La Comprensión del Texto Digital Expositivo en el Aula Virtual de Aprendizaje

Autores
Irrazabal, Natalia Carolina; Saux, Gaston Ignacio; Barreyro, Juan Pablo; Burin, Debora Ines; Bulla, John
Año de publicación
2015
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El conocimiento específico de dominio, la capacidad de memoria de trabajo y las estrategias de lectura sonfactores relevantes para comprender textos científicos impresos. En textos digitales se añade la estructura de lainterfase. En el presente trabajo se examinó la incidencia de estos factores en la comprensión de textosexpositivos presentados en un aula virtual de aprendizaje. Cien estudiantes universitarios completaron unaevaluación de capacidad de memoria de trabajo y tareas de lectura de textos de alto y de bajo conocimiento previo,presentados en dos tipos de estructura de navegación, jerárquica o en red. Luego, de forma autoadministrada yremota, respondieron a preguntas de comprensión y completaron un cuestionario de estrategias de resolución detareas. La comprensión se vio favorecida por un alto conocimiento previo acerca del tema, una alta capacidad dememoria de trabajo y por una estructura de navegación jerárquica. Para la interfase de red, los participantes queadoptaron estrategias activas durante la resolución de la tarea lograron mejores resultados que los que leyeronpasivamente. El rendimiento más bajo se registró en los participantes con baja capacidad de memoria de trabajo,que utilizaban estrategias pasivas, en la lectura de textos navegados en red. En el ámbito educacional, estosresultados sugieren que el material instruccional debe presentar una organización jerárquica y coherente, coninformación que se ajuste al nivel de conocimiento de los estudiantes. Asimismo señala la necesidad de laenseñanza de estrategias activas para la lectura digital.
Relevant factors affecting comprehension of printed scientific texts are prior domain knowledge, working memory capacity, and reading strategies. For digital texts, hypertext design and structure is also important. The aim of this study was to examine the impact of these factors in understanding expository texts when presented in a virtual learning context, with participants performing the tasks in their habitual environment. One hundred university students completed an evaluation of working memory capacity and reading tasks of high and low previous knowledge expository texts, presented in two types of navigation structure, hierarchical or network. They answered comprehension questions and filled out a questionnaire about task solving strategies. These tasks were implemented in Moodle, to be self-administered in remote settings. Previously, working memory capacity of each participant was assessed in an offline session. Comprehension was better with high prior subject knowledge, high working memory capacity, and a hierarchical navigation structure. In the network interface, participants who employed active strategies for solving the task did better than those who read passively. The lowest comprehension performance was observed in participants with low working memory capacity, adpoting passive strategies, when reading texts under a network structure. These results suggest that, in online education, instructional material must present a coherent hierarchical organization, with information adjusted for prior knowledge level of students. Also, these results suggest that online digital reading needs specific and active strategies, which should be part of the digital literacy curriculum.
Fil: Irrazabal, Natalia Carolina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Saux, Gaston Ignacio. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Barreyro, Juan Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Burin, Debora Ines. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Bulla, John. Universidad de Buenos Aires; Argentina
Materia
COMPRENSION
TEXTO DIGITAL
MEMORIA DE TRABAJO
HIPERTEXTO
E-LEARNING
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/61681

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Luego, de forma autoadministrada yremota, respondieron a preguntas de comprensión y completaron un cuestionario de estrategias de resolución detareas. La comprensión se vio favorecida por un alto conocimiento previo acerca del tema, una alta capacidad dememoria de trabajo y por una estructura de navegación jerárquica. Para la interfase de red, los participantes queadoptaron estrategias activas durante la resolución de la tarea lograron mejores resultados que los que leyeronpasivamente. El rendimiento más bajo se registró en los participantes con baja capacidad de memoria de trabajo,que utilizaban estrategias pasivas, en la lectura de textos navegados en red. En el ámbito educacional, estosresultados sugieren que el material instruccional debe presentar una organización jerárquica y coherente, coninformación que se ajuste al nivel de conocimiento de los estudiantes. Asimismo señala la necesidad de laenseñanza de estrategias activas para la lectura digital.Relevant factors affecting comprehension of printed scientific texts are prior domain knowledge, working memory capacity, and reading strategies. For digital texts, hypertext design and structure is also important. The aim of this study was to examine the impact of these factors in understanding expository texts when presented in a virtual learning context, with participants performing the tasks in their habitual environment. One hundred university students completed an evaluation of working memory capacity and reading tasks of high and low previous knowledge expository texts, presented in two types of navigation structure, hierarchical or network. They answered comprehension questions and filled out a questionnaire about task solving strategies. These tasks were implemented in Moodle, to be self-administered in remote settings. Previously, working memory capacity of each participant was assessed in an offline session. Comprehension was better with high prior subject knowledge, high working memory capacity, and a hierarchical navigation structure. In the network interface, participants who employed active strategies for solving the task did better than those who read passively. The lowest comprehension performance was observed in participants with low working memory capacity, adpoting passive strategies, when reading texts under a network structure. These results suggest that, in online education, instructional material must present a coherent hierarchical organization, with information adjusted for prior knowledge level of students. Also, these results suggest that online digital reading needs specific and active strategies, which should be part of the digital literacy curriculum.Fil: Irrazabal, Natalia Carolina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Saux, Gaston Ignacio. 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Relevant factors affecting comprehension of printed scientific texts are prior domain knowledge, working memory capacity, and reading strategies. For digital texts, hypertext design and structure is also important. The aim of this study was to examine the impact of these factors in understanding expository texts when presented in a virtual learning context, with participants performing the tasks in their habitual environment. One hundred university students completed an evaluation of working memory capacity and reading tasks of high and low previous knowledge expository texts, presented in two types of navigation structure, hierarchical or network. They answered comprehension questions and filled out a questionnaire about task solving strategies. These tasks were implemented in Moodle, to be self-administered in remote settings. Previously, working memory capacity of each participant was assessed in an offline session. Comprehension was better with high prior subject knowledge, high working memory capacity, and a hierarchical navigation structure. In the network interface, participants who employed active strategies for solving the task did better than those who read passively. The lowest comprehension performance was observed in participants with low working memory capacity, adpoting passive strategies, when reading texts under a network structure. These results suggest that, in online education, instructional material must present a coherent hierarchical organization, with information adjusted for prior knowledge level of students. Also, these results suggest that online digital reading needs specific and active strategies, which should be part of the digital literacy curriculum.
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