Causalidad, iconicidad y continuidad: el efecto del conocimiento previo sobre el mundo en la comprensión de relaciones causales
- Autores
- Zunino, Gabriela Mariel; Abusamra, Valeria; Raiter, Alejandro Guillermo
- Año de publicación
- 2016
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- This paper studies the involvement of world knowledge and its interaction with linguistic (semantic) knowledge in the understanding of causal relations. We will attempt to determine to what extent the iconicity principle and the continuity hypothesis ? see especially Murray (1997) ? apply in Spanish and whether they are subject to restrictions attributable to the type of information processed. We also discuss Sanders´ (2005) causality-by-default hypothesis and provide relevant evidence for assessing its correctness. To test our hypotheses, we investigate the comprehension of two-sentence texts of two types (in ?everyday? and in ?technical? language) under four conditions: normal and inverted order (cause?effect vs. effect?cause); with and without connective. We predict that our ?type of information? variable, one of the core elements of this study, will condition causal relations processing and modify to some extent the classical claims of iconicity and continuity hypothesis. The results show that lack of prior knowledge, indeed, can affect the predictions and assumptions of the iconicity principle and the continuity hypothesis and that, if there is no prior knowledge, the introduction of linguistic clues (connectives) facilitates and even becomes indispensable for understanding.///Este trabajo estudia la intervención del conocimiento previo sobre el mundo y su articulación con el conocimiento lingüístico (semántico) durante la comprensión de relaciones causales. Se intenta verificar hasta qué punto el principio de iconicidad y la hipótesis de continuidad ? especialmente, a partir de la propuesta de Murray (1997)-, se confirman en español. Esperamos, también, relacionar nuestros resultados con la propuesta de Sanders (2005): Hipótesis de causalidad por defecto. Para ello, se evalúa la comprensión de textos bioracionales de dos tipos (?cotidianos? y ?técnicos?), en cuatro condiciones: orden habitual e invertido (causa-efecto vs. efecto-causa); sin y con partícula conectiva presente. Esperamos que la variable ?tipo de información?, uno de los elementos centrales de este trabajo, genere un condicionamiento notable durante el procesamiento de relaciones causales y modifique de algún modo las predicciones del principio de continuidad e iconicidad. Los resultados obtenidos muestran que la ausencia de conocimiento previo, en efecto, puede alterar las predicciones y supuestos del principio de iconicidad y de la hipótesis de continuidad; y que, en casos de ausencia de conocimiento previo, la introducción de pistas lingüísticas (partículas conectivas) no sólo es facilitadora del proceso de comprensión sino imprescindible para poder llevarlo a cabo exitosamente.
This paper studies the involvement of world knowledge and its interaction with linguistic (semantic) knowledge in the understanding of causal relations. We will attempt to determine to what extent the iconicity principle and the Continuity Hypothesis – see especially Murray (1997) – apply in Spanish and whether they are subject to restrictions attributable to the type of information processed. We also discuss Sanders’ (2005) causality-by-default hypothesis and provide relevant evidence for assessing its correctness. To test our hypotheses, we investigate the comprehension of two-sentence texts of two types (in “everyday” and in “technical” language) under four conditions: normal and inverted order (cause–effect vs. effect–cause); with and without connective. We predict that our “type of information” variable, one of the core elements of this study, will condition causal relations processing and modify to some extent the classical claims of iconicity and Continuity Hypothesis. The results show that lack of prior knowledge, indeed, can affect the predictions and assumptions of the iconicity principle and the Continuity Hypothesis and that, if there is no prior knowledge, the introduction of linguistic clues (connectives) facilitates and even becomes indispensable for understanding.
