Computer science at secondary school: a systematic review on the teacher professional development in Argentina
- Autores
- Rodríguez, Jorge; Urrutia, Mirta; Cortez, Marcos Manuel; Boari, Sandra
- Año de publicación
- 2023
- Idioma
- español castellano
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- The current study’s aim is to develop a systematic revision/ review on the Initial Teaching Formation in the Computing area for the Argentinian secondary education. a recopilation of the Superior Teacher Training Institutions, Non-University Institutions and Universities’ Study Plans and Curriculary Designs was made. as a result of it came a compilation of 17 curriculary proposals. In all cases, the training areas composition and the workload assigned to them was analised. The revision shows divergencies and continuities when comparing Non- University and University institutions as well as the fact that there were few available formation options for this disciplinar field.
El presente estudio busca desarrollar una revisión sistemática sobre la Formación Docente Inicial en el área de Computación para la educación secundario en Argentina. Se realizó una recopilación de Planes de Estudio y Diseños Curriculares de las Instituciones de Formación Docente Superior No Universitaria (Terciaria) y de las Universidades. De la misma resultó una compilación de 17 propuestas curriculares. En todos los casos se analizó la composición de los Campos de Formación y la carga horaria asignada a los mismos. La revisión realizada muestra divergencias y continuidades al comparar las instituciones No Universitarias y Universitarias, así como también se observan escasas opciones de formación disponibles para este campo disciplinar.
Sociedad Argentina de Informática e Investigación Operativa - Materia
-
Ciencias Informáticas
Computer Science
School Curricula
Secondary School
Computer Teaching
Systematic Review
Ciencias de la Computación
Currículum
Escuela Secundaria
Enseñanza de la Computación
Revisión Sistemática - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
- Repositorio
- Institución
- Universidad Nacional de La Plata
- OAI Identificador
- oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/157008
Ver los metadatos del registro completo
id |
SEDICI_e9ab636eca6932b35bb167f062a95b9d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/157008 |
network_acronym_str |
SEDICI |
repository_id_str |
1329 |
network_name_str |
SEDICI (UNLP) |
spelling |
Computer science at secondary school: a systematic review on the teacher professional development in ArgentinaCiencias de la computación en la escuela secundaria: una revisión sistemática de la formación docente inicial en ArgentinaRodríguez, JorgeUrrutia, MirtaCortez, Marcos ManuelBoari, SandraCiencias InformáticasComputer ScienceSchool CurriculaSecondary SchoolComputer TeachingSystematic ReviewCiencias de la ComputaciónCurrículumEscuela SecundariaEnseñanza de la ComputaciónRevisión SistemáticaThe current study’s aim is to develop a systematic revision/ review on the Initial Teaching Formation in the Computing area for the Argentinian secondary education. a recopilation of the Superior Teacher Training Institutions, Non-University Institutions and Universities’ Study Plans and Curriculary Designs was made. as a result of it came a compilation of 17 curriculary proposals. In all cases, the training areas composition and the workload assigned to them was analised. The revision shows divergencies and continuities when comparing Non- University and University institutions as well as the fact that there were few available formation options for this disciplinar field.El presente estudio busca desarrollar una revisión sistemática sobre la Formación Docente Inicial en el área de Computación para la educación secundario en Argentina. Se realizó una recopilación de Planes de Estudio y Diseños Curriculares de las Instituciones de Formación Docente Superior No Universitaria (Terciaria) y de las Universidades. De la misma resultó una compilación de 17 propuestas curriculares. En todos los casos se analizó la composición de los Campos de Formación y la carga horaria asignada a los mismos. La revisión realizada muestra divergencias y continuidades al comparar las instituciones No Universitarias y Universitarias, así como también se observan escasas opciones de formación disponibles para este campo disciplinar.Sociedad Argentina de Informática e Investigación Operativa2023-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulohttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdf133-148http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/157008spainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://publicaciones.sadio.org.ar/index.php/EJS/article/view/472info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/1514-6774info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)reponame:SEDICI (UNLP)instname:Universidad Nacional de La Platainstacron:UNLP2025-09-29T11:40:51Zoai:sedici.unlp.edu.ar:10915/157008Institucionalhttp://sedici.unlp.edu.ar/Universidad públicaNo correspondehttp://sedici.unlp.edu.ar/oai/snrdalira@sedici.unlp.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:13292025-09-29 11:40:52.065SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Platafalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Computer science at secondary school: a systematic review on the teacher professional development in Argentina Ciencias de la computación en la escuela secundaria: una revisión sistemática de la formación docente inicial en Argentina |
