Classification on the Web: an analysis of Dewey Linked Data

Autores
Tomoyose, Kazumi; Simionato Arakaki, Ana Carolina
Año de publicación
2020
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
With the availability of information in the World Wide Web its access and retrieval by the users is facilitated, and the Library and Information Science (LIS) field’s knowledge and techniques can be applied to this environment in order to help with the process. The present study is descriptive, qualitative and exploratory, based on bibliographical sources, in which it was explored how the Classification discipline interacts with Linked Data, focusing on the analysis of Dewey Linked Data. From four catalogs analyzed, referred to in the literature as adhering to Dewey Linked Data, only two actually has links in their records redirecting to the system. Despite this, its presence in The Linked Open Data Cloud appears as a positive factor in its dissemination, since it boosts its visibility. It is concluded that the Classification discipline allows the thematic standardization of information resources, so that there is uniformity in the Web environment and quality retrieval of information, while promoting interoperability between data in the Linked Data context. The standardization of metadata values using classifications optimizes the representation of information and its retrieval in the Web, while also providing the reuse of data. In addition, studies that align the area of Library and Information Science with the Semantic Web and its technologies can provide new perspectives for the area, as well as contemplate the users’ always changing needs, thus, fulfilling the objective of the field.
Con la disponibilidad de información en la World Wide Web, se facilita su acceso y recuperación por parte de los usuarios, y el conocimiento y las técnicas del campo de la Bibliotecología y Ciencia de la Información (BCI) se pueden aplicar a este entorno para ayudar con el proceso. El presente estudio es descriptivo, cualitativo y exploratorio, basado en fuentes bibliográficas, en que se exploró cómo interactúa la disciplina de Clasificación con los Datos Vinculados, centrándose en el análisis de Dewey Linked Data. De cuatro catálogos analizados, a los que se hace referencia en la literatura como adheridos a Dewey Linked Data, solo dos tienen enlaces en sus registros que redirigen al sistema. A pesar de esto, su presencia en The Linked Open Data Cloud aparece como un factor positivo en su difusión, ya que aumenta su visibilidad. Se concluye que la disciplina de Clasificación permite la estandarización temática de los recursos de información, de modo que haya uniformidad en la Web y recuperación de la información de calidad, al tiempo que promueve la interoperabilidad entre los datos en el contexto de los datos vinculados. La estandarización de los valores de metadatos mediante clasificaciones optimiza la representación de la información y su recuperación en la Web, al tiempo que proporciona la reutilización de datos. Además, los estudios que alinean el área de bibliotecología y ciencia de la información con la web semántica y sus tecnologías pueden proporcionar nuevas perspectivas para el área, así como contemplar las necesidades siempre cambiantes de los usuarios, cumpliendo así el objetivo del campo.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
Fuente
Revistas de la FAHCE
Materia
Bibliotecología
Dewey Linked Data
Dewey Decimal Classification
Linked data
Classification
Information representation
Classificación Decimal de Dewey
Datos vinculados
Representación de la información
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/101818

id SEDICI_7b119f60e7b30c4d3b34f3f76f6b827f
oai_identifier_str oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/101818
network_acronym_str SEDICI
repository_id_str 1329
network_name_str SEDICI (UNLP)
spelling Classification on the Web: an analysis of Dewey Linked DataLa Clasificación en la web: un análisis de Dewey Linked DataTomoyose, KazumiSimionato Arakaki, Ana CarolinaBibliotecologíaDewey Linked DataDewey Decimal ClassificationLinked dataClassificationInformation representationClassificación Decimal de DeweyDatos vinculadosRepresentación de la informaciónWith the availability of information in the World Wide Web its access and retrieval by the users is facilitated, and the Library and Information Science (LIS) field’s knowledge and techniques can be applied to this environment in order to help with the process. The present study is descriptive, qualitative and exploratory, based on bibliographical sources, in which it was explored how the Classification discipline interacts with Linked Data, focusing on the analysis of Dewey Linked Data. From four catalogs analyzed, referred to in the literature as adhering to Dewey Linked Data, only two actually has links in their records redirecting to the system. Despite this, its presence in The Linked Open Data Cloud appears as a positive factor in its dissemination, since it boosts its visibility. It is concluded that the Classification discipline allows the thematic standardization of information resources, so that there is uniformity in the Web environment and quality retrieval of information, while promoting interoperability between data in the Linked Data context. The standardization of metadata values using classifications optimizes the representation of information and its retrieval in the Web, while also providing the reuse of data. In addition, studies that align the area of Library and Information Science with the Semantic Web and its technologies can provide new perspectives for the area, as well as contemplate the users’ always