Diagnóstico de un conflicto: el folklore como producto turístico en Cosquín : Caso de estudio a partir del análisis de actores sociales

Autores
Insaurralde, Erica Natalia
Año de publicación
2019
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
tesis de grado
Estado
versión aceptada
Colaborador/a o director/a de tesis
Mallo, Josefina
Descripción
El Festival Nacional de Folklore de Cosquín desde sus comienzos estuvo relacionado con el Turismo y el incremento de alojamientos, transporte, gastronomía y actividades para el turista. A partir del año 2016 con la aplicación del programa municipal “En Cosquín, el folklore de fiesta todo el año” comienza a desarrollarse un Producto turístico para romper con la estacionalidad del festival. Propusimos investigar el desarrollo del Folklore como producto turístico, los procesos y perspectivas de la relación Folklore-Turismo en Cosquín durante el período 2017-2019 a través del estudio de sus actores sociales. Tuvimos en cuenta aquellos procesos histórico-sociales que caracterizan al Folklore como producto turístico en la actualidad. Analizamos la incorporación de los actores sociales al Producto turístico y su percepción acerca del mismo. Realizamos una descripción histórico-social del folklore en Cosquín, inicialmente con la creación del Festival Nacional de Folklore y posteriormente con el desarrollo de eventos durante todo el año, reconociendo que existen tensiones y conflictos entre los agentes que constituyen y construyen el nuevo Folklore. Recopilamos información bibliográfica en libros, documentos, marcos teóricos, trabajos y publicaciones periodísticas, internet y en otras fuentes de información. Realizamos una observación participante de los artistas en algunos de los eventos/peñas que se realizan en Cosquín, en donde el Folklore es mercantilizado y se pierden espacios culturales de espontaneidad que caracterizaron al Festival en sus comienzos. El presente trabajo de investigación se organiza en tres capítulos. El primer capítulo está destinado a la aproximación teórica de los conceptos generales de Turismo, Turismo cultural, Producto turístico y Atractivo turístico. Definimos al Patrimonio cultural inmaterial, explicaremos sus usos y los procesos de Activación patrimonial. Por otro lado incluimos las perspectivas del Folklore desde el enfoque de las Artes performativas, entendiendo que el Festival Nacional de Folklore de Cosquín es un Evento cultural masivo. Por último analizamos los procesos de Mercantilización de las prácticas culturales. El segundo capítulo aborda el marco histórico-social del Festival de Cosquín, considerando apropiado destinar un apartado para caracterizar a la Región Centro, sus datos demográficos, geográficos y actividades productivas, así como también hacer una descripción del Turismo en Cosquín. Describimos los periodos de surgimiento y actualidad del Festival de Cosquín. Planteamos si el festival puede considerarse como práctica cultural o Producto turístico. El tercer capítulo está orientado al análisis de los actores sociales implicados en la relación Folklore-Turismo en Cosquín a partir de las entrevistas y cuestionarios relevados en el trabajo de campo. Finalmente se exponen las conclusiones de la investigación.
The National Folklore Festival of Cosquín since its inception was related to Tourism and the increase in accommodation, transportation, gastronomy and activities for tourists. From 2016 onwards, with the application of the municipal program “En Cosquín, el folklore de fiesta todo el año” a tourist product begins to be developed to break the seasonality of the festival. We proposed to investigate the development of Folklore as a tourist product, the processes and perspectives of the Folklore-Tourism relationship in Cosquín during the 2017-2019 period through the study of its social actors. We took into account those historical-social processes that characterize Folklore as a tourist product today. We analyze the incorporation of social actors into the tourism product and their perception of it. We made a historical-social description of folklore in Cosquín, initially with the creation of the Festival Nacional de Folklore and later with the development of events throughout the year, recognizing that there are tensions and conflicts between the agents that constitute and build the new Folklore. We collect bibliographic information in books, documents, theoretical frameworks, journalistic works and publications, internet and other sources of information. We made a participant observation of the artists in some of the events / clubs that take place in Cosquín, where Folklore is commercialized and cultural spaces of spontaneity that characterized the Festival in its beginnings are lost. This research paper is organized in three chapters. The first chapter is intended for the theoretical approach of the general concepts of Tourism, Cultural Tourism, Tourism Product and Tourist Attraction. We define the Intangible Cultural Heritage, we will explain its uses and the processes of Patrimonial Activation. On the other hand we include the perspectives of Folklore from the perspective of Performative Arts, understanding that the National Folklore Festival of Cosquín is a massive cultural event. Finally, we analyze the processes of Mercantilization of cultural practices. The second chapter deals with the historical-social framework of the Cosquín Festival, considering it appropriate to allocate a section to characterize the Central Region, its demographic, geographic and productive activities, as well as make a description of Tourism in Cosquín. We describe the periods of emergence and actuality of the Cosquín Festival. We propose whether the festival can be considered as a cultural practice or tourist product. The third chapter is oriented to the analysis of the social actors involved in the Folklore-Tourism relationship in Cosquín based on the interviews and questionnaires surveyed in the field work. Finally, the research conclusions are presented.
