Medición de la cultura organizacional

Autores
Carrillo Punina, Álvaro Patricio
Año de publicación
2016
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
La cultura organizacional es un aspecto que adquiere cada vez mayor relevancia, ya que se ve influenciada por los continuos cambios del ambiente. Por ende, medir la cultura organizacional permite conocer el impacto que esta tiene sobre los resultados de la empresa. Entonces, el objetivo de este estudio es realizar un análisis de revisión documental para contar con información actualizada de las formas en que se la mide. Para cumplir el objetivo se identifican 43 documentos publicados, entre los años 2005 y 2015, en las bases digitales Redalyc, Scielo y ProQuest. Luego, se sintetizan los estudios empíricos, identificados sobre medición de la cultura organizacional, agrupándolos de acuerdo a los factores de Morelos-Gómez y Fontalvo-Herrera y las características de Robbins y Judgey. Finalmente, se determinan las formas en que se mide la cultura organizacional e identifica la participación porcentual de las variables de influencia en los estudios revisados. Los resultados obtenidos muestran que la cultura organizacional se mide en relación a la estrategia, estructura, trabajo en grupo, liderazgo, propietarios, innovación, orientación a resultados y orientación a personas. Por último, se concluye la importancia de realizar estudios sobre medición de la cultura organizacional identificando nuevos modelos, métodos, instrumentos y variables.
Organizational culture is an aspect that becomes more and more relevant, since it is influenced by the continuous changes of the environment. Therefore, measuring organizational culture allows to determine the impact that this has on the company results. Then, the object of the study is to make an analysis of document review to provide updated information of the ways in which is measured. To achieve the objective 41 published documents are identified, between 2005 and 2015, in digital databases such as Scielo, Redalyc and ProQuest. Subsequently, empirical studies, identified on measuring of organizational culture, are synthesized and grouped according to the factors of Morelos-Gómez and Fontalvo-Herrera, and according to characteristics of Robbins and Judgey. Finally, the ways in which organizational culture is measured and the percentage participation of the variables of influence in the studies reviewed are determined. The results show that the organizational culture is measured in relation to strategy, structure, group work, owners, leadership, innovation, orientation results and guidance to people. Finally, it is concluded the importance of conducting studies about measurement of organizational culture by identifying new models, methods, tools and variables.
Facultad de Ciencias Económicas
Materia
Ciencias Económicas
cultura organizativa
cultura organizacional; medición; variables
organizational culture; measurement; variables
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/57300

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Organizational culture is an aspect that becomes more and more relevant, since it is influenced by the continuous changes of the environment. Therefore, measuring organizational culture allows to determine the impact that this has on the company results. Then, the object of the study is to make an analysis of document review to provide updated information of the ways in which is measured. To achieve the objective 41 published documents are identified, between 2005 and 2015, in digital databases such as Scielo, Redalyc and ProQuest. Subsequently, empirical studies, identified on measuring of organizational culture, are synthesized and grouped according to the factors of Morelos-Gómez and Fontalvo-Herrera, and according to characteristics of Robbins and Judgey. Finally, the ways in which organizational culture is measured and the percentage participation of the variables of influence in the studies reviewed are determined. The results show that the organizational culture is measured in relation to strategy, structure, group work, owners, leadership, innovation, orientation results and guidance to people. Finally, it is concluded the importance of conducting studies about measurement of organizational culture by identifying new models, methods, tools and variables.
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