Fil: Zunino, Gabriela Mariel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina
Fil: Abusamra, Valeria. Universidad de Buenos Aires; Argentina
Fil: Raiter, Alejandro Guillermo. Universidad de Buenos Aires; Argentina - Materia
-
Causalidad
Iconicidad
Continuidad
Conocimiento Previo sobre El Mundo
Partículas Conectivas - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/46339
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_f4a115e0120a4046073680fd31d8785b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/46339 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Causalidad, iconicidad y continuidad: el efecto del conocimiento previo sobre el mundo en la comprensión de relaciones causalesCausality, iconicity and continuity: the effects of prior world knowledge on the understanding of causal relationsZunino, Gabriela MarielAbusamra, ValeriaRaiter, Alejandro GuillermoCausalidadIconicidadContinuidadConocimiento Previo sobre El MundoPartículas Conectivashttps://purl.org/becyt/ford/6.2https://purl.org/becyt/ford/6https://purl.org/becyt/ford/6.3https://purl.org/becyt/ford/6https://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5This paper studies the involvement of world knowledge and its interaction with linguistic (semantic) knowledge in the understanding of causal relations. We will attempt to determine to what extent the iconicity principle and the continuity hypothesis ? see especially Murray (1997) ? apply in Spanish and whether they are subject to restrictions attributable to the type of information processed. We also discuss Sanders´ (2005) causality-by-default hypothesis and provide relevant evidence for assessing its correctness. To test our hypotheses, we investigate the comprehension of two-sentence texts of two types (in ?everyday? and in ?technical? language) under four conditions: normal and inverted order (cause?effect vs. effect?cause); with and without connective. We predict that our ?type of information? variable, one of the core elements of this study, will condition causal relations processing and modify to some extent the classical claims of iconicity and continuity hypothesis. The results show that lack of prior knowledge, indeed, can affect the predictions and assumptions of the iconicity principle and the continuity hypothesis and that, if there is no prior knowledge, the introduction of linguistic clues (connectives) facilitates and even becomes indispensable for understanding.///Este trabajo estudia la intervención del conocimiento previo sobre el mundo y su articulación con el conocimiento lingüístico (semántico) durante la comprensión de relaciones causales. Se intenta verificar hasta qué punto el principio de iconicidad y la hipótesis de continuidad ? especialmente, a partir de la propuesta de Murray (1997)-, se confirman en español. Esperamos, también, relacionar nuestros resultados con la propuesta de Sanders (2005): Hipótesis de causalidad por defecto. Para ello, se evalúa la comprensión de textos bioracionales de dos tipos (?cotidianos? y ?técnicos?), en cuatro condiciones: orden habitual e invertido (causa-efecto vs. efecto-causa); sin y con partícula conectiva presente. Esperamos que la variable ?tipo de información?, uno de los elementos centrales de este trabajo, genere un condicionamiento notable durante el procesamiento de relaciones causales y modifique de algún modo las predicciones del principio de continuidad e iconicidad. Los resultados obtenidos muestran que la ausencia de conocimiento previo, en efecto, puede alterar las predicciones y supuestos del principio de iconicidad y de la hipótesis de continuidad; y que, en casos de ausencia de conocimiento previo, la introducción de pistas lingüísticas (partículas conectivas) no sólo es facilitadora del proceso de comprensión sino imprescindible para poder llevarlo a cabo exitosamente.This paper studies the involvement of world knowledge and its interaction with linguistic (semantic) knowledge in the understanding of causal relations. We will attempt to determine to what extent the iconicity principle and the Continuity Hypothesis – see especially Murray (1997) – apply in Spanish and whether they are subject to restrictions attributable to the type of information processed. We also discuss Sanders’ (2005) causality-by-default hypothesis and provide relevant evidence for assessing its correctness. To test our hypotheses, we investigate the comprehension of two-sentence texts of two types (in “everyday” and in “technical” language) under four conditions: normal and inverted order (cause–effect vs. effect–cause); with and without connective. We predict that our “type of information” variable, one of the core elements of this study, will condition causal relations processing and modify to some extent the classical claims of iconicity and Continuity Hypothesis. The results show that lack of prior knowledge, indeed, can affect the predictions and assumptions of the iconicity principle and the Continuity Hypothesis and that, if there is no prior knowledge, the introduction of linguistic clues (connectives) facilitates and even becomes indispensable for understanding.Fil: Zunino, Gabriela Mariel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; ArgentinaFil: Abusamra, Valeria. Universidad de Buenos Aires; ArgentinaFil: Raiter, Alejandro Guillermo. Universidad de Buenos Aires; ArgentinaUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho2016-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/zipapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/46339Zunino, Gabriela