Contaminación lumínica y su percepción en contextos rurales del centro-norte de Santa Fe, Argentina

Autores
Mudrik, Armando
Año de publicación
2024
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El presente trabajo aborda, desde la óptica de la etnoastronomía, el estudio de “costumbres” vinculadas al espacio celeste presentes entre productores agropecuarios descendientes de migrantes europeos o “colonos”, radicados en localidades y zonas rurales originadas como colonias agrícolas en el centro-norte de la provincia argentina de Santa Fe, desde la segunda mitad del siglo XIX hasta mediados de siglo XX. Particularmente aquí, y a través de trabajo de campo propio, se indaga de manera incipiente sobre las relaciones con el fenómeno de contaminación lumínica que atraviesan la percepción del espacio celeste desarrollada por estos productores agropecuarios. Estas relaciones articulan ­ fuertemente con lógicas y esquemas tradicionales de clasificación de lo celeste vinculados al plano de las tareas productivas de los actuales productores y de sus antecesores migrantes ­ radicados durante el citado proceso de colonización en la región. Estas maneras tradicionales de tender a organizar y estructurar su percepción, experiencia y representaciones del espacio celeste se caracterizan por un aspecto transversal: el del establecimiento de ciertas consonancias entre fenómenos celestes y terrestres. De hecho, desde esta perspectiva tradicional, el cielo se presenta como un espacio de señales que deben ser leídas para determinar ciertas fases de distintas actividades, procesos o fenómenos considerados relevantes en el ámbito terrestre. Y como da cuenta nuestro trabajo de campo, es en término de señas que son leídas determinados aspectos de rasgos de contaminación lumínica presentes en los cielos de la región aquí comprendida. Por lo tanto, el aporte etnoastronómico de esta comunicación permite dar cuenta de cómo se da una continuidad importante en los habitus que estructuran la base de percepciones, representaciones y prácticas vinculadas al espacio celeste en el marco de las actividades agropecuarias de nuestros interlocutores, aunque los fenómenos o rasgos celestes a estructurar hayan cambiado o sean otros. Asimismo, este trabajo evidencia de forma muy clara algo ya también señalado por otros autores: las tensiones y conflictos que surgen cuando se busca pensar mediante la noción de patrimonio de UNESCO el carácter dinámico y múltiple de las concepciones y prácticas sobre lo celeste, como también la pretendida universalidad de las valoraciones en torno al fenómeno de contaminación lumínica del cielo. En este sentido, el concepto de patrimonio de estos organismos internacionales tiende a privilegiar una conservación estática, sin cambios. Esto implicaría pensar en término de “pérdida” los cambios culturales y sociales dados por coyunturas históricas, como, por ejemplo, los vinculados a relaciones con nuevos rasgos del cielo surgidos a partir de la contaminación lumínica. Las formas tradicionales en que el grupo social aquí abordado percibe determinadas manifestaciones de contaminación lumínica, no son parte de un proceso de “aculturación”, son verdaderas creaciones culturales dadas en un contexto histórico en particular.
