Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course
- Autores
- Borgobello, Ana; Espinosa, Andrea Pía; Sartori, Mariana
- Año de publicación
- 2018
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- Virtual environment interaction has been studied from different theoretical-methodological approaches. The purpose of this paper is to describe written texts characteristics of a blended delivered course and to analyze six theoretical systems contrasting them with data. The collected data was composed by all the texts written in Moodle by the teacher in an annual course. The variables were set up from six approaches (coding systems): (a)- Communities of inquiry; (b)- Teaching assistance dimensions; (c)- Macro and micro-scripting; (d)- Twelve ways of teaching; (e)- Rethinking the class; and (f)- Observation record. Reliability and multivariable analyses were performed. Results showed different consistency of approaches contrasting them with data. Texts analyzed revealed how interaction took place and showed pedagogical issues underlying the didactic proposals. Associations among variables categories produced three typical groups of texts related with the different variables from theoretical-methodological coding systems used: Cluster 1 gathered general instructions; Cluster 2 illustrated the virtual environment usage as repository; and Cluster 3 represented the tutorial interactivity. Future studies should deep in the approaches exposed contrasting them with new data to get a better understanding of sociocognitive interaction among students and teachers in blended learning delivered courses.
La interacción del entorno virtual ha sido estudiada desde diferentes enfoques teórico-metodológicos. El propósito de este artículo es describir las características de los textos escritos en un curso de aprendizaje combinado y analizar seis sistemas teóricos que los contrastan con los datos. Los datos recopilados son de todos los textos escritos en Moodle por el profesor en un curso de un año. Las variables se configuraron a partir de seis enfoques (sistemas de codificación): (a) - Comunidades de investigación; (b) - Dimensiones de la asistencia docente; (c) - Macro y micro-scripting; (d) - Doce formas de enseñar; (e) - Repensando la clase; y (f) - Registro de observación. Se realizaron análisis de fiabilidad y multivariables. Los resultados mostraron diferente consistencia de los enfoques. Los textos analizados revelaron cómo tuvo lugar la interacción y mostraron problemas pedagógicos subyacentes a las propuestas didácticas. Las asociaciones entre categorías produjeron tres grupos típicos de textos relacionados con las diferentes variables de los sistemas de codificación teóricometodológicos utilizados: el grupo 1 reunió instrucciones generales; El cluster 2 ilustra el uso del entorno virtual como repositorio; y Cluster 3 representó la interactividad tutorial. Los estudios futuros deben continuar explorando estos enfoques, contrastándolos con datos nuevos, y viceversa, para obtener una mejor comprensión de la interacción sociocognitiva entre estudiantes y maestros en el aprendizaje combinado.
Fil: Borgobello, Ana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina. Universidad Nacional de Rosario; Argentina
Fil: Espinosa, Andrea Pía. Universidad Nacional de Rosario; Argentina
Fil: Sartori, Mariana. Universidad Nacional de Rosario; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina - Materia
-
ELECTRONIC LEARNING
ONLINE COMMUNITY
CODING SCHEME
BLENDED LEARNING - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/93390
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_ee689e92efe8e5957716d6b6c834273f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/93390 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning CourseSeis enfoques teórico-metodológicos para analizar textos escritos en un curso de aprendizaje combinado de un añoBorgobello, AnaEspinosa, Andrea PíaSartori, MarianaELECTRONIC LEARNINGONLINE COMMUNITYCODING SCHEMEBLENDED LEARNINGhttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5Virtual environment interaction has been studied from different theoretical-methodological approaches. The purpose of this paper is to describe written texts characteristics of a blended delivered course and to analyze six theoretical systems contrasting them with data. The collected data was composed by all the texts written in Moodle by the teacher in an annual course. The variables were set up from six approaches (coding systems): (a)- Communities of inquiry; (b)- Teaching assistance dimensions; (c)- Macro and micro-scripting; (d)- Twelve ways of teaching; (e)- Rethinking the class; and (f)- Observation record. Reliability and multivariable analyses were performed. Results showed different consistency of approaches contrasting them with data. Texts analyzed revealed how interaction took place and showed pedagogical issues underlying the didactic proposals. Associations