Acerca de la clasificación de los cantantes

Autores
Formento, Ever Luis
Año de publicación
2017
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Dentro del ámbito de la música vocal clásica de origen europeo se acepta la existencia de distintos tipos de voces, diferenciados entre sí por algunas cualidades características. La clasificación vocal –el proceso de evaluación que, en base a determinados criterios, permite identificar cuál es la categoría vocal de un cantante– es una herramienta utilizada por compositores, arregladores, directores, profesores de canto, por citar algunos, llegando sus conceptos a utilizarse incluso en otros tipos de expresión vocal distintos del canto clásico. El artículo intenta abordar aspectos poco considerados de la clasificación vocal, revisando escritos sobre el tema y resumiendo los criterios utilizados por un grupo de autores seleccionados por distintas razones: por la importancia y difusión de sus obras en el campo de la voz profesional en Argentina, como es el caso de Cristina Jackson Menaldi y Renato Segre-Susana Naidich, por ser referentes a nivel internacional como Richard Miller, uno de los pedagogos más importantes del siglo XX, e Ingo Titze, reconocido por sus trabajos de investigación sobre la voz, o porque sus trabajos son aportan una mirada particular sobre el asunto como ocurre con la tesis de Sandra Cotton dedicada al sistema Fach, o con el libro de Brenda Smith y Robert T. Sataloff, centrado en la actividad coral.
Within the scope of classical vocal music of European origin, it is accepted the existence of different types of voices, differentiated from each other by some characteristic qualities. The Voice Classification - the evaluation process that, based on certain criteria, allows to identify the vocal category of a singer - is a tool used by composers, arrangers, directors, singing teachers, etc. and their concepts are used even in other types of vocal expressions than are not classical singing. The article tries to review aspects that are rarely considered in the papers about vocal classification and to summarize some criteria used by a group of authors selected for different reasons: for the importance and diffusion of their works in the field of professional voice in Argentina, like is the case of Cristina Jackson Menaldi and Renato Segre-Susana Naidich; for being international referents such as Richard Miller, one of the most important pedagogues of the twentieth century, and Ingo Titze, renowned for his research on the voice; or because they have a particular focus at the subject as it happens with Sandra Cotton’s thesis dedicated to the Fach system, or with the book by Brenda Smith and Robert T. Sataloff, centered on choral activity.
Facultad de Bellas Artes
Materia
Música
clasificación vocal
canto clásico
calificación
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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Within the scope of classical vocal music of European origin, it is accepted the existence of different types of voices, differentiated from each other by some characteristic qualities. The Voice Classification - the evaluation process that, based on certain criteria, allows to identify the vocal category of a singer - is a tool used by composers, arrangers, directors, singing teachers, etc. and their concepts are used even in other types of vocal expressions than are not classical singing. The article tries to review aspects that are rarely considered in the papers about vocal classification and to summarize some criteria used by a group of authors selected for different reasons: for the importance and diffusion of their works in the field of professional voice in Argentina, like is the case of Cristina Jackson Menaldi and Renato Segre-Susana Naidich; for being international referents such as Richard Miller, one of the most important pedagogues of the twentieth century, and Ingo Titze, renowned for his research on the voice; or because they have a particular focus at the subject as it happens with Sandra Cotton’s thesis dedicated to the Fach system, or with the book by Brenda Smith and Robert T. Sataloff, centered on choral activity.
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