Formando juristas en Alemania : estructuras, métodos e ideales
- Autores
- Liebrecht, Johannes
- Año de publicación
- 2015
- Idioma
- español castellano
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- The main features of the German legal education system may be summarised as follows. Access to legal education is very simple: it is open to anybody irrespective of financial constraints (studying is practically for free) or social background. In theory, students are able to draft their own curricula and to organise their studies however they wish to. Accordingly, university studies do not have any definite duration. However, examinations are extremely demanding; nearly all of them are in writing, oral examinations do not play a strong part. Academic legal knowledge is never examined directly, nor is the content and wording of statutes. Such knowledge is presupposed, and has to be applied in order to be evaluated. Correspondingly, the prevailing method of examination is to put to students sophisticated cases that must be brought to a resolution within a very short time. Additionally, examination scripts are never marked and corrected by the person who set the paper. Behind this over-simplified description, lies an unusual and peculiar educational ideology which this article seeks to elucidate. In order to facilitate a better and more detailed understanding of the German legal education system, its basic structure will be set out, its principles and ideals, and their corresponding historical backgrounds, will be explained, and finally, the German model will be classified from a comparative perspective.
Fil: Liebrecht, Johannes. Instituto Max Planck de Derecho Extranjero y Derecho Internacional Privado. Hamburgo, Alemania
Las principales características de la formación de juristas en Alemania se pueden resumir en unas pocas frases. El acceso es muy simple, estando abierta a cualquier persona sin consideración de su origen o su fortuna y estudiar es (prácticamente) gratis. Teóricamente cada uno puede organizar sus estudios con toda libertad y por ende los estudios no tienen una duración fija. Los exámenes son muy exigentes, siendo casi en su totalidad exámenes escritos. Los exámenes orales no tienen mucha importancia. Nunca se pregunta lo que dice textualmente la ley, como así tampoco el conocimiento dogmático. Esto se presupone como sabido y por ello no se evalúa. La forma dominante para tomar exámenes es la resolución escrita de casos complicados en poco tiempo. Y muy importante: el que enseña no suele ser el que examina. Detrás de estas frases cortas y hechos áridos, que por sí mismos no dejan entrever mucho, se esconde una curiosa y particular ideología educativa, la cual este artículo aspira a esclarecer. Para poder comprender mejor y en detalle la formación jurídica alemana, en el presente trabajo se explicará su estructura básica, sus axiomas e ideales, su origen histórico y, en una mirada comparativa, se evaluará el caso especial que representa el modelo alemán a nivel internacional. - Fuente
- Academia, a. 13, no. 25 (Ene.-Jun.)
- Materia
-
Educacion legal
Metodo de caso
Enseñanza juridica
Aprendizaje judicial
Enseñanza superior
Metodos de enseñanza
Modelo aleman
Historia del derecho
Enseñanza del derecho
Universidades
Casuistica
Formacion profesional
Legal education
Case method
Lawyer's training
Judicial teaching
Higher education
Teaching methods
German model
History of law
Teaching law
Universities
Case Studies
Vocational training - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Universidad de Buenos Aires
- OAI Identificador
- oai:RDI UBA:academia:HWA_3341
Ver los metadatos del registro completo
id |
RDIUBA_38a48d1441b889f6cd1e7fef084cad91 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:RDI UBA:academia:HWA_3341 |
network_acronym_str |
RDIUBA |
repository_id_str |
|
network_name_str |
Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires |
spelling |
Formando juristas en Alemania : estructuras, métodos e idealesEducating lawyers in Germany: on the methods and ideals of the german legal trainingLiebrecht, JohannesEducacion legalMetodo de casoEnseñanza juridicaAprendizaje judicialEnseñanza superiorMetodos de enseñanzaModelo alemanHistoria del derechoEnseñanza del derechoUniversidadesCasuisticaFormacion profesionalLegal educationCase methodLawyer's trainingJudicial teachingHigher educationTeaching methodsGerman modelHistory of lawTeaching lawUniversitiesCase StudiesVocational trainingThe main features of the German legal education system may be summarised as follows. Access to legal education is very simple: it is open to anybody irrespective of financial constraints (studying is practically for free) or social background. In theory, students are able to draft their own curricula and to organise their studies however they wish to. Accordingly, university studies do not have any definite duration. However, examinations are extremely demanding; nearly all of them are in writing, oral examinations do not play a strong part. Academic legal knowledge is never examined directly, nor is the content and wording of statutes. Such knowledge is presupposed, and has to be applied in order to be evaluated. Correspondingly, the prevailing method of examination is to put to students sophisticated cases that must be brought to a resolution within a