among variables categories produced three typical groups of texts related with the different variables from theoretical-methodological coding systems used: Cluster 1 gathered general instructions; Cluster 2 illustrated the virtual environment usage as repository; and Cluster 3 represented the tutorial interactivity. Future studies should deep in the approaches exposed contrasting them with new data to get a better understanding of sociocognitive interaction among students and teachers in blended learning delivered courses.La interacción del entorno virtual ha sido estudiada desde diferentes enfoques teórico-metodológicos. El propósito de este artículo es describir las características de los textos escritos en un curso de aprendizaje combinado y analizar seis sistemas teóricos que los contrastan con los datos. Los datos recopilados son de todos los textos escritos en Moodle por el profesor en un curso de un año. Las variables se configuraron a partir de seis enfoques (sistemas de codificación): (a) - Comunidades de investigación; (b) - Dimensiones de la asistencia docente; (c) - Macro y micro-scripting; (d) - Doce formas de enseñar; (e) - Repensando la clase; y (f) - Registro de observación. Se realizaron análisis de fiabilidad y multivariables. Los resultados mostraron diferente consistencia de los enfoques. Los textos analizados revelaron cómo tuvo lugar la interacción y mostraron problemas pedagógicos subyacentes a las propuestas didácticas. Las asociaciones entre categorías produjeron tres grupos típicos de textos relacionados con las diferentes variables de los sistemas de codificación teóricometodológicos utilizados: el grupo 1 reunió instrucciones generales; El cluster 2 ilustra el uso del entorno virtual como repositorio; y Cluster 3 representó la interactividad tutorial. Los estudios futuros deben continuar explorando estos enfoques, contrastándolos con datos nuevos, y viceversa, para obtener una mejor comprensión de la interacción sociocognitiva entre estudiantes y maestros en el aprendizaje combinado.Fil: Borgobello, Ana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina. Universidad Nacional de Rosario; ArgentinaFil: Espinosa, Andrea Pía. Universidad Nacional de Rosario; ArgentinaFil: Sartori, Mariana. Universidad Nacional de Rosario; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; ArgentinaIberoamericana2018-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/93390Borgobello, Ana; Espinosa, Andrea Pía; Sartori, Mariana; Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course; Iberoamericana; Revista Iberoamericana de Psicología; 11; 3; 12-2018; 139-1522027-1786CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.iberoamericana.edu.co/index.php/ripsicologia/article/view/11312/pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-10-15T14:20:39Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/93390instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-10-15 14:20:40.076CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course Seis enfoques teórico-metodológicos para analizar textos escritos en un curso de aprendizaje combinado de un año |
title |
Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course |
spellingShingle |
Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course Borgobello, Ana ELECTRONIC LEARNING ONLINE COMMUNITY CODING SCHEME BLENDED LEARNING |
title_short |
Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course |
title_full |
Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course |
title_fullStr |
Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course |
title_full_unstemmed |
Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course |
title_sort |
Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Borgobello, Ana Espinosa, Andrea Pía Sartori, Mariana |
author |
Borgobello, Ana |
author_facet |
Borgobello, Ana Espinosa, Andrea Pía Sartori, Mariana |
author_role |
author |
author2 |
Espinosa, Andrea Pía Sartori, Mariana |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
ELECTRONIC LEARNING ONLINE COMMUNITY CODING SCHEME BLENDED LEARNING |
topic |
ELECTRONIC LEARNING ONLINE COMMUNITY CODING SCHEME BLENDED LEARNING |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.1 https://purl.org/becyt/ford/5 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Virtual environment interaction has been studied from different theoretical-methodological approaches. The purpose of this paper is to describe written texts characteristics of a blended delivered course and to analyze six theoretical systems contrasting them with data. The collected data was composed by all the texts written in Moodle by the teacher in an annual course. The variables were set up from six approaches (coding systems): (a)- Communities of inquiry; (b)- Teaching assistance dimensions; (c)- Macro and micro-scripting; (d)- Twelve ways of teaching; (e)- Rethinking the class; and (f)- Observation record. Reliability