Simulación de la comprensión de narraciones mediante la implementación del modelo "Landscape" y el rol de las inferencias emocionales

Autores
Barreyro, Juan Pablo; Injoque Ricle, Irene; Molinari Marotto, Carlos
Año de publicación
2014
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El propósito de este trabajo consistió en estudiar el rol de la generación de inferencias en la comprensión de textos narrativos; para ello se realizaron dos simulaciones con el Programa Landscape sobre un texto narrativo natural, una simulación con arreglo de inferencias emocionales y otra sin ellas, que se pusieron en relación con datos conductuales de sujetos, obtenidos del reconocimiento de las oraciones del texto y de su valoración o relevancia para la historial. Con este propósito, participaron 30 adultos universitarios. Leyeron la narración y posteriormente respondieron a un protocolo de reconocimiento y valoraciones de proposiciones del texto. A continuación se llevó a cabo un análisis de correlaciones y luego un análisis de regresión lineal empleando los valores de proposiciones predichas a partir de dos simulaciones, una simulación causal-referencial (sin emociones) y otra con implementación de inferencias emocionales, como variables predictoras, y los valores obtenidos de reconocimiento y valoración y/o relevancia para la historia, como variables dependientes. El análisis de correlación mostró que ambas simulaciones se asociaron con los valores de reconocimiento y valoración, aunque en mayor medida, la simulación con implementación de inferencias emocionales; pero el análisis de regresión detectó que únicamente la simulación con implementación de inferencias emocionales explicó los datos obtenidos de reconocimiento y valoración. Estos hallazgos sugieren que las inferencias emocionales juegan un rol de importancia en la comprensión de textos narrativos, ya que permiten que el lector focalice su atención hacia determinados puntos de la historia, que serán los nucleares o más importantes.
Text comprehension requires the construction of a coherent mental representation, integrating text information with previous knowledge. Several studies have suggested that the emotional states of characters need not be stated explicitly: readers can infer them as a consequence of the narrative situation, characters' goals, actions, and relations to other characters. This study investigated emotional inferences generation during reading using the simulation of a narrative text, carried out with the Landscape Program and assessing text sentence recognition and the relevance of the sentence to the story. This program is a connectionist model that represents comprehension as a changing landscape of activations of propositions along several reading cycles. This model proposes that, as the reader procedes through a text, propositions fluctuate in activation. That is, with each reading cycle, new propositions are activated, and activation values of current propositions change. In addition, the coactivation of propositions leads to the establishment of connections between them. Through these fluctuating activations, a memory representation of the text gradually and dynamically emerges. The peaks and valleys of this landscape represent the relative contribution of each proposition at any given point in the story, and are the base for the construction of a mental representation of the story. The aim of this work is to determine if comprehension of a narrative with emotional inferences is a better predictor of textual proposition recognition and its relevance to the story than comprehension of a narrative without emotional inference, using a program that simulates the comprehension process. In order to simulate the generation of emotional inferences, we used the Landscape Computational Model. For this purpose 30 participants, undergraduates (9 males -30%- and 21 women, with a mean age of 20.67 years, SD = 2.85), read a story and subsequently completed a proposition recognition and proposition relevance for the story protocol. Pearson correlation analysis and linear regression analysis were conducted. Two linear regression models were tested, both including propositional values of simulation with emotional inference and without emotional inferences as independent variables, one including proposition recognition as dependent variable, and the other including proposition relevance for the story as dependent variable. The Pearson correlation coefficients showed that the simulation of the story with emotional interference and the simulation of the story without emotional interference are related to proposition recognition and story relevance, although the relation between this values and the simulation based on emotional inference had better coefficients (r = .35, p < .01, and r = .38, p < .01 respectively) than the causal-referential simulation (r = .27, p < .05, and r = .28, p < .05 respectively). The linear regression analysis detected that only the simulation with emotional inference explained the variance of recognition data ( = .45, p < .01) and the variance of the relevance to the story values ( = .53, p < .01). These findings suggest that emotional inferences play an important role in the understanding of narratives texts; because they focus the reader's attention to certain important points of the story. That is, the realization of emotional inferences seems to intensify the attention that the reader devotes to the entire cycle (which includes the proposition that prompts the inference, and also those that are causally connected to it), facilitating its later recognition and relevance to the story. This intensified processing can be related to the role that characters' emotional reactions play in a narrative.
