Obstáculos en la evaluación diagnóstica: Una propuesta de superación mediante la identificación de modelos presentes en el curso
- Autores
- Espíndola, Carlos Ruperto; Cappannini, Osvaldo Mario
- Año de publicación
- 2012
- Idioma
- español castellano
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- The knowledge of student ́s representations constitutes a fundamental element in teaching planning. When a great number of data must be considered, knowledge of the diversity of representations in the classroom may be difficult. The teacher ́s usual point of view, required for certification of knowledge, seems not to be an adequate scheme in these cases. In this article we show an alternative diagnostic assessment technique based on a phenomenographic frame which gives a way to the identification of alternative ideas together with a comparative analysis with traditional evaluation methods. The shown phenomenographic based technique not only provides an option to the quality control point of view held in the traditional assessment scheme but also a useful tool in the detection of representations.
Fil: Espíndola, Carlos Ruperto. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Física de Líquidos y Sistemas Biológicos. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Exactas. Instituto de Física de Líquidos y Sistemas Biológicos; Argentina
Fil: Cappannini, Osvaldo Mario. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Física de Líquidos y Sistemas Biológicos. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Exactas. Instituto de Física de Líquidos y Sistemas Biológicos; Argentina - Materia
-
DIAGNOSTIC ASSESSMENT
PHENOMENOGRAPHY
PLANNING
REPRESENTATIONS
STRUCTURE OF MATTER - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/83360
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_d7da5eeea34ea36db752b893a0e5f92d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/83360 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Obstáculos en la evaluación diagnóstica: Una propuesta de superación mediante la identificación de modelos presentes en el cursoObstacles in diagnostic assessment: A proposal for overcoming them by identifying models presented in the courseEspíndola, Carlos RupertoCappannini, Osvaldo MarioDIAGNOSTIC ASSESSMENTPHENOMENOGRAPHYPLANNINGREPRESENTATIONSSTRUCTURE OF MATTERhttps://purl.org/becyt/ford/5.3https://purl.org/becyt/ford/5The knowledge of student ́s representations constitutes a fundamental element in teaching planning. When a great number of data must be considered, knowledge of the diversity of representations in the classroom may be difficult. The teacher ́s usual point of view, required for certification of knowledge, seems not to be an adequate scheme in these cases. In this article we show an alternative diagnostic assessment technique based on a phenomenographic frame which gives a way to the identification of alternative ideas together with a comparative analysis with traditional evaluation methods. The shown phenomenographic based technique not only provides an option to the quality control point of view held in the traditional assessment scheme but also a useful tool in the detection of representations.Fil: Espíndola, Carlos Ruperto. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Física de Líquidos y Sistemas Biológicos. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Exactas. Instituto de Física de Líquidos y Sistemas Biológicos; ArgentinaFil: Cappannini, Osvaldo Mario. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Física de Líquidos y Sistemas Biológicos. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Exactas. Instituto de Física de Líquidos y Sistemas Biológicos; ArgentinaUniversidad Nacional Autónoma de México2012-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/zipapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/83360Espíndola, Carlos Ruperto; Cappannini, Osvaldo Mario; Obstáculos en la evaluación diagnóstica: Una propuesta de superación mediante la identificación de modelos presentes en el curso; Universidad Nacional Autónoma de México; Educación Química; 23; 4; 9-2012; 484-4910187-893X1870-8404CONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.revistas.unam.mx/index.php/req/article/view/64290info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1016/S0187-893X(17)30137-4info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T09:41:43Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/83360instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 09:41:44.053CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Obstáculos en la evaluación diagnóstica: Una propuesta de superación mediante la identificación de modelos presentes en el curso Obstacles in diagnostic assessment: A proposal for overcoming them by identifying models presented in the course |
title |
Obstáculos en la evaluación diagnóstica: Una propuesta de superación mediante la identificación de modelos presentes en el curso |