title |
Computer science at secondary school: a systematic review on the teacher professional development in Argentina |
spellingShingle |
Computer science at secondary school: a systematic review on the teacher professional development in Argentina Rodríguez, Jorge Ciencias Informáticas Computer Science School Curricula Secondary School Computer Teaching Systematic Review Ciencias de la Computación Currículum Escuela Secundaria Enseñanza de la Computación Revisión Sistemática |
title_short |
Computer science at secondary school: a systematic review on the teacher professional development in Argentina |
title_full |
Computer science at secondary school: a systematic review on the teacher professional development in Argentina |
title_fullStr |
Computer science at secondary school: a systematic review on the teacher professional development in Argentina |
title_full_unstemmed |
Computer science at secondary school: a systematic review on the teacher professional development in Argentina |
title_sort |
Computer science at secondary school: a systematic review on the teacher professional development in Argentina |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Rodríguez, Jorge Urrutia, Mirta Cortez, Marcos Manuel Boari, Sandra |
author |
Rodríguez, Jorge |
author_facet |
Rodríguez, Jorge Urrutia, Mirta Cortez, Marcos Manuel Boari, Sandra |
author_role |
author |
author2 |
Urrutia, Mirta Cortez, Marcos Manuel Boari, Sandra |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Ciencias Informáticas Computer Science School Curricula Secondary School Computer Teaching Systematic Review Ciencias de la Computación Currículum Escuela Secundaria Enseñanza de la Computación Revisión Sistemática |
topic |
Ciencias Informáticas Computer Science School Curricula Secondary School Computer Teaching Systematic Review Ciencias de la Computación Currículum Escuela Secundaria Enseñanza de la Computación Revisión Sistemática |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The current study’s aim is to develop a systematic revision/ review on the Initial Teaching Formation in the Computing area for the Argentinian secondary education. a recopilation of the Superior Teacher Training Institutions, Non-University Institutions and Universities’ Study Plans and Curriculary Designs was made. as a result of it came a compilation of 17 curriculary proposals. In all cases, the training areas composition and the workload assigned to them was analised. The revision shows divergencies and continuities when comparing Non- University and University institutions as well as the fact that there were few available formation options for this disciplinar field. El presente estudio busca desarrollar una revisión sistemática sobre la Formación Docente Inicial en el área de Computación para la educación secundario en Argentina. Se realizó una recopilación de Planes de Estudio y Diseños Curriculares de las Instituciones de Formación Docente Superior No Universitaria (Terciaria) y de las Universidades. De la misma resultó una compilación de 17 propuestas curriculares. En todos los casos se analizó la composición de los Campos de Formación y la carga horaria asignada a los mismos. La revisión realizada muestra divergencias y continuidades al comparar las instituciones No Universitarias y Universitarias, así como también se observan escasas opciones de formación disponibles para este campo disciplinar. Sociedad Argentina de Informática e Investigación Operativa |
description |
The current study’s aim is to develop a systematic revision/ review on the Initial Teaching Formation in the Computing area for the Argentinian secondary education. a recopilation of the Superior Teacher Training Institutions, Non-University Institutions and Universities’ Study Plans and Curriculary Designs was made. as a result of it came a compilation of 17 curriculary proposals. In all cases, the training areas composition and the workload assigned to them was analised. The revision shows divergencies and continuities when comparing Non- University and University institutions as well as the fact that there were few available formation options for this disciplinar field. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Articulo http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/157008 |
url |
http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/157008 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://publicaciones.sadio.org.ar/index.php/EJS/article/view/472 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/1514-6774 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf 133-148 |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:SEDICI (UNLP) instname:Universidad Nacional de La Plata instacron:UNLP |
reponame_str |
SEDICI (UNLP) |
collection |
SEDICI (UNLP) |
instname_str |
Universidad Nacional de La Plata |
instacron_str |
UNLP |
institution |
UNLP |
repository.name.fl_str_mv |
SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Plata |
repository.mail.fl_str_mv |
alira@sedici.unlp.edu.ar |
_version_ |
1844616281004703744 |
score |
13.070432 |