Fil: Barreyro, Juan Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina
Fil: Injoque Ricle, Irene. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Medicina. Departamento de Salud Mental. Centro de Neuropsiquiatria y Neurología Cognitiva; Argentina
Fil: Molinari Marotto, Carlos. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina
Materia
SIMULACIÓN
MODELO LANDSCAPE
COMPRENSIÓN DE NARRACIONES
INFERENCIAS EMOCIONALES
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/109364

id CONICETDig_49912f92360d2026b33d1adf4c8d3647
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/109364
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Simulación de la comprensión de narraciones mediante la implementación del modelo "Landscape" y el rol de las inferencias emocionalesComprehension of narratives simulation through the Landscape model and the role of emotional inferenceBarreyro, Juan PabloInjoque Ricle, IreneMolinari Marotto, CarlosSIMULACIÓNMODELO LANDSCAPECOMPRENSIÓN DE NARRACIONESINFERENCIAS EMOCIONALEShttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5El propósito de este trabajo consistió en estudiar el rol de la generación de inferencias en la comprensión de textos narrativos; para ello se realizaron dos simulaciones con el Programa Landscape sobre un texto narrativo natural, una simulación con arreglo de inferencias emocionales y otra sin ellas, que se pusieron en relación con datos conductuales de sujetos, obtenidos del reconocimiento de las oraciones del texto y de su valoración o relevancia para la historial. Con este propósito, participaron 30 adultos universitarios. Leyeron la narración y posteriormente respondieron a un protocolo de reconocimiento y valoraciones de proposiciones del texto. A continuación se llevó a cabo un análisis de correlaciones y luego un análisis de regresión lineal empleando los valores de proposiciones predichas a partir de dos simulaciones, una simulación causal-referencial (sin emociones) y otra con implementación de inferencias emocionales, como variables predictoras, y los valores obtenidos de reconocimiento y valoración y/o relevancia para la historia, como variables dependientes. El análisis de correlación mostró que ambas simulaciones se asociaron con los valores de reconocimiento y valoración, aunque en mayor medida, la simulación con implementación de inferencias emocionales; pero el análisis de regresión detectó que únicamente la simulación con implementación de inferencias emocionales explicó los datos obtenidos de reconocimiento y valoración. Estos hallazgos sugieren que las inferencias emocionales juegan un rol de importancia en la comprensión de textos narrativos, ya que permiten que el lector focalice su atención hacia determinados puntos de la historia, que serán los nucleares o más importantes.Text comprehension requires the construction of a coherent mental representation, integrating text information with previous knowledge. Several studies have suggested that the emotional states of characters need not be stated explicitly: readers can infer them as a consequence of the narrative situation, characters' goals, actions, and relations to other characters. This study investigated emotional inferences generation during reading using the simulation of a narrative text, carried out with the Landscape Program and assessing text sentence recognition and the relevance of the sentence to the story. This program is a connectionist model that represents comprehension as a changing landscape of activations of propositions along several reading cycles. This model proposes that, as the reader procedes through a text, propositions fluctuate in activation. That is, with each reading cycle, new propositions are activated, and activation values of current propositions change. In addition, the coactivation of propositions leads to the establishment of connections between them. Through these fluctuating activations, a memory representation of the text gradually and dynamically emerges. The peaks and valleys of this landscape represent the relative contribution of each proposition at any given point in the story, and are the base for the construction of a mental representation of the story. The aim of this work is to determine if comprehension of a narrative with emotional inferences is a better predictor of textual proposition recognition and its relevance to the story than comprehension of a narrative without emotional inference, using a program that simulates the comprehension process. In order to simulate the generation of emotional inferences, we used the Landscape Computational Model. For this purpose 30 participants, undergraduates (9 males -30%- and 21 women, with a mean age of 20.67 years, SD = 2.85), read a story and subsequently completed a proposition recognition and proposition relevance for the story protocol. Pearson correlation analysis and linear regression analysis were conducted. Two linear regression models were tested, both including propositional values of simulation with emotional inference and without emotional inferences as independent variables, one including proposition recognition as dependent variable, and the other including proposition relevance for the story as dependent variable. The Pearson correlation coefficients showed that the simulation of the story with emotional interference and the simulation of the story without emotional interference are related to proposition recognition and story relevance, although the relation between this values and the simulation based on emotional inference had better coefficients (r = .35, p < .01, and r = .38, p < .01 respectively) than the causal-referential simulation (r = .27, p < .05, and r = .28, p < .05 respectively). The linear regression analysis detected that only the simulation with emotional inference explained the variance of recognition data ( = .45, p < .01) and the variance of the relevance to the story values ( = .53, p < .01). These findings suggest that emotional inferences play an important role in the understanding of narratives texts; because they focus the reader's attention to certain important points of the story. That is, the realization of emotional inferences seems to intensify the attention that the reader devotes to the entire cycle (which includes the proposition that prompts the inference, and also those that are causally connected to it), facilitating its later recognition and relevance to the story. This intensified processing can be related to the role that characters' emotional reactions play in a narrative.Fil: Barreyro, Juan Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; ArgentinaFil: Injoque Ricle, Irene. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Medicina. Departamento de Salud Mental. Centro de Neuropsiquiatria y Neurología Cognitiva; ArgentinaFil: Molinari Marotto, Carlos. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; ArgentinaCentro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines2014-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/109364Barreyro, Juan Pablo; Injoque Ricle, Irene; Molinari Marotto, Carlos; Simulación de la comprensión de narraciones mediante la implementación del modelo "Landscape" y el rol de las inferencias emocionales; Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Interdisciplinaria; 31; 1; 12-2014; 93-1060325-8203CONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5960883info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T10:45:13Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/109364instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 10:45:13.345CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Simulación de la comprensión de narraciones mediante la implementación del modelo "Landscape" y el rol de las inferencias emocionales
Comprehension of narratives simulation through the Landscape model and the role of emotional inference
title Simulación de la comprensión de narraciones mediante la implementación del modelo "Landscape" y el rol de las inferencias emocionales
spellingShingle Simulación de la comprensión de narraciones mediante la implementación del modelo "Landscape" y el rol de las inferencias emocionales
Barreyro, Juan Pablo
SIMULACIÓN
MODELO LANDSCAPE
COMPRENSIÓN DE NARRACIONES
INFERENCIAS EMOCIONALES
title_short Simulación de la comprensión de narraciones mediante la implementación del modelo "Landscape" y el rol de las inferencias emocionales
title_full Simulación de la comprensión de narraciones mediante la implementación del modelo "Landscape" y el rol de las inferencias emocionales
title_fullStr Simulación de la comprensión de narraciones mediante la implementación del modelo "Landscape" y el rol de las inferencias emocionales
title_full_unstemmed Simulación de la comprensión de narraciones mediante la implementación del modelo "Landscape" y el rol de las inferencias emocionales
title_sort Simulación de la comprensión de narraciones mediante la implementación del modelo "Landscape" y el rol de las inferencias emocionales
dc.creator.none.fl_str_mv Barreyro, Juan Pablo
Injoque Ricle, Irene
Molinari Marotto, Carlos
author Barreyro, Juan Pablo
author_facet Barreyro, Juan Pablo
Injoque Ricle, Irene
Molinari Marotto, Carlos
author_role author
author2 Injoque Ricle, Irene
Molinari Marotto, Carlos
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv SIMULACIÓN
MODELO LANDSCAPE
COMPRENSIÓN DE NARRACIONES
INFERENCIAS EMOCIONALES
topic SIMULACIÓN
MODELO LANDSCAPE
COMPRENSIÓN DE NARRACIONES
INFERENCIAS EMOCIONALES
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.1
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv El propósito de este trabajo consistió en estudiar el rol de la generación de inferencias en la comprensión de textos narrativos; para ello se realizaron dos simulaciones con el Programa Landscape sobre un texto narrativo natural, una simulación con arreglo de inferencias emocionales y otra sin ellas, que se pusieron en relación con datos conductuales de sujetos, obtenidos del reconocimiento de las oraciones del texto y de su valoración o relevancia para la historial. Con este propósito, participaron 30 adultos universitarios. Leyeron la narración y posteriormente respondieron a un protocolo de reconocimiento y valoraciones de proposiciones del texto. A continuación se llevó a cabo un análisis de correlaciones y luego un análisis de regresión lineal empleando los valores de proposiciones predichas a partir de dos simulaciones, una simulación causal-referencial (sin emociones) y otra con implementación de inferencias emocionales, como variables predictoras, y los valores obtenidos de reconocimiento y valoración y/o relevancia para la historia, como variables dependientes. El análisis de correlación mostró que ambas simulaciones se asociaron con los valores de reconocimiento y valoración, aunque en mayor medida, la simulación con implementación de inferencias emocionales; pero el análisis de regresión detectó que únicamente la simulación con implementación de inferencias emocionales explicó los datos obtenidos de reconocimiento y valoración. Estos hallazgos sugieren que las inferencias emocionales juegan un rol de importancia en la comprensión de textos narrativos, ya que permiten que el lector focalice su atención hacia determinados puntos de la historia, que serán los nucleares o más importantes.