spellingShingle |
Obstáculos en la evaluación diagnóstica: Una propuesta de superación mediante la identificación de modelos presentes en el curso Espíndola, Carlos Ruperto DIAGNOSTIC ASSESSMENT PHENOMENOGRAPHY PLANNING REPRESENTATIONS STRUCTURE OF MATTER |
title_short |
Obstáculos en la evaluación diagnóstica: Una propuesta de superación mediante la identificación de modelos presentes en el curso |
title_full |
Obstáculos en la evaluación diagnóstica: Una propuesta de superación mediante la identificación de modelos presentes en el curso |
title_fullStr |
Obstáculos en la evaluación diagnóstica: Una propuesta de superación mediante la identificación de modelos presentes en el curso |
title_full_unstemmed |
Obstáculos en la evaluación diagnóstica: Una propuesta de superación mediante la identificación de modelos presentes en el curso |
title_sort |
Obstáculos en la evaluación diagnóstica: Una propuesta de superación mediante la identificación de modelos presentes en el curso |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Espíndola, Carlos Ruperto Cappannini, Osvaldo Mario |
author |
Espíndola, Carlos Ruperto |
author_facet |
Espíndola, Carlos Ruperto Cappannini, Osvaldo Mario |
author_role |
author |
author2 |
Cappannini, Osvaldo Mario |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
DIAGNOSTIC ASSESSMENT PHENOMENOGRAPHY PLANNING REPRESENTATIONS STRUCTURE OF MATTER |
topic |
DIAGNOSTIC ASSESSMENT PHENOMENOGRAPHY PLANNING REPRESENTATIONS STRUCTURE OF MATTER |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.3 https://purl.org/becyt/ford/5 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The knowledge of student ́s representations constitutes a fundamental element in teaching planning. When a great number of data must be considered, knowledge of the diversity of representations in the classroom may be difficult. The teacher ́s usual point of view, required for certification of knowledge, seems not to be an adequate scheme in these cases. In this article we show an alternative diagnostic assessment technique based on a phenomenographic frame which gives a way to the identification of alternative ideas together with a comparative analysis with traditional evaluation methods. The shown phenomenographic based technique not only provides an option to the quality control point of view held in the traditional assessment scheme but also a useful tool in the detection of representations. Fil: Espíndola, Carlos Ruperto. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Física de Líquidos y Sistemas Biológicos. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Exactas. Instituto de Física de Líquidos y Sistemas Biológicos; Argentina Fil: Cappannini, Osvaldo Mario. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Física de Líquidos y Sistemas Biológicos. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ciencias Exactas. Instituto de Física de Líquidos y Sistemas Biológicos; Argentina |
description |
The knowledge of student ́s representations constitutes a fundamental element in teaching planning. When a great number of data must be considered, knowledge of the diversity of representations in the classroom may be difficult. The teacher ́s usual point of view, required for certification of knowledge, seems not to be an adequate scheme in these cases. In this article we show an alternative diagnostic assessment technique based on a phenomenographic frame which gives a way to the identification of alternative ideas together with a comparative analysis with traditional evaluation methods. The shown phenomenographic based technique not only provides an option to the quality control point of view held in the traditional assessment scheme but also a useful tool in the detection of representations. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-09 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/83360 Espíndola, Carlos Ruperto; Cappannini, Osvaldo Mario; Obstáculos en la evaluación diagnóstica: Una propuesta de superación mediante la identificación de modelos presentes en el curso; Universidad Nacional Autónoma de México; Educación Química; 23; 4; 9-2012; 484-491 0187-893X 1870-8404 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/83360 |
identifier_str_mv |
Espíndola, Carlos Ruperto; Cappannini, Osvaldo Mario; Obstáculos en la evaluación diagnóstica: Una propuesta de superación mediante la identificación de modelos presentes en el curso; Universidad Nacional Autónoma de México; Educación Química; 23; 4; 9-2012; 484-491 0187-893X 1870-8404 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.revistas.unam.mx/index.php/req/article/view/64290 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1016/S0187-893X(17)30137-4 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Autónoma de México |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Autónoma de México |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1844613316530405376 |
score |
13.070432 |