changing needs, thus, fulfilling the objective of the field.Con la disponibilidad de información en la World Wide Web, se facilita su acceso y recuperación por parte de los usuarios, y el conocimiento y las técnicas del campo de la Bibliotecología y Ciencia de la Información (BCI) se pueden aplicar a este entorno para ayudar con el proceso. El presente estudio es descriptivo, cualitativo y exploratorio, basado en fuentes bibliográficas, en que se exploró cómo interactúa la disciplina de Clasificación con los Datos Vinculados, centrándose en el análisis de Dewey Linked Data. De cuatro catálogos analizados, a los que se hace referencia en la literatura como adheridos a Dewey Linked Data, solo dos tienen enlaces en sus registros que redirigen al sistema. A pesar de esto, su presencia en The Linked Open Data Cloud aparece como un factor positivo en su difusión, ya que aumenta su visibilidad. Se concluye que la disciplina de Clasificación permite la estandarización temática de los recursos de información, de modo que haya uniformidad en la Web y recuperación de la información de calidad, al tiempo que promueve la interoperabilidad entre los datos en el contexto de los datos vinculados. La estandarización de los valores de metadatos mediante clasificaciones optimiza la representación de la información y su recuperación en la Web, al tiempo que proporciona la reutilización de datos. Además, los estudios que alinean el área de bibliotecología y ciencia de la información con la web semántica y sus tecnologías pueden proporcionar nuevas perspectivas para el área, así como contemplar las necesidades siempre cambiantes de los usuarios, cumpliendo así el objetivo del campo.Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación2020-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulohttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfhttp://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/101818<a href="http://revistas.fahce.unlp.edu.ar" target="_blank">Revistas de la FAHCE</a>reponame:SEDICI (UNLP)instname:Universidad Nacional de La Platainstacron:UNLPenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/1853-9912info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.24215/18539912e092info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)2025-09-29T11:22:08Zoai:sedici.unlp.edu.ar:10915/101818Institucionalhttp://sedici.unlp.edu.ar/Universidad públicaNo correspondehttp://sedici.unlp.edu.ar/oai/snrdalira@sedici.unlp.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:13292025-09-29 11:22:08.845SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Platafalse
dc.title.none.fl_str_mv Classification on the Web: an analysis of Dewey Linked Data
La Clasificación en la web: un análisis de Dewey Linked Data
title Classification on the Web: an analysis of Dewey Linked Data
spellingShingle Classification on the Web: an analysis of Dewey Linked Data
Tomoyose, Kazumi
Bibliotecología
Dewey Linked Data
Dewey Decimal Classification
Linked data
Classification
Information representation
Classificación Decimal de Dewey
Datos vinculados
Representación de la información
title_short Classification on the Web: an analysis of Dewey Linked Data
title_full Classification on the Web: an analysis of Dewey Linked Data
title_fullStr Classification on the Web: an analysis of Dewey Linked Data
title_full_unstemmed Classification on the Web: an analysis of Dewey Linked Data
title_sort Classification on the Web: an analysis of Dewey Linked Data
dc.creator.none.fl_str_mv Tomoyose, Kazumi
Simionato Arakaki, Ana Carolina
author Tomoyose, Kazumi
author_facet Tomoyose, Kazumi
Simionato Arakaki, Ana Carolina
author_role author
author2 Simionato Arakaki, Ana Carolina
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Bibliotecología
Dewey Linked Data
Dewey Decimal Classification
Linked data
Classification
Information representation
Classificación Decimal de Dewey
Datos vinculados
Representación de la información
topic Bibliotecología
Dewey Linked Data
Dewey Decimal Classification
Linked data
Classification
Information representation
Classificación Decimal de Dewey
Datos vinculados
Representación de la información
dc.description.none.fl_txt_mv With the availability of information in the World Wide Web its access and retrieval by the users is facilitated, and the Library and Information Science (LIS) field’s knowledge and techniques can be applied to this environment in order to help with the process. The present study is descriptive, qualitative and exploratory, based on bibliographical sources, in which it was explored how the Classification discipline interacts with Linked Data, focusing on the analysis of Dewey Linked Data. From four catalogs analyzed, referred to in the literature as adhering to Dewey Linked Data, only two actually has links in their records redirecting to the system. Despite this, its presence in The Linked Open Data Cloud appears as a positive factor in its dissemination, since it boosts its visibility. It is concluded that the Classification discipline allows the thematic standardization of information resources, so that there is uniformity in the Web environment and quality retrieval of information, while promoting interoperability between data in the Linked Data context. The standardization of metadata values using classifications optimizes the representation of information and its retrieval in the Web, while also providing the reuse of data. In addition, studies that align the area of Library and Information Science with the Semantic Web and its technologies can provide new perspectives for the area, as well as contemplate the users’ always changing needs, thus, fulfilling the objective of the field.
