Participation and language learning in bilingual classrooms in Chaco (Argentina)
- Autores
- Unamuno, Virginia; Nussbaum, Luci
- Año de publicación
- 2017
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- This paper analyses the possibilities for participation and bilingual learning of Wichi children in Chaco (Argentina) in the contexts in which they are currently educated. From a theoretical and methodological approach that links language learning and participation in social and historically located events, two learning environments are discussed: (i) with two teachers (a teacher fluent only in Spanish and a bilingual assistant); and (ii) a bilingual teacher. The data analysis reveals that in type (i) environments the common participation formats, as well as the method in which the semiotic resources at stake are managed, limit the possibilities of bilingual learning in Wichi pupils. However, the more open and flexible interaction formats in type (ii) environments, as well as the activation of bilingual speaking modes, promote spontaneous and guided participation by pupils, therefore offering a greater potential for bilingual learning. Both cases reflect the place that languages and speakers hold in classrooms.
En este trabajo se da cuenta de las posibilidades de participación y aprendizaje bilingüe de niños y niñas wichíes (Chaco, Argentina) en los contextos donde actualmente son escolarizados. Desde una aproximación teórico-metodológica que vincula aprendizajes lingüísticos y participación en eventos social e históricamente situados, se analizan diferentes entornos de aprendizaje: (i) con dos educadores (un docente competente sólo en español y un auxiliar bilingüe) y (ii) con un docente bilingüe. El análisis de los datos revela que, en los entornos de tipo (i), los formatos de interacción prominentes así como el modo en que se gestionan los diversos recursos semióticos en juego limitan las posibilidades de aprendizajes bilingües del alumnado wichí. En cambio, en los entornos de tipo (ii), los formatos de interacción más abiertos y flexibles, así como activación de modos de habla bilingüe favorecen la participación guiada y espontánea del alumnado, y, como consecuencia, presentan una mayor potencialidad para los aprendizajes bilingües. En ambos casos, la participación y los aprendizajes se ven condicionados por el lugar que las diferentes lenguas y los diferentes hablantes ocupan en las aulas.
Fil: Unamuno, Virginia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Nussbaum, Luci. Universitat Autònoma de Barcelona; España - Materia
-
Chaco (Argentina)
Intercultural Bilingual Education
Learning
Participation
Plurilingualism - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/53303
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_796ce50183b835767fc662a9462af5cb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/53303 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Participation and language learning in bilingual classrooms in Chaco (Argentina)Participación y aprendizaje de lenguas en las aulas bilingües del Chaco (Argentina)Unamuno, VirginiaNussbaum, LuciChaco (Argentina)Intercultural Bilingual EducationLearningParticipationPlurilingualismhttps://purl.org/becyt/ford/6.2https://purl.org/becyt/ford/6This paper analyses the possibilities for participation and bilingual learning of Wichi children in Chaco (Argentina) in the contexts in which they are currently educated. From a theoretical and methodological approach that links language learning and participation in social and historically located events, two learning environments are discussed: (i) with two teachers (a teacher fluent only in Spanish and a bilingual assistant); and (ii) a bilingual teacher. The data analysis reveals that in type (i) environments the common participation formats, as well as the method in which the semiotic resources at stake are managed, limit the possibilities of bilingual learning in Wichi pupils. However, the more open and flexible interaction formats in type (ii) environments, as well as the activation of bilingual speaking modes, promote spontaneous and guided participation by pupils, therefore offering a greater potential for bilingual learning. Both cases reflect the place that languages and speakers hold in classrooms.En este trabajo se da cuenta de las posibilidades de participación y aprendizaje bilingüe de niños y niñas wichíes (Chaco, Argentina) en los contextos donde actualmente son escolarizados. Desde una aproximación teórico-metodológica que vincula aprendizajes lingüísticos y participación en eventos social e históricamente situados, se analizan diferentes entornos de aprendizaje: (i) con dos educadores (un docente competente sólo en español y un auxiliar bilingüe) y (ii) con un docente bilingüe. El análisis de los datos revela que, en los entornos de tipo (i), los formatos de interacción prominentes así como el modo en que se gestionan los diversos recursos semióticos en juego limitan las posibilidades de aprendizajes bilingües del alumnado wichí. En cambio, en los entornos de tipo (ii), los formatos de interacción más abiertos y flexibles, así como activación de modos de habla bilingüe favorecen la participación guiada y espontánea del alumnado, y, como consecuencia, presentan una mayor potencialidad para los aprendizajes bilingües. En ambos casos, la participación y los aprendizajes se ven condicionados por el lugar que las diferentes lenguas y los diferentes hablantes ocupan en las aulas.Fil: Unamuno, Virginia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Nussbaum, Luci. Universitat Autònoma de Barcelona; EspañaFundación Infancia y Aprendizaje2017-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/53303Unamuno, Virginia; Nussbaum, Luci; Participation and language learning in bilingual classrooms in Chaco (Argentina); Fundación Infancia y Aprendizaje; Infancia y Aprendizaje; 40; 1; 1-2017; 120-1570210-3702CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1080/02103702.2016.1263452info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02103702.2016.1263452info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-10-15T15:44:44Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/53303instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-10-15 15:44:44.989CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Participation and language learning in bilingual classrooms in Chaco (Argentina) Participación y aprendizaje de lenguas en las aulas bilingües del Chaco (Argentina) |