very short time. Additionally, examination scripts are never marked and corrected by the person who set the paper. Behind this over-simplified description, lies an unusual and peculiar educational ideology which this article seeks to elucidate. In order to facilitate a better and more detailed understanding of the German legal education system, its basic structure will be set out, its principles and ideals, and their corresponding historical backgrounds, will be explained, and finally, the German model will be classified from a comparative perspective.Fil: Liebrecht, Johannes. Instituto Max Planck de Derecho Extranjero y Derecho Internacional Privado. Hamburgo, AlemaniaLas principales características de la formación de juristas en Alemania se pueden resumir en unas pocas frases. El acceso es muy simple, estando abierta a cualquier persona sin consideración de su origen o su fortuna y estudiar es (prácticamente) gratis. Teóricamente cada uno puede organizar sus estudios con toda libertad y por ende los estudios no tienen una duración fija. Los exámenes son muy exigentes, siendo casi en su totalidad exámenes escritos. Los exámenes orales no tienen mucha importancia. Nunca se pregunta lo que dice textualmente la ley, como así tampoco el conocimiento dogmático. Esto se presupone como sabido y por ello no se evalúa. La forma dominante para tomar exámenes es la resolución escrita de casos complicados en poco tiempo. Y muy importante: el que enseña no suele ser el que examina. Detrás de estas frases cortas y hechos áridos, que por sí mismos no dejan entrever mucho, se esconde una curiosa y particular ideología educativa, la cual este artículo aspira a esclarecer. Para poder comprender mejor y en detalle la formación jurídica alemana, en el presente trabajo se explicará su estructura básica, sus axiomas e ideales, su origen histórico y, en una mirada comparativa, se evaluará el caso especial que representa el modelo alemán a nivel internacional.Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones2015info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdf1667-4154 (impreso)2422-7153 (en linea)http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/523/464http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3341https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3341.dir/3341.PDFAcademia, a. 13, no. 25 (Ene.-Jun.)reponame:Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Airesinstname:Universidad de Buenos AiresspaAlemaniaJurisdiccion internacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/2025-09-29T15:21:01Zoai:RDI UBA:academia:HWA_3341instacron:UBAInstitucionalhttp://repositoriouba.sisbi.uba.ar/Universidad públicahttps://www.uba.ar/http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/oaiserver.cgicferrando@sisbi.uba.arArgentinaopendoar:2025-09-29 15:21:01.681Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires - Universidad de Buenos Airesfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formando juristas en Alemania : estructuras, métodos e ideales Educating lawyers in Germany: on the methods and ideals of the german legal training |
title |
Formando juristas en Alemania : estructuras, métodos e ideales |
spellingShingle |
Formando juristas en Alemania : estructuras, métodos e ideales Liebrecht, Johannes Educacion legal Metodo de caso Enseñanza juridica Aprendizaje judicial Enseñanza superior Metodos de enseñanza Modelo aleman Historia del derecho Enseñanza del derecho Universidades Casuistica Formacion profesional Legal education Case method Lawyer's training Judicial teaching Higher education Teaching methods German model History of law Teaching law Universities Case Studies Vocational training |
title_short |
Formando juristas en Alemania : estructuras, métodos e ideales |
title_full |
Formando juristas en Alemania : estructuras, métodos e ideales |
title_fullStr |
Formando juristas en Alemania : estructuras, métodos e ideales |
title_full_unstemmed |
Formando juristas en Alemania : estructuras, métodos e ideales |
title_sort |
Formando juristas en Alemania : estructuras, métodos e ideales |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Liebrecht, Johannes |
author |
Liebrecht, Johannes |
author_facet |
Liebrecht, Johannes |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Educacion legal Metodo de caso Enseñanza juridica Aprendizaje judicial Enseñanza superior Metodos de enseñanza Modelo aleman Historia del derecho Enseñanza del derecho Universidades Casuistica Formacion profesional Legal education Case method Lawyer's training Judicial teaching Higher education Teaching methods German model History of law Teaching law Universities Case Studies Vocational training |
topic |