Mariel; Abusamra, Valeria; Raiter, Alejandro Guillermo; Causalidad, iconicidad y continuidad: el efecto del conocimiento previo sobre el mundo en la comprensión de relaciones causales; Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho; Alfa; 60; 2; 8-2016; 261-2851981-57940002-5216CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://ref.scielo.org/338mztinfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1590/1981-5794-1608-2info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-10-15T15:01:36Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/46339instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-10-15 15:01:36.997CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Causalidad, iconicidad y continuidad: el efecto del conocimiento previo sobre el mundo en la comprensión de relaciones causales Causality, iconicity and continuity: the effects of prior world knowledge on the understanding of causal relations |
title |
Causalidad, iconicidad y continuidad: el efecto del conocimiento previo sobre el mundo en la comprensión de relaciones causales |
spellingShingle |
Causalidad, iconicidad y continuidad: el efecto del conocimiento previo sobre el mundo en la comprensión de relaciones causales Zunino, Gabriela Mariel Causalidad Iconicidad Continuidad Conocimiento Previo sobre El Mundo Partículas Conectivas |
title_short |
Causalidad, iconicidad y continuidad: el efecto del conocimiento previo sobre el mundo en la comprensión de relaciones causales |
title_full |
Causalidad, iconicidad y continuidad: el efecto del conocimiento previo sobre el mundo en la comprensión de relaciones causales |
title_fullStr |
Causalidad, iconicidad y continuidad: el efecto del conocimiento previo sobre el mundo en la comprensión de relaciones causales |
title_full_unstemmed |
Causalidad, iconicidad y continuidad: el efecto del conocimiento previo sobre el mundo en la comprensión de relaciones causales |
title_sort |
Causalidad, iconicidad y continuidad: el efecto del conocimiento previo sobre el mundo en la comprensión de relaciones causales |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Zunino, Gabriela Mariel Abusamra, Valeria Raiter, Alejandro Guillermo |
author |
Zunino, Gabriela Mariel |
author_facet |
Zunino, Gabriela Mariel Abusamra, Valeria Raiter, Alejandro Guillermo |
author_role |
author |
author2 |
Abusamra, Valeria Raiter, Alejandro Guillermo |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Causalidad Iconicidad Continuidad Conocimiento Previo sobre El Mundo Partículas Conectivas |
topic |
Causalidad Iconicidad Continuidad Conocimiento Previo sobre El Mundo Partículas Conectivas |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/6.2 https://purl.org/becyt/ford/6 https://purl.org/becyt/ford/6.3 https://purl.org/becyt/ford/6 https://purl.org/becyt/ford/5.1 https://purl.org/becyt/ford/5 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This paper studies the involvement of world knowledge and its interaction with linguistic (semantic) knowledge in the understanding of causal relations. We will attempt to determine to what extent the iconicity principle and the continuity hypothesis ? see especially Murray (1997) ? apply in Spanish and whether they are subject to restrictions attributable to the type of information processed. We also discuss Sanders´ (2005) causality-by-default hypothesis and provide relevant evidence for assessing its correctness. To test our hypotheses, we investigate the comprehension of two-sentence texts of two types (in ?everyday? and in ?technical? language) under four conditions: normal and inverted order (cause?effect vs. effect?cause); with and without connective. We predict that our ?type of information? variable, one of the core elements of this study, will condition causal relations processing and modify to some extent the classical claims of iconicity and continuity hypothesis. The results show that lack of prior knowledge, indeed, can affect the predictions and assumptions of the iconicity principle and the continuity hypothesis and that, if there is no prior knowledge, the introduction of linguistic clues (connectives) facilitates and even becomes indispensable for understanding.///Este trabajo estudia la intervención del conocimiento previo sobre el mundo y su articulación con el conocimiento lingüístico (semántico) durante la comprensión de relaciones causales. Se intenta verificar hasta qué punto el principio de iconicidad y la hipótesis de continuidad ? especialmente, a partir de la propuesta de Murray (1997)-, se confirman en español. Esperamos, también, relacionar nuestros resultados con la propuesta de Sanders (2005): Hipótesis de causalidad por defecto. Para ello, se evalúa la comprensión de textos bioracionales de dos tipos (?cotidianos? y ?técnicos?), en cuatro condiciones: orden habitual e invertido (causa-efecto vs. efecto-causa); sin y con partícula conectiva presente. Esperamos que la variable ?tipo de información?, uno de los elementos centrales de este trabajo, genere un condicionamiento notable durante el procesamiento de relaciones causales y modifique de algún modo las predicciones del principio de continuidad e iconicidad. Los resultados obtenidos muestran que la ausencia de conocimiento previo, en efecto, puede alterar las predicciones y supuestos del principio de iconicidad y de la hipótesis de