Estrategias para la enseñanza del concepto de productividad
- Autores
- Bava, Estefanía; Duro, Romina; Perez, Ana Julia; Perez, Juan Andrés; Pissinis, Magali; Risiglione, María Laura; Serrano, Carolina
- Año de publicación
- 2019
- Idioma
- español castellano
- Tipo de recurso
- documento de conferencia
- Estado
- versión aceptada
- Descripción
- As a result of the introspective diagnosis and the observation and understanding of the situation framework of Industrial Organization subject (first year of the Industrial Engineering career), the teaching team developed an action plan to improve the insertion, retention and understanding of curricular design in general, and the concept of productivity in particular by students, because it is a core topic for the rest of the career and is the basis for the optimization of the processes of production of goods or generation of services, both in the public, private or mixed field. As a result, we worked on the redesign of the study material for the concept of productivity, on practical work and theoretical practical classroom activities, in order to improve the didactic transposition of the topic and its application in the professional field. Although, based on the results obtained, there is still better performance in the reference theme in the 2016 cohort compared to 2018, the recovery of this index is encouraging compared to 2017 and, consequently, encourages continuing with a process similar to the aims to gradually increase student performance based on the scaffolding of the concept of reference. It is possible to affirm that the didactic transposition has not only improved, but also, it has allowed the teaching team to understand teaching methodologies that without neglecting the technical nature of the concept, invite to develop the teaching work with focus on the public that transits for the subject Industrial Organization in particular, and for the first years of the Industrial Engineering career in general.
Fil: Bava, Estefanía. Universidad Nacional de Luján; Argentina.
Fil: Duro, Romina. Universidad Nacional de Luján; Argentina.
Fil: Perez, Ana Julia. Universidad Nacional de Luján; Argentina.
Fil: Perez, Juan Andrés. Universidad Nacional de Luján; Argentina.
Fil: Pissinis, Magali. Universidad Nacional de Luján; Argentina.
Fil: Risiglione, María Laura. Universidad Nacional de Luján; Argentina.
Fil: Serrano, Carolina. Universidad Nacional de Luján; Argentina.
Como resultado del diagnóstico introspectivo y de la observación y comprensión del marco situacional de la asignatura Organización Industrial (primer año de la carrera de Ingeniería Industrial), el equipo docente elaboró un plan de acción tendiente a mejorar la inserción, retención y entendimiento del diseño curricular en general, y del concepto de productividad en particular por parte de los estudiantes, en virtud de que se trata de un conocimiento troncal para el resto de la carrera y resulta la base para la optimización de los procesos de producción de bienes o generación de servicios, tanto en el ámbito público, como privado o mixto. En consecuencia, se trabajó en el rediseño del material de estudio del concepto de productividad, en el trabajo práctico y en las actividades áulicas teórico-prácticas, a los fines de mejorar la transposición didáctica del contenido y su aplicación en el campo profesional. Si bien, a partir de los resultados obtenidos, aún se observa mejor desempeño en la temática de referencia en la cohorte 2016 respecto de 2018, resulta alentador el recupero de dicho índice respecto de 2017 y, consecuentemente, alienta continuar con un proceso similar a los fines de elevar gradualmente el desempeño de los estudiantes a partir del andamiaje del concepto de referencia. Resulta posible afirmar que la transposición didáctica no sólo ha mejorado, sino que además, ha permitido al equipo docente comprender sobre metodologías de enseñanza que, sin desatender el tecnicismo propio del concepto, invitan a desarrollar la labor docente con foco en el público que transita por la asignatura Organización Industrial en particular, y por los primeros años de la carrera de Ingeniería Industrial en general. - Materia
-
Productividad
Enseñanza
Desempeño
Transposición didáctica
Andamiaje - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Universidad Nacional de Luján
- OAI Identificador
- oai:ri.unlu.edu.ar:rediunlu/788
Ver los metadatos del registro completo
id |
REDIUNLU_74ca680238c6aa1d32ce14db09a6dc00 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.unlu.edu.ar:rediunlu/788 |
network_acronym_str |
REDIUNLU |
repository_id_str |
w |
network_name_str |
REDIUNLU (UNLu) |
spelling |
Estrategias para la enseñanza del concepto de productividadBava, EstefaníaDuro, RominaPerez, Ana JuliaPerez, Juan AndrésPissinis, MagaliRisiglione, María LauraSerrano, CarolinaProductividadEnseñanzaDesempeñoTransposición didácticaAndamiajeAs a result of the introspective diagnosis and the observation and understanding of the situation framework of Industrial Organization subject (first year of the Industrial Engineering career), the teaching team developed an action plan to improve the insertion, retention and understanding of curricular design in general, and the concept of productivity in particular by students, because it is a core topic for the rest of the career and is the basis for the optimization of the processes of production of goods or generation of services, both in the public, private or mixed field. As a result, we worked on the redesign of the study material for the concept of productivity, on practical work and theoretical practical classroom activities, in order to improve the didactic transposition of the topic and its application in the professional field. Although, based on the results obtained, there is still better performance in the reference theme in the 2016 