Educational Value of Systematic Mapping Studies: A Replication Study

Autores
Barros-Justo, José L.; Martínez-Araujo, Nelson; Olivieri, David N.; González-García, Alejandro
Año de publicación
2019
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
The goal of this study is to validate the results of a prior study on the educational value of systematic mapping studies (SMS) and evaluate the possibility of generalizing those results to similar contexts. Since the inception of the Evidence Based Software Engineering (EBSE) paradigm in 2004, few studies have aimed at evaluating their impact in the academic field, and the educational values that SMS can offer to the students. In 2010, three renowned researchers presented an article on this subject at ICSE'10. The study made interesting contributions. We believe that, after 8 years, a replication of that study can be useful to assess the original findings and to guide future educational interventions. As a research method, we did a replication of the original multi-case holistic study. This replication confirms all but two of the results from the original work. The differences may be due to slight variations in the context. The experience of undertaking an SMS provided the students with both research skills and a broad understanding of a research area. We encourage other researchers to replicate this study, to gain further insights into the educational value of this method.
El objetivo de este estudio es el de validar los resultados de un estudio anterior sobre el valor educativo de los estudios sistemáticos de mapeo (SMS), y evaluar la posibilidad de generalizar aquellos resultados a contextos similares. Desde la aparición del paradigma de Ingeniería del Software Basada en Evidencias (EBSE) en 2004, pocos estudios se han dirigido a evaluar su impacto en el ámbito académico, y el valor educativo que los SMS pueden ofrecer a los estudiantes. En 2010 tres reconocidos investigadores presentaron un artículo sobre éste asunto en ICSE’10. El estudio hizo interesantes contribuciones. Creemos que, después de 8 años, una replicación de ese estudio puede ser útil para comprobar los hallazgos originales y, para guiar futuras intervenciones educativas. Como método de investigación, hicimos una replicación del estudio holístico multi-caso original. Esta replicación confirma todos los resultados, menos dos, del estudio original. Las diferencias pueden deberse a pequeñas variaciones en el contexto. La experiencia de realizar un SMS proporcionó a los estudiantes tanto destrezas para la investigación como un amplio conocimiento de su área de investigación. Animamos a otros investigadores a replicar este estudio, para conseguir mayor información sobre el valor educativo de éste método.
Facultad de Informática
Materia
Ciencias Informáticas
Educational value
Evidence based software engineering
Replication studies
Systematic mapping studies
Estudios sistemáticos de mapeo
Ingeniería de software basada en evidencias
Replicación de estudios
Valor educativo
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/87762

id SEDICI_fc847d064b7cd074ba3e2158706e3511
oai_identifier_str oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/87762
network_acronym_str SEDICI
repository_id_str 1329
network_name_str SEDICI (UNLP)
spelling Educational Value of Systematic Mapping Studies: A Replication StudyValor educativo de los estudios sistemáticos de mapeo: una replicación de un estudioBarros-Justo, José L.Martínez-Araujo, NelsonOlivieri, David N.González-García, AlejandroCiencias InformáticasEducational valueEvidence based software engineeringReplication studiesSystematic mapping studiesEstudios sistemáticos de mapeoIngeniería de software basada en evidenciasReplicación de estudiosValor educativoThe goal of this study is to validate the results of a prior study on the educational value of systematic mapping studies (SMS) and evaluate the possibility of generalizing those results to similar contexts. Since the inception of the Evidence Based Software Engineering (EBSE) paradigm in 2004, few studies have aimed at evaluating their impact in the academic field, and the educational values that SMS can offer to the students. In 2010, three renowned researchers presented an article on this subject at ICSE'10. The study made interesting contributions. We believe that, after 8 years, a replication of that study can be useful to assess the original findings and to guide future educational interventions. As a research method, we did a replication of the original multi-case holistic study. This replication confirms all but two of the results from the original work. The differences may be due to slight variations in the context. The experience of undertaking an SMS provided the students with both research skills and a broad understanding of a research area. We encourage other researchers to replicate this study, to gain further insights into the educational value of this method.El objetivo de este estudio es el de validar los resultados de un estudio anterior sobre el valor educativo de los estudios sistemáticos de mapeo (SMS), y evaluar la posibilidad de generalizar aquellos resultados a contextos similares. Desde la aparición del paradigma de Ingeniería del Software Basada en Evidencias (EBSE) en 2004, pocos estudios se han dirigido a evaluar su impacto en el ámbito académico, y el valor educativo que los SMS pueden ofrecer a los estudiantes. En 2010 tres reconocidos investigadores presentaron un artículo sobre éste asunto en ICSE’10. El estudio hizo interesantes contribuciones. Creemos que, después de 8 años, una replicación de ese estudio puede ser útil para comprobar los hallazgos originales y, para guiar futuras intervenciones educativas. Como método de investigación, hicimos una replicación del estudio holístico multi-caso original. Esta replicación confirma todos los resultados, menos dos, del estudio original. Las diferencias pueden deberse a pequeñas variaciones en el contexto. La experiencia de realizar un SMS proporcionó a los estudiantes tanto destrezas para la investigación como un amplio conocimiento de su área de investigación. Animamos a otros investigadores a replicar este estudio, para conseguir mayor información sobre el valor educativo de éste método.Facultad de Informática2019-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulohttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdf123-131http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/87762enginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/1666-6038info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.24215/16666038.19.e12info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)reponame:SEDICI (UNLP)instname:Universidad Nacional de La Platainstacron:UNLP2025-09-17T10:00:12Zoai:sedici.unlp.edu.ar:10915/87762Institucionalhttp://sedici.unlp.edu.ar/Universidad públicaNo correspondehttp://sedici.unlp.edu.ar/oai/snrdalira@sedici.unlp.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:13292025-09-17 10:00:13.035SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Platafalse
dc.title.none.fl_str_mv Educational Value of Systematic Mapping Studies: A Replication Study
Valor educativo de los estudios sistemáticos de mapeo: una replicación de un estudio
title Educational Value of Systematic Mapping Studies: A Replication Study
spellingShingle Educational Value of Systematic Mapping Studies: A Replication Study
Barros-Justo, José L.
