The revised two factor dtudy process questionnaire-short version: a psychometric analysis in college students

Autores
Freiberg Hoffmann, Agustín; Merino Soto, Cesar; Huaire Inacio, Edson Jorge; Fernandez Liporace, Maria Mercedes
Año de publicación
2021
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
The study introduces the new R-SPQ-2F short version, especially developed to assess learning approaches in college students from Argentina and Peru. The sample was composed of 1511 undergraduates (52.2% Argentinean and 47.8%, Peruvian). The eight more representative items regarding the Surface and Deep approaches were selected from the original version, initially composed of 20 items. To do so, a content validity analysis was conducted by experts as a first step. The resulting model achieved adequate fit indices for the whole sample and for each country subsample as well —confirmatory factor analysis. Its invariance by country, class standing, and gender was also verified. The original and the short versions were proven equivalent. Internal consistency coefficients were adequate, with slight differences between countries. Findings entail important methodological and practical implications. On the one hand, the study is the first analyzing direct intercultural validity evidence from the R-SPQ-2F´s most representative items of the learning approaches dimensions, proven equivalent for culturally different groups. On the other hand, this short version verified adequate psychometric features, making it suitable to be used with Argentinean and Peruvian undergraduates.
El trabajo presenta una versión breve del inventario R-SPQ-2F, específicamente desarrollada para evaluar enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios de Argentina y Perú. Participaron 1511 estudiantes universitarios (52.2% argentinos; 47.8% peruanos). Se seleccionaron los ocho ítems de la versión original, inicialmente compuesta por 20 elementos, que resultaron más representativos de los enfoques de aprendizaje superficial y profundo. Luego, se realizó un juicio experto, análisis factorial exploratorio y análisis del funcionamiento diferencial de los ítems. El modelo obtenido verificó un adecuado ajuste para la muestra total y submuestras —análisis factorial confirmatorio—, adecuada invarianza factorial según país, trayecto académico, género y equivalencia entre las versiones original y breve. Los índices de consistencia interna fueron adecuados, con pequeñas diferencias entre países. Estos hallazgos poseen importantes implicancias metodológicas y prácticas. Por un lado, se trata del primer estudio que analiza evidencia intercultural directa sobre la validez del R-SPQ-2F, mediante una selección los ítems más representativos de las dimensiones medidas que, asimismo, son equivalentes para grupos culturalmente distintos. Por otro lado, se aporta una versión breve del instrumento original, con adecuadas propiedades psicométricas, apropiada para su aplicación en estudiantes universitarios de Argentina y Perú.
Fil: Freiberg Hoffmann, Agustín. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina
Fil: Merino Soto, Cesar. Universidad de San Martín de Porres; Perú
Fil: Huaire Inacio, Edson Jorge. Universidad San Ignacio de Loyola; Perú
Fil: Fernandez Liporace, Maria Mercedes. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina
Materia
ENFOQUES DE APRENDIZAJE
VERSIÓN BREVE
R-SPQ-2F
TRANSCULTURAL
CARACTERÍSTICAS PSICOMÉTRICAS
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/166395

id CONICETDig_a351310ef352c652f355bcaecba9beca
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/166395
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling The revised two factor dtudy process questionnaire-short version: a psychometric analysis in college studentsVersión breve del cuestionario revisado de proceso de estudio-2 factores: un análisis psicométrico en estudiantes universitariosFreiberg Hoffmann, AgustínMerino Soto, CesarHuaire Inacio, Edson JorgeFernandez Liporace, Maria MercedesENFOQUES DE APRENDIZAJEVERSIÓN BREVER-SPQ-2FTRANSCULTURALCARACTERÍSTICAS PSICOMÉTRICAShttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5The study introduces the new R-SPQ-2F short version, especially developed to assess learning approaches in college students from Argentina and Peru. The sample was composed of 1511 undergraduates (52.2% Argentinean and 47.8%, Peruvian). The eight more representative items regarding the Surface and Deep approaches were selected from the original version, initially composed of 20 items. To do so, a content validity analysis was conducted by experts as a first step. The resulting model achieved adequate fit indices for the whole sample and for each country subsample as well —confirmatory factor analysis. Its invariance by country, class standing, and gender was also verified. The original and the short versions were proven equivalent. Internal consistency coefficients were adequate, with slight differences between countries. Findings entail important methodological and practical implications. On the one hand, the study is the first analyzing direct intercultural validity evidence from the R-SPQ-2F´s most representative items of the learning approaches dimensions, proven equivalent for culturally different groups. On the other hand, this short version verified adequate psychometric features, making it suitable to be used with Argentinean and Peruvian undergraduates.El trabajo presenta una versión breve del inventario R-SPQ-2F, específicamente desarrollada para evaluar enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios de Argentina y