Educacion legal Metodo de caso Enseñanza juridica Aprendizaje judicial Enseñanza superior Metodos de enseñanza Modelo aleman Historia del derecho Enseñanza del derecho Universidades Casuistica Formacion profesional Legal education Case method Lawyer's training Judicial teaching Higher education Teaching methods German model History of law Teaching law Universities Case Studies Vocational training |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The main features of the German legal education system may be summarised as follows. Access to legal education is very simple: it is open to anybody irrespective of financial constraints (studying is practically for free) or social background. In theory, students are able to draft their own curricula and to organise their studies however they wish to. Accordingly, university studies do not have any definite duration. However, examinations are extremely demanding; nearly all of them are in writing, oral examinations do not play a strong part. Academic legal knowledge is never examined directly, nor is the content and wording of statutes. Such knowledge is presupposed, and has to be applied in order to be evaluated. Correspondingly, the prevailing method of examination is to put to students sophisticated cases that must be brought to a resolution within a very short time. Additionally, examination scripts are never marked and corrected by the person who set the paper. Behind this over-simplified description, lies an unusual and peculiar educational ideology which this article seeks to elucidate. In order to facilitate a better and more detailed understanding of the German legal education system, its basic structure will be set out, its principles and ideals, and their corresponding historical backgrounds, will be explained, and finally, the German model will be classified from a comparative perspective. Fil: Liebrecht, Johannes. Instituto Max Planck de Derecho Extranjero y Derecho Internacional Privado. Hamburgo, Alemania Las principales características de la formación de juristas en Alemania se pueden resumir en unas pocas frases. El acceso es muy simple, estando abierta a cualquier persona sin consideración de su origen o su fortuna y estudiar es (prácticamente) gratis. Teóricamente cada uno puede organizar sus estudios con toda libertad y por ende los estudios no tienen una duración fija. Los exámenes son muy exigentes, siendo casi en su totalidad exámenes escritos. Los exámenes orales no tienen mucha importancia. Nunca se pregunta lo que dice textualmente la ley, como así tampoco el conocimiento dogmático. Esto se presupone como sabido y por ello no se evalúa. La forma dominante para tomar exámenes es la resolución escrita de casos complicados en poco tiempo. Y muy importante: el que enseña no suele ser el que examina. Detrás de estas frases cortas y hechos áridos, que por sí mismos no dejan entrever mucho, se esconde una curiosa y particular ideología educativa, la cual este artículo aspira a esclarecer. Para poder comprender mejor y en detalle la formación jurídica alemana, en el presente trabajo se explicará su estructura básica, sus axiomas e ideales, su origen histórico y, en una mirada comparativa, se evaluará el caso especial que representa el modelo alemán a nivel internacional. |
description |
The main features of the German legal education system may be summarised as follows. Access to legal education is very simple: it is open to anybody irrespective of financial constraints (studying is practically for free) or social background. In theory, students are able to draft their own curricula and to organise their studies however they wish to. Accordingly, university studies do not have any definite duration. However, examinations are extremely demanding; nearly all of them are in writing, oral examinations do not play a strong part. Academic legal knowledge is never examined directly, nor is the content and wording of statutes. Such knowledge is presupposed, and has to be applied in order to be evaluated. Correspondingly, the prevailing method of examination is to put to students sophisticated cases that must be brought to a resolution within a very short time. Additionally, examination scripts are never marked and corrected by the person who set the paper. Behind this over-simplified description, lies an unusual and peculiar educational ideology which this article seeks to elucidate. In order to facilitate a better and more detailed understanding of the German legal education system, its basic structure will be set out, its principles and ideals, and their corresponding historical backgrounds, will be explained, and finally, the German model will be classified from a comparative perspective. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/523/464 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3341 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3341.dir/3341.PDF |
identifier_str_mv |
1667-4154 (impreso) 2422-7153 (en linea) |
url |
http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/523/464 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=academia&cl=CL1&d=HWA_3341 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/academia/index/assoc/HWA_3341.dir/3341.PDF |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Alemania Jurisdiccion internacional |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Buenos Aires. Facultad de Derecho. Departamento de Publicaciones |
dc.source.none.fl_str_mv |
Academia, a. 13, no. 25 (Ene.-Jun.) reponame:Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires instname:Universidad de Buenos Aires |
reponame_str |
Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires |
collection |
Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires |
instname_str |
Universidad de Buenos Aires |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires - Universidad de Buenos Aires |
repository.mail.fl_str_mv |
cferrando@sisbi.uba.ar |
_version_ |
1844624355926999040 |
score |
12.891075 |