Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course

Autores
Borgobello, Ana; Espinosa, Andrea Pía; Sartori, Mariana
Año de publicación
2018
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Virtual environment interaction has been studied from different theoretical-methodological approaches. The purpose of this paper is to describe written texts characteristics of a blended delivered course and to analyze six theoretical systems contrasting them with data. The collected data was composed by all the texts written in Moodle by the teacher in an annual course. The variables were set up from six approaches (coding systems): (a)- Communities of inquiry; (b)- Teaching assistance dimensions; (c)- Macro and micro-scripting; (d)- Twelve ways of teaching; (e)- Rethinking the class; and (f)- Observation record. Reliability and multivariable analyses were performed. Results showed different consistency of approaches contrasting them with data. Texts analyzed revealed how interaction took place and showed pedagogical issues underlying the didactic proposals. Associations among variables categories produced three typical groups of texts related with the different variables from theoretical-methodological coding systems used: Cluster 1 gathered general instructions; Cluster 2 illustrated the virtual environment usage as repository; and Cluster 3 represented the tutorial interactivity. Future studies should deep in the approaches exposed contrasting them with new data to get a better understanding of sociocognitive interaction among students and teachers in blended learning delivered courses.
La interacción del entorno virtual ha sido estudiada desde diferentes enfoques teórico-metodológicos. El propósito de este artículo es describir las características de los textos escritos en un curso de aprendizaje combinado y analizar seis sistemas teóricos que los contrastan con los datos. Los datos recopilados son de todos los textos escritos en Moodle por el profesor en un curso de un año. Las variables se configuraron a partir de seis enfoques (sistemas de codificación): (a) - Comunidades de investigación; (b) - Dimensiones de la asistencia docente; (c) - Macro y micro-scripting; (d) - Doce formas de enseñar; (e) - Repensando la clase; y (f) - Registro de observación. Se realizaron análisis de fiabilidad y multivariables. Los resultados mostraron diferente consistencia de los enfoques. Los textos analizados revelaron cómo tuvo lugar la interacción y mostraron problemas pedagógicos subyacentes a las propuestas didácticas. Las asociaciones entre categorías produjeron tres grupos típicos de textos relacionados con las diferentes variables de los sistemas de codificación teóricometodológicos utilizados: el grupo 1 reunió instrucciones generales; El cluster 2 ilustra el uso del entorno virtual como repositorio; y Cluster 3 representó la interactividad tutorial. Los estudios futuros deben continuar explorando estos enfoques, contrastándolos con datos nuevos, y viceversa, para obtener una mejor comprensión de la interacción sociocognitiva entre estudiantes y maestros en el aprendizaje combinado.
Fil: Borgobello, Ana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina. Universidad Nacional de Rosario; Argentina
Fil: Espinosa, Andrea Pía. Universidad Nacional de Rosario; Argentina
Fil: Sartori, Mariana. Universidad Nacional de Rosario; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina
Materia
ELECTRONIC LEARNING
ONLINE COMMUNITY
CODING SCHEME
BLENDED LEARNING
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/93390

id CONICETDig_ee689e92efe8e5957716d6b6c834273f
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/93390
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning CourseSeis enfoques teórico-metodológicos para analizar textos escritos en un curso de aprendizaje combinado de un añoBorgobello, AnaEspinosa, Andrea PíaSartori, MarianaELECTRONIC LEARNINGONLINE COMMUNITYCODING SCHEMEBLENDED LEARNINGhttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5Virtual environment interaction has been studied from different theoretical-methodological approaches. The purpose of this paper is to describe written texts characteristics of a blended delivered course and to analyze six theoretical systems contrasting them with data. The collected data was composed by all the texts written in Moodle by the teacher in an annual course. The variables were set up from six approaches (coding systems): (a)- Communities of inquiry; (b)- Teaching assistance dimensions; (c)- Macro and micro-scripting; (d)- Twelve ways of teaching; (e)- Rethinking the class; and (f)- Observation record. Reliability and multivariable analyses were performed. Results showed different consistency of approaches contrasting them with data. Texts analyzed revealed how interaction took place and showed pedagogical issues underlying the didactic proposals. Associations among variables categories produced three typical groups of texts related with the different variables from theoretical-methodological coding systems used: Cluster 1 gathered general instructions; Cluster 2 illustrated the virtual environment usage as repository; and Cluster 3 represented the tutorial interactivity. Future studies should deep in the approaches exposed contrasting