Ideas of students and faculty about reading and writing in science and technology careers

Autores
Garcia, Leticia; Valeiras, Beatriz Nora
Año de publicación
2013
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
The objective of this work is to characterize the ideas that students have about reading and writing as they start their studies at university level in science and technology careers, and the ideas that faculty members have regarding students’ writing and comprehensive reading. The study was conducted at the entry level in the Faculty of Exact, Physical and Natural Sciences of the National University. Data was collected by means of semi-structured questionnaires, in-depth interviews, and lesson observations. Results show that students find differences between reading and writing at secondary school and at university levels, that they value positively being taught graphical tools that are useful to organize and represent knowledge and that they are not fully informed about how efficient writing can be when used as a tool for thinking. The main associated obstacle found by faculty is the comprehension of texts and assignments given to students as part of their studies. Faculty members consider that reading and writing skills should have been developed already at secondary school level.
El objetivo de este trabajo es caracterizar las ideas que tienen los estudiantes acerca de la lectura y la escritura al comenzar sus estudios universitarios en carreras científicas y tecnológicas. También se describieron las ideas que tienen los profesores con respecto a la comprensión lectora y la escritura de los estudiantes. El estudio fue realizado en el ingreso universitario de la Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales de la Universidad Nacional de Córdoba en Argentina. Los datos fueron recolectados a través de cuestionarios semiestructurados, entrevistas en profundidad y observaciones de clases. Los resultados muestran que los estudiantes encuentran diferencias entre la lectura y la escritura realizadas en la escuela secundaria y la universidad, que valoran positivamente la enseñanza a través de herramientas gráficas que permiten organizar y representar el conocimiento y que no están completamente informados sobre la eficiencia de la escritura como herramienta del pensamiento. Los profesores señalan que la principal dificultad de sus alumnos es la falta de comprensión de los textos y de las consignas dadas durante el cursado. Los profesores consideran que las habilidades de lectura y escritura deberían haber sido desarrolladas completamente en la escuela secundaria.
Fil: Garcia, Leticia. Universidad Nacional de Córdoba; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Valeiras, Beatriz Nora. Universidad Nacional de Córdoba; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
Reading
Science
Technology
University
Writing
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/22730

id CONICETDig_a474fbccc6d74357ca2e205a7ced4503
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/22730
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Ideas of students and faculty about reading and writing in science and technology careersLas ideas de los estudiantes y profesores sobre la lectura y la escritura en carreras científicas y tecnológicasGarcia, LeticiaValeiras, Beatriz NoraReadingScienceTechnologyUniversityWritinghttps://purl.org/becyt/ford/5.3https://purl.org/becyt/ford/5The objective of this work is to characterize the ideas that students have about reading and writing as they start their studies at university level in science and technology careers, and the ideas that faculty members have regarding students’ writing and comprehensive reading. The study was conducted at the entry level in the Faculty of Exact, Physical and Natural Sciences of the National University. Data was collected by means of semi-structured questionnaires, in-depth interviews, and lesson observations. Results show that students find differences between reading and writing at secondary school and at university levels, that they value positively being taught graphical tools that are useful to organize and represent knowledge and that they are not fully informed about how efficient writing can be when used as a tool for thinking. The main associated obstacle found by faculty is the comprehension of texts and assignments given to students as part of their studies. Faculty members consider that reading and writing skills should have been developed already at secondary school level.El objetivo de este trabajo es caracterizar las ideas que tienen los estudiantes acerca de la lectura y la escritura al comenzar sus estudios universitarios en carreras científicas y tecnológicas. También se describieron las ideas que tienen los profesores con respecto a la comprensión lectora y la escritura de los estudiantes. El estudio fue realizado en el ingreso universitario de la Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales de la Universidad Nacional de Córdoba en Argentina. Los datos fueron recolectados a través de cuestionarios semiestructurados, entrevistas en profundidad y observaciones de clases. Los resultados muestran que los estudiantes encuentran diferencias entre la lectura y la escritura realizadas en la escuela secundaria y la universidad, que valoran positivamente la enseñanza a través de herramientas gráficas que permiten organizar y representar el conocimiento y que no están completamente informados sobre la eficiencia de la escritura como herramienta del pensamiento. Los profesores señalan que la principal dificultad de sus alumnos es la falta de comprensión de los textos y de las consignas dadas durante el cursado. Los profesores consideran que las habilidades de lectura y escritura deberían haber sido desarrolladas completamente en la escuela secundaria.Fil: Garcia, Leticia. Universidad Nacional de Córdoba; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Valeiras, Beatriz Nora. Universidad Nacional de Córdoba; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaAcademia Colombiana de Ciencias2013-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/22730Garcia, Leticia; Valeiras, Beatriz Nora; Ideas of students and faculty about reading and writing in science and technology careers; Academia Colombiana de Ciencias; Journal of Science Education; 14; 1; 1-2013; 42-450124-5481CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.accefyn.org.co/rec/source/abstr1v14.htm#13info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T10:30:03Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/22730instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 10:30:04.063CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Ideas of students and faculty about reading and writing in science and technology careers
