Adaptación y validación del Inventario de Estilos de Pensamiento de Sternberg (TSI) en la provincia de Entre Ríos - Argentina

Autores
Gutierrez Saez, Marisel Luisa; Krumm, Gabriela Liliana
Año de publicación
2012
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Teniendo en cuenta el escaso material de estudios realizados en Argentina sobre los estilos de pensamiento desde la propuesta de Sternberg, así como los resultados de algunas investigaciones que ponen de manifiesto que el Inventario de Estilos de Pensamiento mide una estructura diferente a la propuesta por el autor, el objetivo de este trabajo fue adaptar y validar el Inventario de Estilos de Pensamiento de Sternberg (1999) en estudiantes universitarios de la provincia de Entre Ríos.Después de realizar la traducción del Inventario y un estudio piloto, se seleccionaron 350 jóvenes universitarios por medio de un muestreo no probabilístico intencional. En primer lugar se analizó el poder discriminativo de los ítemes por medio de la prueba t de Student. Para estudiar la validez, se realizó un Análisis Factorial con el método de Ejes principales, rotación oblicua (Oblimin). A partir de la matriz anti imagen se evaluó la correlación múltiple de cada ítem con el resto del test. Por último, se exploró la estructura subyacente del instrumento analizando los factores obtenidos.Se observó una redistribución de los ítemes dando lugar a una estructura factorial diferente a la propuesta por el autor. El inventario evaluaría el estilo de pensamiento a través de tres factores: (1) Estilo Creativo (2) Estilo Conservador y (3) Estilo Social-Individual. En relación a la confiabilidad se estudió la consistencia interna mediante el coeficiente Alpha de Cronbach y se obtuvo un valor general de .93. También se calculó la confiabilidad de cada factor por separado, obteniendo resultados aceptables.El Inventario final de Estilos de Pensamiento resultante de esta investigación es un instrumento confiable y válido para la muestra estudiada, quedando conformado por 92 ítemes, que evalúan los estilos de pensamiento por medio de tres factores.
The thinking style is defined as a preferred way of thinking, or using and applying intellectual abilities. The model of mental self-government proposed by Sternberg (1999) identifies 13 intellectual styles that are grouped in five dimensions: function, form, level, setting, and tendency. Bearing in mind that there is insufficient material in Spanish related to thinking styles as well as little research carried out in Argentina, and that psychological assessments should not be used outside the context for which they were created (Richaud de Minzi, Lemos & Oros, 2004), the aim of this research was to study the psychometric properties of the instrument and adapt it, if necessary, to a population of young university adults in the Province of Entre Ríos (República Argentina). Additionally, some researches indifferent countries have shown results that do not coincide with the original model proposed by the author, showing two, three or four factors that group thinking styles. This research used the 104-item Thinking Styles Inventory of Sternberg and Wagner (1991), which was created to assess self-government styles in students through 13 scales: legislative, judicial, executive, monarchic, hierarchical, oligarchic, anarchic, global, local, internal, external, liberal, and conservative. After translating the inventory and having it evaluated by referees to study the items that were ambiguous to understand, the TSI was firstly applied to a pilot sample of 50, with informed consent. Since no understanding problem was observed, the instrument was administered to 350 selected university students in the Province of Entre Ríos. To evaluate the discriminative power of the items, the criteria of contrasting groups was used, analyzing with a Student's t test of difference in mean, if students with higher scores in each thinking style (25% of the students) showed significant differences in the way they responded to each item in comparison to those with lower scores (bottom 25% of the students). Of the total of 104 items, 101 were discriminated (p = .000). Secondly, a factorial analysis was carried out using the principal axis method, oblique rotation (Oblimin). Based on the anti-image matrix, multiple correlations of each items in relation to the rest of the test was assessed. A redistribution of the items was observed, creating a factor structure different from the one proposed by the authors of the original scale. The resulting instrument would evaluate thinking style through three factors and two facets: (1) Creative Style, (2) Conservative Style, and (3) Social - Individual Style. People with Creative Style are characterized by doing things their way; they establish their own rules and decide by themselves what they will do and how they will do it. They prefer problems which are not structured or planned beforehand; they minimize changes; they are flexible and open when facing different situations. People with Conservative Style follow existing procedures and rules; they minimize changes, avoid ambiguous situations and prefer structured, concrete, specific and relatively predicable situations. People with Social - Individual Style seem to include two facets: one individual and another social. The social aspect is characterized by people who are extroverted, social and oriented to others; they tend to look for relationships with others and or team work. On the other hand, the individual aspect is characterized by people who prefer to work alone without having to consult with others; they center on a task. Similarly, the reliability of the test was analyzed, from the point of view of the internal consistency, through Cronbach's alpha coefficient, with a general result of .93. The reliability of each subscale was calculated separately, the Creative Style scored .90, the Conservative Style scored .88 and the Social -Individual Style scored .69. The final Inventory of Thinking Styles resulting from this research is a reliable and valid instrument for the studied sample, consisting of 92 items which evaluate thinking styles from three factors.
