Clases de Derecho para estudiantes activos

Autores
Bernal, Carlos
Año de publicación
2013
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Two purposes of teaching to law students are the retention of information beyond the exams and the development of professional skills. These goals are better achieved when the student is an active learner. However, the traditional divide between massive lectures and small tutorials requires students to be active learners in tutorials but not in the lectures. The aim of this paper is to challenge this common practice. I accomplish it by outlining a teaching technique for lecture delivery that, following Cavanagh (2011), I will call "lectorial". The lectorial is a mixture between a lecture and a tutorial. It combines presenting background information with some practical activities designed to encourage students to reflect on hypothetical situations, answer concrete questions, and share their opinion with fellow students and the lecturer. In this way, the lectorial encourages interlocution. It is a student-centred approach to lecturing, whose pedagogical foundations are to be found in the principles of constructivism. I present a case for the proposition that the lectorial offers advantages over the traditional dogmatic approach to delivering massive law lectures. Consequently, it should be preferred.
Fil: Bernal, Carlos. Macquarie Law School. Sidney, Australia
"Título original: Law Lectures for Active Learners, traducido al español por Federico L. De Fazio (Investigador del Instituto Ambrosio L. Gioja, Becario de Maestría de UBACyT) y Martín Aldao (Investigador del Instituto Ambrosio L. Gioja, Becario Posdoctoral del CONICET)". -- Dos propósitos de la enseñanza para estudiantes de Derecho son la retención de información más allá de los exámenes y el desarrollo de las habilidades profesionales de los abogados. Estos objetivos se cumplen mejor cuando los estudiantes de Derecho desempeñan un papel activo durante las clases. Sin embargo, la tradicional división que existe en muchos países entre, por una parte, las clases magistrales masivas y, por otra, las tutorías en grupos pequeños restringe el papel activo de los estudiantes a las últimas. El objetivo de este artículo es desafiar esta práctica común. Para ello, propondré y explicaré una técnica para impartir clases magistrales de Derecho que, de acuerdo con Cavanagh (2011), llamaré "clase práctica" (lectorial es la locución original en inglés). La clase práctica es una mixtura entre una clase magistral (lectures) y una tutoría (tutorial). Combina, así, la presentación de información de fondo con algunas actividades prácticas diseñadas para estimular a los estudiantes a reflexionar sobre situaciones hipotéticas, responder preguntas concretas y compartir sus opiniones con el resto de sus compañeros y con el profesor. En este sentido, la clase práctica alienta la interlocución. Se trata de un tipo de acercamiento a la enseñanza centrado en el estudiante, cuyos fundamentos pedagógicos se encuentran en los principios del constructivismo. Argumentaré que la "clase práctica" ofrece ventajas sobre el tradicional enfoque dogmático propio de las clases magistrales y, en consecuencia, debería ser preferida a dicho enfoque.
Fuente
Academia, a. 11, no. 21 (Ene.-Jun.)
Materia
Estudiantes activos
Pedagogía de la enseñanza
Impartición de clases
Constructivismo
Enseñanza del derecho
Estudiantes de derecho
Metodos de enseñanza
Aprendizaje activo
Universidades
Active Learning
Teaching pedagogy
Lecture delivery
Constructivism
Law lectures
Law students
Teaching methods
Active learning
Universities
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires
Institución
Universidad de Buenos Aires
OAI Identificador
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Fil: Bernal, Carlos. Macquarie Law School. Sidney, Australia
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description Two purposes of teaching to law students are the retention of information beyond the exams and the development of professional skills. These goals are better achieved when the student is an active learner. However, the traditional divide between massive lectures and small tutorials requires students to be active learners in tutorials but not in the lectures. The aim of this paper is to challenge this common practice. I accomplish it by outlining a teaching technique for lecture delivery that, following Cavanagh (2011), I will call "lectorial". The lectorial is a mixture between a lecture and a tutorial. It combines presenting background information with some practical activities designed to encourage students to reflect on hypothetical situations, answer concrete questions, and share their opinion with fellow students and the lecturer. In this way, the lectorial encourages interlocution. It is a student-centred approach to lecturing, whose pedagogical foundations are to be found in the principles of constructivism. I present a case for the proposition that the lectorial offers advantages over the traditional dogmatic approach to delivering massive law lectures. Consequently, it should be preferred.
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