Students' understanding of molar concentration
- Autores
- Raviolo, Andrés; Farré, Andrea Soledad; Traiman Schroh, Nayla
- Año de publicación
- 2021
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión aceptada
- Descripción
- Fil: Raviolo, Andrés. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, Río Negro Argentina
Fil: Farré, Andrea Soledad. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, Río Negro Argentina
Fil: Traiman Schroh, Nayla T. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, Río Negro Argentina
This article presents and discusses the results of a study that investigates university students’ comprehension of the concept of molar concentration, following teaching and evaluation of the subject. The specific problems underlying learning of this concept have not yet been focused on in sufficient detail or depth. A “Reasoning with molarity” questionnaire, which explores the logical–mathematical relationships between the variables n, V and M, was administered to 303 Argentine first-year university students. Results obtained from think-aloud interviews related to this questionnaire, which were performed with 18 students, are also analysed. These results reveal that approximately half the first-year university students have no clear conceptual understanding of molarity. The main difficulty arises in inverse proportionality tasks where the number of moles (extensive) and M (intensive) should be related qualitatively to determine which solution occupies the smallest volume. It was also established that much conceptual confusion, such as the lack of differentiation between n and M, lies behind the algorithmic, numerical solution strategy carried out exclusively by many students.
En este artículo se realiza una revisión en torno al aprendizaje del concepto de concentración de disoluciones en general y de concentración molar en particular. La problemática del aprendizaje del concepto de concentración molar no ha sido abordada con anterioridad de una manera exclusiva y profunda. También se presentan y discuten los resultados obtenidos de la aplicación, a 303 estudiantes argentinos de primer año de universidad, del cuestionario “Razonando con molaridad” que indaga las relaciones lógico-matemáticas entre la variables n, V y M. Se analizan también los resultados obtenidos en entrevistas think-aloud sobre los ítems de este cuestionario realizadas a 18 estudiantes. De los resultados obtenidos se desprende que aproximadamente la mitad de los estudiantes de primer año de universidad no poseen un conocimiento conceptual profundo de la molaridad. La principal dificultad yace en tareas de proporcionalidad inversa cuando deben relacionar cualitativamente el número de moles (extensiva) y la M (intensiva) para determinar qué disolución ocupa un menor volumen. También se verificó que detrás de la estrategia de resolución numérica algorítmica de los problemas, llevada adelante en forma exclusiva por muchos estudiantes, se esconden confusiones conceptuales como la indiferenciación entre n y M. - Materia
-
Pedagogía y Didáctica
Molar Contentration
Dissolution
Learning
Chemistry Education
Pedagogía y Didáctica - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
- Repositorio
- Institución
- Universidad Nacional de Río Negro
- OAI Identificador
- oai:rid.unrn.edu.ar:20.500.12049/6783
Ver los metadatos del registro completo
id |
RIDUNRN_ab5bd735c61ccb5a47d287f57f6daeaa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:rid.unrn.edu.ar:20.500.12049/6783 |
network_acronym_str |
RIDUNRN |
repository_id_str |
4369 |
network_name_str |
RID-UNRN (UNRN) |
spelling |
Students' understanding of molar concentrationRaviolo, AndrésFarré, Andrea SoledadTraiman Schroh, NaylaPedagogía y DidácticaMolar ContentrationDissolutionLearningChemistry EducationPedagogía y DidácticaFil: Raviolo, Andrés. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, Río Negro ArgentinaFil: Farré, Andrea Soledad. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, Río Negro ArgentinaFil: Traiman Schroh, Nayla T. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, Río Negro ArgentinaThis article presents and discusses the results of a study that investigates university students’ comprehension of the concept of molar concentration, following teaching and evaluation of the subject. The specific problems underlying learning of this concept have not yet been focused on in sufficient detail or depth. A “Reasoning with molarity” questionnaire, which explores the logical–mathematical relationships between the variables n, V and M, was administered to 303 Argentine first-year university students. Results obtained from think-aloud interviews related to this questionnaire, which were performed with 18 students, are also analysed. These results reveal that approximately half the first-year university students have no clear conceptual understanding of molarity. The main difficulty arises in inverse proportionality tasks where the number of moles (extensive) and M (intensive) should be related qualitatively to determine which solution occupies the smallest volume. It was also established that much conceptual confusion, such as the lack of differentiation between n and M, lies behind the algorithmic, numerical solution strategy carried out exclusively by many students.En este artículo se realiza una revisión en torno al aprendizaje del concepto de concentración de disoluciones en general y de concentración molar en particular. La problemática del aprendizaje del concepto de concentración molar no ha sido abordada con anterioridad de una manera exclusiva y profunda. También se presentan y discuten los resultados obtenidos de la aplicación, a 303 estudiantes argentinos de primer año de universidad, del cuestionario “Razonando con molaridad” que indaga las relaciones lógico-matemáticas entre la variables n, V y M. Se analizan también los resultados obtenidos en entrevistas think-aloud sobre los ítems de este cuestionario realizadas a 18 estudiantes. De los resultados obtenidos se desprende que aproximadamente la mitad de los estudiantes de primer año de universidad no poseen un conocimiento conceptual profundo de la molaridad. La principal dificultad yace en tareas de proporcionalidad inversa cuando deben relacionar cualitativamente el número de moles (extensiva) y la M (intensiva) para determinar qué disolución ocupa un menor volumen. También se verificó que detrás de la estrategia de resolución numérica algorítmica de los problemas, llevada adelante en forma exclusiva por muchos estudiantes, se esconden confusiones conceptuales como la indiferenciación entre n y M.Royal Society of Chemistry2021-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfRaviolo, A., Farré, A. S. y Traiman Schroh, N. (2021) Students' understanding of molar concentration. Chemistry Education Research and Practice; 22; 486-4971756-1108https://doi.org/10.1039/D0RP00344Ahttp://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/6783enghttps://pubs.rsc.org/en/journals/journalissues/rp#!recentarticles22Chemistry Education Research and Practiceinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/reponame:RID-UNRN (UNRN)instname:Universidad Nacional de Río Negro2025-09-29T14:29:15Zoai:rid.unrn.edu.ar:20.500.12049/6783instacron:UNRNInstitucionalhttps://rid.unrn.edu.ar/jspui/Universidad públicaNo correspondehttps://rid.unrn.edu.ar/oai/snrdrid@unrn.