title |
Participation and language learning in bilingual classrooms in Chaco (Argentina) |
spellingShingle |
Participation and language learning in bilingual classrooms in Chaco (Argentina) Unamuno, Virginia Chaco (Argentina) Intercultural Bilingual Education Learning Participation Plurilingualism |
title_short |
Participation and language learning in bilingual classrooms in Chaco (Argentina) |
title_full |
Participation and language learning in bilingual classrooms in Chaco (Argentina) |
title_fullStr |
Participation and language learning in bilingual classrooms in Chaco (Argentina) |
title_full_unstemmed |
Participation and language learning in bilingual classrooms in Chaco (Argentina) |
title_sort |
Participation and language learning in bilingual classrooms in Chaco (Argentina) |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Unamuno, Virginia Nussbaum, Luci |
author |
Unamuno, Virginia |
author_facet |
Unamuno, Virginia Nussbaum, Luci |
author_role |
author |
author2 |
Nussbaum, Luci |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Chaco (Argentina) Intercultural Bilingual Education Learning Participation Plurilingualism |
topic |
Chaco (Argentina) Intercultural Bilingual Education Learning Participation Plurilingualism |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/6.2 https://purl.org/becyt/ford/6 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This paper analyses the possibilities for participation and bilingual learning of Wichi children in Chaco (Argentina) in the contexts in which they are currently educated. From a theoretical and methodological approach that links language learning and participation in social and historically located events, two learning environments are discussed: (i) with two teachers (a teacher fluent only in Spanish and a bilingual assistant); and (ii) a bilingual teacher. The data analysis reveals that in type (i) environments the common participation formats, as well as the method in which the semiotic resources at stake are managed, limit the possibilities of bilingual learning in Wichi pupils. However, the more open and flexible interaction formats in type (ii) environments, as well as the activation of bilingual speaking modes, promote spontaneous and guided participation by pupils, therefore offering a greater potential for bilingual learning. Both cases reflect the place that languages and speakers hold in classrooms. En este trabajo se da cuenta de las posibilidades de participación y aprendizaje bilingüe de niños y niñas wichíes (Chaco, Argentina) en los contextos donde actualmente son escolarizados. Desde una aproximación teórico-metodológica que vincula aprendizajes lingüísticos y participación en eventos social e históricamente situados, se analizan diferentes entornos de aprendizaje: (i) con dos educadores (un docente competente sólo en español y un auxiliar bilingüe) y (ii) con un docente bilingüe. El análisis de los datos revela que, en los entornos de tipo (i), los formatos de interacción prominentes así como el modo en que se gestionan los diversos recursos semióticos en juego limitan las posibilidades de aprendizajes bilingües del alumnado wichí. En cambio, en los entornos de tipo (ii), los formatos de interacción más abiertos y flexibles, así como activación de modos de habla bilingüe favorecen la participación guiada y espontánea del alumnado, y, como consecuencia, presentan una mayor potencialidad para los aprendizajes bilingües. En ambos casos, la participación y los aprendizajes se ven condicionados por el lugar que las diferentes lenguas y los diferentes hablantes ocupan en las aulas. Fil: Unamuno, Virginia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina Fil: Nussbaum, Luci. Universitat Autònoma de Barcelona; España |
description |
This paper analyses the possibilities for participation and bilingual learning of Wichi children in Chaco (Argentina) in the contexts in which they are currently educated. From a theoretical and methodological approach that links language learning and participation in social and historically located events, two learning environments are discussed: (i) with two teachers (a teacher fluent only in Spanish and a bilingual assistant); and (ii) a bilingual teacher. The data analysis reveals that in type (i) environments the common participation formats, as well as the method in which the semiotic resources at stake are managed, limit the possibilities of bilingual learning in Wichi pupils. However, the more open and flexible interaction formats in type (ii) environments, as well as the activation of bilingual speaking modes, promote spontaneous and guided participation by pupils, therefore offering a greater potential for bilingual learning. Both cases reflect the place that languages and speakers hold in classrooms. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/53303 Unamuno, Virginia; Nussbaum, Luci; Participation and language learning in bilingual classrooms in Chaco (Argentina); Fundación Infancia y Aprendizaje; Infancia y Aprendizaje; 40; 1; 1-2017; 120-157 0210-3702 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/53303 |
identifier_str_mv |
Unamuno, Virginia; Nussbaum, Luci; Participation and language learning in bilingual classrooms in Chaco (Argentina); Fundación Infancia y Aprendizaje; Infancia y Aprendizaje; 40; 1; 1-2017; 120-157 0210-3702 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1080/02103702.2016.1263452 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02103702.2016.1263452 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundación Infancia y Aprendizaje |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundación Infancia y Aprendizaje |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1846083549379166208 |
score |
13.22299 |