Con la disponibilidad de información en la World Wide Web, se facilita su acceso y recuperación por parte de los usuarios, y el conocimiento y las técnicas del campo de la Bibliotecología y Ciencia de la Información (BCI) se pueden aplicar a este entorno para ayudar con el proceso. El presente estudio es descriptivo, cualitativo y exploratorio, basado en fuentes bibliográficas, en que se exploró cómo interactúa la disciplina de Clasificación con los Datos Vinculados, centrándose en el análisis de Dewey Linked Data. De cuatro catálogos analizados, a los que se hace referencia en la literatura como adheridos a Dewey Linked Data, solo dos tienen enlaces en sus registros que redirigen al sistema. A pesar de esto, su presencia en The Linked Open Data Cloud aparece como un factor positivo en su difusión, ya que aumenta su visibilidad. Se concluye que la disciplina de Clasificación permite la estandarización temática de los recursos de información, de modo que haya uniformidad en la Web y recuperación de la información de calidad, al tiempo que promueve la interoperabilidad entre los datos en el contexto de los datos vinculados. La estandarización de los valores de metadatos mediante clasificaciones optimiza la representación de la información y su recuperación en la Web, al tiempo que proporciona la reutilización de datos. Además, los estudios que alinean el área de bibliotecología y ciencia de la información con la web semántica y sus tecnologías pueden proporcionar nuevas perspectivas para el área, así como contemplar las necesidades siempre cambiantes de los usuarios, cumpliendo así el objetivo del campo.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
description With the availability of information in the World Wide Web its access and retrieval by the users is facilitated, and the Library and Information Science (LIS) field’s knowledge and techniques can be applied to this environment in order to help with the process. The present study is descriptive, qualitative and exploratory, based on bibliographical sources, in which it was explored how the Classification discipline interacts with Linked Data, focusing on the analysis of Dewey Linked Data. From four catalogs analyzed, referred to in the literature as adhering to Dewey Linked Data, only two actually has links in their records redirecting to the system. Despite this, its presence in The Linked Open Data Cloud appears as a positive factor in its dissemination, since it boosts its visibility. It is concluded that the Classification discipline allows the thematic standardization of information resources, so that there is uniformity in the Web environment and quality retrieval of information, while promoting interoperability between data in the Linked Data context. The standardization of metadata values using classifications optimizes the representation of information and its retrieval in the Web, while also providing the reuse of data. In addition, studies that align the area of Library and Information Science with the Semantic Web and its technologies can provide new perspectives for the area, as well as contemplate the users’ always changing needs, thus, fulfilling the objective of the field.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Articulo
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/101818
url http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/101818
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/1853-9912
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.24215/18539912e092
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv <a href="http://revistas.fahce.unlp.edu.ar" target="_blank">Revistas de la FAHCE</a>
reponame:SEDICI (UNLP)
instname:Universidad Nacional de La Plata
instacron:UNLP
reponame_str SEDICI (UNLP)
collection SEDICI (UNLP)
instname_str Universidad Nacional de La Plata
instacron_str UNLP
institution UNLP
repository.name.fl_str_mv SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Plata
repository.mail.fl_str_mv alira@sedici.unlp.edu.ar
_version_ 1844616097075036160
score 13.070432