Fil: Gutierrez Saez, Marisel Luisa. Universidad Adventista del Plata; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Krumm, Gabriela Liliana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental "Dr. Horacio J. A. Rimoldi". Grupo Vinculado CIIPME - Entre Ríos - Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental "Dr. Horacio J. A. Rimoldi"; Argentina
Materia
ESTILOS DE PENSAMIENTO
VALIDEZ
CONFIABILIDAD
EVALUACIÓN PSICOLÓGICA
ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/108773

id CONICETDig_e66a78d8e2ade498db43e02bdb60dc57
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/108773
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Adaptación y validación del Inventario de Estilos de Pensamiento de Sternberg (TSI) en la provincia de Entre Ríos - ArgentinaAdaptation and validation of the Sternberg's Thinking Styles Inventory (TSI) in the province of the Entre Ríos - Argentina.Gutierrez Saez, Marisel LuisaKrumm, Gabriela LilianaESTILOS DE PENSAMIENTOVALIDEZCONFIABILIDADEVALUACIÓN PSICOLÓGICAESTUDIANTES UNIVERSITARIOShttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5Teniendo en cuenta el escaso material de estudios realizados en Argentina sobre los estilos de pensamiento desde la propuesta de Sternberg, así como los resultados de algunas investigaciones que ponen de manifiesto que el Inventario de Estilos de Pensamiento mide una estructura diferente a la propuesta por el autor, el objetivo de este trabajo fue adaptar y validar el Inventario de Estilos de Pensamiento de Sternberg (1999) en estudiantes universitarios de la provincia de Entre Ríos.Después de realizar la traducción del Inventario y un estudio piloto, se seleccionaron 350 jóvenes universitarios por medio de un muestreo no probabilístico intencional. En primer lugar se analizó el poder discriminativo de los ítemes por medio de la prueba t de Student. Para estudiar la validez, se realizó un Análisis Factorial con el método de Ejes principales, rotación oblicua (Oblimin). A partir de la matriz anti imagen se evaluó la correlación múltiple de cada ítem con el resto del test. Por último, se exploró la estructura subyacente del instrumento analizando los factores obtenidos.Se observó una redistribución de los ítemes dando lugar a una estructura factorial diferente a la propuesta por el autor. El inventario evaluaría el estilo de pensamiento a través de tres factores: (1) Estilo Creativo (2) Estilo Conservador y (3) Estilo Social-Individual. En relación a la confiabilidad se estudió la consistencia interna mediante el coeficiente Alpha de Cronbach y se obtuvo un valor general de .93. También se calculó la confiabilidad de cada factor por separado, obteniendo resultados aceptables.El Inventario final de Estilos de Pensamiento resultante de esta investigación es un instrumento confiable y válido para la muestra estudiada, quedando conformado por 92 ítemes, que evalúan los estilos de pensamiento por medio de tres factores.The thinking style is defined as a preferred way of thinking, or using and applying intellectual abilities. The model of mental self-government proposed by Sternberg (1999) identifies 13 intellectual styles that are grouped in five dimensions: function, form, level, setting, and tendency. Bearing in mind that there is insufficient material in Spanish related to thinking styles as well as little research carried out in Argentina, and that psychological assessments should not be used outside the context for which they were created (Richaud de Minzi, Lemos & Oros, 2004), the aim of this research was to study the psychometric properties of the instrument and adapt it, if necessary, to a population of young university adults in the Province of Entre Ríos (República Argentina). Additionally, some researches indifferent countries have shown results that do not coincide with the original model proposed by the author, showing two, three or four factors that group thinking styles. This research used the 104-item Thinking Styles Inventory of Sternberg and Wagner (1991), which was created to assess self-government styles in students through 13 scales: legislative, judicial, executive, monarchic, hierarchical, oligarchic, anarchic, global, local, internal, external, liberal, and conservative. After translating the inventory and