From the perspective of ethnoastronomy, this paper addresses the study of “customs” related to celestial realm present among farmers descendants of European immigrants or “settlers”, settled in towns and rural areas originated as agricultural colonies in the central-northern area of the Argentine province of Santa Fe, from the second half of the nineteenth century to the mid-twentieth century. Particularly here, and through our own fieldwork, we are incipiently investigating the relationships with the phenomenon of light pollution that cross the perception of the sky developed by these farmers. These relationships strongly articulate with traditional logics and schemes of classification of the sky linked to the productive tasks of current farmers and their immigrant ancestors who settled in the region during the aforementioned process of colonisation. These traditional ways of organising and structuring their perception, experience and representations of the celestial realm are characterised by a transversal aspect: the establishment of certain consonances between celestial and terrestrial phenomena. In fact, from this traditional perspective, the sky is presented as a space of signs that must be read to determine certain phases of different activities, processes or phenomena considered relevant in the terrestrial area. And as our fieldwork shows, it is in terms of signs that certain manifestations of light pollution present in the skies of the region covered here are read by these farmers. Therefore, the ethnoastronomical contribution of this paper shows how there is an important continuity in the habitus that structures the basis of perceptions, representations and practices linked to the sky within the framework of the agricultural activities of our interlocutors, even though the celestial phenomena or features to be structured have changed or are different. Likewise, this research clearly demonstrates something already pointed out by other authors: the tensions and conflicts that arise when we try to think through the notion of UNESCO’s heritage, the dynamic and multiple nature of conceptions and practices about the sky, as well as the pretended universality of the valuations surrounding the phenomenon of light pollution of the sky. In this sense, the concept of heritage of these international organisations tends to favour static, unchanging conservation. This would imply thinking in terms of “loss” of the cultural and social changes brought about by historical conjunctures, such as, for example, those linked to relations with new features of the sky that have arisen as a result of light pollution. The traditional ways in which the social group addressed here perceives certain manifestations of light pollution are not part of a process of “acculturation”, they are true cultural creations given in a particular historical context.
Sociedad Interamericana de Astronomía en la Cultura
Materia
Ciencias Astronómicas
productores agropecuarios
inmigrantes europeos
etnoastronomía
contaminación lumínica
patrimonio
farmers
european immigrants
ethnoastronomy
light pollution
heritage
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
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Particularmente aquí, y a través de trabajo de campo propio, se indaga de manera incipiente sobre las relaciones con el fenómeno de contaminación lumínica que atraviesan la percepción del espacio celeste desarrollada por estos productores agropecuarios. Estas relaciones articulan ­ fuertemente con lógicas y esquemas tradicionales de clasificación de lo celeste vinculados al plano de las tareas productivas de los actuales productores y de sus antecesores migrantes ­ radicados durante el citado proceso de colonización en la región. Estas maneras tradicionales de tender a organizar y estructurar su percepción, experiencia y representaciones del espacio celeste se caracterizan por un aspecto transversal: el del establecimiento de ciertas consonancias entre fenómenos celestes y terrestres. De hecho, desde esta perspectiva tradicional, el cielo se presenta como un espacio de señales que deben ser leídas para determinar ciertas fases de distintas actividades, procesos o fenómenos considerados relevantes en el ámbito terrestre. Y como da cuenta nuestro trabajo de campo, es en término de señas que son leídas determinados aspectos de rasgos de contaminación lumínica presentes en los cielos de la región aquí comprendida. Por lo tanto, el aporte etnoastronómico de esta comunicación permite dar cuenta de cómo se da una continuidad importante en los habitus que estructuran la base de percepciones, representaciones y prácticas vinculadas al espacio celeste en el marco de las actividades agropecuarias de nuestros interlocutores, aunque los fenómenos o rasgos celestes a estructurar hayan cambiado o sean otros. Asimismo, este trabajo evidencia de forma muy clara algo ya también señalado por otros autores: las tensiones y conflictos que surgen cuando se busca pensar mediante la noción de patrimonio de UNESCO el carácter dinámico y múltiple de las concepciones y prácticas sobre lo celeste, como también la pretendida universalidad de las valoraciones en torno al fenómeno de contaminación lumínica del cielo. En este sentido, el concepto de patrimonio de estos organismos internacionales tiende a privilegiar una conservación estática, sin cambios. Esto implicaría pensar en término de “pérdida” los cambios culturales y sociales dados por coyunturas históricas, como, por ejemplo, los vinculados a relaciones con nuevos rasgos del cielo surgidos a partir de la contaminación lumínica. Las formas tradicionales en que el grupo social aquí abordado percibe determinadas manifestaciones de contaminación lumínica, no