continuidad; y que, en casos de ausencia de conocimiento previo, la introducción de pistas lingüísticas (partículas conectivas) no sólo es facilitadora del proceso de comprensión sino imprescindible para poder llevarlo a cabo exitosamente. This paper studies the involvement of world knowledge and its interaction with linguistic (semantic) knowledge in the understanding of causal relations. We will attempt to determine to what extent the iconicity principle and the Continuity Hypothesis – see especially Murray (1997) – apply in Spanish and whether they are subject to restrictions attributable to the type of information processed. We also discuss Sanders’ (2005) causality-by-default hypothesis and provide relevant evidence for assessing its correctness. To test our hypotheses, we investigate the comprehension of two-sentence texts of two types (in “everyday” and in “technical” language) under four conditions: normal and inverted order (cause–effect vs. effect–cause); with and without connective. We predict that our “type of information” variable, one of the core elements of this study, will condition causal relations processing and modify to some extent the classical claims of iconicity and Continuity Hypothesis. The results show that lack of prior knowledge, indeed, can affect the predictions and assumptions of the iconicity principle and the Continuity Hypothesis and that, if there is no prior knowledge, the introduction of linguistic clues (connectives) facilitates and even becomes indispensable for understanding. Fil: Zunino, Gabriela Mariel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina Fil: Abusamra, Valeria. Universidad de Buenos Aires; Argentina Fil: Raiter, Alejandro Guillermo. Universidad de Buenos Aires; Argentina |
description |
This paper studies the involvement of world knowledge and its interaction with linguistic (semantic) knowledge in the understanding of causal relations. We will attempt to determine to what extent the iconicity principle and the continuity hypothesis ? see especially Murray (1997) ? apply in Spanish and whether they are subject to restrictions attributable to the type of information processed. We also discuss Sanders´ (2005) causality-by-default hypothesis and provide relevant evidence for assessing its correctness. To test our hypotheses, we investigate the comprehension of two-sentence texts of two types (in ?everyday? and in ?technical? language) under four conditions: normal and inverted order (cause?effect vs. effect?cause); with and without connective. We predict that our ?type of information? variable, one of the core elements of this study, will condition causal relations processing and modify to some extent the classical claims of iconicity and continuity hypothesis. The results show that lack of prior knowledge, indeed, can affect the predictions and assumptions of the iconicity principle and the continuity hypothesis and that, if there is no prior knowledge, the introduction of linguistic clues (connectives) facilitates and even becomes indispensable for understanding.///Este trabajo estudia la intervención del conocimiento previo sobre el mundo y su articulación con el conocimiento lingüístico (semántico) durante la comprensión de relaciones causales. Se intenta verificar hasta qué punto el principio de iconicidad y la hipótesis de continuidad ? especialmente, a partir de la propuesta de Murray (1997)-, se confirman en español. Esperamos, también, relacionar nuestros resultados con la propuesta de Sanders (2005): Hipótesis de causalidad por defecto. Para ello, se evalúa la comprensión de textos bioracionales de dos tipos (?cotidianos? y ?técnicos?), en cuatro condiciones: orden habitual e invertido (causa-efecto vs. efecto-causa); sin y con partícula conectiva presente. Esperamos que la variable ?tipo de información?, uno de los elementos centrales de este trabajo, genere un condicionamiento notable durante el procesamiento de relaciones causales y modifique de algún modo las predicciones del principio de continuidad e iconicidad. Los resultados obtenidos muestran que la ausencia de conocimiento previo, en efecto, puede alterar las predicciones y supuestos del principio de iconicidad y de la hipótesis de continuidad; y que, en casos de ausencia de conocimiento previo, la introducción de pistas lingüísticas (partículas conectivas) no sólo es facilitadora del proceso de comprensión sino imprescindible para poder llevarlo a cabo exitosamente. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/46339 Zunino, Gabriela Mariel; Abusamra, Valeria; Raiter, Alejandro Guillermo; Causalidad, iconicidad y continuidad: el efecto del conocimiento previo sobre el mundo en la comprensión de relaciones causales; Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho; Alfa; 60; 2; 8-2016; 261-285 1981-5794 0002-5216 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/46339 |
identifier_str_mv |
Zunino, Gabriela Mariel; Abusamra, Valeria; Raiter, Alejandro Guillermo; Causalidad, iconicidad y continuidad: el efecto del conocimiento previo sobre el mundo en la comprensión de relaciones causales; Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho; Alfa; 60; 2; 8-2016; 261-285 1981-5794 0002-5216 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://ref.scielo.org/338mzt info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1590/1981-5794-1608-2 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1846083156730445824 |
score |
13.22299 |