Sasso della Croce: montaña sagrada y religiosidad ladina en las Dolomitas de Val Badía (Alto Adige, Italia)

Autores
Ceruti, Maria Constanza
Año de publicación
2018
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El presente trabajo aborda la relación entre el paisaje de alta montaña en el macizo dolomítico conocido como Sasso della Croce (Sas d´ la Cruz) y el patrimonio religioso material e intangible de los pobladores del valle alpino de Badía, quienes tradicionalmente conciben a la montaña de la Santa Cruz como morada de un mítico dragón. Para esta investigación realicé entrevistas informales y observaciones de campo en el hospicio de la Santa Cruz, el Museo Ladino de San Martino y las aldeas montañesas de Badía, Corvara y Colfosco. Visité la iglesia de la Santa Cruz, lugar de peregrinación ladina en las faldas de la montaña sagrada. Además, ascendí a las cimas del Piz Ciaval y Sasso delle Dieci (3062 m), desafiando tramos expuestos de escalada en roca y peligrosos desfiladeros, sin llevar equipamiento de escalada, tan solo imitando el modo en que lo hacen los escaladores lugareños. En las consideraciones del trabajo analizo la mitología ladina vinculada al monte de la Santa Cruz, teniendo en cuenta la vigencia del mito del caballero y el dragón a lo largo del arco alpino y su extensión a ciertas montañas sagradas del mundo vasco. Dicho mito arroja luz sobre las tensiones resultantes de la introducción de prácticas cristianas sobre un substrato de creencias alpinas que muestra claras influencias de Europa del Este. Por último se aborda el proceso de cristianización de este monte, tomando en cuenta la toponimia, su asociación con la figura del Santo de Oies y las prácticas de peregrinaje que tienen lugar en la iglesia de la Santa Cruz, en las faldas de la montaña sacra.
This paper explores de connection between the landscape of the Dolomites - in particular the so called “Mountain of the Holy Cross” - and the religious heritage (tangible and intangible) of the rural inhabitants in the alpine valley of Badia. Ladino folklore describes this particular mountain as the abode of a mythical dragon. For the purpose of this research I performed informal interviews and I undertook field observations at the Hospice of the Holy Cross, the Ladino Museum in San Martin and the mountain villages of Badía, Corvara and Colfosco. I visited the Chapel of the Holy Cross, which is a place of pilgrimage located on the slopes of the homonym mountain. I ascended to the summits of Piz Ciaval and Sasso delle Dieci (3062 m), rock-climbing on difficult terrain and overcoming exposed sections of blurred trails above sheer precipices. I completed these ascents without using technical equipment, in the ways in which local ladino people traditionally climb in the Dolomites. Ladino mythology around the mountain of the Holy Cross is analyzed in this article, keeping in mind the universality of myth about the knight and the dragon, which is widely spread over the alpine arch and in the Basque mountains of the Pyrenees. This myth exposes social tensions resulting from the imposition of Christian rituals over traditional alpine beliefs with Eastern European influences. Last but not least, I analyze the process of “Christianization” of this massif, taking into consideration its name, the association with the Saint of Oies and the pilgrimages that ladino people undertake towards the church of the Holy Cross, on the slopes of their sacred mountain.
Fil: Ceruti, Maria Constanza. Universidad Católica de Salta. Instituto de Investigaciones de Alta Montaña; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Salta; Argentina
Materia
MONTAÑA
PATRIMONIO LADINO
DOLOMITAS
MITOLOGIA
CULTURA
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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Además, ascendí a las cimas del Piz Ciaval y Sasso delle Dieci (3062 m), desafiando tramos expuestos de escalada en roca y peligrosos desfiladeros, sin llevar equipamiento de escalada, tan solo imitando el modo en que lo hacen los escaladores lugareños. En las consideraciones del trabajo analizo la mitología ladina vinculada al monte de la Santa Cruz, teniendo en cuenta la vigencia del mito del caballero y el dragón a lo largo del arco alpino y su extensión a ciertas montañas sagradas del mundo vasco. Dicho mito arroja luz sobre las tensiones resultantes de la introducción de prácticas cristianas sobre un substrato de creencias alpinas que muestra claras influencias de Europa del Este. Por último se aborda el proceso de cristianización de este monte, tomando en cuenta la toponimia, su asociación con la figura del Santo de Oies y las prácticas de peregrinaje que tienen lugar en la iglesia de la Santa Cruz, en las faldas de la montaña sacra.This paper explores de connection between the landscape of the Dolomites - in particular the so called “Mountain of the Holy Cross” - and the religious heritage (tangible and intangible) of the rural inhabitants in the alpine valley of Badia. Ladino folklore describes this particular mountain as the abode of a mythical dragon. For the purpose of this research I performed informal interviews and I undertook field observations at the Hospice of the Holy Cross, the Ladino Museum in San Martin and the mountain villages of Badía, Corvara and Colfosco. I visited the Chapel of the Holy Cross, which is a place of pilgrimage located on the slopes of the homonym mountain. I ascended to the summits of Piz Ciaval and Sasso delle Dieci (3062 m), rock-climbing on difficult terrain and overcoming exposed sections of blurred trails above sheer precipices. I completed these ascents without using technical equipment, in the ways in which local ladino people traditionally climb in the Dolomites. Ladino mythology around the mountain of the Holy Cross is analyzed in this article, keeping in mind the universality of myth about the knight and the dragon, which is widely spread over the alpine arch and in the Basque mountains of the Pyrenees. This myth exposes social tensions resulting from the imposition of Christian rituals over traditional alpine beliefs with Eastern European influences. Last but not least, I analyze the process of “Christianization” of this massif, taking into consideration its name, the association with the Saint of Oies and the pilgrimages that ladino people undertake towards the church of the Holy Cross, on the slopes of their sacred mountain.Fil: Ceruti, Maria Constanza. Universidad Católica de Salta. Instituto de Investigaciones de Alta Montaña; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Salta; ArgentinaConsejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. 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This paper explores de connection between the landscape of the Dolomites - in particular the so called “Mountain of the Holy Cross” - and the religious heritage (tangible and intangible) of the rural inhabitants in the alpine valley of Badia. Ladino folklore describes this particular mountain as the abode of a mythical dragon. For the purpose of this research I performed informal interviews and I undertook field observations at the Hospice of the Holy Cross, the Ladino Museum in San Martin and the mountain villages of Badía, Corvara and Colfosco. I visited the Chapel of the Holy Cross, which is a place of pilgrimage located on the slopes of the homonym mountain. I ascended to the summits of Piz Ciaval and Sasso delle Dieci (3062 m), rock-climbing on difficult terrain and overcoming exposed sections of blurred trails above sheer precipices. I completed these ascents without using technical equipment, in the ways in which local ladino people traditionally climb in the Dolomites. Ladino mythology around the mountain of the Holy Cross is analyzed in this article, keeping in mind the universality of myth about the knight and the dragon, which is widely spread over the alpine arch and in the Basque mountains of the Pyrenees. This myth exposes social tensions resulting from the imposition of Christian rituals over traditional alpine beliefs with Eastern European influences. Last but not least, I analyze the process of “Christianization” of this massif, taking into consideration its name, the association with the Saint of Oies and the pilgrimages that ladino people undertake towards the church of the Holy Cross, on the slopes of their sacred mountain.
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