Estudio comparativo del rendimiento académico de las cohortes 2006, 2007 y 2008 en la Facultad de Odontología de la UNLP

Autores
Iriquin, Stella Maris; Rom, Mónica Graciela; Mercado, Margarita Liliana
Año de publicación
2016
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El rendimiento académico ha sido definido como el cumplimiento de las metas, logros u objetivos establecidos en el programa o asignatura que está cursando un alumno y es una de las principales variables en educación. Los objetivos fueron analizar el rendimiento académico de los estudiantes de Odontología UNLP y transferir los resultados a la comisión permanente de reforma curricular. Este trabajo fue un estudio cuantitativo. Se evaluó una población de 120 alumnos (n=120) de la cohorte 2006, 66 alumnos (n=66) de la cohorte 2007 y 24 alumnos (n=24) de la cohorte 2008, graduados entre marzo-abril del 2013. Fueron estimadas las siguientes variables: año de la carrera, promedio académico, materias desaprobadas, promovidas y puntaje. Se procedió a su interpretación estadística y los resultados fueron: el promedio académico de la cohorte 2006 fue: 1 er. año de 6,28, 2do.año de 6,26, 3er. año de 6,55, 4to.año de 6,37, 5to año de 7,34 y con la mayor cantidad de desaprobados en 4to año. Con respecto a la cohorte 2007 el promedio académico en ler.año fue de 6,41, 2do.año de 6,28, 3er.año de 6,58,4to.año de 6,36,5to.año de 7,25 y con la mayoría de desaprobados en 4to año. En la cohorte 2008 los resultados muestran que el promedio académico en 1er.año fue de 6,56, 2do.año de 6,49, 3er.año de 6,94, 4to.año de 6,54 y 5to.año de 7,52 y los desaprobados fueron mayoría en 2do y 1r.año. El rango de puntaje de los aprobados osciló entre 4 al 10 con una media de 7 en las tres cohortes. Concluimos que los alumnos de la cohorte 2006, en 2do año tuvieron el promedio académico más bajo y la mayoría de materias desaprobadas ocasionando la dilatación de la carrera. Las tres cohortes, en 5to año alcanzaron un marcado ascenso del promedio y pocos desaprobados. La cohorte 2008 tuvo el promedio académico más bajo en 2do.año con escasas materias desaprobadas y un incremento de materias promocionadas. Este estudio permitió elaborar estrategias de enseñanza- aprendizaje y optimizar el rendimiento de los estudiantes y aproximar el tiempo de duración real y teórico de la carrera.
Academic performance has been defined as the folfillment of the goals, achievements or objectives set in the program or course the student is attending and itis one ofthe main vanablefoctors in education. The objeúwes were to analyce the academic performance ofthe students of Dentistry at UNLP will be analyzed. This work was quantitatwe study. A group of 120 students will be assessed (n=l 20) from 2006 cohort, 66 students (n=66)from 2007cohort and 24 students (n=24)from 2008 cohort who were graduated between March and Aphl 2013. Thefollowing varíables were considered:year in the course, GPA foiled subjects, passed and marks. A statistical interpretation will be carried out. Results: GPA of2006 cohort was: Istyear 6.28; 2ndyear 6.26; 3rdyear 6.55; 4thyear 6.3; 5thyear 7.34; and most of the foiled students in 4thyear. As regards2007cohort the GPA in Istyearwas 6.41; 2ndyear 6.28; 3rdyear 6.58; 4thyear 6.36; 5thyear 7.25; and most of the foiled students in 4th year. And in 2008 cohort the results show that the GPA in Istyear was .56; 2ndyear 6.49; 3rdyear 6.94; 4thyear 6.54; 5thyear 7.52; and most ofthe foiled students in Ist and 2ndyear. The mark range vaned between 4 and 10 with an average of 7 in the three cohorts. We conclude that the students of2006cohort had the lowest GPA in 2ndyear and theyfoiled most ofthe subjects causing a delay in the course In the 5th year, the three cohorts reached a considerable rise in the GPA and there were a fow foiled students. The2008 cohort had the lowest GPA in 2ndyear with very fow foiled subjects and an increase in the passed subjects. This analysis allowed to plan teaching and leaming strategies and to improve students; performance and to bring the real duration and the theoretical duration ofthe course doser.
Facultad de Odontología
Materia
Odontología
rendimiento académico
estudiantes universitarios
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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Academic performance has been defined as the folfillment of the goals, achievements or objectives set in the program or course the student is attending and itis one ofthe main vanablefoctors in education. The objeúwes were to analyce the academic performance ofthe students of Dentistry at UNLP will be analyzed. This work was quantitatwe study. A group of 120 students will be assessed (n=l 20) from 2006 cohort, 66 students (n=66)from 2007cohort and 24 students (n=24)from 2008 cohort who were graduated between March and Aphl 2013. Thefollowing varíables were considered:year in the course, GPA foiled subjects, passed and marks. A statistical interpretation will be carried out. Results: GPA of2006 cohort was: Istyear 6.28; 2ndyear 6.26; 3rdyear 6.55; 4thyear 6.3; 5thyear 7.34; and most of the foiled students in 4thyear. As regards2007cohort the GPA in Istyearwas 6.41; 2ndyear 6.28; 3rdyear 6.58; 4thyear 6.36; 5thyear 7.25; and most of the foiled students in 4th year. And in 2008 cohort the results show that the GPA in Istyear was .56; 2ndyear 6.49; 3rdyear 6.94; 4thyear 6.54; 5thyear 7.52; and most ofthe foiled students in Ist and 2ndyear. The mark range vaned between 4 and 10 with an average of 7 in the three cohorts. We conclude that the students of2006cohort had the lowest GPA in 2ndyear and theyfoiled most ofthe subjects causing a delay in the course In the 5th year, the three cohorts reached a considerable rise in the GPA and there were a fow foiled students. The2008 cohort had the lowest GPA in 2ndyear with very fow foiled subjects and an increase in the passed subjects. This analysis allowed to plan teaching and leaming strategies and to improve students; performance and to bring the real duration and the theoretical duration ofthe course doser.
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