Consecuencias del perfeccionismo desadaptativo en la vida social infantil: relación con el apoyo social percibido

Autores
Chemisquy, Sonia
Año de publicación
2017
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
La vida social de niños y adultos es un recurso importante que puede mitigar o amplificar la repercusión de los malestares cotidianos y/o de los eventos vitales de mayor trascendencia. En general, las personas que perciben que tienen acceso a provisiones de contención y ayuda de parte de sus redes sociales (i.e. apoyo social percibido, ASP), evalúan los estresores de manera más benévola y consideran tener más recursos propios. El ASP puede verse afectado por diversos motivos, uno de ellos es el perfeccionismo, entendido como la tendencia a imponerse estándares elevados de desempeño, autoevaluarse críticamente y autovalorarse de acuerdo a los logros obtenidos. Según el modelo multidimensional de Paul Hewitt y Gordon Flett (1991), el perfeccionismo contiene un componente intraindividual, el perfeccionismo autorientado (PAO), que representa las exigencias que la persona se asigna, las críticas de las que se hace objeto y los modos en los que reacciona a los logros y/o fracasos; y dos componentes interindividuales: el perfeccionismo socialmente prescrito (PSP) y el orientado a los otros (POO), que son las demandas perfección percibidas como proviniendo del medio social, y las exigencias de excelencia a los demás respectivamente. El perfeccionismo tiene una faceta desadaptativa que puede llevar a problemas de salud física o mental. Según el modelo de desconexión social, el desadaptativo llega a esos resultados insanos debido a las consecuencias que tiene en la vida interpersonal, que deterioran los recursos sociales de las personas. Si bien el impacto del perfeccionismo en el bienestar psicológico infantil es claro, aún son escasos los estudios destinados a detectar sus consecuencias en la vida social de los menores. Considerando esa escasez, este estudio procuró analizar el impacto de las distintas dimensiones del perfeccionismo en la percepción de apoyo social durante la infancia media, distinguiendo varones y mujeres.
For children and adults, social life is a coping resource which could enhance or undermine the effects of daily hassles and other stressful life events. For those who believe and are confident in the support they can get from their social networks, those who have high levels of perceived social support (PSS) the appraisal of stressors tends to be more benign, as they evaluate not only the help available, but also feel more confident about their own resources. Perfectionism, defined as a personal tendency to set unreasonable high standards for oneself, to constantly strive to achieve them, and to be over critical in the self-evaluation, leading to a point that self-worth is contingent to achievement, can impact the way people evaluate their social support. According to Paul Hewitt and Gordon Flett (1991) multidimensional model, there are three dimensions: (1) self-oriented perfectionism (SOP) which includes the intrapersonal facet of perfectionism; (2) socially prescribed perfectionism (SPP) comprising the perceptions and beliefs that others have unrealistically high standards for oneself; and (3) other oriented perfectionism (OOP) that involves the setting of high expectations for the others performance. Perfectionism has a maladaptive side that’s associated with several health and psychological problems. According to the social disconnection model, maladaptive perfectionism is associated with those unhealthy outcomes throughout its consequences in the interpersonal relationships of the perfectionists. Although many studies confirmed the impact of perfectionism in children’s psychological well-being, little is known about its consequences in boy’s and girl’s social life. With this in mind, this study was aimed to analyze the impact of perfectionism, and each one of its dimensions, on perceived social support during middle childhood, measuring the differences between genres.
Mesa de trabajos libres: Psicología del Desarrollo
Facultad de Psicología
Materia
Psicología
perfeccionismo
apoyo social percibido
infancia
desconexión social
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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For children and adults, social life is a coping resource which could enhance or undermine the effects of daily hassles and other stressful life events. For those who believe and are confident in the support they can get from their social networks, those who have high levels of perceived social support (PSS) the appraisal of stressors tends to be more benign, as they evaluate not only the help available, but also feel more confident about their own resources. Perfectionism, defined as a personal tendency to set unreasonable high standards for oneself, to constantly strive to achieve them, and to be over critical in the self-evaluation, leading to a point that self-worth is contingent to achievement, can impact the way people evaluate their social support. According to Paul Hewitt and Gordon Flett (1991) multidimensional model, there are three dimensions: (1) self-oriented perfectionism (SOP) which includes the intrapersonal facet of perfectionism; (2) socially prescribed perfectionism (SPP) comprising the perceptions and beliefs that others have unrealistically high standards for oneself; and (3) other oriented perfectionism (OOP) that involves the setting of high expectations for the others performance. Perfectionism has a maladaptive side that’s associated with several health and psychological problems. According to the social disconnection model, maladaptive perfectionism is associated with those unhealthy outcomes throughout its consequences in the interpersonal relationships of the perfectionists. Although many studies confirmed the impact of perfectionism in children’s psychological well-being, little is known about its consequences in boy’s and girl’s social life. With this in mind, this study was aimed to analyze the impact of perfectionism, and each one of its dimensions, on perceived social support during middle childhood, measuring the differences between genres.
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