cohort compared to 2018, the recovery of this index is encouraging compared to 2017 and, consequently, encourages continuing with a process similar to the aims to gradually increase student performance based on the scaffolding of the concept of reference. It is possible to affirm that the didactic transposition has not only improved, but also, it has allowed the teaching team to understand teaching methodologies that without neglecting the technical nature of the concept, invite to develop the teaching work with focus on the public that transits for the subject Industrial Organization in particular, and for the first years of the Industrial Engineering career in general.Fil: Bava, Estefanía. Universidad Nacional de Luján; Argentina.Fil: Duro, Romina. Universidad Nacional de Luján; Argentina.Fil: Perez, Ana Julia. Universidad Nacional de Luján; Argentina.Fil: Perez, Juan Andrés. Universidad Nacional de Luján; Argentina.Fil: Pissinis, Magali. Universidad Nacional de Luján; Argentina.Fil: Risiglione, María Laura. Universidad Nacional de Luján; Argentina.Fil: Serrano, Carolina. Universidad Nacional de Luján; Argentina.Como resultado del diagnóstico introspectivo y de la observación y comprensión del marco situacional de la asignatura Organización Industrial (primer año de la carrera de Ingeniería Industrial), el equipo docente elaboró un plan de acción tendiente a mejorar la inserción, retención y entendimiento del diseño curricular en general, y del concepto de productividad en particular por parte de los estudiantes, en virtud de que se trata de un conocimiento troncal para el resto de la carrera y resulta la base para la optimización de los procesos de producción de bienes o generación de servicios, tanto en el ámbito público, como privado o mixto. En consecuencia, se trabajó en el rediseño del material de estudio del concepto de productividad, en el trabajo práctico y en las actividades áulicas teórico-prácticas, a los fines de mejorar la transposición didáctica del contenido y su aplicación en el campo profesional. Si bien, a partir de los resultados obtenidos, aún se observa mejor desempeño en la temática de referencia en la cohorte 2016 respecto de 2018, resulta alentador el recupero de dicho índice respecto de 2017 y, consecuentemente, alienta continuar con un proceso similar a los fines de elevar gradualmente el desempeño de los estudiantes a partir del andamiaje del concepto de referencia. Resulta posible afirmar que la transposición didáctica no sólo ha mejorado, sino que además, ha permitido al equipo docente comprender sobre metodologías de enseñanza que, sin desatender el tecnicismo propio del concepto, invitan a desarrollar la labor docente con foco en el público que transita por la asignatura Organización Industrial en particular, y por los primeros años de la carrera de Ingeniería Industrial en general.Universidad Nacional de Luján2020-09-17T01:57:06Z2020-09-17T01:57:06Z2019Presentationinfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794info:ar-repo/semantics/documentoDeConferenciaapplication/pdfapplication/pdfhttp://ri.unlu.edu.ar/xmlui/handle/rediunlu/788spaesinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:REDIUNLU (UNLu)instname:Universidad Nacional de Luján2025-09-29T14:29:38Zoai:ri.unlu.edu.ar:rediunlu/788instacron:UNLuInstitucionalhttps://ri.unlu.edu.arUniversidad públicaNo correspondehttps://ri.unlu.edu.ar/oaivcano@unlu.edu.ar;fgutierrez@mail.unlu.edu.ar;faquilinogutierrez@gmail.com ArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:w2025-09-29 14:29:38.748REDIUNLU (UNLu) - Universidad Nacional de Lujánfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estrategias para la enseñanza del concepto de productividad |
title |
Estrategias para la enseñanza del concepto de productividad |
spellingShingle |
Estrategias para la enseñanza del concepto de productividad Bava, Estefanía Productividad Enseñanza Desempeño Transposición didáctica Andamiaje |
title_short |
Estrategias para la enseñanza del concepto de productividad |
title_full |
Estrategias para la enseñanza del concepto de productividad |
title_fullStr |
Estrategias para la enseñanza del concepto de productividad |
title_full_unstemmed |
Estrategias para la enseñanza del concepto de productividad |
title_sort |
Estrategias para la enseñanza del concepto de productividad |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Bava, Estefanía Duro, Romina Perez, Ana Julia Perez, Juan Andrés Pissinis, Magali Risiglione, María Laura Serrano, Carolina |
author |
Bava, Estefanía |
author_facet |
Bava, Estefanía Duro, Romina Perez, Ana Julia Perez, Juan Andrés Pissinis, Magali Risiglione, María Laura Serrano, Carolina |
author_role |
author |
author2 |
Duro, Romina Perez, Ana Julia Perez, Juan Andrés Pissinis, Magali Risiglione, María Laura Serrano, Carolina |
author2_role |
author author author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Productividad Enseñanza Desempeño Transposición didáctica Andamiaje |
topic |
Productividad Enseñanza Desempeño Transposición didáctica Andamiaje |
dc.description.none.fl_txt_mv |
