The role of monitoring, prior knowledge, and working memory in university students’ expository text comprehension
- Autores
- Barreyro, Juan Pablo; Ortiz, Sofía Soledad; Formoso, Jesica
- Año de publicación
- 2025
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- The aim of this study is to analyze the impact of a monitoring strategy on the comprehension of expository texts, taking into account the influence of prior knowledge and working memory capacity in university students. Two experiments were conducted. The first investigated whether the use of the monitoring strategy enhanced comprehension of expository texts that required different levels of prior knowledge. The second experiment enquired into the role of working memory in conjunction with the monitoring strategy and varying levels of prior knowledge. The results revealed that the use of the monitoring strategy improved comprehension regardless of prior knowledge level. Furthermore, high working memory capacity is found to be associated with better comprehension, particularly in texts with low prior knowledge content. These findings highlight the importance of considering both the monitoring strategy and working memory capacity in the comprehension of expository texts, with implications for university contexts.
Este trabajo tiene como propósito examinar el efecto de una estrategia de monitoreo en la comprensión de textos expositivos, teniendo en cuenta la influencia del conocimiento previo y la capacidad de la memoria operativa en alumnos universitarios. Se realizaron dos experimentos, el primero de los cuales investigó si el uso de la estrategia de monitoreo mejora la comprensión de textos expositivos con diferente nivel de conocimiento previo y el segundo exploró el papel de la memoria operativa. Los resultados revelan que el uso de la estrategia de monitoreo mejora la comprensión independientemente del nivel de conocimiento previo. Además, se encontró que una gran capacidad de memoria operativa se asociaba con una mejor comprensión, especialmente en textos de escaso conocimiento previo. Estos resultados subrayan la importancia de considerar tanto la estrategia de monitoreo como la capacidad de la memoria operativa en la comprensión de textos expositivos, con implicaciones para el ámbito universitario.
Fil: Barreyro, Juan Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; Argentina
Fil: Ortiz, Sofía Soledad. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; Argentina
Fil: Formoso, Jesica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; Argentina - Materia
-
Comprehension monitoring
Expository text
Prior knowledge
Working memory
University students - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/265955
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_34afe650a608d3f70180fc60baebf0f0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/265955 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
The role of monitoring, prior knowledge, and working memory in university students’ expository text comprehensionEl rol del monitoreo, el conocimiento previo y la memoria operativa en la comprensión de textos expositivos en estudiantes universitariosBarreyro, Juan PabloOrtiz, Sofía SoledadFormoso, JesicaComprehension monitoringExpository textPrior knowledgeWorking memoryUniversity studentshttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5The aim of this study is to analyze the impact of a monitoring strategy on the comprehension of expository texts, taking into account the influence of prior knowledge and working memory capacity in university students. Two experiments were conducted. The first investigated whether the use of the monitoring strategy enhanced comprehension of expository texts that required different levels of prior knowledge. The second experiment enquired into the role of working memory in conjunction with the monitoring strategy and varying levels of prior knowledge. The results revealed that the use of the monitoring strategy improved comprehension regardless of prior knowledge level. Furthermore, high working memory capacity is found to be associated with better comprehension, particularly in texts with low prior knowledge content. These findings highlight the importance of considering both the monitoring strategy and working memory capacity in the comprehension of expository texts, with implications for university contexts.Este trabajo tiene como propósito examinar el efecto de una estrategia de monitoreo en la comprensión de textos expositivos, teniendo en cuenta la influencia del conocimiento previo y la capacidad de la memoria operativa en alumnos universitarios. Se realizaron dos experimentos, el primero de los cuales investigó si el uso de la estrategia de monitoreo mejora la comprensión de textos expositivos con diferente nivel de conocimiento previo y el segundo exploró el papel de la memoria operativa. Los resultados revelan que el uso de la estrategia de monitoreo mejora la comprensión independientemente del nivel de conocimiento previo. Además, se encontró que una gran capacidad de memoria operativa se asociaba con una mejor comprensión, especialmente en textos de escaso conocimiento previo. Estos resultados subrayan la importancia de considerar tanto la estrategia de monitoreo como la capacidad de la memoria operativa en la comprensión de textos expositivos, con implicaciones para el ámbito universitario.Fil: Barreyro, Juan Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; ArgentinaFil: Ortiz, Sofía Soledad. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; ArgentinaFil: Formoso, Jesica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; ArgentinaColegio Oficial de la Psicología de Madrid2025-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/265955Barreyro, Juan Pablo; Ortiz, Sofía Soledad; Formoso, Jesica; The role of monitoring, prior knowledge, and working memory in university students’ expository text comprehension; Colegio Oficial de la Psicología de Madrid; Psicología Educativa; 31; 1; 1-2025; 45-541135-755X2174-0526CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://journals.copmadrid.org/psed/art/psed2025a6info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.5093/psed2025a6info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T09:55:59Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/265955instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 09:55:59.916CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The role of monitoring, prior knowledge, and working memory in university students’ expository text comprehension El rol del monitoreo, el conocimiento previo y la memoria operativa en la comprensión de textos expositivos en estudiantes universitarios |
