Students' understanding of molar concentration

Autores
Raviolo, Andrés; Farré, Andrea Soledad; Traiman Schroh, Nayla
Año de publicación
2021
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión aceptada
Descripción
Fil: Raviolo, Andrés. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, Río Negro Argentina
Fil: Farré, Andrea Soledad. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, Río Negro Argentina
Fil: Traiman Schroh, Nayla T. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, Río Negro Argentina
This article presents and discusses the results of a study that investigates university students’ comprehension of the concept of molar concentration, following teaching and evaluation of the subject. The specific problems underlying learning of this concept have not yet been focused on in sufficient detail or depth. A “Reasoning with molarity” questionnaire, which explores the logical–mathematical relationships between the variables n, V and M, was administered to 303 Argentine first-year university students. Results obtained from think-aloud interviews related to this questionnaire, which were performed with 18 students, are also analysed. These results reveal that approximately half the first-year university students have no clear conceptual understanding of molarity. The main difficulty arises in inverse proportionality tasks where the number of moles (extensive) and M (intensive) should be related qualitatively to determine which solution occupies the smallest volume. It was also established that much conceptual confusion, such as the lack of differentiation between n and M, lies behind the algorithmic, numerical solution strategy carried out exclusively by many students.
En este artículo se realiza una revisión en torno al aprendizaje del concepto de concentración de disoluciones en general y de concentración molar en particular. La problemática del aprendizaje del concepto de concentración molar no ha sido abordada con anterioridad de una manera exclusiva y profunda. También se presentan y discuten los resultados obtenidos de la aplicación, a 303 estudiantes argentinos de primer año de universidad, del cuestionario “Razonando con molaridad” que indaga las relaciones lógico-matemáticas entre la variables n, V y M. Se analizan también los resultados obtenidos en entrevistas think-aloud sobre los ítems de este cuestionario realizadas a 18 estudiantes. De los resultados obtenidos se desprende que aproximadamente la mitad de los estudiantes de primer año de universidad no poseen un conocimiento conceptual profundo de la molaridad. La principal dificultad yace en tareas de proporcionalidad inversa cuando deben relacionar cualitativamente el número de moles (extensiva) y la M (intensiva) para determinar qué disolución ocupa un menor volumen. También se verificó que detrás de la estrategia de resolución numérica algorítmica de los problemas, llevada adelante en forma exclusiva por muchos estudiantes, se esconden confusiones conceptuales como la indiferenciación entre n y M.
Materia
Pedagogía y Didáctica
Molar Contentration
Dissolution
Learning
Chemistry Education
Pedagogía y Didáctica
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
RID-UNRN (UNRN)
Institución
Universidad Nacional de Río Negro
OAI Identificador
oai:rid.unrn.edu.ar:20.500.12049/6783

id RIDUNRN_ab5bd735c61ccb5a47d287f57f6daeaa
oai_identifier_str oai:rid.unrn.edu.ar:20.500.12049/6783
network_acronym_str RIDUNRN
repository_id_str 4369
network_name_str RID-UNRN (UNRN)
spelling Students' understanding of molar concentrationRaviolo, AndrésFarré, Andrea SoledadTraiman Schroh, NaylaPedagogía y DidácticaMolar ContentrationDissolutionLearningChemistry EducationPedagogía y DidácticaFil: Raviolo, Andrés. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, Río Negro ArgentinaFil: Farré, Andrea Soledad. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, Río Negro ArgentinaFil: Traiman Schroh, Nayla T. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, Río Negro ArgentinaThis article presents and discusses the results of a study that investigates university students’ comprehension of the concept of molar concentration, following teaching and evaluation of the subject. The specific problems underlying learning of this concept have not yet been focused on in sufficient detail or depth. A “Reasoning with molarity” questionnaire, which explores the logical–mathematical relationships between the variables n, V and M, was administered to 303 Argentine first-year university students. Results obtained from think-aloud interviews related to this questionnaire, which were performed with 18 students, are also analysed. These results reveal that approximately half the first-year university students have no clear conceptual understanding of molarity. The main difficulty arises in inverse proportionality tasks where the number of moles (extensive) and M (intensive) should be related qualitatively to determine which solution occupies the smallest volume. It was also established that much conceptual confusion, such as the lack of differentiation between n and M, lies behind the algorithmic, numerical solution strategy carried out exclusively by many students.En este artículo se realiza una revisión en torno al aprendizaje del concepto de concentración de disoluciones en general y de concentración molar en particular. La problemática del aprendizaje del concepto de concentración molar no ha sido abordada con anterioridad de una manera exclusiva y profunda. También se presentan y discuten los resultados obtenidos de la aplicación, a 303 estudiantes argentinos de primer año de universidad, del cuestionario “Razonando con molaridad” que indaga las relaciones lógico-matemáticas entre la variables n, V y M. Se analizan también los resultados obtenidos en entrevistas think-aloud sobre los ítems de este cuestionario realizadas a 18 estudiantes. De los resultados obtenidos se desprende que aproximadamente la mitad de los estudiantes de primer año de universidad no poseen un conocimiento conceptual profundo de la molaridad. La principal dificultad yace en tareas de proporcionalidad inversa cuando deben relacionar cualitativamente el número de moles (extensiva) y la M (intensiva) para determinar qué disolución ocupa un menor volumen. También se verificó que detrás de la estrategia de resolución numérica algorítmica de los problemas, llevada adelante en forma exclusiva por muchos estudiantes, se esconden confusiones conceptuales como la indiferenciación entre n y M.Royal Society of Chemistry2021-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfRaviolo, A., Farré, A. S. y Traiman Schroh, N. (2021) Students' understanding of molar concentration. Chemistry Education Research and Practice; 22; 486-4971756-1108https://doi.org/10.1039/D0RP00344Ahttp://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/6783enghttps://pubs.rsc.org/en/journals/journalissues/rp#!recentarticles22Chemistry Education Research and Practiceinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/reponame:RID-UNRN (UNRN)instname:Universidad Nacional de Río Negro2025-09-29T14:29:15Zoai:rid.unrn.edu.ar:20.500.12049/6783instacron:UNRNInstitucionalhttps://rid.unrn.edu.ar/jspui/Universidad públicaNo correspondehttps://rid.unrn.edu.ar/oai/snrdrid@unrn.