Text comprehension requires the construction of a coherent mental representation, integrating text information with previous knowledge. Several studies have suggested that the emotional states of characters need not be stated explicitly: readers can infer them as a consequence of the narrative situation, characters' goals, actions, and relations to other characters. This study investigated emotional inferences generation during reading using the simulation of a narrative text, carried out with the Landscape Program and assessing text sentence recognition and the relevance of the sentence to the story. This program is a connectionist model that represents comprehension as a changing landscape of activations of propositions along several reading cycles. This model proposes that, as the reader procedes through a text, propositions fluctuate in activation. That is, with each reading cycle, new propositions are activated, and activation values of current propositions change. In addition, the coactivation of propositions leads to the establishment of connections between them. Through these fluctuating activations, a memory representation of the text gradually and dynamically emerges. The peaks and valleys of this landscape represent the relative contribution of each proposition at any given point in the story, and are the base for the construction of a mental representation of the story. The aim of this work is to determine if comprehension of a narrative with emotional inferences is a better predictor of textual proposition recognition and its relevance to the story than comprehension of a narrative without emotional inference, using a program that simulates the comprehension process. In order to simulate the generation of emotional inferences, we used the Landscape Computational Model. For this purpose 30 participants, undergraduates (9 males -30%- and 21 women, with a mean age of 20.67 years, SD = 2.85), read a story and subsequently completed a proposition recognition and proposition relevance for the story protocol. Pearson correlation analysis and linear regression analysis were conducted. Two linear regression models were tested, both including propositional values of simulation with emotional inference and without emotional inferences as independent variables, one including proposition recognition as dependent variable, and the other including proposition relevance for the story as dependent variable. The Pearson correlation coefficients showed that the simulation of the story with emotional interference and the simulation of the story without emotional interference are related to proposition recognition and story relevance, although the relation between this values and the simulation based on emotional inference had better coefficients (r = .35, p < .01, and r = .38, p < .01 respectively) than the causal-referential simulation (r = .27, p < .05, and r = .28, p < .05 respectively). The linear regression analysis detected that only the simulation with emotional inference explained the variance of recognition data ( = .45, p < .01) and the variance of the relevance to the story values ( = .53, p < .01). These findings suggest that emotional inferences play an important role in the understanding of narratives texts; because they focus the reader's attention to certain important points of the story. That is, the realization of emotional inferences seems to intensify the attention that the reader devotes to the entire cycle (which includes the proposition that prompts the inference, and also those that are causally connected to it), facilitating its later recognition and relevance to the story. This intensified processing can be related to the role that characters' emotional reactions play in a narrative.
Fil: Barreyro, Juan Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina
Fil: Injoque Ricle, Irene. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Medicina. Departamento de Salud Mental. Centro de Neuropsiquiatria y Neurología Cognitiva; Argentina
Fil: Molinari Marotto, Carlos. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina
description El propósito de este trabajo consistió en estudiar el rol de la generación de inferencias en la comprensión de textos narrativos; para ello se realizaron dos simulaciones con el Programa Landscape sobre un texto narrativo natural, una simulación con arreglo de inferencias emocionales y otra sin ellas, que se pusieron en relación con datos conductuales de sujetos, obtenidos del reconocimiento de las oraciones del texto y de su valoración o relevancia para la historial. Con este propósito, participaron 30 adultos universitarios. Leyeron la narración y posteriormente respondieron a un protocolo de reconocimiento y valoraciones de proposiciones del texto. A continuación se llevó a cabo un análisis de correlaciones y luego un análisis de regresión lineal empleando los valores de proposiciones predichas a partir de dos simulaciones, una simulación causal-referencial (sin emociones) y otra con implementación de inferencias emocionales, como variables predictoras, y los valores obtenidos de reconocimiento y valoración y/o relevancia para la historia, como variables dependientes. El análisis de correlación mostró que ambas simulaciones se asociaron con los valores de reconocimiento y valoración, aunque en mayor medida, la simulación con implementación de inferencias emocionales; pero el análisis de regresión detectó que únicamente la simulación con implementación de inferencias emocionales explicó los datos obtenidos de reconocimiento y valoración. Estos hallazgos sugieren que las inferencias emocionales juegan un rol de importancia en la comprensión de textos narrativos, ya que permiten que el lector focalice su atención hacia determinados puntos de la historia, que serán los nucleares o más importantes.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/109364
Barreyro, Juan Pablo; Injoque Ricle, Irene; Molinari Marotto, Carlos; Simulación de la comprensión de narraciones mediante la implementación del modelo "Landscape" y el rol de las inferencias emocionales; Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Interdisciplinaria; 31; 1; 12-2014; 93-106
0325-8203
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/109364
identifier_str_mv Barreyro, Juan Pablo; Injoque Ricle, Irene; Molinari Marotto, Carlos; Simulación de la comprensión de narraciones mediante la implementación del modelo "Landscape" y el rol de las inferencias emocionales; Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Interdisciplinaria; 31; 1; 12-2014; 93-106
0325-8203
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5960883
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines
publisher.none.fl_str_mv Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1844614491403190272
score 13.069144