Licenciado en Turismo
Universidad Nacional de La Plata
Facultad de Ciencias Económicas
Materia
Turismo
Turismo cultural
patrimonio
actores sociales
Folklore
artes performativas
cultural tourism
heritage
social actors
performative arts
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
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Tuvimos en cuenta aquellos procesos histórico-sociales que caracterizan al Folklore como producto turístico en la actualidad. Analizamos la incorporación de los actores sociales al Producto turístico y su percepción acerca del mismo. Realizamos una descripción histórico-social del folklore en Cosquín, inicialmente con la creación del Festival Nacional de Folklore y posteriormente con el desarrollo de eventos durante todo el año, reconociendo que existen tensiones y conflictos entre los agentes que constituyen y construyen el nuevo Folklore. Recopilamos información bibliográfica en libros, documentos, marcos teóricos, trabajos y publicaciones periodísticas, internet y en otras fuentes de información. Realizamos una observación participante de los artistas en algunos de los eventos/peñas que se realizan en Cosquín, en donde el Folklore es mercantilizado y se pierden espacios culturales de espontaneidad que caracterizaron al Festival en sus comienzos. El presente trabajo de investigación se organiza en tres capítulos. El primer capítulo está destinado a la aproximación teórica de los conceptos generales de Turismo, Turismo cultural, Producto turístico y Atractivo turístico. Definimos al Patrimonio cultural inmaterial, explicaremos sus usos y los procesos de Activación patrimonial. Por otro lado incluimos las perspectivas del Folklore desde el enfoque de las Artes performativas, entendiendo que el Festival Nacional de Folklore de Cosquín es un Evento cultural masivo. Por último analizamos los procesos de Mercantilización de las prácticas culturales. El segundo capítulo aborda el marco histórico-social del Festival de Cosquín, considerando apropiado destinar un apartado para caracterizar a la Región Centro, sus datos demográficos, geográficos y actividades productivas, así como también hacer una descripción del Turismo en Cosquín. Describimos los periodos de surgimiento y actualidad del Festival de Cosquín. Planteamos si el festival puede considerarse como práctica cultural o Producto turístico. El tercer capítulo está orientado al análisis de los actores sociales implicados en la relación Folklore-Turismo en Cosquín a partir de las entrevistas y cuestionarios relevados en el trabajo de campo. Finalmente se exponen las conclusiones de la investigación.The National Folklore Festival of Cosquín since its inception was related to Tourism and the increase in accommodation, transportation, gastronomy and activities for tourists. From 2016 onwards, with the application of the municipal program “En Cosquín, el folklore de fiesta todo el año” a tourist product begins to be developed to break the seasonality of the festival. We proposed to investigate the development of Folklore as a tourist product, the processes and perspectives of the Folklore-Tourism relationship in Cosquín during the 2017-2019 period through the study of its social actors. We took into account those historical-social processes that characterize Folklore as a tourist product today. We analyze the incorporation of social actors into the tourism product and their perception of it. We made a historical-social description of folklore in Cosquín, initially with the creation of the Festival Nacional de Folklore and later with the development of events throughout the year, recognizing that there are tensions and conflicts between the agents that constitute and build the new Folklore. We collect bibliographic information in books, documents, theoretical frameworks, journalistic works and publications, internet and other sources of information. We made a participant observation of the artists in some of the events / clubs that take place in Cosquín, where Folklore is commercialized and cultural spaces of spontaneity that characterized the Festival in its beginnings are lost. This research paper is organized in three chapters. The first chapter is intended for the theoretical approach of the general concepts of Tourism, Cultural Tourism, Tourism Product and Tourist Attraction. We define the Intangible Cultural Heritage, we will explain its uses and the processes of Patrimonial Activation. On the other hand we include the perspectives of Folklore from the perspective of Performative Arts, understanding that the National Folklore Festival of Cosquín is a massive cultural event. Finally, we analyze the processes of Mercantilization of cultural practices. The second chapter deals with the historical-social framework of the Cosquín Festival, considering it appropriate to allocate a section to characterize the Central Region, its demographic, geographic and productive activities, as well as make a description of Tourism in Cosquín. We describe the periods of emergence and actuality of the Cosquín Festival. We propose whether the festival can be considered as a cultural practice or tourist product. 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The National Folklore Festival of Cosquín since its inception was related to Tourism and the increase in accommodation, transportation, gastronomy and activities for tourists. From 2016 onwards, with the application of the municipal program “En Cosquín, el folklore de fiesta todo el año” a tourist product begins to be developed to break the seasonality of the festival. We proposed to investigate the development of Folklore as a tourist product, the processes and perspectives of the Folklore-Tourism relationship in Cosquín during the 2017-2019 period through the study of its social actors. We took into account those historical-social processes that characterize Folklore as a tourist product today. We analyze the incorporation of social actors into the tourism product and their perception of it. We made a historical-social description of folklore in Cosquín, initially with the creation of the Festival Nacional de Folklore and later with the development of events throughout the year, recognizing that there are tensions and conflicts between the agents that constitute and build the new Folklore. We collect bibliographic information in books, documents, theoretical frameworks, journalistic works and publications, internet and other sources of information. We made a participant observation of the artists in some of the events / clubs that take place in Cosquín, where Folklore is commercialized and cultural spaces of spontaneity that characterized the Festival in its beginnings are lost. This research paper is organized in three chapters. The first chapter is intended for the theoretical approach of the general concepts of Tourism, Cultural Tourism, Tourism Product and Tourist Attraction. We define the Intangible Cultural Heritage, we will explain its uses and the processes of Patrimonial Activation. On the other hand we include the perspectives of Folklore from the perspective of Performative Arts, understanding that the National Folklore Festival of Cosquín is a massive cultural event. Finally, we analyze the processes of Mercantilization of cultural practices. The second chapter deals with the historical-social framework of the Cosquín Festival, considering it appropriate to allocate a section to characterize the Central Region, its demographic, geographic and productive activities, as well as make a description of Tourism in Cosquín. We describe the periods of emergence and actuality of the Cosquín Festival. We propose whether the festival can be considered as a cultural practice or tourist product. The third chapter is oriented to the analysis of the social actors involved in the Folklore-Tourism relationship in Cosquín based on the interviews and questionnaires surveyed in the field work. Finally, the research conclusions are presented.
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