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:43692025-09-29 14:29:15.602RID-UNRN (UNRN) - Universidad Nacional de Río Negrofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Students' understanding of molar concentration |
title |
Students' understanding of molar concentration |
spellingShingle |
Students' understanding of molar concentration Raviolo, Andrés Pedagogía y Didáctica Molar Contentration Dissolution Learning Chemistry Education Pedagogía y Didáctica |
title_short |
Students' understanding of molar concentration |
title_full |
Students' understanding of molar concentration |
title_fullStr |
Students' understanding of molar concentration |
title_full_unstemmed |
Students' understanding of molar concentration |
title_sort |
Students' understanding of molar concentration |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Raviolo, Andrés Farré, Andrea Soledad Traiman Schroh, Nayla |
author |
Raviolo, Andrés |
author_facet |
Raviolo, Andrés Farré, Andrea Soledad Traiman Schroh, Nayla |
author_role |
author |
author2 |
Farré, Andrea Soledad Traiman Schroh, Nayla |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Pedagogía y Didáctica Molar Contentration Dissolution Learning Chemistry Education Pedagogía y Didáctica |
topic |
Pedagogía y Didáctica Molar Contentration Dissolution Learning Chemistry Education Pedagogía y Didáctica |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Fil: Raviolo, Andrés. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, Río Negro Argentina Fil: Farré, Andrea Soledad. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, Río Negro Argentina Fil: Traiman Schroh, Nayla T. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, Río Negro Argentina This article presents and discusses the results of a study that investigates university students’ comprehension of the concept of molar concentration, following teaching and evaluation of the subject. The specific problems underlying learning of this concept have not yet been focused on in sufficient detail or depth. A “Reasoning with molarity” questionnaire, which explores the logical–mathematical relationships between the variables n, V and M, was administered to 303 Argentine first-year university students. Results obtained from think-aloud interviews related to this questionnaire, which were performed with 18 students, are also analysed. These results reveal that approximately half the first-year university students have no clear conceptual understanding of molarity. The main difficulty arises in inverse proportionality tasks where the number of moles (extensive) and M (intensive) should be related qualitatively to determine which solution occupies the smallest volume. It was also established that much conceptual confusion, such as the lack of differentiation between n and M, lies behind the algorithmic, numerical solution strategy carried out exclusively by many students. En este artículo se realiza una revisión en torno al aprendizaje del concepto de concentración de disoluciones en general y de concentración molar en particular. La problemática del aprendizaje del concepto de concentración molar no ha sido abordada con anterioridad de una manera exclusiva y profunda. También se presentan y discuten los resultados obtenidos de la aplicación, a 303 estudiantes argentinos de primer año de universidad, del cuestionario “Razonando con molaridad” que indaga las relaciones lógico-matemáticas entre la variables n, V y M. Se analizan también los resultados obtenidos en entrevistas think-aloud sobre los ítems de este cuestionario realizadas a 18 estudiantes. De los resultados obtenidos se desprende que aproximadamente la mitad de los estudiantes de primer año de universidad no poseen un conocimiento conceptual profundo de la molaridad. La principal dificultad yace en tareas de proporcionalidad inversa cuando deben relacionar cualitativamente el número de moles (extensiva) y la M (intensiva) para determinar qué disolución ocupa un menor volumen. También se verificó que detrás de la estrategia de resolución numérica algorítmica de los problemas, llevada adelante en forma exclusiva por muchos estudiantes, se esconden confusiones conceptuales como la indiferenciación entre n y M. |
description |
Fil: Raviolo, Andrés. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, Río Negro Argentina |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
acceptedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
Raviolo, A., Farré, A. S. y Traiman Schroh, N. (2021) Students' understanding of molar concentration. Chemistry Education Research and Practice; 22; 486-497 1756-1108 https://doi.org/10.1039/D0RP00344A http://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/6783 |
identifier_str_mv |
Raviolo, A., Farré, A. S. y Traiman Schroh, N. (2021) Students' understanding of molar concentration. Chemistry Education Research and Practice; 22; 486-497 1756-1108 |
url |
https://doi.org/10.1039/D0RP00344A http://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/6783 |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://pubs.rsc.org/en/journals/journalissues/rp#!recentarticles 22 Chemistry Education Research and Practice |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Royal Society of Chemistry |
publisher.none.fl_str_mv |
Royal Society of Chemistry |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:RID-UNRN (UNRN) instname:Universidad Nacional de Río Negro |
reponame_str |
RID-UNRN (UNRN) |
collection |
RID-UNRN (UNRN) |
instname_str |
Universidad Nacional de Río Negro |
repository.name.fl_str_mv |
RID-UNRN (UNRN) - Universidad Nacional de Río Negro |
repository.mail.fl_str_mv |
rid@unrn.edu.ar |
_version_ |
1844621616822091776 |
score |
12.559606 |