having it evaluated by referees to study the items that were ambiguous to understand, the TSI was firstly applied to a pilot sample of 50, with informed consent. Since no understanding problem was observed, the instrument was administered to 350 selected university students in the Province of Entre Ríos. To evaluate the discriminative power of the items, the criteria of contrasting groups was used, analyzing with a Student's t test of difference in mean, if students with higher scores in each thinking style (25% of the students) showed significant differences in the way they responded to each item in comparison to those with lower scores (bottom 25% of the students). Of the total of 104 items, 101 were discriminated (p = .000). Secondly, a factorial analysis was carried out using the principal axis method, oblique rotation (Oblimin). Based on the anti-image matrix, multiple correlations of each items in relation to the rest of the test was assessed. A redistribution of the items was observed, creating a factor structure different from the one proposed by the authors of the original scale. The resulting instrument would evaluate thinking style through three factors and two facets: (1) Creative Style, (2) Conservative Style, and (3) Social - Individual Style. People with Creative Style are characterized by doing things their way; they establish their own rules and decide by themselves what they will do and how they will do it. They prefer problems which are not structured or planned beforehand; they minimize changes; they are flexible and open when facing different situations. People with Conservative Style follow existing procedures and rules; they minimize changes, avoid ambiguous situations and prefer structured, concrete, specific and relatively predicable situations. People with Social - Individual Style seem to include two facets: one individual and another social. The social aspect is characterized by people who are extroverted, social and oriented to others; they tend to look for relationships with others and or team work. On the other hand, the individual aspect is characterized by people who prefer to work alone without having to consult with others; they center on a task. Similarly, the reliability of the test was analyzed, from the point of view of the internal consistency, through Cronbach's alpha coefficient, with a general result of .93. The reliability of each subscale was calculated separately, the Creative Style scored .90, the Conservative Style scored .88 and the Social -Individual Style scored .69. The final Inventory of Thinking Styles resulting from this research is a reliable and valid instrument for the studied sample, consisting of 92 items which evaluate thinking styles from three factors.Fil: Gutierrez Saez, Marisel Luisa. Universidad Adventista del Plata; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Krumm, Gabriela Liliana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental "Dr. Horacio J. A. Rimoldi". Grupo Vinculado CIIPME - Entre Ríos - Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental "Dr. Horacio J. A. Rimoldi"; ArgentinaCentro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines2012-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/108773Gutierrez Saez, Marisel Luisa; Krumm, Gabriela Liliana; Adaptación y validación del Inventario de Estilos de Pensamiento de Sternberg (TSI) en la provincia de Entre Ríos - Argentina; Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Interdisciplinaria; 29; 1; 7-2012; 43-620325-82031668-7027CONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18026124003info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://psycnet.apa.org/record/2013-13370-003info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://ref.scielo.org/m294t6info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T09:41:30Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/108773instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 09:41:31.493CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Adaptación y validación del Inventario de Estilos de Pensamiento de Sternberg (TSI) en la provincia de Entre Ríos - Argentina
Adaptation and validation of the Sternberg's Thinking Styles Inventory (TSI) in the province of the Entre Ríos - Argentina.
