Orientadores educacionales en secundaria: aportes en las prácticas de lectura y escritura

Autores
Ullman, Astrid Lorelei
Año de publicación
2017
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
En 2007 se promulgó la Ley Provincial de Educación 13688 en complemento a lo normado un año atrás por la Ley de Educación Nacional 26206, en la que se estableció la obligatoriedad del nivel secundario. Esta transformación en el sistema educativo, conlleva diversos desafíos y oportunidades para las instituciones educativas ya que, a partir de su implementación, ingresan a la escuela secundaria muchos más estudiantes que en años anteriores -cuando era una opción- y, a su vez, estas/os jóvenes han atravesado disimiles trayectorias escolares, sociales, culturales y económicas. Reconociendo esta realidad, la Ley provincial presenta varios cambios entre los que se destaca la obligatoriedad, en todos los niveles, de los Equipos de Orientación Escolar (EOE). Estos Equipos están conformados por diversos profesionales que son corresponsables de orientar y acompañar a las/os estudiantes para contribuir con la inclusión educativa y colaborar con los procesos de enseñanza-aprendizaje. Esta responsabilidad los torna agentes fundamentales en un nivel secundario en continuo desarrollo. En este trabajo se indagarán particularmente, mediante el análisis de los marcos normativos vigentes, las propuestas de intervención y las funciones que pueden desempeñar los orientadores educacionales en relación con las prácticas de lectura y escritura.
In 2007, the Provincial Education Act 13688 was enacted in pursuance with the National Education Act 26206 for the year 2006, in which the obligatory nature of secondary education was established. This transformation in the education system involves several opportunities and challenges for the educational institutions: since it was introduced, many more students join secondary school than in previous years, when it was just an option. Also, these teenagers have experienced dissimilar school careers and social, cultural and economic situations. Taking this reality into consideration, the Provincial Act introduces several changes among which the obligatory nature of Educational Guidance Teams (EGT’s) for all levels of education is highlighted. These teams are formed by various professionals who are coresponsible for orienting and supporting students, in order to contribute to inclusive education and to collaborate with the teaching-learning process. This responsibility turns EGT’s into essential agents for a secondary education level under permanent development. In this paper, the intervention proposals and the functions that education counselors might perform in relation with reading and writing practice will be enquired into through the analysis of the prevailing regulatory framework.
Mesa de trabajos libres: Psicología y Educación
Facultad de Psicología
Materia
Psicología
Lectura
orientador educacional
orientación escolar
Escritura
enseñanza secundaria
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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In 2007, the Provincial Education Act 13688 was enacted in pursuance with the National Education Act 26206 for the year 2006, in which the obligatory nature of secondary education was established. This transformation in the education system involves several opportunities and challenges for the educational institutions: since it was introduced, many more students join secondary school than in previous years, when it was just an option. Also, these teenagers have experienced dissimilar school careers and social, cultural and economic situations. Taking this reality into consideration, the Provincial Act introduces several changes among which the obligatory nature of Educational Guidance Teams (EGT’s) for all levels of education is highlighted. These teams are formed by various professionals who are coresponsible for orienting and supporting students, in order to contribute to inclusive education and to collaborate with the teaching-learning process. This responsibility turns EGT’s into essential agents for a secondary education level under permanent development. In this paper, the intervention proposals and the functions that education counselors might perform in relation with reading and writing practice will be enquired into through the analysis of the prevailing regulatory framework.
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