Predictors of letter knowledge in children growing in poverty
- Autores
- Diuk, Beatriz Graciela; Ferroni, Marina Valeria
- Año de publicación
- 2011
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- This study examined the influence of phonological processing abilities on letter knowledge and letter learning in 1st grade children growing in poverty. At the beginning of the school year, 59 first graders were evaluated with tests measuring phonological awareness, phonological memory and rapid naming. Letter knowledge was assessed at the beginning and at the end of the year. All phonological processing abilities predicted letter knowledge at time 1, with phonological awareness producing the largest effect. However, only phonological memory predicted additional letter learning during the school year, once initial letter knowledge was taken into account.
El presente trabajo busca explorar la incidencia de las habilidades de procesamiento fonológico en el conocimiento y aprendizaje de letras en niños hispanohablantes de primer año de nivel socioeconómico (NSE) bajo. Al comenzar el año se evaluó el conocimiento de letras, la conciencia fonológica, la memoria fonológica y la denominación veloz. A fin de año se evaluó el conocimiento de letras. El análisis de la relación entre las medidas administradas se realizó en el grupo total y en un subgrupo con poco conocimiento alfabético. Los resultados sugieren que la conciencia fonológica tendría un papel fundamental en el inicio del aprendizaje, en tanto el aprendizaje adicional en el marco de la enseñanza escolar estaría asociado a las diferencias individuales en memoria fonológica.
Fil: Diuk, Beatriz Graciela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de San Martín; Argentina
Fil: Ferroni, Marina Valeria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina - Materia
-
LETTER KNOWLEDGE
LOW-INCOME CHILDREN
PHONOLOGICAL PROCESSING ABILITIES - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
- Repositorio
.jpg)
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/192808
Ver los metadatos del registro completo
| id |
CONICETDig_b40eb9e1599bae63d5d78283f3257497 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/192808 |
| network_acronym_str |
CONICETDig |
| repository_id_str |
3498 |
| network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
| spelling |
Predictors of letter knowledge in children growing in povertyPredictores del conocimiento de las letras en niños que crecen en contextos de pobrezaDiuk, Beatriz GracielaFerroni, Marina ValeriaLETTER KNOWLEDGELOW-INCOME CHILDRENPHONOLOGICAL PROCESSING ABILITIEShttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5This study examined the influence of phonological processing abilities on letter knowledge and letter learning in 1st grade children growing in poverty. At the beginning of the school year, 59 first graders were evaluated with tests measuring phonological awareness, phonological memory and rapid naming. Letter knowledge was assessed at the beginning and at the end of the year. All phonological processing abilities predicted letter knowledge at time 1, with phonological awareness producing the largest effect. However, only phonological memory predicted additional letter learning during the school year, once initial letter knowledge was taken into account.El presente trabajo busca explorar la incidencia de las habilidades de procesamiento fonológico en el conocimiento y aprendizaje de letras en niños hispanohablantes de primer año de nivel socioeconómico (NSE) bajo. Al comenzar el año se evaluó el conocimiento de letras, la conciencia fonológica, la memoria fonológica y la denominación veloz. A fin de año se evaluó el conocimiento de letras. El análisis de la relación entre las medidas administradas se realizó en el grupo total y en un subgrupo con poco conocimiento alfabético. Los resultados sugieren que la conciencia fonológica tendría un papel fundamental en el inicio del aprendizaje, en tanto el aprendizaje adicional en el marco de la enseñanza escolar estaría asociado a las diferencias individuales en memoria fonológica.Fil: Diuk, Beatriz Graciela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de San Martín; ArgentinaFil: Ferroni, Marina Valeria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaUniversidade Federal do Rio Grande do Sul2011-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/192808Diuk, Beatriz Graciela; Ferroni, Marina Valeria; Predictors of letter knowledge in children growing in poverty; Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Psicologia; 24; 3; 7-2011; 570-5760102-79721678-7153CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.scielo.br/j/prc/a/CqpvJZ85VtQrzvRX54kZR7B/?lang=eninfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1590/S0102-79722011000300018info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-11-05T10:07:19Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/192808instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-11-05 10:07:19.681CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Predictors of letter knowledge in children growing in poverty Predictores del conocimiento de las letras en niños que crecen en contextos de pobreza |
