El credo

Autores
Martin, María Victoria
Año de publicación
2024
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
El credo (Sasiain, 2019) es un documental lanzado en 2019, que muestra los entretelones de la gestación de un grupo neonazi en Mar del Plata. Describe un espacio social y económico en desorden como contexto inicial, donde ciertos jóvenes no encontraban una salida laboral, lugar en la sociedad. El malestar generalizado comienza a encontrar "sentido” con los enunciados reivindicativos de un sujeto (S1): se había perdido la argentina fuerte, rica, (¿mítica?), y la fuerza militar. La juventud "sin identidad” pasa a encolumnarse bajo el significante "defensores de la patria” y se nuclean - según el documental- "como fuerzas de choque”. Hay una búsqueda de potencia y rechazo: "no ser cagón”, "no ser marica”. El líder resulta enjuiciado y prohíben su participación en política, acto que lo deja fuera del encuadre simbólico de debate. Posteriormente, un joven se separa del líder (¿caída del padre de la horda?) y arma otro agrupamiento, "Bandera Negra”. Ahora son jóvenes sin líder, militantes que se declaran abiertamente fascistas y violentos, que argumentan posteriormente su actuar como "rebeldía adolescente”. Lacan (1948/2009) señala que la tendencia agresiva es fundamental en las psicosis paranoides y paranoicas, pero no la hace exclusiva de ellas, sino que la plantea como una tendencia correlativa a la identificación narcisista del yo. En la constitución del yo, en el momento del júbilo, el niño anticipa en el plano mental la conquista de la unidad funcional de su cuerpo, todavía inacabado en el plano de la motricidad. Es decir, que la Gestalt se construye unificada mientras que el real corporal no lo está. Esta imagen lo aliena a sí mismo. Sin embargo, correlativamente a la constitución de ese yo, de esa identificación a la Gestalt, Lacan plantea un rechazo: "cada gran metamorfosis institntual, escandiendo la vida del individuo, volverá a poner en tela de juicio su delimitación” (Lacan, 1948/2009, p. 118), por lo que el sujeto las niega y arroja sobre el mundo el desorden que hace su ser. Encuentro en la clínica de la paranoia una orientación para analizar estos fenómenos sociales.
El credo (Sasiain, 2019) is a documentary released in 2019 that shows the behind-thescenes of the formation of a neo-Nazi group in Mar del Plata. It describes a social and economic context in disorder, where certain young people could not find employment or a place in society. The widespread discontent begins to find "meaning” through the reivindicating statements of a subject (S1): Argentina has lost its strength, wealth (perhaps mythical?), and military power. The "identity-less” youth begins to align under the banner of "defenders of the homeland” and, according to the documentary, they grouped together as "shock forces.” There is a search for power and rejection: "not to be a coward,” "not to be a fag.” The leader is subsequently put on trial and banned from political participation, an act that removes him from the symbolic framework of debate. Later, a young person separates from the leader (the fall of the "father” of the horde?) and forms another group, "Black Flag.” Now, they are leaderless youth, openly fascist and violent militants, who later justify their actions as "adolescent rebellion.” Lacan (1948/2009) suggests that the aggressive tendency is fundamental in paranoid psychoses, but not exclusive to them. Rather, he presents it as a tendency correlated with the narcissistic identification of the self. In the constitution of the self, at the moment of jubilation, the child anticipates in their mental plane the conquest of the functional unity of their body, which is still unfinished in terms of motor skills. In other words, the Gestalt is constructed as unified while the physical reality of the body is not. This image alienates the self. However, correlatively to the formation of this self, this identification with the Gestalt, Lacan proposes a rejection: the "instinctual metamorphoses” mark the individual’s life and call into question their boundaries, which the subject denies, projecting the disorder that constitutes their being onto the world. I find in the clinical study of paranoia a helpful orientation for analyzing these social phenomena.
