups, with the examiner’s presence and without any time limit, being noted that most examined subjects completed it in 45 minutes. When building the database, those protocols with discrepancies greater than expected on the scores’ composition were left out. The results show an average score of 50,06 points, a standard deviation of 4,80, with scores on a range from 34 to 60. The comparison of these results with the ones from the standardization made in 2000 on a similar population shows that the scores on the higher percentiles remain the same, while there is a diminution on the scores for percentiles 75 and below. Regarding the Flynn Effect, these results also show a plateau effect on the scores’ increase when compared to the 1964 standardization. This is consistent with similar research from other countries.
Facultad de Psicología
Materia
Psicología
Test de Raven
Normas
Efecto Flynn
La Plata
Raven
Norms
Flynn Effect
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/124411

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The advances on Raven’s Standard Progressive Matrices’ norms update for ages 19 to 20 is presented. Furthermore, Flynn Effect is analysed and compared to previous standarizations. The selected sample consists in 336 subjects of both sexes, with complete secondary studies, from La Plata city. The test was administered both individually and in class-groups, with the examiner’s presence and without any time limit, being noted that most examined subjects completed it in 45 minutes. When building the database, those protocols with discrepancies greater than expected on the scores’ composition were left out. The results show an average score of 50,06 points, a standard deviation of 4,80, with scores on a range from 34 to 60. The comparison of these results with the ones from the standardization made in 2000 on a similar population shows that the scores on the higher percentiles remain the same, while there is a diminution on the scores for percentiles 75 and below. Regarding the Flynn Effect, these results also show a plateau effect on the scores’ increase when compared to the 1964 standardization. This is consistent with similar research from other countries.
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