Test de Raven, baremos argentinos para el rango 19-30 años y efecto Flynn

Autores
Rossi Casé, Lilia Elba; Doná, Stella Maris; Garzaniti, Ramiro; Biganzoli, Bruno
Año de publicación
2020
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El objetivo de este artículo es presentar los resultados definitivos del proyecto de investigación dedicado a la construcción de baremos para el Test de Raven, Escala General (Raven, Raven, & Court, 2003), para las edades de 19 a 30 años en la ciudad de La Plata, Argentina. La muestra estuvo conformada por 979 participantes y se dividió en cuatro intervalos de edad. Los resultados mostraron que a medida que aumenta la edad de los participantes, el rendimiento promedio de los grupos mejora; y que la heterogeneidad mostrada en sus respuestas resulta similar entre grupos. No se encontraron diferencias estadísticamente significativas entre los rendimientos de ambos sexos, ni entre los resultados actuales y los baremos del año 2000. Se constata una detención del incremento de puntajes esperable según el efecto Flynn. Se ensayan discusiones en torno a las diferencias cognitivas intergeneracionales que podrían originar este fenómeno, y se compara estos resultados con los obtenidos en otros países.
This article aims to show the final results of the research project devoted to build norms for Raven’s Standard Progressive Matrices (Raven, Raven, & Court, 2003), on subjects aged 19 to 30 years old in the city of La Plata, Argentina. The sample consisted of 979 subjects of both sexes, and was divided into four age groups. The results show that as the participant’s age increases, the average group’s performance improves, and variability remains similar between groups. There were no statistically significant differences found between sexes, or between the current results and those from the 2000 norms. It was found that the scores’ increase, expected according to the Flynn effect, has stopped, and the possible intergenerational cognitive differences which could explain this phenomenon are discussed. These results are also compared with those from recent research made in other countries.
Facultad de Psicología
Materia
Psicología
Test de Raven
Baremos
Argentina
19-30 años
Efecto Flynn
Raven’s Progressive Matrices
Norms
Ages 19-30
Flynn effect
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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This article aims to show the final results of the research project devoted to build norms for Raven’s Standard Progressive Matrices (Raven, Raven, & Court, 2003), on subjects aged 19 to 30 years old in the city of La Plata, Argentina. The sample consisted of 979 subjects of both sexes, and was divided into four age groups. The results show that as the participant’s age increases, the average group’s performance improves, and variability remains similar between groups. There were no statistically significant differences found between sexes, or between the current results and those from the 2000 norms. It was found that the scores’ increase, expected according to the Flynn effect, has stopped, and the possible intergenerational cognitive differences which could explain this phenomenon are discussed. These results are also compared with those from recent research made in other countries.
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