Hacia una dimensión socio-histórica del sujeto indígena : Una propuesta desde la Cátedra de Prehistoria General y Americana, FAHCE-UNLP

Autores
Aguirre, Susana Elsa; De Luca, María Candela; Rosas, Sabrina
Año de publicación
2018
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
La historiografía argentina decimonónica elaboró un gran relato de nación blanca y europea bajo la premisa de que la matriz poblacional de nuestro país se conformó con gente bajada de los barcos. En esa línea, la narrativa histórica reprodujo los estereotipos, las imágenes y los prejuicios sobre los indígenas, gestados en aquel clima de época, perpetuándolos en el tiempo. Como resabio de lo expuesto, se observa que la temática indígena no se ha incorporado al currículum escolar de manera sistematizada, razón por la cual la enseñanza que se imparte en las escuelas reafirma la falacia de que los indígenas permanecieron al margen de la construcción del Estado Nacional. Esta situación refleja cómo ha operado y cuán exitoso ha sido el discurso monolítico de la “historia única”. Esta ponencia está centrada en la problematización de estas cuestiones atendiendo a las acciones y estrategias que se implementan desde la cátedra de Prehistoria General y Americana, FaHCE - UNLP para la formación de docentes en el campo disciplinar de la historia. Importa destacar qué y cómo se abordan determinados contenidos así como los recursos que faciliten el trabajo en el aula buscando fortalecer la dimensión socio-histórica de los sujetos indígenas.
The nineteenth-century Argentine historiography elaborated a great story of the “white and European nation” under the premise that the population matrix of our country was made up of people who “came down from the boats”. The historical narrative reproduced the stereotypes, the images and the prejudices about the natives, gestated in that climate of time, perpetuating them in time. The indigenous theme has not been incorporated into the school curriculum in a systematic manner, which is why the teaching given in schools reaffirms the fallacy that the indigenous people remained outside the construction of the National State. This situation reflects how it has operated and how successful the monolithic discourse of the “unique history” has been. This paper is focused on the problematization of these issues attending to the actions and strategies that are implemented from the Chair of General and American Prehistory FaHCE - UNLP for the training of teachers in the disciplinary field of history. It is important to highlight what and how certain contents are approached as well as the resources that facilitate the work in the classroom, seeking to strengthen the sociohistorical dimension of the indigenous subjects.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
Materia
Ciencias Sociales
Indígenas
Historia
Enseñanza-aprendizaje
Currículum
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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The nineteenth-century Argentine historiography elaborated a great story of the “white and European nation” under the premise that the population matrix of our country was made up of people who “came down from the boats”. The historical narrative reproduced the stereotypes, the images and the prejudices about the natives, gestated in that climate of time, perpetuating them in time. The indigenous theme has not been incorporated into the school curriculum in a systematic manner, which is why the teaching given in schools reaffirms the fallacy that the indigenous people remained outside the construction of the National State. This situation reflects how it has operated and how successful the monolithic discourse of the “unique history” has been. This paper is focused on the problematization of these issues attending to the actions and strategies that are implemented from the Chair of General and American Prehistory FaHCE - UNLP for the training of teachers in the disciplinary field of history. It is important to highlight what and how certain contents are approached as well as the resources that facilitate the work in the classroom, seeking to strengthen the sociohistorical dimension of the indigenous subjects.
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