La Belleza en Boecio: una fuente para la doctrina medieval de los trascendentales

Autores
Cresta, Norberto Gerald
Año de publicación
2019
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
La Edad Media, en su recepción y sistematización de conceptos de la tradición clásica, ha relacionado el bien con la causa final y lo bello con la causa formal. Ya Plotino y Agustín habían declarado que speciosus viene de species, forma. En el S. XIII, cuando la doctrina de los trascendentales propiamente dicha inicia su recorrido en busca de instancias de fundamentación, encuentra en la Summa fratris Alexandri una referencia clave de la forma al principio sustancial de vida, esto es, al concepto de forma aristotélica. La corriente de pensamiento franciscano, que en este contexto cobra inusitada fuerza en la obra iniciada por Alejandro de Hales y continuada por Buenaventura, provee al pensamiento medieval una nueva reflexión sobre la base de los conceptos trascendentales: son convertibles y difieren lógicamente, y por ende, la verdad es pensada como la disposición de la forma con relación al interior de los entes, mientras que la belleza señala la disposición del ente con relación al exterior. El presente trabajo intenta rastrear una fuente de la doctrina medieval acerca de la belleza trascendental en el análisis del concepto de forma en Boecio, específicamente en las formulaciones que presentan los textos De Trinitate y De Consolatione Philosophiae.
The Middle Ages, in its reception and systematization of concepts of the classical tradition, has linked the good with the final cause and what is beautiful with the formal cause. Plotinus and Augustine had already declared that speciosus comes from species, form. In the 13th century, when the doctrine of transcendentals concepts begins its journey in search of foundation, finds in the Summa fratris Alexandri a key in the reference of the form at the substantial principle of life, that is, the concept of Aristotelian form. Franciscan thought, which in this context asume an unusual strength in the work initiated by Alexander of Hales and continued by Buenaventura, provides the medieval thought a new reflection on the basis of the transcendentals concepts: they are convertible and differ logically, and therefore, the truth is thought of as the layout of the form relative to the interior of the entities, while the beauty points out the disposition of an entity in relation to the outside. This paper aims to trace the source of the medieval doctrine about the transcendental beauty in the analysis of the concept of form in Boethius, specifically the formulations presented in both texts De Trinitate and The Consolatione Philosophiae.
Fil: Cresta, Norberto Gerald. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires". Facultad de Filosofía y Letras; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
BOECIO
FORMA
CAUSA
BELLEZA
PENSAMIENTO MEDIEVAL
CONCEPTOS TRASCENDENTALES
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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The Middle Ages, in its reception and systematization of concepts of the classical tradition, has linked the good with the final cause and what is beautiful with the formal cause. Plotinus and Augustine had already declared that speciosus comes from species, form. In the 13th century, when the doctrine of transcendentals concepts begins its journey in search of foundation, finds in the Summa fratris Alexandri a key in the reference of the form at the substantial principle of life, that is, the concept of Aristotelian form. Franciscan thought, which in this context asume an unusual strength in the work initiated by Alexander of Hales and continued by Buenaventura, provides the medieval thought a new reflection on the basis of the transcendentals concepts: they are convertible and differ logically, and therefore, the truth is thought of as the layout of the form relative to the interior of the entities, while the beauty points out the disposition of an entity in relation to the outside. This paper aims to trace the source of the medieval doctrine about the transcendental beauty in the analysis of the concept of form in Boethius, specifically the formulations presented in both texts De Trinitate and The Consolatione Philosophiae.
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