Early symbolic comprehension of a digital image as a source of information and as a mean of communication

Autores
Jauck, Daniela Eva; Peralta, Olga Alicia
Año de publicación
2016
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Graphs, photographs, digital images, are very much present in children´s lives from very early, accomplishing a variety of functions. In this research we explore the symbolic comprehension of a digital image provided by a Tablet as a mean of communication and as a source of information by 24-month-old children. We used two tasks. In the first, children had to indicate in the image the localization where they have observed the experimenter hid the toy in a small room. In the second, children had to search for an object in the room guided by the image in which the experimenter indicated the location where the object was hidden. We found that children utilized the image as a source of information to guide their search, but not as a mean of communication to inform the localization to someone else. However, after a brief experience in the utilization of the image as a source of information, children successfully used it as a mean of communication. The results show that for young children using the image of the Tablet as a source of information not only is simpler but also has facilitating effects in its use as a mean of communication.
Gráficos, fotografías, imágenes digitales, están muy presentes en la vida de los niños desde muy temprano cumpliendo una diversidad de funciones. En esta investigación exploramos la comprensión simbólica de una imagen digital provista por una Tablet como medio de comunicación y como fuente de información por parte de niños de 24 meses. Utilizamos dos tareas, en la primera los niños debían indicar en la imagen el lugar donde habían visto al experimentador esconder un objeto en una habitación pequeña. En la segunda, los niños debían buscar un objeto en la habitación guiados por una imagen en la que se les señalaba el escondite. Encontramos que los niños utilizaron la imagen como fuente de información para guiar la búsqueda, pero no como medio de comunicación para indicar a otro el escondite. Sin embargo, tras una experiencia breve en la utilización de la imagen como fuente de información, lograron utilizarla como medio de comunicación. Los resultados muestran que para los niños pequeños el empleo de la imagen de una Tablet como fuente de información no solo es más sencillo, sino que tiene efectos facilitadores en su empleo como medio de comunicación.
Fil: Jauck, Daniela Eva. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones En Ciencias de la Educación; Argentina
Fil: Peralta, Olga Alicia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones En Ciencias de la Educación; Argentina
Materia
EARLY SYMBOLIC DEVELOPMENT
IMAGES
TABLET
MEANS OF COMMUNICATION
SOURCES OF INFORMATION
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/10736

id CONICETDig_61ef743ab2be885693e5b31ff9da466f
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/10736
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Early symbolic comprehension of a digital image as a source of information and as a mean of communicationLa comprensión simbólica temprana de una imagen digital como medio de comunicación y fuente de informaciónJauck, Daniela EvaPeralta, Olga AliciaEARLY SYMBOLIC DEVELOPMENTIMAGESTABLETMEANS OF COMMUNICATIONSOURCES OF INFORMATIONhttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5Graphs, photographs, digital images, are very much present in children´s lives from very early, accomplishing a variety of functions. In this research we explore the symbolic comprehension of a digital image provided by a Tablet as a mean of communication and as a source of information by 24-month-old children. We used two tasks. In the first, children had to indicate in the image the localization where they have observed the experimenter hid the toy in a small room. In the second, children had to search for an object in the room guided by the image in which the experimenter indicated the location where the object was hidden. We found that children utilized the image as a source of information to guide their search, but not as a mean of communication to inform the localization to someone else. However, after a brief experience in the utilization of the image as a source of information, children successfully used it as a mean of communication. The results show that for young children using the image of the Tablet as a source of information not only is simpler but also has facilitating effects in its use as a mean of communication.Gráficos, fotografías, imágenes digitales, están muy presentes en la vida de los niños desde muy temprano cumpliendo una diversidad de funciones. En esta investigación exploramos la comprensión simbólica de una imagen digital provista por una Tablet como medio de comunicación y como fuente de información por parte de niños de 24 meses. Utilizamos dos tareas, en la primera los niños debían indicar en la imagen el lugar donde habían visto al experimentador esconder un objeto en una habitación pequeña. En la segunda, los niños debían buscar un objeto en la habitación guiados por una imagen en la que se les señalaba el escondite. Encontramos que los niños utilizaron la imagen como fuente de información para guiar la búsqueda, pero no como medio de comunicación para indicar a otro el escondite. Sin embargo, tras una experiencia breve en la utilización de la imagen como fuente de información, lograron utilizarla como medio de comunicación. Los resultados muestran que para los niños pequeños el empleo de la imagen de una Tablet como fuente de información no solo es más sencillo, sino que tiene efectos facilitadores en su empleo como medio de comunicación.Fil: Jauck, Daniela Eva. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones En Ciencias de la Educación; ArgentinaFil: Peralta, Olga Alicia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones En Ciencias de la Educación; ArgentinaUniversidad de Murcia, España2016-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/10736Jauck, Daniela Eva; Peralta, Olga Alicia; Early symbolic comprehension of a digital image as a source of information and as a mean of communication; Universidad de Murcia, España; ANALES DE PSICOLOGíA; 32; 3; 10-20160212-97281695-2294enginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://revistas.um.es/analesps/article/view/217751/189581info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.6018/analesps.32.3.217751info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://ref.scielo.org/kp3tgbinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-10-22T11:24:15Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/10736instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-10-22 11:24:15.234CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Early symbolic comprehension of a digital image as a source of information and as a mean of communication
