Cómo llegar a ser el que se es: Hacia una subjetividad poshumana

Autores
Vignale, Silvana Paola
Año de publicación
2011
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Nuestro trabajo pretende mostrar algunas voces que manifiestan la declinación de la noción de "yo" por la de "sí mismo" en la filosofía contemporánea. Contra toda idea surgida de las nociones de "individuo", "naturaleza humana" o "yo" reducido a la "conciencia", filósofos como Nietzsche, Foucault, Deleuze y Guattari (y los "entres" que constituyen) crean nuevos andamiajes conceptuales, en los que puede pensarse una subjetividad que difiere punto por punto de la noción metafísica y moderna. Se trata de una subjetividad "poshumana" -en cuanto ya no se inscribe y descree de los límites del humanismo-, una subjetividad que se constituye y autoconstituye; conceptualizada a partir de intensidades conceptuales como las de "pluralidad de fuerzas", "pliegue de la exterioridad", "devenir minoritario o imperceptible", "técnicas de sí", "sí mismo como obra de arte", siempre atravesada por la noción de poder. La escritura de esta subjetividad no deja de ser un rasgo menor, aquellos a quienes recurrimos en este trabajo están advertidos de que todo lenguaje es metafísico; por tanto, su escritura será aquella que en cada trazo les -y nos- recuerde la escisión entre las palabras y las cosas, la imposibilidad de nombrar "lo que es", en la medida en que no hay una verdad absoluta, aquella a la que la tradición nos había sometido. Será el momento de usar las palabras, otra vez, para inventar y crear nuevos conceptos.
Our work tries to show some “voices” that evidence the declination of the “I” notion for the one of the “self ” in the contemporaneous philosophy. Against any idea arising from the notions of the “Individual”, “human na-ture” or the “I” reduced to “conscience”, philosophers like Nietzsche, Fou-cault, Deleuze and Guattari (and the “in betweens” they constitute) crea-te new conceptual supports over which we can think of a subjectiveness that differs point by point from the metaphysical and modern notion. It has to do with a “post human” subjectiveness –since it does not enter and it does not believe in the limits of humanism, a subjectivity that constitu-tes and constitutes itself conceptualized from conceptual intensities like the “plurality of forces”, “exterior folding”, “becoming-minoritarian” or “beco-ming-imperceptible”, “technologies of the Self ”, “the self as a work of art”, always passed through by the notion of power. &e writing of this subjec-tivity is not of great importance and those to whom we have turned to for the writing of this work have been warned that language is metaphysical; hence, every word has to make them and us remember about the split out between words and things, the impossibility of naming “what it is” as long as there is no absolute truth but that to which tradition has submitted us. Maybe its time to use words again to invent and create new concepts.
Fil: Vignale, Silvana Paola. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza; Argentina
Materia
SÍ MISMO
PLIEGUE
SUBJETIVACIÓN
ESTÉTICA DE LA EXISTENCIA
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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Our work tries to show some “voices” that evidence the declination of the “I” notion for the one of the “self ” in the contemporaneous philosophy. Against any idea arising from the notions of the “Individual”, “human na-ture” or the “I” reduced to “conscience”, philosophers like Nietzsche, Fou-cault, Deleuze and Guattari (and the “in betweens” they constitute) crea-te new conceptual supports over which we can think of a subjectiveness that differs point by point from the metaphysical and modern notion. It has to do with a “post human” subjectiveness –since it does not enter and it does not believe in the limits of humanism, a subjectivity that constitu-tes and constitutes itself conceptualized from conceptual intensities like the “plurality of forces”, “exterior folding”, “becoming-minoritarian” or “beco-ming-imperceptible”, “technologies of the Self ”, “the self as a work of art”, always passed through by the notion of power. &e writing of this subjec-tivity is not of great importance and those to whom we have turned to for the writing of this work have been warned that language is metaphysical; hence, every word has to make them and us remember about the split out between words and things, the impossibility of naming “what it is” as long as there is no absolute truth but that to which tradition has submitted us. Maybe its time to use words again to invent and create new concepts.
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