Ciencias Informáticas
Educational value
Evidence based software engineering
Replication studies
Systematic mapping studies
Estudios sistemáticos de mapeo
Ingeniería de software basada en evidencias
Replicación de estudios
Valor educativo
title_short Educational Value of Systematic Mapping Studies: A Replication Study
title_full Educational Value of Systematic Mapping Studies: A Replication Study
title_fullStr Educational Value of Systematic Mapping Studies: A Replication Study
title_full_unstemmed Educational Value of Systematic Mapping Studies: A Replication Study
title_sort Educational Value of Systematic Mapping Studies: A Replication Study
dc.creator.none.fl_str_mv Barros-Justo, José L.
Martínez-Araujo, Nelson
Olivieri, David N.
González-García, Alejandro
author Barros-Justo, José L.
author_facet Barros-Justo, José L.
Martínez-Araujo, Nelson
Olivieri, David N.
González-García, Alejandro
author_role author
author2 Martínez-Araujo, Nelson
Olivieri, David N.
González-García, Alejandro
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Ciencias Informáticas
Educational value
Evidence based software engineering
Replication studies
Systematic mapping studies
Estudios sistemáticos de mapeo
Ingeniería de software basada en evidencias
Replicación de estudios
Valor educativo
topic Ciencias Informáticas
Educational value
Evidence based software engineering
Replication studies
Systematic mapping studies
Estudios sistemáticos de mapeo
Ingeniería de software basada en evidencias
Replicación de estudios
Valor educativo
dc.description.none.fl_txt_mv The goal of this study is to validate the results of a prior study on the educational value of systematic mapping studies (SMS) and evaluate the possibility of generalizing those results to similar contexts. Since the inception of the Evidence Based Software Engineering (EBSE) paradigm in 2004, few studies have aimed at evaluating their impact in the academic field, and the educational values that SMS can offer to the students. In 2010, three renowned researchers presented an article on this subject at ICSE'10. The study made interesting contributions. We believe that, after 8 years, a replication of that study can be useful to assess the original findings and to guide future educational interventions. As a research method, we did a replication of the original multi-case holistic study. This replication confirms all but two of the results from the original work. The differences may be due to slight variations in the context. The experience of undertaking an SMS provided the students with both research skills and a broad understanding of a research area. We encourage other researchers to replicate this study, to gain further insights into the educational value of this method.
El objetivo de este estudio es el de validar los resultados de un estudio anterior sobre el valor educativo de los estudios sistemáticos de mapeo (SMS), y evaluar la posibilidad de generalizar aquellos resultados a contextos similares. Desde la aparición del paradigma de Ingeniería del Software Basada en Evidencias (EBSE) en 2004, pocos estudios se han dirigido a evaluar su impacto en el ámbito académico, y el valor educativo que los SMS pueden ofrecer a los estudiantes. En 2010 tres reconocidos investigadores presentaron un artículo sobre éste asunto en ICSE’10. El estudio hizo interesantes contribuciones. Creemos que, después de 8 años, una replicación de ese estudio puede ser útil para comprobar los hallazgos originales y, para guiar futuras intervenciones educativas. Como método de investigación, hicimos una replicación del estudio holístico multi-caso original. Esta replicación confirma todos los resultados, menos dos, del estudio original. Las diferencias pueden deberse a pequeñas variaciones en el contexto. La experiencia de realizar un SMS proporcionó a los estudiantes tanto destrezas para la investigación como un amplio conocimiento de su área de investigación. Animamos a otros investigadores a replicar este estudio, para conseguir mayor información sobre el valor educativo de éste método.
Facultad de Informática
description The goal of this study is to validate the results of a prior study on the educational value of systematic mapping studies (SMS) and evaluate the possibility of generalizing those results to similar contexts. Since the inception of the Evidence Based Software Engineering (EBSE) paradigm in 2004, few studies have aimed at evaluating their impact in the academic field, and the educational values that SMS can offer to the students. In 2010, three renowned researchers presented an article on this subject at ICSE'10. The study made interesting contributions. We believe that, after 8 years, a replication of that study can be useful to assess the original findings and to guide future educational interventions. As a research method, we did a replication of the original multi-case holistic study. This replication confirms all but two of the results from the original work. The differences may be due to slight variations in the context. The experience of undertaking an SMS provided the students with both research skills and a broad understanding of a research area. We encourage other researchers to replicate this study, to gain further insights into the educational value of this method.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Articulo
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/87762
url http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/87762
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/1666-6038
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.24215/16666038.19.e12
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
123-131
dc.source.none.fl_str_mv reponame:SEDICI (UNLP)
instname:Universidad Nacional de La Plata
instacron:UNLP
reponame_str SEDICI (UNLP)
collection SEDICI (UNLP)
instname_str Universidad Nacional de La Plata
instacron_str UNLP
institution UNLP
repository.name.fl_str_mv SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Plata
repository.mail.fl_str_mv alira@sedici.unlp.edu.ar
_version_ 1843532491721277440
score 13.004268