Perú. Participaron 1511 estudiantes universitarios (52.2% argentinos; 47.8% peruanos). Se seleccionaron los ocho ítems de la versión original, inicialmente compuesta por 20 elementos, que resultaron más representativos de los enfoques de aprendizaje superficial y profundo. Luego, se realizó un juicio experto, análisis factorial exploratorio y análisis del funcionamiento diferencial de los ítems. El modelo obtenido verificó un adecuado ajuste para la muestra total y submuestras —análisis factorial confirmatorio—, adecuada invarianza factorial según país, trayecto académico, género y equivalencia entre las versiones original y breve. Los índices de consistencia interna fueron adecuados, con pequeñas diferencias entre países. Estos hallazgos poseen importantes implicancias metodológicas y prácticas. Por un lado, se trata del primer estudio que analiza evidencia intercultural directa sobre la validez del R-SPQ-2F, mediante una selección los ítems más representativos de las dimensiones medidas que, asimismo, son equivalentes para grupos culturalmente distintos. Por otro lado, se aporta una versión breve del instrumento original, con adecuadas propiedades psicométricas, apropiada para su aplicación en estudiantes universitarios de Argentina y Perú.Fil: Freiberg Hoffmann, Agustín. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; ArgentinaFil: Merino Soto, Cesar. Universidad de San Martín de Porres; PerúFil: Huaire Inacio, Edson Jorge. Universidad San Ignacio de Loyola; PerúFil: Fernandez Liporace, Maria Mercedes. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; ArgentinaUniversidad de Almería2021-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/166395Freiberg Hoffmann, Agustín; Merino Soto, Cesar; Huaire Inacio, Edson Jorge; Fernandez Liporace, Maria Mercedes; The revised two factor dtudy process questionnaire-short version: a psychometric analysis in college students; Universidad de Almería; European Journal of Education and Psychology; 14; 2; 10-2021; 1-221989-2209CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1656info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.32457/ejep.v14i2.1656info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T09:45:50Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/166395instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 09:45:50.448CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv The revised two factor dtudy process questionnaire-short version: a psychometric analysis in college students
Versión breve del cuestionario revisado de proceso de estudio-2 factores: un análisis psicométrico en estudiantes universitarios
title The revised two factor dtudy process questionnaire-short version: a psychometric analysis in college students
spellingShingle The revised two factor dtudy process questionnaire-short version: a psychometric analysis in college students
Freiberg Hoffmann, Agustín
ENFOQUES DE APRENDIZAJE
VERSIÓN BREVE
R-SPQ-2F
TRANSCULTURAL
CARACTERÍSTICAS PSICOMÉTRICAS
title_short The revised two factor dtudy process questionnaire-short version: a psychometric analysis in college students
title_full The revised two factor dtudy process questionnaire-short version: a psychometric analysis in college students
title_fullStr The revised two factor dtudy process questionnaire-short version: a psychometric analysis in college students
title_full_unstemmed The revised two factor dtudy process questionnaire-short version: a psychometric analysis in college students
title_sort The revised two factor dtudy process questionnaire-short version: a psychometric analysis in college students
dc.creator.none.fl_str_mv Freiberg Hoffmann, Agustín
Merino Soto, Cesar
Huaire Inacio, Edson Jorge
Fernandez Liporace, Maria Mercedes
author Freiberg Hoffmann, Agustín
author_facet Freiberg Hoffmann, Agustín
Merino Soto, Cesar
Huaire Inacio, Edson Jorge
Fernandez Liporace, Maria Mercedes
author_role author
author2 Merino Soto, Cesar
Huaire Inacio, Edson Jorge
Fernandez Liporace, Maria Mercedes
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv ENFOQUES DE APRENDIZAJE
VERSIÓN BREVE
R-SPQ-2F
TRANSCULTURAL
CARACTERÍSTICAS PSICOMÉTRICAS
topic ENFOQUES DE APRENDIZAJE
VERSIÓN BREVE
R-SPQ-2F
TRANSCULTURAL
CARACTERÍSTICAS PSICOMÉTRICAS
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.1
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv The study introduces the new R-SPQ-2F short version, especially developed to assess learning approaches in college students from Argentina and Peru. The sample was composed of 1511 undergraduates (52.2% Argentinean and 47.8%, Peruvian). The eight more representative items regarding the Surface and Deep approaches were selected from the original version, initially composed of 20 items. To do so, a content validity analysis was conducted by experts as a first step. The resulting model achieved adequate fit indices for the whole sample and for each country subsample as well —confirmatory factor analysis. Its invariance by country, class standing, and gender was also verified. The original and the short versions were proven equivalent. Internal consistency coefficients were adequate, with slight differences between countries. Findings entail important methodological and practical implications. On the one hand, the study is the first analyzing direct intercultural validity evidence from the R-SPQ-2F´s most representative items of the learning approaches dimensions, proven equivalent for culturally different groups. On the other hand, this short version verified adequate psychometric features, making it suitable to be used with Argentinean and Peruvian undergraduates.