Las ideas de los estudiantes y profesores sobre la lectura y la escritura en carreras científicas y tecnológicas
title Ideas of students and faculty about reading and writing in science and technology careers
spellingShingle Ideas of students and faculty about reading and writing in science and technology careers
Garcia, Leticia
Reading
Science
Technology
University
Writing
title_short Ideas of students and faculty about reading and writing in science and technology careers
title_full Ideas of students and faculty about reading and writing in science and technology careers
title_fullStr Ideas of students and faculty about reading and writing in science and technology careers
title_full_unstemmed Ideas of students and faculty about reading and writing in science and technology careers
title_sort Ideas of students and faculty about reading and writing in science and technology careers
dc.creator.none.fl_str_mv Garcia, Leticia
Valeiras, Beatriz Nora
author Garcia, Leticia
author_facet Garcia, Leticia
Valeiras, Beatriz Nora
author_role author
author2 Valeiras, Beatriz Nora
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Reading
Science
Technology
University
Writing
topic Reading
Science
Technology
University
Writing
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.3
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv The objective of this work is to characterize the ideas that students have about reading and writing as they start their studies at university level in science and technology careers, and the ideas that faculty members have regarding students’ writing and comprehensive reading. The study was conducted at the entry level in the Faculty of Exact, Physical and Natural Sciences of the National University. Data was collected by means of semi-structured questionnaires, in-depth interviews, and lesson observations. Results show that students find differences between reading and writing at secondary school and at university levels, that they value positively being taught graphical tools that are useful to organize and represent knowledge and that they are not fully informed about how efficient writing can be when used as a tool for thinking. The main associated obstacle found by faculty is the comprehension of texts and assignments given to students as part of their studies. Faculty members consider that reading and writing skills should have been developed already at secondary school level.
El objetivo de este trabajo es caracterizar las ideas que tienen los estudiantes acerca de la lectura y la escritura al comenzar sus estudios universitarios en carreras científicas y tecnológicas. También se describieron las ideas que tienen los profesores con respecto a la comprensión lectora y la escritura de los estudiantes. El estudio fue realizado en el ingreso universitario de la Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales de la Universidad Nacional de Córdoba en Argentina. Los datos fueron recolectados a través de cuestionarios semiestructurados, entrevistas en profundidad y observaciones de clases. Los resultados muestran que los estudiantes encuentran diferencias entre la lectura y la escritura realizadas en la escuela secundaria y la universidad, que valoran positivamente la enseñanza a través de herramientas gráficas que permiten organizar y representar el conocimiento y que no están completamente informados sobre la eficiencia de la escritura como herramienta del pensamiento. Los profesores señalan que la principal dificultad de sus alumnos es la falta de comprensión de los textos y de las consignas dadas durante el cursado. Los profesores consideran que las habilidades de lectura y escritura deberían haber sido desarrolladas completamente en la escuela secundaria.
Fil: Garcia, Leticia. Universidad Nacional de Córdoba; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Valeiras, Beatriz Nora. Universidad Nacional de Córdoba; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
description The objective of this work is to characterize the ideas that students have about reading and writing as they start their studies at university level in science and technology careers, and the ideas that faculty members have regarding students’ writing and comprehensive reading. The study was conducted at the entry level in the Faculty of Exact, Physical and Natural Sciences of the National University. Data was collected by means of semi-structured questionnaires, in-depth interviews, and lesson observations. Results show that students find differences between reading and writing at secondary school and at university levels, that they value positively being taught graphical tools that are useful to organize and represent knowledge and that they are not fully informed about how efficient writing can be when used as a tool for thinking. The main associated obstacle found by faculty is the comprehension of texts and assignments given to students as part of their studies. Faculty members consider that reading and writing skills should have been developed already at secondary school level.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/22730
Garcia, Leticia; Valeiras, Beatriz Nora; Ideas of students and faculty about reading and writing in science and technology careers; Academia Colombiana de Ciencias; Journal of Science Education; 14; 1; 1-2013; 42-45
0124-5481
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/22730
identifier_str_mv Garcia, Leticia; Valeiras, Beatriz Nora; Ideas of students and faculty about reading and writing in science and technology careers; Academia Colombiana de Ciencias; Journal of Science Education; 14; 1; 1-2013; 42-45
0124-5481
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.accefyn.org.co/rec/source/abstr1v14.htm#13
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Academia Colombiana de Ciencias
publisher.none.fl_str_mv Academia Colombiana de Ciencias
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1844614308750688256
score 13.070432