La manifestación de Jesús como el Mesías en la música de J. S. Bach : análisis exegético-musical de “Christ, unser Herr, zum Jordan kam”. BWV 648

Autores
Giuffrida, Francisco Marcelo
Año de publicación
2016
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Giuffrida, Francisco Marcelo. Universidad del Norte Santo Tomás de Aquino. Centro de Estudios de Filosofía y Teología de la Orden de Predicadores; Argentina
Resumen: Albert Schweitzer – el teólogo organista- ha definido la música de J. S. Bach como descriptiva y a su autor como un poeta. Bach despliega en sus obras formas musicales diversas que recrean los misterios celebrados en la liturgia protestante. El análisis del lenguaje musical en el preludio para órgano “Christ, unser Herr, zum Jordan kam” del da cuenta de lo afirmado por Schweitzer. Tanto los corales como los preludios bachianos tienen razón de ser en función del texto que musicalizan. Ellos no son música pura. Por esto se ha recurrido al análisis de las fuentes de la obra musical señalada, a saber: la Sagrada Escritura, los Padres de la Iglesia, el himno “Christ, unser Herr, zum Jordan kam” compuesto por Martín Lutero y el catecismo mayor de Martín Lutero. La manifestación del Hijo como el Mesías se ve envuelta en un simbolismo musical. Resulta clara no sólo la capacidad descriptiva de la obra tratada sino más bien su edificación sobre una exégesis del misterio. La mima es expresada por medio de figuras musicales recreativas. De este modo J. S. Bach no es sólo un poeta, como lo planteaba Schweitzer, sino también un exégeta que hace poesía con su música a partir del misterio contemplado.
Abstract: Albert Schweitzer – the organist theologian – has defined J. S. Bach’s music as descriptive, and his author as a poet. In his works, Bach unfolds different musical forms that recreate the Mysteries celebrated in the protestant liturgy. The analysis of the musical language of his organ Prelude “Christ, unser Herr, zum Jordan kam”, is a manifestation of this concept. The reason of the existence of Bach’s Preludes, as much as his Choral works, is found in the text musicalized by them. They are not pure music. That’s why I drew on the analysis of the sources of the present musical work, namely, the Bible, Church Fathers, the hymn “Christ, unser Herr, zum Jordan kam” (composed by M. Luther), and Luther’s Large Catechism. The Son’s manifestation as the Messiah is surrounded by musical symbolism. It’s clear the work’s descriptive capacity, but also its edification above his exegesis of the Mystery. The latter is expressed by recreative musical forms. Bach was not only a poet (as Schweitzer said), but also an exegete who does poetry with his music from the contemplated Mystery.
Fuente
Congreso Internacional de Literatura, Estética y Teología "El amado en el amante : figuras, textos y estilos del amor hecho historia" (6º : 2016 : Buenos Aires)
Materia
Bach, Johann Sebastian, 1685-1750
MUSICA
CANTATA
ANALISIS MUSICAL
EXEGESIS
CRISTO
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Repositorio Institucional (UCA)
Institución
Pontificia Universidad Católica Argentina
OAI Identificador
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Abstract: Albert Schweitzer – the organist theologian – has defined J. S. Bach’s music as descriptive, and his author as a poet. In his works, Bach unfolds different musical forms that recreate the Mysteries celebrated in the protestant liturgy. The analysis of the musical language of his organ Prelude “Christ, unser Herr, zum Jordan kam”, is a manifestation of this concept. The reason of the existence of Bach’s Preludes, as much as his Choral works, is found in the text musicalized by them. They are not pure music. That’s why I drew on the analysis of the sources of the present musical work, namely, the Bible, Church Fathers, the hymn “Christ, unser Herr, zum Jordan kam” (composed by M. Luther), and Luther’s Large Catechism. The Son’s manifestation as the Messiah is surrounded by musical symbolism. It’s clear the work’s descriptive capacity, but also its edification above his exegesis of the Mystery. The latter is expressed by recreative musical forms. Bach was not only a poet (as Schweitzer said), but also an exegete who does poetry with his music from the contemplated Mystery.
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