El trabajo presenta una versión breve del inventario R-SPQ-2F, específicamente desarrollada para evaluar enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios de Argentina y Perú. Participaron 1511 estudiantes universitarios (52.2% argentinos; 47.8% peruanos). Se seleccionaron los ocho ítems de la versión original, inicialmente compuesta por 20 elementos, que resultaron más representativos de los enfoques de aprendizaje superficial y profundo. Luego, se realizó un juicio experto, análisis factorial exploratorio y análisis del funcionamiento diferencial de los ítems. El modelo obtenido verificó un adecuado ajuste para la muestra total y submuestras —análisis factorial confirmatorio—, adecuada invarianza factorial según país, trayecto académico, género y equivalencia entre las versiones original y breve. Los índices de consistencia interna fueron adecuados, con pequeñas diferencias entre países. Estos hallazgos poseen importantes implicancias metodológicas y prácticas. Por un lado, se trata del primer estudio que analiza evidencia intercultural directa sobre la validez del R-SPQ-2F, mediante una selección los ítems más representativos de las dimensiones medidas que, asimismo, son equivalentes para grupos culturalmente distintos. Por otro lado, se aporta una versión breve del instrumento original, con adecuadas propiedades psicométricas, apropiada para su aplicación en estudiantes universitarios de Argentina y Perú.
Fil: Freiberg Hoffmann, Agustín. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina
Fil: Merino Soto, Cesar. Universidad de San Martín de Porres; Perú
Fil: Huaire Inacio, Edson Jorge. Universidad San Ignacio de Loyola; Perú
Fil: Fernandez Liporace, Maria Mercedes. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina
description The study introduces the new R-SPQ-2F short version, especially developed to assess learning approaches in college students from Argentina and Peru. The sample was composed of 1511 undergraduates (52.2% Argentinean and 47.8%, Peruvian). The eight more representative items regarding the Surface and Deep approaches were selected from the original version, initially composed of 20 items. To do so, a content validity analysis was conducted by experts as a first step. The resulting model achieved adequate fit indices for the whole sample and for each country subsample as well —confirmatory factor analysis. Its invariance by country, class standing, and gender was also verified. The original and the short versions were proven equivalent. Internal consistency coefficients were adequate, with slight differences between countries. Findings entail important methodological and practical implications. On the one hand, the study is the first analyzing direct intercultural validity evidence from the R-SPQ-2F´s most representative items of the learning approaches dimensions, proven equivalent for culturally different groups. On the other hand, this short version verified adequate psychometric features, making it suitable to be used with Argentinean and Peruvian undergraduates.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/166395
Freiberg Hoffmann, Agustín; Merino Soto, Cesar; Huaire Inacio, Edson Jorge; Fernandez Liporace, Maria Mercedes; The revised two factor dtudy process questionnaire-short version: a psychometric analysis in college students; Universidad de Almería; European Journal of Education and Psychology; 14; 2; 10-2021; 1-22
1989-2209
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/166395
identifier_str_mv Freiberg Hoffmann, Agustín; Merino Soto, Cesar; Huaire Inacio, Edson Jorge; Fernandez Liporace, Maria Mercedes; The revised two factor dtudy process questionnaire-short version: a psychometric analysis in college students; Universidad de Almería; European Journal of Education and Psychology; 14; 2; 10-2021; 1-22
1989-2209
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1656
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.32457/ejep.v14i2.1656
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Almería
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Almería
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1844613433082773504
score 13.070432