them with new data to get a better understanding of sociocognitive interaction among students and teachers in blended learning delivered courses.La interacción del entorno virtual ha sido estudiada desde diferentes enfoques teórico-metodológicos. El propósito de este artículo es describir las características de los textos escritos en un curso de aprendizaje combinado y analizar seis sistemas teóricos que los contrastan con los datos. Los datos recopilados son de todos los textos escritos en Moodle por el profesor en un curso de un año. Las variables se configuraron a partir de seis enfoques (sistemas de codificación): (a) - Comunidades de investigación; (b) - Dimensiones de la asistencia docente; (c) - Macro y micro-scripting; (d) - Doce formas de enseñar; (e) - Repensando la clase; y (f) - Registro de observación. Se realizaron análisis de fiabilidad y multivariables. Los resultados mostraron diferente consistencia de los enfoques. Los textos analizados revelaron cómo tuvo lugar la interacción y mostraron problemas pedagógicos subyacentes a las propuestas didácticas. Las asociaciones entre categorías produjeron tres grupos típicos de textos relacionados con las diferentes variables de los sistemas de codificación teóricometodológicos utilizados: el grupo 1 reunió instrucciones generales; El cluster 2 ilustra el uso del entorno virtual como repositorio; y Cluster 3 representó la interactividad tutorial. Los estudios futuros deben continuar explorando estos enfoques, contrastándolos con datos nuevos, y viceversa, para obtener una mejor comprensión de la interacción sociocognitiva entre estudiantes y maestros en el aprendizaje combinado.Fil: Borgobello, Ana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina. Universidad Nacional de Rosario; ArgentinaFil: Espinosa, Andrea Pía. Universidad Nacional de Rosario; ArgentinaFil: Sartori, Mariana. Universidad Nacional de Rosario; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; ArgentinaIberoamericana2018-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/93390Borgobello, Ana; Espinosa, Andrea Pía; Sartori, Mariana; Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course; Iberoamericana; Revista Iberoamericana de Psicología; 11; 3; 12-2018; 139-1522027-1786CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.iberoamericana.edu.co/index.php/ripsicologia/article/view/11312/pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-10-15T14:20:39Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/93390instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-10-15 14:20:40.076CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course
Seis enfoques teórico-metodológicos para analizar textos escritos en un curso de aprendizaje combinado de un año
title Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course
spellingShingle Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course
Borgobello, Ana
ELECTRONIC LEARNING
ONLINE COMMUNITY
CODING SCHEME
BLENDED LEARNING
title_short Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course
title_full Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course
title_fullStr Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course
title_full_unstemmed Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course
title_sort Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course
dc.creator.none.fl_str_mv Borgobello, Ana
Espinosa, Andrea Pía
Sartori, Mariana
author Borgobello, Ana
author_facet Borgobello, Ana
Espinosa, Andrea Pía
Sartori, Mariana
author_role author
author2 Espinosa, Andrea Pía
Sartori, Mariana
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv ELECTRONIC LEARNING
ONLINE COMMUNITY
CODING SCHEME
BLENDED LEARNING
topic ELECTRONIC LEARNING
ONLINE COMMUNITY
CODING SCHEME
BLENDED LEARNING
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.1
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv Virtual environment interaction has been studied from different theoretical-methodological approaches. The purpose of this paper is to describe written texts characteristics of a blended delivered course and to analyze six theoretical systems contrasting them with data. The collected data was composed by all the texts written in Moodle by the teacher in an annual course. The variables were set up from six approaches (coding systems): (a)- Communities of inquiry; (b)- Teaching assistance dimensions; (c)- Macro and micro-scripting; (d)- Twelve ways of teaching; (e)- Rethinking the class; and (f)- Observation record. Reliability and multivariable analyses were performed. Results showed different consistency of approaches contrasting them with data. Texts analyzed revealed how interaction took place and showed pedagogical issues underlying the didactic proposals. Associations among variables categories produced three typical groups of texts related with the different variables from theoretical-methodological coding systems used: Cluster 1 gathered general instructions; Cluster 2 illustrated the virtual environment usage as repository; and Cluster 3 represented the tutorial interactivity. Future studies should deep in the approaches exposed contrasting them with new data to get a better understanding of sociocognitive interaction among students and teachers in blended learning delivered courses.