| title |
Predictors of letter knowledge in children growing in poverty |
| spellingShingle |
Predictors of letter knowledge in children growing in poverty Diuk, Beatriz Graciela LETTER KNOWLEDGE LOW-INCOME CHILDREN PHONOLOGICAL PROCESSING ABILITIES |
| title_short |
Predictors of letter knowledge in children growing in poverty |
| title_full |
Predictors of letter knowledge in children growing in poverty |
| title_fullStr |
Predictors of letter knowledge in children growing in poverty |
| title_full_unstemmed |
Predictors of letter knowledge in children growing in poverty |
| title_sort |
Predictors of letter knowledge in children growing in poverty |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Diuk, Beatriz Graciela Ferroni, Marina Valeria |
| author |
Diuk, Beatriz Graciela |
| author_facet |
Diuk, Beatriz Graciela Ferroni, Marina Valeria |
| author_role |
author |
| author2 |
Ferroni, Marina Valeria |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
LETTER KNOWLEDGE LOW-INCOME CHILDREN PHONOLOGICAL PROCESSING ABILITIES |
| topic |
LETTER KNOWLEDGE LOW-INCOME CHILDREN PHONOLOGICAL PROCESSING ABILITIES |
| purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.1 https://purl.org/becyt/ford/5 |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
This study examined the influence of phonological processing abilities on letter knowledge and letter learning in 1st grade children growing in poverty. At the beginning of the school year, 59 first graders were evaluated with tests measuring phonological awareness, phonological memory and rapid naming. Letter knowledge was assessed at the beginning and at the end of the year. All phonological processing abilities predicted letter knowledge at time 1, with phonological awareness producing the largest effect. However, only phonological memory predicted additional letter learning during the school year, once initial letter knowledge was taken into account. El presente trabajo busca explorar la incidencia de las habilidades de procesamiento fonológico en el conocimiento y aprendizaje de letras en niños hispanohablantes de primer año de nivel socioeconómico (NSE) bajo. Al comenzar el año se evaluó el conocimiento de letras, la conciencia fonológica, la memoria fonológica y la denominación veloz. A fin de año se evaluó el conocimiento de letras. El análisis de la relación entre las medidas administradas se realizó en el grupo total y en un subgrupo con poco conocimiento alfabético. Los resultados sugieren que la conciencia fonológica tendría un papel fundamental en el inicio del aprendizaje, en tanto el aprendizaje adicional en el marco de la enseñanza escolar estaría asociado a las diferencias individuales en memoria fonológica. Fil: Diuk, Beatriz Graciela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de San Martín; Argentina Fil: Ferroni, Marina Valeria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina |
| description |
This study examined the influence of phonological processing abilities on letter knowledge and letter learning in 1st grade children growing in poverty. At the beginning of the school year, 59 first graders were evaluated with tests measuring phonological awareness, phonological memory and rapid naming. Letter knowledge was assessed at the beginning and at the end of the year. All phonological processing abilities predicted letter knowledge at time 1, with phonological awareness producing the largest effect. However, only phonological memory predicted additional letter learning during the school year, once initial letter knowledge was taken into account. |
| publishDate |
2011 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2011-07 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/192808 Diuk, Beatriz Graciela; Ferroni, Marina Valeria; Predictors of letter knowledge in children growing in poverty; Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Psicologia; 24; 3; 7-2011; 570-576 0102-7972 1678-7153 CONICET Digital CONICET |
| url |
http://hdl.handle.net/11336/192808 |
| identifier_str_mv |
Diuk, Beatriz Graciela; Ferroni, Marina Valeria; Predictors of letter knowledge in children growing in poverty; Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Psicologia; 24; 3; 7-2011; 570-576 0102-7972 1678-7153 CONICET Digital CONICET |
| dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
| language |
eng |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.scielo.br/j/prc/a/CqpvJZ85VtQrzvRX54kZR7B/?lang=en info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1590/S0102-79722011000300018 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/ |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/ |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
| dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
| reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
| collection |
CONICET Digital (CONICET) |
| instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
| repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
| repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
| _version_ |
1847977575031242752 |
| score |
13.087074 |