Facultad de Psicología
Materia
Psicología
Psicoanálisis
violencia segregativa
paranoia
Identidad
psychoanalysis
segregative violence
paranoia
identity
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
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Posteriormente, un joven se separa del líder (¿caída del padre de la horda?) y arma otro agrupamiento, "Bandera Negra”. Ahora son jóvenes sin líder, militantes que se declaran abiertamente fascistas y violentos, que argumentan posteriormente su actuar como "rebeldía adolescente”. Lacan (1948/2009) señala que la tendencia agresiva es fundamental en las psicosis paranoides y paranoicas, pero no la hace exclusiva de ellas, sino que la plantea como una tendencia correlativa a la identificación narcisista del yo. En la constitución del yo, en el momento del júbilo, el niño anticipa en el plano mental la conquista de la unidad funcional de su cuerpo, todavía inacabado en el plano de la motricidad. Es decir, que la Gestalt se construye unificada mientras que el real corporal no lo está. Esta imagen lo aliena a sí mismo. Sin embargo, correlativamente a la constitución de ese yo, de esa identificación a la Gestalt, Lacan plantea un rechazo: "cada gran metamorfosis institntual, escandiendo la vida del individuo, volverá a poner en tela de juicio su delimitación” (Lacan, 1948/2009, p. 118), por lo que el sujeto las niega y arroja sobre el mundo el desorden que hace su ser. Encuentro en la clínica de la paranoia una orientación para analizar estos fenómenos sociales.El credo (Sasiain, 2019) is a documentary released in 2019 that shows the behind-thescenes of the formation of a neo-Nazi group in Mar del Plata. It describes a social and economic context in disorder, where certain young people could not find employment or a place in society. The widespread discontent begins to find "meaning” through the reivindicating statements of a subject (S1): Argentina has lost its strength, wealth (perhaps mythical?), and military power. The "identity-less” youth begins to align under the banner of "defenders of the homeland” and, according to the documentary, they grouped together as "shock forces.” There is a search for power and rejection: "not to be a coward,” "not to be a fag.” The leader is subsequently put on trial and banned from political participation, an act that removes him from the symbolic framework of debate. Later, a young person separates from the leader (the fall of the "father” of the horde?) and forms another group, "Black Flag.” Now, they are leaderless youth, openly fascist and violent militants, who later justify their actions as "adolescent rebellion.” Lacan (1948/2009) suggests that the aggressive tendency is fundamental in paranoid psychoses, but not exclusive to them. Rather, he presents it as a tendency correlated with the narcissistic identification of the self. In the constitution of the self, at the moment of jubilation, the child anticipates in their mental plane the conquest of the functional unity of their body, which is still unfinished in terms of motor skills. In other words, the Gestalt is constructed as unified while the physical reality of the body is not. This image alienates the self. However, correlatively to the formation of this self, this identification with the Gestalt, Lacan proposes a rejection: the "instinctual metamorphoses” mark the individual’s life and call into question their boundaries, which the subject denies, projecting the disorder that constitutes their being onto the world. 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El credo (Sasiain, 2019) is a documentary released in 2019 that shows the behind-thescenes of the formation of a neo-Nazi group in Mar del Plata. It describes a social and economic context in disorder, where certain young people could not find employment or a place in society. The widespread discontent begins to find "meaning” through the reivindicating statements of a subject (S1): Argentina has lost its strength, wealth (perhaps mythical?), and military power. The "identity-less” youth begins to align under the banner of "defenders of the homeland” and, according to the documentary, they grouped together as "shock forces.” There is a search for power and rejection: "not to be a coward,” "not to be a fag.” The leader is subsequently put on trial and banned from political participation, an act that removes him from the symbolic framework of debate. Later, a young person separates from the leader (the fall of the "father” of the horde?) and forms another group, "Black Flag.” Now, they are leaderless youth, openly fascist and violent militants, who later justify their actions as "adolescent rebellion.” Lacan (1948/2009) suggests that the aggressive tendency is fundamental in paranoid psychoses, but not exclusive to them. Rather, he presents it as a tendency correlated with the narcissistic identification of the self. In the constitution of the self, at the moment of jubilation, the child anticipates in their mental plane the conquest of the functional unity of their body, which is still unfinished in terms of motor skills. In other words, the Gestalt is constructed as unified while the physical reality of the body is not. This image alienates the self. However, correlatively to the formation of this self, this identification with the Gestalt, Lacan proposes a rejection: the "instinctual metamorphoses” mark the individual’s life and call into question their boundaries, which the subject denies, projecting the disorder that constitutes their being onto the world. I find in the clinical study of paranoia a helpful orientation for analyzing these social phenomena.
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