title Adaptación y validación del Inventario de Estilos de Pensamiento de Sternberg (TSI) en la provincia de Entre Ríos - Argentina
spellingShingle Adaptación y validación del Inventario de Estilos de Pensamiento de Sternberg (TSI) en la provincia de Entre Ríos - Argentina
Gutierrez Saez, Marisel Luisa
ESTILOS DE PENSAMIENTO
VALIDEZ
CONFIABILIDAD
EVALUACIÓN PSICOLÓGICA
ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS
title_short Adaptación y validación del Inventario de Estilos de Pensamiento de Sternberg (TSI) en la provincia de Entre Ríos - Argentina
title_full Adaptación y validación del Inventario de Estilos de Pensamiento de Sternberg (TSI) en la provincia de Entre Ríos - Argentina
title_fullStr Adaptación y validación del Inventario de Estilos de Pensamiento de Sternberg (TSI) en la provincia de Entre Ríos - Argentina
title_full_unstemmed Adaptación y validación del Inventario de Estilos de Pensamiento de Sternberg (TSI) en la provincia de Entre Ríos - Argentina
title_sort Adaptación y validación del Inventario de Estilos de Pensamiento de Sternberg (TSI) en la provincia de Entre Ríos - Argentina
dc.creator.none.fl_str_mv Gutierrez Saez, Marisel Luisa
Krumm, Gabriela Liliana
author Gutierrez Saez, Marisel Luisa
author_facet Gutierrez Saez, Marisel Luisa
Krumm, Gabriela Liliana
author_role author
author2 Krumm, Gabriela Liliana
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv ESTILOS DE PENSAMIENTO
VALIDEZ
CONFIABILIDAD
EVALUACIÓN PSICOLÓGICA
ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS
topic ESTILOS DE PENSAMIENTO
VALIDEZ
CONFIABILIDAD
EVALUACIÓN PSICOLÓGICA
ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.1
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv Teniendo en cuenta el escaso material de estudios realizados en Argentina sobre los estilos de pensamiento desde la propuesta de Sternberg, así como los resultados de algunas investigaciones que ponen de manifiesto que el Inventario de Estilos de Pensamiento mide una estructura diferente a la propuesta por el autor, el objetivo de este trabajo fue adaptar y validar el Inventario de Estilos de Pensamiento de Sternberg (1999) en estudiantes universitarios de la provincia de Entre Ríos.Después de realizar la traducción del Inventario y un estudio piloto, se seleccionaron 350 jóvenes universitarios por medio de un muestreo no probabilístico intencional. En primer lugar se analizó el poder discriminativo de los ítemes por medio de la prueba t de Student. Para estudiar la validez, se realizó un Análisis Factorial con el método de Ejes principales, rotación oblicua (Oblimin). A partir de la matriz anti imagen se evaluó la correlación múltiple de cada ítem con el resto del test. Por último, se exploró la estructura subyacente del instrumento analizando los factores obtenidos.Se observó una redistribución de los ítemes dando lugar a una estructura factorial diferente a la propuesta por el autor. El inventario evaluaría el estilo de pensamiento a través de tres factores: (1) Estilo Creativo (2) Estilo Conservador y (3) Estilo Social-Individual. En relación a la confiabilidad se estudió la consistencia interna mediante el coeficiente Alpha de Cronbach y se obtuvo un valor general de .93. También se calculó la confiabilidad de cada factor por separado, obteniendo resultados aceptables.El Inventario final de Estilos de Pensamiento resultante de esta investigación es un instrumento confiable y válido para la muestra estudiada, quedando conformado por 92 ítemes, que evalúan los estilos de pensamiento por medio de tres factores.
The thinking style is defined as a preferred way of thinking, or using and applying intellectual abilities. The model of mental self-government proposed by Sternberg (1999) identifies 13 intellectual styles that are grouped in five dimensions: function, form, level, setting, and tendency. Bearing in mind that there is insufficient material in Spanish related to thinking styles as well as little research carried out in Argentina, and that psychological assessments should not be used outside the context for which they were created (Richaud de Minzi, Lemos & Oros, 2004), the aim of this research was to study the psychometric properties of the instrument and adapt it, if necessary, to a population of young university adults in the Province of Entre Ríos (República Argentina). Additionally, some researches indifferent countries have shown results that do not coincide with the original model proposed by the author, showing two, three or four factors that group thinking styles. This research used the 104-item Thinking Styles Inventory of Sternberg and Wagner (1991), which was created to assess self-government styles in students through 13 scales: legislative, judicial, executive, monarchic, hierarchical, oligarchic, anarchic, global, local, internal, external, liberal, and conservative. After translating the inventory and having it evaluated by referees to study the items that were ambiguous to understand, the TSI was firstly applied to a pilot sample of 50, with informed consent. Since no understanding problem was observed, the instrument was administered to 350 selected university students in the Province of Entre Ríos. To evaluate the discriminative power of the items, the criteria of contrasting groups was used, analyzing with a Student's t test of difference in mean, if students with higher scores in each thinking style (25% of the students) showed significant differences in the way they responded to each item in comparison to those with lower