As a result of the introspective diagnosis and the observation and understanding of the situation framework of Industrial Organization subject (first year of the Industrial Engineering career), the teaching team developed an action plan to improve the insertion, retention and understanding of curricular design in general, and the concept of productivity in particular by students, because it is a core topic for the rest of the career and is the basis for the optimization of the processes of production of goods or generation of services, both in the public, private or mixed field. As a result, we worked on the redesign of the study material for the concept of productivity, on practical work and theoretical practical classroom activities, in order to improve the didactic transposition of the topic and its application in the professional field. Although, based on the results obtained, there is still better performance in the reference theme in the 2016 cohort compared to 2018, the recovery of this index is encouraging compared to 2017 and, consequently, encourages continuing with a process similar to the aims to gradually increase student performance based on the scaffolding of the concept of reference. It is possible to affirm that the didactic transposition has not only improved, but also, it has allowed the teaching team to understand teaching methodologies that without neglecting the technical nature of the concept, invite to develop the teaching work with focus on the public that transits for the subject Industrial Organization in particular, and for the first years of the Industrial Engineering career in general. Fil: Bava, Estefanía. Universidad Nacional de Luján; Argentina. Fil: Duro, Romina. Universidad Nacional de Luján; Argentina. Fil: Perez, Ana Julia. Universidad Nacional de Luján; Argentina. Fil: Perez, Juan Andrés. Universidad Nacional de Luján; Argentina. Fil: Pissinis, Magali. Universidad Nacional de Luján; Argentina. Fil: Risiglione, María Laura. Universidad Nacional de Luján; Argentina. Fil: Serrano, Carolina. Universidad Nacional de Luján; Argentina. Como resultado del diagnóstico introspectivo y de la observación y comprensión del marco situacional de la asignatura Organización Industrial (primer año de la carrera de Ingeniería Industrial), el equipo docente elaboró un plan de acción tendiente a mejorar la inserción, retención y entendimiento del diseño curricular en general, y del concepto de productividad en particular por parte de los estudiantes, en virtud de que se trata de un conocimiento troncal para el resto de la carrera y resulta la base para la optimización de los procesos de producción de bienes o generación de servicios, tanto en el ámbito público, como privado o mixto. En consecuencia, se trabajó en el rediseño del material de estudio del concepto de productividad, en el trabajo práctico y en las actividades áulicas teórico-prácticas, a los fines de mejorar la transposición didáctica del contenido y su aplicación en el campo profesional. Si bien, a partir de los resultados obtenidos, aún se observa mejor desempeño en la temática de referencia en la cohorte 2016 respecto de 2018, resulta alentador el recupero de dicho índice respecto de 2017 y, consecuentemente, alienta continuar con un proceso similar a los fines de elevar gradualmente el desempeño de los estudiantes a partir del andamiaje del concepto de referencia. Resulta posible afirmar que la transposición didáctica no sólo ha mejorado, sino que además, ha permitido al equipo docente comprender sobre metodologías de enseñanza que, sin desatender el tecnicismo propio del concepto, invitan a desarrollar la labor docente con foco en el público que transita por la asignatura Organización Industrial en particular, y por los primeros años de la carrera de Ingeniería Industrial en general. |
description |
As a result of the introspective diagnosis and the observation and understanding of the situation framework of Industrial Organization subject (first year of the Industrial Engineering career), the teaching team developed an action plan to improve the insertion, retention and understanding of curricular design in general, and the concept of productivity in particular by students, because it is a core topic for the rest of the career and is the basis for the optimization of the processes of production of goods or generation of services, both in the public, private or mixed field. As a result, we worked on the redesign of the study material for the concept of productivity, on practical work and theoretical practical classroom activities, in order to improve the didactic transposition of the topic and its application in the professional field. Although, based on the results obtained, there is still better performance in the reference theme in the 2016 cohort compared to 2018, the recovery of this index is encouraging compared to 2017 and, consequently, encourages continuing with a process similar to the aims to gradually increase student performance based on the scaffolding of the concept of reference. It is possible to affirm that the didactic transposition has not only improved, but also, it has allowed the teaching team to understand teaching methodologies that without neglecting the technical nature of the concept, invite to develop the teaching work with focus on the public that transits for the subject Industrial Organization in particular, and for the first years of the Industrial Engineering career in general. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2020-09-17T01:57:06Z 2020-09-17T01:57:06Z |
dc.type.none.fl_str_mv |
Presentation info:eu-repo/semantics/conferenceObject info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 info:ar-repo/semantics/documentoDeConferencia |
format |
conferenceObject |
status_str |
acceptedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://ri.unlu.edu.ar/xmlui/handle/rediunlu/788 |
url |
http://ri.unlu.edu.ar/xmlui/handle/rediunlu/788 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa es |
language |
spa |
language_invalid_str_mv |
es |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Luján |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Luján |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:REDIUNLU (UNLu) instname:Universidad Nacional de Luján |
reponame_str |
REDIUNLU (UNLu) |
collection |
REDIUNLU (UNLu) |
instname_str |
Universidad Nacional de Luján |
repository.name.fl_str_mv |
REDIUNLU (UNLu) - Universidad Nacional de Luján |
repository.mail.fl_str_mv |
vcano@unlu.edu.ar;fgutierrez@mail.unlu.edu.ar;faquilinogutierrez@gmail.com |
_version_ |
1844621810641928192 |
score |
12.559606 |