Caracterización de las creencias de los profesores de lengua extranjera con respecto al inglés como lengua internacional hegemónica : El caso de Ecuador

Autores
Calle Calle, Ana María
Año de publicación
2021
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
tesis doctoral
Estado
versión aceptada
Colaborador/a o director/a de tesis
Porto, Melina
Barboni, Silvana J.
Morra, Ana María
Argudo, Juanita
Descripción
Este estudio explora desde un enfoque crítico posestructural una temática contemporánea en el ámbito de la enseñanza del inglés para hablantes de otras lenguas en un contexto periférico poco examinado: el caso de Ecuador, no estudiado en la bibliografía hasta el momento. Los aportes del imperialismo lingüístico (Phillipson, 1992) así como los de la ideología del hablante nativo (Holliday, 2005, 2006, 2013) se constituyen en la base teórica de esta investigación que a través de una metodología cualitativa-interpretativa se centra en describir las creencias de un grupo de profesores ecuatorianos de inglés relacionadas con la expansión, uso y enseñanza de esta lengua. Para la recolección de datos este estudio emplea un cuestionario en línea, una entrevista semiestructurada y una postal (instrumento multimodal de la investigación basada en las artes) y lleva a cabo un análisis de contenido. Los hallazgos indican creencias fluidas y contradictorias de los docentes ecuatorianos. Consideran a la expansión del inglés como un fenómeno natural que trae beneficios a sus aprendices fundamentalmente en el ámbito profesional y académico. No existe conciencia de los intereses que hay detrás ni del acceso inequitativo de esta lengua en nuestra sociedad. Por otro lado, los docentes no conciben a los hablantes nativos como los dueños de este idioma y se autocalifican como profesionales preparados para enseñarlo oponiéndose a las expresiones del native-speakerism que promueven a los profesores hablantes nativos como el prototipo de docentes. La enseñanza se constituye en un fenómeno neutral apolítico caracterizado por sus propósitos instrumentales; sin embargo, los profesores abogan por formar personas críticas y reflexivas. Exhiben una dependencia de los enfoques de enseñanza establecidos en el centro, así como de sus materiales y los exámenes internacionales. Finalmente, los participantes adhieren a prácticas translingües, especialmente al empleo del español en sus clases y muestran una apertura a la interculturalidad y la enseñanza del inglés como lengua internacional.
This study explores a contemporary topic within the scope of Teaching English for Speakers of Other Languages (TESOL) from a critical poststructuralist approach in an unexamined context: The case of Ecuador, which has not been studied so far. Phillipson's (1992) and Holliday's (2005, 2006, 2013) contributions of linguistic imperialism and native-speakerism, respectively, constitute the main theoretical constructs that support this research. The present dissertation aims to describe the beliefs of a group of Ecuadorian teachers regarding the expansion, use, and teaching of the English language through the lens of a qualitative and interpretive methodology. In order to collect the data, an online questionnaire, a semi structured interview, and a postcard (a multimodal tool that comes from Arts-based research) were used; and a process of content analysis was carried out to analyze the data. The findings show fluid and contradictory beliefs. The Ecuadorian teachers consider the spread of English to be a natural phenomenon which brings benefits to its learners, especially in the professional and academic fields. These participants do not show any awareness of hidden interests nor the unequal access to learning this language in our society. Also, the teachers do not believe that the native speakers are the custodians of the English language and deem themselves qualified individuals, prepared to teach this language. Thus, they disagree with the ideas associated with native-speakerism which give preference to native speaker teachers as the ideal English instructors. Teaching English is considered a neutral and apolitical phenomenon characterized by its instrumental purposes. However, these teachers advocate for the development of critical and reflective students. They also display a strong reliance on the teaching approaches established in the center as well as a dependency regarding materials and international exams. Finally, the participants subscribe to the application of translingual practices in the classroom, especially the use of Spanish. They also demonstrate an openness to interculturality and the teaching of English as an International language.
Fil: Calle Calle, Ana María. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación; Argentina.