La interacción del entorno virtual ha sido estudiada desde diferentes enfoques teórico-metodológicos. El propósito de este artículo es describir las características de los textos escritos en un curso de aprendizaje combinado y analizar seis sistemas teóricos que los contrastan con los datos. Los datos recopilados son de todos los textos escritos en Moodle por el profesor en un curso de un año. Las variables se configuraron a partir de seis enfoques (sistemas de codificación): (a) - Comunidades de investigación; (b) - Dimensiones de la asistencia docente; (c) - Macro y micro-scripting; (d) - Doce formas de enseñar; (e) - Repensando la clase; y (f) - Registro de observación. Se realizaron análisis de fiabilidad y multivariables. Los resultados mostraron diferente consistencia de los enfoques. Los textos analizados revelaron cómo tuvo lugar la interacción y mostraron problemas pedagógicos subyacentes a las propuestas didácticas. Las asociaciones entre categorías produjeron tres grupos típicos de textos relacionados con las diferentes variables de los sistemas de codificación teóricometodológicos utilizados: el grupo 1 reunió instrucciones generales; El cluster 2 ilustra el uso del entorno virtual como repositorio; y Cluster 3 representó la interactividad tutorial. Los estudios futuros deben continuar explorando estos enfoques, contrastándolos con datos nuevos, y viceversa, para obtener una mejor comprensión de la interacción sociocognitiva entre estudiantes y maestros en el aprendizaje combinado.
Fil: Borgobello, Ana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina. Universidad Nacional de Rosario; Argentina
Fil: Espinosa, Andrea Pía. Universidad Nacional de Rosario; Argentina
Fil: Sartori, Mariana. Universidad Nacional de Rosario; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina
description Virtual environment interaction has been studied from different theoretical-methodological approaches. The purpose of this paper is to describe written texts characteristics of a blended delivered course and to analyze six theoretical systems contrasting them with data. The collected data was composed by all the texts written in Moodle by the teacher in an annual course. The variables were set up from six approaches (coding systems): (a)- Communities of inquiry; (b)- Teaching assistance dimensions; (c)- Macro and micro-scripting; (d)- Twelve ways of teaching; (e)- Rethinking the class; and (f)- Observation record. Reliability and multivariable analyses were performed. Results showed different consistency of approaches contrasting them with data. Texts analyzed revealed how interaction took place and showed pedagogical issues underlying the didactic proposals. Associations among variables categories produced three typical groups of texts related with the different variables from theoretical-methodological coding systems used: Cluster 1 gathered general instructions; Cluster 2 illustrated the virtual environment usage as repository; and Cluster 3 represented the tutorial interactivity. Future studies should deep in the approaches exposed contrasting them with new data to get a better understanding of sociocognitive interaction among students and teachers in blended learning delivered courses.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/93390
Borgobello, Ana; Espinosa, Andrea Pía; Sartori, Mariana; Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course; Iberoamericana; Revista Iberoamericana de Psicología; 11; 3; 12-2018; 139-152
2027-1786
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/93390
identifier_str_mv Borgobello, Ana; Espinosa, Andrea Pía; Sartori, Mariana; Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course; Iberoamericana; Revista Iberoamericana de Psicología; 11; 3; 12-2018; 139-152
2027-1786
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.iberoamericana.edu.co/index.php/ripsicologia/article/view/11312/pdf
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Iberoamericana
publisher.none.fl_str_mv Iberoamericana
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1846082585405423616
score 12.891075