El tiempo robado: valoración musical y colonialidad

Autores
Dalponte, Guido; Casa, Lautaro; Dávila Feinstein, Julieta
Año de publicación
2019
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
Estudiaremos el huayno, en relación con su difusión en América del Sur y la diversidad de posiciones historiográficas que lo abordaron. Por su trayectoria en el imaginario musical de la región andina e importancia identitaria, permitirá reflexionar sobre cómo la musicología entiende las prácticas musicales no occidentales. Repasaremos el análisis tradicional del nivel métrico, tímbrico formal y melódico. Contrastaremos definiciones de musicología tradicional (Bermúdez, 1982) con conceptualizaciones americanas, incluida la idea de complementariedad (Prudencio, 2001), la práctica interpretativa colectiva (Small, 1999) y el uso de patrones interpretativos variables. Propondremos conceptos operativos sobre los fundamentos de la estética clásica del desinterés y la contemplación kantiana, con el objetivo de comprender la producción musical como una práctica social (Small, 1999).
We will study huayno, in relation to its diffusion in South America and the diversity of historiographic positions that addressed it. Due to its trajectory in the musical imaginary of the Andean region and identity importance, it will allow us to reflect on how musicology understands non-Western musical practices. We will review traditional analysis of the metric, formal timbral and melodic level. We will contrast definitions of traditional musicology (Bermúdez, 1982) with conceptualizations from America, including the idea of complementarity (Prudencio, 2001), collective performance practice (Small, 1999) and the use of variable performance patterns. We will propose operational concepts the foundations of the classical aesthetics of Kantian disinterest and contemplation, with the aim of understanding musical production as a social practice (Small, 1999).
Facultad de Artes
Materia
Música
prácticas musicales latinoamericanas
colonialidad epistemológica
huayno
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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We will study huayno, in relation to its diffusion in South America and the diversity of historiographic positions that addressed it. Due to its trajectory in the musical imaginary of the Andean region and identity importance, it will allow us to reflect on how musicology understands non-Western musical practices. We will review traditional analysis of the metric, formal timbral and melodic level. We will contrast definitions of traditional musicology (Bermúdez, 1982) with conceptualizations from America, including the idea of complementarity (Prudencio, 2001), collective performance practice (Small, 1999) and the use of variable performance patterns. We will propose operational concepts the foundations of the classical aesthetics of Kantian disinterest and contemplation, with the aim of understanding musical production as a social practice (Small, 1999).
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