Materia
Educación
Creencias
Native-speakerism
Enseñanza neutral
Estudiantes reflexivos
Inglés como lengua internacional
Beliefs
Native-speakerism
Neutral teaching
Reflective students
English as an International Language
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
Memoria Académica (UNLP-FAHCE)
Institución
Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
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Por otro lado, los docentes no conciben a los hablantes nativos como los dueños de este idioma y se autocalifican como profesionales preparados para enseñarlo oponiéndose a las expresiones del native-speakerism que promueven a los profesores hablantes nativos como el prototipo de docentes. La enseñanza se constituye en un fenómeno neutral apolítico caracterizado por sus propósitos instrumentales; sin embargo, los profesores abogan por formar personas críticas y reflexivas. Exhiben una dependencia de los enfoques de enseñanza establecidos en el centro, así como de sus materiales y los exámenes internacionales. Finalmente, los participantes adhieren a prácticas translingües, especialmente al empleo del español en sus clases y muestran una apertura a la interculturalidad y la enseñanza del inglés como lengua internacional.This study explores a contemporary topic within the scope of Teaching English for Speakers of Other Languages (TESOL) from a critical poststructuralist approach in an unexamined context: The case of Ecuador, which has not been studied so far. Phillipson's (1992) and Holliday's (2005, 2006, 2013) contributions of linguistic imperialism and native-speakerism, respectively, constitute the main theoretical constructs that support this research. The present dissertation aims to describe the beliefs of a group of Ecuadorian teachers regarding the expansion, use, and teaching of the English language through the lens of a qualitative and interpretive methodology. In order to collect the data, an online questionnaire, a semi structured interview, and a postcard (a multimodal tool that comes from Arts-based research) were used; and a process of content analysis was carried out to analyze the data. The findings show fluid and contradictory beliefs. The Ecuadorian teachers consider the spread of English to be a natural phenomenon which brings benefits to its learners, especially in the professional and academic fields. These participants do not show any awareness of hidden interests nor the unequal access to learning this language in our society. Also, the teachers do not believe that the native speakers are the custodians of the English language and deem themselves qualified individuals, prepared to teach this language. Thus, they disagree with the ideas associated with native-speakerism which give preference to native speaker teachers as the ideal English instructors. Teaching English is considered a neutral and apolitical phenomenon characterized by its instrumental purposes. However, these teachers advocate for the development of critical and reflective students. They also display a strong reliance on the teaching approaches established in the center as well as a dependency regarding materials and international exams. Finally, the participants subscribe to the application of translingual practices in the classroom, especially the use of Spanish. They also demonstrate an openness to interculturality and the teaching of English as an International language.Fil: Calle Calle, Ana María. Universidad Nacional de La Plata. 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This study explores a contemporary topic within the scope of Teaching English for Speakers of Other Languages (TESOL) from a critical poststructuralist approach in an unexamined context: The case of Ecuador, which has not been studied so far. Phillipson's (1992) and Holliday's (2005, 2006, 2013) contributions of linguistic imperialism and native-speakerism, respectively, constitute the main theoretical constructs that support this research. The present dissertation aims to describe the beliefs of a group of Ecuadorian teachers regarding the expansion, use, and teaching of the English language through the lens of a qualitative and interpretive methodology. In order to collect the data, an online questionnaire, a semi structured interview, and a postcard (a multimodal tool that comes from Arts-based research) were used; and a process of content analysis was carried out to analyze the data. The findings show fluid and contradictory beliefs. The Ecuadorian teachers consider the spread of English to be a natural phenomenon which brings benefits to its learners, especially in the professional and academic fields. These participants do not show any awareness of hidden interests nor the unequal access to learning this language in our society. Also, the teachers do not believe that the native speakers are the custodians of the English language and deem themselves qualified individuals, prepared to teach this language. Thus, they disagree with the ideas associated with native-speakerism which give preference to native speaker teachers as the ideal English instructors. Teaching English is considered a neutral and apolitical phenomenon characterized by its instrumental purposes. However, these teachers advocate for the development of critical and reflective students. They also display a strong reliance on the teaching approaches established in the center as well as a dependency regarding materials and international exams. Finally, the participants subscribe to the application of translingual practices in the classroom, especially the use of Spanish. They also demonstrate an openness to interculturality and the teaching of English as an International language.
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