son parte de un proceso de “aculturación”, son verdaderas creaciones culturales dadas en un contexto histórico en particular.From the perspective of ethnoastronomy, this paper addresses the study of “customs” related to celestial realm present among farmers descendants of European immigrants or “settlers”, settled in towns and rural areas originated as agricultural colonies in the central-northern area of the Argentine province of Santa Fe, from the second half of the nineteenth century to the mid-twentieth century. Particularly here, and through our own fieldwork, we are incipiently investigating the relationships with the phenomenon of light pollution that cross the perception of the sky developed by these farmers. These relationships strongly articulate with traditional logics and schemes of classification of the sky linked to the productive tasks of current farmers and their immigrant ancestors who settled in the region during the aforementioned process of colonisation. These traditional ways of organising and structuring their perception, experience and representations of the celestial realm are characterised by a transversal aspect: the establishment of certain consonances between celestial and terrestrial phenomena. In fact, from this traditional perspective, the sky is presented as a space of signs that must be read to determine certain phases of different activities, processes or phenomena considered relevant in the terrestrial area. And as our fieldwork shows, it is in terms of signs that certain manifestations of light pollution present in the skies of the region covered here are read by these farmers. Therefore, the ethnoastronomical contribution of this paper shows how there is an important continuity in the habitus that structures the basis of perceptions, representations and practices linked to the sky within the framework of the agricultural activities of our interlocutors, even though the celestial phenomena or features to be structured have changed or are different. Likewise, this research clearly demonstrates something already pointed out by other authors: the tensions and conflicts that arise when we try to think through the notion of UNESCO’s heritage, the dynamic and multiple nature of conceptions and practices about the sky, as well as the pretended universality of the valuations surrounding the phenomenon of light pollution of the sky. In this sense, the concept of heritage of these international organisations tends to favour static, unchanging conservation. This would imply thinking in terms of “loss” of the cultural and social changes brought about by historical conjunctures, such as, for example, those linked to relations with new features of the sky that have arisen as a result of light pollution. 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From the perspective of ethnoastronomy, this paper addresses the study of “customs” related to celestial realm present among farmers descendants of European immigrants or “settlers”, settled in towns and rural areas originated as agricultural colonies in the central-northern area of the Argentine province of Santa Fe, from the second half of the nineteenth century to the mid-twentieth century. Particularly here, and through our own fieldwork, we are incipiently investigating the relationships with the phenomenon of light pollution that cross the perception of the sky developed by these farmers. These relationships strongly articulate with traditional logics and schemes of classification of the sky linked to the productive tasks of current farmers and their immigrant ancestors who settled in the region during the aforementioned process of colonisation. These traditional ways of organising and structuring their perception, experience and representations of the celestial realm are characterised by a transversal aspect: the establishment of certain consonances between celestial and terrestrial phenomena. In fact, from this traditional perspective, the sky is presented as a space of signs that must be read to determine certain phases of different activities, processes or phenomena considered relevant in the terrestrial area. And as our fieldwork shows, it is in terms of signs that certain manifestations of light pollution present in the skies of the region covered here are read by these farmers. Therefore, the ethnoastronomical contribution of this paper shows how there is an important continuity in the habitus that structures the basis of perceptions, representations and practices linked to the sky within the framework of the agricultural activities of our interlocutors, even though the celestial phenomena or features to be structured have changed or are different. Likewise, this research clearly demonstrates something already pointed out by other authors: the tensions and conflicts that arise when we try to think through the notion of UNESCO’s heritage, the dynamic and multiple nature of conceptions and practices about the sky, as well as the pretended universality of the valuations surrounding the phenomenon of light pollution of the sky. In this sense, the concept of heritage of these international organisations tends to favour static, unchanging conservation. This would imply thinking in terms of “loss” of the cultural and social changes brought about by historical conjunctures, such as, for example, those linked to relations with new features of the sky that have arisen as a result of light pollution. The traditional ways in which the social group addressed here perceives certain manifestations of light pollution are not part of a process of “acculturation”, they are true cultural creations given in a particular historical context.
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