La comprensión simbólica temprana de una imagen digital como medio de comunicación y fuente de información
title Early symbolic comprehension of a digital image as a source of information and as a mean of communication
spellingShingle Early symbolic comprehension of a digital image as a source of information and as a mean of communication
Jauck, Daniela Eva
EARLY SYMBOLIC DEVELOPMENT
IMAGES
TABLET
MEANS OF COMMUNICATION
SOURCES OF INFORMATION
title_short Early symbolic comprehension of a digital image as a source of information and as a mean of communication
title_full Early symbolic comprehension of a digital image as a source of information and as a mean of communication
title_fullStr Early symbolic comprehension of a digital image as a source of information and as a mean of communication
title_full_unstemmed Early symbolic comprehension of a digital image as a source of information and as a mean of communication
title_sort Early symbolic comprehension of a digital image as a source of information and as a mean of communication
dc.creator.none.fl_str_mv Jauck, Daniela Eva
Peralta, Olga Alicia
author Jauck, Daniela Eva
author_facet Jauck, Daniela Eva
Peralta, Olga Alicia
author_role author
author2 Peralta, Olga Alicia
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv EARLY SYMBOLIC DEVELOPMENT
IMAGES
TABLET
MEANS OF COMMUNICATION
SOURCES OF INFORMATION
topic EARLY SYMBOLIC DEVELOPMENT
IMAGES
TABLET
MEANS OF COMMUNICATION
SOURCES OF INFORMATION
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.1
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv Graphs, photographs, digital images, are very much present in children´s lives from very early, accomplishing a variety of functions. In this research we explore the symbolic comprehension of a digital image provided by a Tablet as a mean of communication and as a source of information by 24-month-old children. We used two tasks. In the first, children had to indicate in the image the localization where they have observed the experimenter hid the toy in a small room. In the second, children had to search for an object in the room guided by the image in which the experimenter indicated the location where the object was hidden. We found that children utilized the image as a source of information to guide their search, but not as a mean of communication to inform the localization to someone else. However, after a brief experience in the utilization of the image as a source of information, children successfully used it as a mean of communication. The results show that for young children using the image of the Tablet as a source of information not only is simpler but also has facilitating effects in its use as a mean of communication.
Gráficos, fotografías, imágenes digitales, están muy presentes en la vida de los niños desde muy temprano cumpliendo una diversidad de funciones. En esta investigación exploramos la comprensión simbólica de una imagen digital provista por una Tablet como medio de comunicación y como fuente de información por parte de niños de 24 meses. Utilizamos dos tareas, en la primera los niños debían indicar en la imagen el lugar donde habían visto al experimentador esconder un objeto en una habitación pequeña. En la segunda, los niños debían buscar un objeto en la habitación guiados por una imagen en la que se les señalaba el escondite. Encontramos que los niños utilizaron la imagen como fuente de información para guiar la búsqueda, pero no como medio de comunicación para indicar a otro el escondite. Sin embargo, tras una experiencia breve en la utilización de la imagen como fuente de información, lograron utilizarla como medio de comunicación. Los resultados muestran que para los niños pequeños el empleo de la imagen de una Tablet como fuente de información no solo es más sencillo, sino que tiene efectos facilitadores en su empleo como medio de comunicación.
Fil: Jauck, Daniela Eva. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones En Ciencias de la Educación; Argentina
Fil: Peralta, Olga Alicia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones En Ciencias de la Educación; Argentina
description Graphs, photographs, digital images, are very much present in children´s lives from very early, accomplishing a variety of functions. In this research we explore the symbolic comprehension of a digital image provided by a Tablet as a mean of communication and as a source of information by 24-month-old children. We used two tasks. In the first, children had to indicate in the image the localization where they have observed the experimenter hid the toy in a small room. In the second, children had to search for an object in the room guided by the image in which the experimenter indicated the location where the object was hidden. We found that children utilized the image as a source of information to guide their search, but not as a mean of communication to inform the localization to someone else. However, after a brief experience in the utilization of the image as a source of information, children successfully used it as a mean of communication. The results show that for young children using the image of the Tablet as a source of information not only is simpler but also has facilitating effects in its use as a mean of communication.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/10736
Jauck, Daniela Eva; Peralta, Olga Alicia; Early symbolic comprehension of a digital image as a source of information and as a mean of communication; Universidad de Murcia, España; ANALES DE PSICOLOGíA; 32; 3; 10-2016
0212-9728
1695-2294
url http://hdl.handle.net/11336/10736
identifier_str_mv Jauck, Daniela Eva; Peralta, Olga Alicia; Early symbolic comprehension of a digital image as a source of information and as a mean of communication; Universidad de Murcia, España; ANALES DE PSICOLOGíA; 32; 3; 10-2016
0212-9728
1695-2294
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://revistas.um.es/analesps/article/view/217751/189581
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.6018/analesps.32.3.217751
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://ref.scielo.org/kp3tgb
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Murcia, España
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Murcia, España
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1846781779010125824
score 12.982451