scores (bottom 25% of the students). Of the total of 104 items, 101 were discriminated (p = .000). Secondly, a factorial analysis was carried out using the principal axis method, oblique rotation (Oblimin). Based on the anti-image matrix, multiple correlations of each items in relation to the rest of the test was assessed. A redistribution of the items was observed, creating a factor structure different from the one proposed by the authors of the original scale. The resulting instrument would evaluate thinking style through three factors and two facets: (1) Creative Style, (2) Conservative Style, and (3) Social - Individual Style. People with Creative Style are characterized by doing things their way; they establish their own rules and decide by themselves what they will do and how they will do it. They prefer problems which are not structured or planned beforehand; they minimize changes; they are flexible and open when facing different situations. People with Conservative Style follow existing procedures and rules; they minimize changes, avoid ambiguous situations and prefer structured, concrete, specific and relatively predicable situations. People with Social - Individual Style seem to include two facets: one individual and another social. The social aspect is characterized by people who are extroverted, social and oriented to others; they tend to look for relationships with others and or team work. On the other hand, the individual aspect is characterized by people who prefer to work alone without having to consult with others; they center on a task. Similarly, the reliability of the test was analyzed, from the point of view of the internal consistency, through Cronbach's alpha coefficient, with a general result of .93. The reliability of each subscale was calculated separately, the Creative Style scored .90, the Conservative Style scored .88 and the Social -Individual Style scored .69. The final Inventory of Thinking Styles resulting from this research is a reliable and valid instrument for the studied sample, consisting of 92 items which evaluate thinking styles from three factors.
Fil: Gutierrez Saez, Marisel Luisa. Universidad Adventista del Plata; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Krumm, Gabriela Liliana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental "Dr. Horacio J. A. Rimoldi". Grupo Vinculado CIIPME - Entre Ríos - Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental "Dr. Horacio J. A. Rimoldi"; Argentina
description Teniendo en cuenta el escaso material de estudios realizados en Argentina sobre los estilos de pensamiento desde la propuesta de Sternberg, así como los resultados de algunas investigaciones que ponen de manifiesto que el Inventario de Estilos de Pensamiento mide una estructura diferente a la propuesta por el autor, el objetivo de este trabajo fue adaptar y validar el Inventario de Estilos de Pensamiento de Sternberg (1999) en estudiantes universitarios de la provincia de Entre Ríos.Después de realizar la traducción del Inventario y un estudio piloto, se seleccionaron 350 jóvenes universitarios por medio de un muestreo no probabilístico intencional. En primer lugar se analizó el poder discriminativo de los ítemes por medio de la prueba t de Student. Para estudiar la validez, se realizó un Análisis Factorial con el método de Ejes principales, rotación oblicua (Oblimin). A partir de la matriz anti imagen se evaluó la correlación múltiple de cada ítem con el resto del test. Por último, se exploró la estructura subyacente del instrumento analizando los factores obtenidos.Se observó una redistribución de los ítemes dando lugar a una estructura factorial diferente a la propuesta por el autor. El inventario evaluaría el estilo de pensamiento a través de tres factores: (1) Estilo Creativo (2) Estilo Conservador y (3) Estilo Social-Individual. En relación a la confiabilidad se estudió la consistencia interna mediante el coeficiente Alpha de Cronbach y se obtuvo un valor general de .93. También se calculó la confiabilidad de cada factor por separado, obteniendo resultados aceptables.El Inventario final de Estilos de Pensamiento resultante de esta investigación es un instrumento confiable y válido para la muestra estudiada, quedando conformado por 92 ítemes, que evalúan los estilos de pensamiento por medio de tres factores.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-07
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/108773
Gutierrez Saez, Marisel Luisa; Krumm, Gabriela Liliana; Adaptación y validación del Inventario de Estilos de Pensamiento de Sternberg (TSI) en la provincia de Entre Ríos - Argentina; Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Interdisciplinaria; 29; 1; 7-2012; 43-62
0325-8203
1668-7027
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/108773
identifier_str_mv Gutierrez Saez, Marisel Luisa; Krumm, Gabriela Liliana; Adaptación y validación del Inventario de Estilos de Pensamiento de Sternberg (TSI) en la provincia de Entre Ríos - Argentina; Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Interdisciplinaria; 29; 1; 7-2012; 43-62
0325-8203
1668-7027
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18026124003
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://psycnet.apa.org/record/2013-13370-003
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://ref.scielo.org/m294t6
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines
publisher.none.fl_str_mv Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1844613311140724736
score 13.070432