and multivariable analyses were performed. Results showed different consistency of approaches contrasting them with data. Texts analyzed revealed how interaction took place and showed pedagogical issues underlying the didactic proposals. Associations among variables categories produced three typical groups of texts related with the different variables from theoretical-methodological coding systems used: Cluster 1 gathered general instructions; Cluster 2 illustrated the virtual environment usage as repository; and Cluster 3 represented the tutorial interactivity. Future studies should deep in the approaches exposed contrasting them with new data to get a better understanding of sociocognitive interaction among students and teachers in blended learning delivered courses. La interacción del entorno virtual ha sido estudiada desde diferentes enfoques teórico-metodológicos. El propósito de este artículo es describir las características de los textos escritos en un curso de aprendizaje combinado y analizar seis sistemas teóricos que los contrastan con los datos. Los datos recopilados son de todos los textos escritos en Moodle por el profesor en un curso de un año. Las variables se configuraron a partir de seis enfoques (sistemas de codificación): (a) - Comunidades de investigación; (b) - Dimensiones de la asistencia docente; (c) - Macro y micro-scripting; (d) - Doce formas de enseñar; (e) - Repensando la clase; y (f) - Registro de observación. Se realizaron análisis de fiabilidad y multivariables. Los resultados mostraron diferente consistencia de los enfoques. Los textos analizados revelaron cómo tuvo lugar la interacción y mostraron problemas pedagógicos subyacentes a las propuestas didácticas. Las asociaciones entre categorías produjeron tres grupos típicos de textos relacionados con las diferentes variables de los sistemas de codificación teóricometodológicos utilizados: el grupo 1 reunió instrucciones generales; El cluster 2 ilustra el uso del entorno virtual como repositorio; y Cluster 3 representó la interactividad tutorial. Los estudios futuros deben continuar explorando estos enfoques, contrastándolos con datos nuevos, y viceversa, para obtener una mejor comprensión de la interacción sociocognitiva entre estudiantes y maestros en el aprendizaje combinado. Fil: Borgobello, Ana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina. Universidad Nacional de Rosario; Argentina Fil: Espinosa, Andrea Pía. Universidad Nacional de Rosario; Argentina Fil: Sartori, Mariana. Universidad Nacional de Rosario; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina |
description |
Virtual environment interaction has been studied from different theoretical-methodological approaches. The purpose of this paper is to describe written texts characteristics of a blended delivered course and to analyze six theoretical systems contrasting them with data. The collected data was composed by all the texts written in Moodle by the teacher in an annual course. The variables were set up from six approaches (coding systems): (a)- Communities of inquiry; (b)- Teaching assistance dimensions; (c)- Macro and micro-scripting; (d)- Twelve ways of teaching; (e)- Rethinking the class; and (f)- Observation record. Reliability and multivariable analyses were performed. Results showed different consistency of approaches contrasting them with data. Texts analyzed revealed how interaction took place and showed pedagogical issues underlying the didactic proposals. Associations among variables categories produced three typical groups of texts related with the different variables from theoretical-methodological coding systems used: Cluster 1 gathered general instructions; Cluster 2 illustrated the virtual environment usage as repository; and Cluster 3 represented the tutorial interactivity. Future studies should deep in the approaches exposed contrasting them with new data to get a better understanding of sociocognitive interaction among students and teachers in blended learning delivered courses. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/93390 Borgobello, Ana; Espinosa, Andrea Pía; Sartori, Mariana; Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course; Iberoamericana; Revista Iberoamericana de Psicología; 11; 3; 12-2018; 139-152 2027-1786 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/93390 |
identifier_str_mv |
Borgobello, Ana; Espinosa, Andrea Pía; Sartori, Mariana; Six Theoretical-Methodological Approaches to Analyze written texts in a Year-long Blended Learning Course; Iberoamericana; Revista Iberoamericana de Psicología; 11; 3; 12-2018; 139-152 2027-1786 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.iberoamericana.edu.co/index.php/ripsicologia/article/view/11312/pdf |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Iberoamericana |
publisher.none.fl_str_mv |
Iberoamericana |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1846082585405423616 |
score |
12.891075 |