Predictors of letter knowledge in children growing in poverty

Autores
Diuk, Beatriz Graciela; Ferroni, Marina Valeria
Año de publicación
2011
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
This study examined the influence of phonological processing abilities on letter knowledge and letter learning in 1st grade children growing in poverty. At the beginning of the school year, 59 first graders were evaluated with tests measuring phonological awareness, phonological memory and rapid naming. Letter knowledge was assessed at the beginning and at the end of the year. All phonological processing abilities predicted letter knowledge at time 1, with phonological awareness producing the largest effect. However, only phonological memory predicted additional letter learning during the school year, once initial letter knowledge was taken into account.
El presente trabajo busca explorar la incidencia de las habilidades de procesamiento fonológico en el conocimiento y aprendizaje de letras en niños hispanohablantes de primer año de nivel socioeconómico (NSE) bajo. Al comenzar el año se evaluó el conocimiento de letras, la conciencia fonológica, la memoria fonológica y la denominación veloz. A fin de año se evaluó el conocimiento de letras. El análisis de la relación entre las medidas administradas se realizó en el grupo total y en un subgrupo con poco conocimiento alfabético. Los resultados sugieren que la conciencia fonológica tendría un papel fundamental en el inicio del aprendizaje, en tanto el aprendizaje adicional en el marco de la enseñanza escolar estaría asociado a las diferencias individuales en memoria fonológica.
Fil: Diuk, Beatriz Graciela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de San Martín; Argentina
Fil: Ferroni, Marina Valeria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
LETTER KNOWLEDGE
LOW-INCOME CHILDREN
PHONOLOGICAL PROCESSING ABILITIES
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/192808

id CONICETDig_b40eb9e1599bae63d5d78283f3257497
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/192808
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Predictors of letter knowledge in children growing in povertyPredictores del conocimiento de las letras en niños que crecen en contextos de pobrezaDiuk, Beatriz GracielaFerroni, Marina ValeriaLETTER KNOWLEDGELOW-INCOME CHILDRENPHONOLOGICAL PROCESSING ABILITIEShttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5This study examined the influence of phonological processing abilities on letter knowledge and letter learning in 1st grade children growing in poverty. At the beginning of the school year, 59 first graders were evaluated with tests measuring phonological awareness, phonological memory and rapid naming. Letter knowledge was assessed at the beginning and at the end of the year. All phonological processing abilities predicted letter knowledge at time 1, with phonological awareness producing the largest effect. However, only phonological memory predicted additional letter learning during the school year, once initial letter knowledge was taken into account.El presente trabajo busca explorar la incidencia de las habilidades de procesamiento fonológico en el conocimiento y aprendizaje de letras en niños hispanohablantes de primer año de nivel socioeconómico (NSE) bajo. Al comenzar el año se evaluó el conocimiento de letras, la conciencia fonológica, la memoria fonológica y la denominación veloz. A fin de año se evaluó el conocimiento de letras. El análisis de la relación entre las medidas administradas se realizó en el grupo total y en un subgrupo con poco conocimiento alfabético. Los resultados sugieren que la conciencia fonológica tendría un papel fundamental en el inicio del aprendizaje, en tanto el aprendizaje adicional en el marco de la enseñanza escolar estaría asociado a las diferencias individuales en memoria fonológica.Fil: Diuk, Beatriz Graciela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de San Martín; ArgentinaFil: Ferroni, Marina Valeria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaUniversidade Federal do Rio Grande do Sul2011-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/192808Diuk, Beatriz Graciela; Ferroni, Marina Valeria; Predictors of letter knowledge in children growing in poverty; Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Psicologia; 24; 3; 7-2011; 570-5760102-79721678-7153CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.scielo.br/j/prc/a/CqpvJZ85VtQrzvRX54kZR7B/?lang=eninfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1590/S0102-79722011000300018info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-11-05T10:07:19Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/192808instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-11-05 10:07:19.681CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Predictors of letter knowledge in children growing in poverty
Predictores del conocimiento de las letras en niños que crecen en contextos de pobreza
title Predictors of letter knowledge in children growing in poverty
spellingShingle Predictors of letter knowledge in children growing in poverty
Diuk, Beatriz Graciela
LETTER KNOWLEDGE
LOW-INCOME CHILDREN
PHONOLOGICAL PROCESSING ABILITIES
title_short Predictors of letter knowledge in children growing in poverty
title_full Predictors of letter knowledge in children growing in poverty
title_fullStr Predictors of letter knowledge in children growing in poverty
title_full_unstemmed Predictors of letter knowledge in children growing in poverty
title_sort Predictors of letter knowledge in children growing in poverty
dc.creator.none.fl_str_mv Diuk, Beatriz Graciela
Ferroni, Marina Valeria
author Diuk, Beatriz Graciela
author_facet Diuk, Beatriz Graciela
Ferroni, Marina Valeria
author_role author
author2 Ferroni, Marina Valeria
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv LETTER KNOWLEDGE
LOW-INCOME CHILDREN
PHONOLOGICAL PROCESSING ABILITIES
topic LETTER KNOWLEDGE
LOW-INCOME CHILDREN
PHONOLOGICAL PROCESSING ABILITIES
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.1
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv This study examined the influence of phonological processing abilities on letter knowledge and letter learning in 1st grade children growing in poverty. At the beginning of the school year, 59 first graders were evaluated with tests measuring phonological awareness, phonological memory and rapid naming. Letter knowledge was assessed at the beginning and at the end of the year. All phonological processing abilities predicted letter knowledge at time 1, with phonological awareness producing the largest effect. However, only phonological memory predicted additional letter learning during the school year, once initial letter knowledge was taken into account.
El presente trabajo busca explorar la incidencia de las habilidades de procesamiento fonológico en el conocimiento y aprendizaje de letras en niños hispanohablantes de primer año de nivel socioeconómico (NSE) bajo. Al comenzar el año se evaluó el conocimiento de letras, la conciencia fonológica, la memoria fonológica y la denominación veloz. A fin de año se evaluó el conocimiento de letras. El análisis de la relación entre las medidas administradas se realizó en el grupo total y en un subgrupo con poco conocimiento alfabético. Los resultados sugieren que la conciencia fonológica tendría un papel fundamental en el inicio del aprendizaje, en tanto el aprendizaje adicional en el marco de la enseñanza escolar estaría asociado a las diferencias individuales en memoria fonológica.
Fil: Diuk, Beatriz Graciela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de San Martín; Argentina
Fil: Ferroni, Marina Valeria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
description This study examined the influence of phonological processing abilities on letter knowledge and letter learning in 1st grade children growing in poverty. At the beginning of the school year, 59 first graders were evaluated with tests measuring phonological awareness, phonological memory and rapid naming. Letter knowledge was assessed at the beginning and at the end of the year. All phonological processing abilities predicted letter knowledge at time 1, with phonological awareness producing the largest effect. However, only phonological memory predicted additional letter learning during the school year, once initial letter knowledge was taken into account.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/192808
Diuk, Beatriz Graciela; Ferroni, Marina Valeria; Predictors of letter knowledge in children growing in poverty; Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Psicologia; 24; 3; 7-2011; 570-576
0102-7972
1678-7153
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/192808
identifier_str_mv Diuk, Beatriz Graciela; Ferroni, Marina Valeria; Predictors of letter knowledge in children growing in poverty; Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Psicologia; 24; 3; 7-2011; 570-576
0102-7972
1678-7153
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.scielo.br/j/prc/a/CqpvJZ85VtQrzvRX54kZR7B/?lang=en
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1590/S0102-79722011000300018
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1847977575031242752
score 13.087074