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:43692025-09-29 14:29:15.602RID-UNRN (UNRN) - Universidad Nacional de Río Negrofalse
dc.title.none.fl_str_mv Students' understanding of molar concentration
title Students' understanding of molar concentration
spellingShingle Students' understanding of molar concentration
Raviolo, Andrés
Pedagogía y Didáctica
Molar Contentration
Dissolution
Learning
Chemistry Education
Pedagogía y Didáctica
title_short Students' understanding of molar concentration
title_full Students' understanding of molar concentration
title_fullStr Students' understanding of molar concentration
title_full_unstemmed Students' understanding of molar concentration
title_sort Students' understanding of molar concentration
dc.creator.none.fl_str_mv Raviolo, Andrés
Farré, Andrea Soledad
Traiman Schroh, Nayla
author Raviolo, Andrés
author_facet Raviolo, Andrés
Farré, Andrea Soledad
Traiman Schroh, Nayla
author_role author
author2 Farré, Andrea Soledad
Traiman Schroh, Nayla
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Pedagogía y Didáctica
Molar Contentration
Dissolution
Learning
Chemistry Education
Pedagogía y Didáctica
topic Pedagogía y Didáctica
Molar Contentration
Dissolution
Learning
Chemistry Education
Pedagogía y Didáctica
dc.description.none.fl_txt_mv Fil: Raviolo, Andrés. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, Río Negro Argentina
Fil: Farré, Andrea Soledad. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, Río Negro Argentina
Fil: Traiman Schroh, Nayla T. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, Río Negro Argentina
This article presents and discusses the results of a study that investigates university students’ comprehension of the concept of molar concentration, following teaching and evaluation of the subject. The specific problems underlying learning of this concept have not yet been focused on in sufficient detail or depth. A “Reasoning with molarity” questionnaire, which explores the logical–mathematical relationships between the variables n, V and M, was administered to 303 Argentine first-year university students. Results obtained from think-aloud interviews related to this questionnaire, which were performed with 18 students, are also analysed. These results reveal that approximately half the first-year university students have no clear conceptual understanding of molarity. The main difficulty arises in inverse proportionality tasks where the number of moles (extensive) and M (intensive) should be related qualitatively to determine which solution occupies the smallest volume. It was also established that much conceptual confusion, such as the lack of differentiation between n and M, lies behind the algorithmic, numerical solution strategy carried out exclusively by many students.
En este artículo se realiza una revisión en torno al aprendizaje del concepto de concentración de disoluciones en general y de concentración molar en particular. La problemática del aprendizaje del concepto de concentración molar no ha sido abordada con anterioridad de una manera exclusiva y profunda. También se presentan y discuten los resultados obtenidos de la aplicación, a 303 estudiantes argentinos de primer año de universidad, del cuestionario “Razonando con molaridad” que indaga las relaciones lógico-matemáticas entre la variables n, V y M. Se analizan también los resultados obtenidos en entrevistas think-aloud sobre los ítems de este cuestionario realizadas a 18 estudiantes. De los resultados obtenidos se desprende que aproximadamente la mitad de los estudiantes de primer año de universidad no poseen un conocimiento conceptual profundo de la molaridad. La principal dificultad yace en tareas de proporcionalidad inversa cuando deben relacionar cualitativamente el número de moles (extensiva) y la M (intensiva) para determinar qué disolución ocupa un menor volumen. También se verificó que detrás de la estrategia de resolución numérica algorítmica de los problemas, llevada adelante en forma exclusiva por muchos estudiantes, se esconden confusiones conceptuales como la indiferenciación entre n y M.
description Fil: Raviolo, Andrés. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, Río Negro Argentina
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str acceptedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv Raviolo, A., Farré, A. S. y Traiman Schroh, N. (2021) Students' understanding of molar concentration. Chemistry Education Research and Practice; 22; 486-497
1756-1108
https://doi.org/10.1039/D0RP00344A
http://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/6783
identifier_str_mv Raviolo, A., Farré, A. S. y Traiman Schroh, N. (2021) Students' understanding of molar concentration. Chemistry Education Research and Practice; 22; 486-497
1756-1108
url https://doi.org/10.1039/D0RP00344A
http://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/6783
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://pubs.rsc.org/en/journals/journalissues/rp#!recentarticles
22
Chemistry Education Research and Practice
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Royal Society of Chemistry
publisher.none.fl_str_mv Royal Society of Chemistry
dc.source.none.fl_str_mv reponame:RID-UNRN (UNRN)
instname:Universidad Nacional de Río Negro
reponame_str RID-UNRN (UNRN)
collection RID-UNRN (UNRN)
instname_str Universidad Nacional de Río Negro
repository.name.fl_str_mv RID-UNRN (UNRN) - Universidad Nacional de Río Negro
repository.mail.fl_str_mv rid@unrn.edu.ar
_version_ 1844621616822091776
score 12.559606