title |
The role of monitoring, prior knowledge, and working memory in university students’ expository text comprehension |
spellingShingle |
The role of monitoring, prior knowledge, and working memory in university students’ expository text comprehension Barreyro, Juan Pablo Comprehension monitoring Expository text Prior knowledge Working memory University students |
title_short |
The role of monitoring, prior knowledge, and working memory in university students’ expository text comprehension |
title_full |
The role of monitoring, prior knowledge, and working memory in university students’ expository text comprehension |
title_fullStr |
The role of monitoring, prior knowledge, and working memory in university students’ expository text comprehension |
title_full_unstemmed |
The role of monitoring, prior knowledge, and working memory in university students’ expository text comprehension |
title_sort |
The role of monitoring, prior knowledge, and working memory in university students’ expository text comprehension |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Barreyro, Juan Pablo Ortiz, Sofía Soledad Formoso, Jesica |
author |
Barreyro, Juan Pablo |
author_facet |
Barreyro, Juan Pablo Ortiz, Sofía Soledad Formoso, Jesica |
author_role |
author |
author2 |
Ortiz, Sofía Soledad Formoso, Jesica |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Comprehension monitoring Expository text Prior knowledge Working memory University students |
topic |
Comprehension monitoring Expository text Prior knowledge Working memory University students |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.1 https://purl.org/becyt/ford/5 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The aim of this study is to analyze the impact of a monitoring strategy on the comprehension of expository texts, taking into account the influence of prior knowledge and working memory capacity in university students. Two experiments were conducted. The first investigated whether the use of the monitoring strategy enhanced comprehension of expository texts that required different levels of prior knowledge. The second experiment enquired into the role of working memory in conjunction with the monitoring strategy and varying levels of prior knowledge. The results revealed that the use of the monitoring strategy improved comprehension regardless of prior knowledge level. Furthermore, high working memory capacity is found to be associated with better comprehension, particularly in texts with low prior knowledge content. These findings highlight the importance of considering both the monitoring strategy and working memory capacity in the comprehension of expository texts, with implications for university contexts. Este trabajo tiene como propósito examinar el efecto de una estrategia de monitoreo en la comprensión de textos expositivos, teniendo en cuenta la influencia del conocimiento previo y la capacidad de la memoria operativa en alumnos universitarios. Se realizaron dos experimentos, el primero de los cuales investigó si el uso de la estrategia de monitoreo mejora la comprensión de textos expositivos con diferente nivel de conocimiento previo y el segundo exploró el papel de la memoria operativa. Los resultados revelan que el uso de la estrategia de monitoreo mejora la comprensión independientemente del nivel de conocimiento previo. Además, se encontró que una gran capacidad de memoria operativa se asociaba con una mejor comprensión, especialmente en textos de escaso conocimiento previo. Estos resultados subrayan la importancia de considerar tanto la estrategia de monitoreo como la capacidad de la memoria operativa en la comprensión de textos expositivos, con implicaciones para el ámbito universitario. Fil: Barreyro, Juan Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; Argentina Fil: Ortiz, Sofía Soledad. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; Argentina Fil: Formoso, Jesica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; Argentina |
description |
The aim of this study is to analyze the impact of a monitoring strategy on the comprehension of expository texts, taking into account the influence of prior knowledge and working memory capacity in university students. Two experiments were conducted. The first investigated whether the use of the monitoring strategy enhanced comprehension of expository texts that required different levels of prior knowledge. The second experiment enquired into the role of working memory in conjunction with the monitoring strategy and varying levels of prior knowledge. The results revealed that the use of the monitoring strategy improved comprehension regardless of prior knowledge level. Furthermore, high working memory capacity is found to be associated with better comprehension, particularly in texts with low prior knowledge content. These findings highlight the importance of considering both the monitoring strategy and working memory capacity in the comprehension of expository texts, with implications for university contexts. |
publishDate |
2025 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2025-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/265955 Barreyro, Juan Pablo; Ortiz, Sofía Soledad; Formoso, Jesica; The role of monitoring, prior knowledge, and working memory in university students’ expository text comprehension; Colegio Oficial de la Psicología de Madrid; Psicología Educativa; 31; 1; 1-2025; 45-54 1135-755X 2174-0526 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/265955 |
identifier_str_mv |
Barreyro, Juan Pablo; Ortiz, Sofía Soledad; Formoso, Jesica; The role of monitoring, prior knowledge, and working memory in university students’ expository text comprehension; Colegio Oficial de la Psicología de Madrid; Psicología Educativa; 31; 1; 1-2025; 45-54 1135-755X 2174-0526 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://journals.copmadrid.org/psed/art/psed2025a6 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.5093/psed2025a6 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Colegio Oficial de la Psicología de Madrid |
publisher.none.fl_str_mv |
Colegio Oficial de la Psicología de Madrid |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1842269375786123264 |
score |
13.13397 |